علائم و نشانه های بیماری آرتروز

علائم و نشانه های بیماری آرتروز
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

علائم و نشانه های بیماری آرتروز

آرتروز

 

بررسی بیماری آرتروز
در واقع آرتروز زانو (ساییدگی زانو) یک بیماری مفصلی است که غضروف دور مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در انتهای استخوان‌ها، غضروف وجود دارد که بافت لغزنده‌ای است که به استخوان‌ها کمک می‌کند، که در مفصل روی هم بلغزند. غضروف باعث می‌شود که مفاصل به خوبی کار کنند. علاوه بر این، غضروف به عنوان ضربه گیر در حرکات عمل می‌کند. اگر به آرتروز مبتلا شوید، لایه بالایی غضروف دور مفاصل شما تجزیه و فرسوده می‌شود. با فرسایش غضروف، استخوان‌ها به همدیگر سائیده می‌شود و سایش استخوان به استخوان علت درد زانو است، ورم و کاهش دامنه حرکتی مفصل آن می‌شود.

با گذر زمان، مفصل زانو که به آرتروز مبتلا شده است، شکل نرمال خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است در لبه‌های مفصل بیمار دچار خار (اسپرز یا زائده) استخوانی شود. همچنین این بیماری باعث می‌شود که تکه‌های استخوان یا غضروف از مفصل جدا می‌شود و در فضای مفصل شناور می‌گردند و این مساله باعث آسیب دیدگی و درد بیشتر می‌شود. که در ادامه به بحث علائم، علت زانو درد و درمان آن می‌پردازیم.

در کلینیک تخصصی زانو درد، روش‌های درمانی ما درد را تسکین داده و باعث افزایش دامنه حرکتی زانو می شود. ما، همانند شما، می‌دانیم که جراحی هزینه زیادی در بردارد و آخرین روش درمانی است. یک برنامه درمانی بدون جراحی جامع باعث تسکین دائمی زانو درد ناشی از آرتروز و درمان ساییدگی کشکک می‌شود. ما به شما کمک می‌کنیم که فعالیت‌های روزمره خود را مانند قبل از ابتلا به آرتروز از سر بگیرید. این برنامه های درمانی مناسب هر فردی است که می‌خواهد از جراحی زانو و وابستگی به داور جلوگیری کند.

علائم بیماری
علائم ساییدگی زانو اغلب به آهستگی به وجود می‌آیند و با گذشت زمان وخامت پیدا می‌کنند. نشانه‌ها و علائم آرتروز زانو از قرارزیر هستند:

درد: مفصل شما در طول حرکت یا پس از آن دچار درد می شود.

التهاب: مفصل شما با حتی با وارد کردن فشار کم، دچار التهاب می‌شود.

سفتی و خشکی مفصل زانو: سفتی و خشکی زانو هنگام بیدار شدن از خواب در صبح

آرتریت به زبان ساده یعنی التهاب مفاصل که می‌تواند بر اثر علل مختلفی ایجاد شود. دو نوع شایع آرتریت عبارتند از آرتروز و روماتیسم. آرتروز مفصل زانو یکی از مشکلات بسیار شایع است، که اغلب در سنین میانسالی آغاز می‌شود و در سنین ۶۰ سالگی شدت می‌یابد و آشکار می‌شود و از دلایل اصلی سفتی زانو می باشد .

از بین رفتن انعطاف پذیری: در ساییدگی مفصل زانو دامنه حرکتی مفصل محدود می شود و فرد مانند گذشته نمی تواند زانو را در تمام دامنه حرکتی، تکان دهد.

احساس سائیده شدن: بیمار در هنگام استفاده از مفصل صدای سائیده شدن و تق تق زانو را می‌شنود.

خار استخوان: این تکه‌های اضافی استخوان که شبیه برآمدگی‌های سفت هستند، دور مفصل آسیب دیده به وجود می‌آیند.

 

آرتروز

 

علت دچار شدن به آرتروز
علت آرتروز زانو می تواند یکی از مشکلات زیر باشد:

پارگی مینیسک به خوبی درمان نشده

از بین رفتن مینیسک زانو

شکستگی استخوان

زانو پرانتزی یا کجی زانو

وراثت

رشد غیرعادی لگن

بی حرکت بودن برای مدتی طولانی

استفاده بیش از حد و غیرعادی از مفصل زانو

التهاب یا عفونت مزمن

چگونه بیماری را تشخیص دهیم
تشخیص زود هنگام آرتروز زانو و درد پشت زانو باعث جلوگیری از آسیب دیدگی دائمی می‌شود. که آرتروز معمولا با بررسی سابقه پزشکی و معاینه زانو تشخیص داده می‌شود. تصویربرداری با اشعه ایکس در کنار آزمایشات تصویربرداری دیگر از قبیل ام آر ای برای تشخیص موثر است. تصاویر اشعه ایکس، باریک شدن فضای بین استخوان‌ها، شکل گیری خار استخوانی و کیست‌ها را می‌توانند نشان دهند. تصاویر ام آر ای وقتی توصیه می‌شود که تصاویر اشعه ایکس دلیلی مشخص برای درد مفصل زانو ارائه نکند یا وقتی که تصاویر اشعه ایکس نشان دهد که بافت های دیگر مفصل ممکن است آسیب دیده باشد.

نحوه درمان آرتروز
کلینیک تخصصی زانو درد یکی از برجسته‌ترین مراکز برای ارائه روش‌های درمانی بدون جراحی برای زانو درد است. هدف ما ارائه بهترین برنامه‌های درمانی بدون جراحی مخصوص ارتروز زانو با ترکیب روش‌های طبیعی ثابت شده و پیشرفته می باشد.

در ادامه، به شرح روش های درمان آب آوردن زانو و درد زانوی این کلینیک خواهیم پرداخت. متخصصین کلینیک زانو درد پس از انجام معاینات دقیق و بررسی وضعیت شما برنامه درمانی مخصوص به شما برای درمان ساییدگی زانو را طراحی می‌کنند.

داروهای مناسب
داروی مناسب بخش مهمی در درمان آرتروز زانو است. انواع متعددی از داروها در کاهش درد ناشی از آرتروز زانو موثر هستند. به دلیل اینکه افراد به داروها واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، ما با بررسی واکنش‌های شما، داروها و دورز مصرفی بی خطر و موثر را برایتان تجویز می کنیم.

تزریق ژل
مایع مفصلی حاوی اسید هیالورونیک است که باعث می‌شود این مایع سفت و چسبناک شود. در بیماری آرتروز زانو، تولید اسید هیالورونیک کاهش پیدا می‌کند و غلظت آن در مایع مفصلی کاهش می یاد. این مساله منجر به به وجود آمدن مایع رقیق‌تری می‌شود که توانایی کمتری در روان سازی مفصل و جذب ضربه دارد.

این روش درمانی شامل سه تزریق در طول سه هفته است. یک مایع (هیالورونات) مشابه مایع مفصلی به مفصل زانوی شما تزریق می‌شود تا آن را روان سازی کند و از آن محافظت کند. در موارد ابتلا به آرتروز زانو، مایع مفصلی ژل مانند، رقیق‌ می‌شود. تسکین زانودرد برای ۶ تا ۹ ماه تداوم خواهد داشت. در صورت بازگشت علایم آرتروز زانو ، تزریقات را می‌توان تکرار کرد. میزان موفقیت این روش در موارد خفیف‌تر بسیار بالا است و حتی در شدیدترین موارد، میزان موفقیت بیش از پنجاه درصد است.

تزریق اوزون
روش درمان زانو درد ناشی از آرتروز زانو با استفاده از تزریق اوزون برای انواع مشکلات زانو مفید و موثر می باشد. در موارد ابتلا به آسیب دیدگی های زانو از جمله آرتروز زانو، روش اوزون درمانی باعث بهبود جریان خون در بافت آسیب دیده می شود و بدین ترتیب با فراهم کرد مواد مغذی در بافت، باعث تسریع در بهبودی می شود. در این روش ترکیبی از ازون، پروکائین و ویتامین بی ۱۲ و مواد دیگر به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود، و باعث از بین رفتن درد و ورم زانو می شود و رسوبات فیبری را تحریک می کند، تا باعث شود سلول ها با استفاده از این رسوبات، بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. تزریق اوزون باید هر ۱ الی ۲ هفته یکبار تکرار شود، بیماران پس از یک الی دو جلسه درمانی به بهبودی و نتایج دلخواه (تسکین درد و باعث بهبودی آب آوردن زانو) میشود.

تزریق PRP
تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از روش های درمانی موثر در درمان ارتروز زانو می باشد. در این روش با استفاده از خون گرفته شده از بیمار، پلاکت های تغلیظ شده را می گیرند، به دلیل اینکه پلاسمای غنی از پلاکت، حاوی فاکتورهای رشد است، باعث تسریع در روند بهبودی آرتروز زانو می شوند.

هدف از تزریق پی آر پی درمان آسیب دیدگی توسط بدن می باشد، این روش نه تنها منجر به رفع علایم از جمله زانو درد و صدای تق تق زانو می شود، بلکه باعث بهبودی نیز می شود. تاثیر این روش تا حدی است که گاهی لزوم استفاده از دارو و جراحی را برای بیمار از بین می رود. این روش همچنین برای درمان درد زانو ناشی از آسیب دیدگی های تاندون، رباط، غضروف، استخوان های زانو و در موارد ابتلا به آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد.

ابتدا مقدار کمی خون از بیمار گرفته می شود، سپس با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ در سرعت بالا چرخانده می شود، تا بدین ترتیب پلاکت ها تغلیظ شوند. سپس مایع حاصل دور ناحیه آسیب دیده و یا در نزدیکی آن تزریق می شود. غلظت فاکتورهای رشد با این روش ۳ الی ۵ برابر بیشتر از حالت نرمال خون می شوند.

با توجه به نوع آسیب دیدگی و واکنش اولیه بیمار به درمان، پزشک یک الی چند مرحله تزریق پی آر پی را تجویز می کند. هنگام تزریق پزشک از تصویربرداری با اشعه ایکس و یا اولتراسوند زانو برای پیدا کردن محل دقیق تزریق استفاده می کند. این روش عوارض جانبی ندارد، زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود بیمار گرفته می شود و درصد احتمال واکنش بدن به آن صفر می باشد

فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی و ورزشی
فیزیوتراپی نقشی حیاتی در درمان آرتروز زانو بدون انجام جراحی دارد. فیزیوتراپی برای تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی، استحکام و بهبود عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از یک یا دو جلسه فیزیوتراپی، اثرات مثبت آن را مشاهده خواهید کرد.

 

آرتروز

فیزیوتراپیست های ما نحوه محافظت از زانوی مبتلا به آرتروز را به بیماران آموزش می‌دهند. ما برای بهبود دامنه حرکتی زانو از ورزش‌های استقامتی استفاده می‌کنیم. فیزیوتراپیست ما همچنین ورزش‌های استقامتی لگن و زانو را آموزش می‌دهند تا به ثابت نگه داشتن زانو کمک کنند و باعث محافظت بیشتر مفصل در برابر ضربه و فشار ‌شوند.

ورزش زانو برای بهبود آرتروز زانو بسیار مفید است زیرا عضلات قوی پا از زانو پشتیبانی می‌کنند و ضربه را قبل از رسیدن به زانو جذب می‌کنند. تقویت عضلات چهار سر ران باعث افزایش گردش خون در مفصل زانو می‌شود، ورزش آرتروز زانو تغییرات بیوشیمیایی مفیدی را در مایع مفصلی زانو تحریک می کند و ویژگی‌های روان سازی آن را بهبود می‌بخشد. ورزش همچینن دامنه حرکتی مفصل زانو را بهبود می‌بخشد. با این حال، در بیماران مبتلا به آرتروز زانو که زانوهای هم ترازی ندارند، گاهی اوقات استحکام بیش از حد عضلات چهار سر ران باعث وخامت شرایط می‌شود. متخصصین ما در این مرکز می‌توانند تشخیص دهند که آیا زانوهای شما به خوبی هم تراز می‌شود و حرکات ورزش‌ زانو درد برای شما مفید هستند یا خیر.

زانوبند طبی
زانوبندها برای کمک به ثابت نگه داشتن پا و کاهش فشار وارده بر مفصل تجویز می‌شوند. در صورتی که زانو ضعیف و لق به نظر برسد، زانو بند طبی بسیار مفید می باشد. زانوبندها باعث رفع فشار از بخشی از زانو که تحت تاثیر آرتروز قرار گرفته می‌شود که به کاهش قابل توجه درد کمک می‌کند. زانوبندها هم به صورت مجزا و هم با ترکیب با روش‌های دیگر درمان آرتروز زانو برای بدست آوردن بهترین نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کفی و کفش طبی
کفی‌های طبی باعث رفع فشار از مفصل زانو در هنگام راه رفتن می‌شود. کفی‌های طبی در کلینیک ما با توجه به شرایط بیمار طراحی و با استفاده از قالبی از پای وی ساخته می‌شوند. کفی‌های طبی ابزاری پزشکی هستند که در داخل کفش قرار می گیرند تا از قوس پا محافظت کند. کفی‌ها با تغییر و محافظت از نیروی بین پا و ساق پا منچر به تسکین زانو درد می شوند. کفی‌ها همچنین هم ترازی و حرکت پا را تغییر می‌دهند.

لیزر درمانی
در روش لیزر درمانی از نور مادون قرمز در نواحی آسیب دیده یا زخم استفاده می‌شود تا بافت نرم ترمیم شود و همچنین درد مزمن و حاد تسکین پیدا کند.

وقتی نورهایی با طول موج‌های مشخص به زانو ارسال می‌شوند، تغییرات فیزیولوژیک در سلول‌ها رخ می‌دهد. لیزردرمانی آرتروز زانو به تولید دوباره سلول و کاهش التهاب کمک می‌کند و از این کمک می کند تا بدن شما خود را درمان کند.

آرتروز زانو یک بیماری پیشروند می باشد، که هر چه درمان آن به تعویق افتد، درمان مشکل تر می شود. بیمار می تواند با استفاده از روش های درمان بدون جراحی آرتروز زانو، باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری شود، تا لزوم جراحی نیز از بین برود. بنابراین با مشاهده اولین علائم ذکر شده در مقاله، درمان آرتروز زانو را شروع کنید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را بگیرد.

طب سوزنی
انجمن طب سوزنی ایران و آمریکا و سازمان بهداشت جهانی اثرات طب سوزنی آرتروز زانو و بسیاری از بیماری ها تایید کرده است. درمان با طب سوزنی در موارد زیر مورد تایید داخلی و خارجی می باشد.

آرتروز چیست و چه بخش‌هایی از بدن را درگیر می‌کند؟

آرتروز یا استئوآرتریت، شایع‌ترین بیماری التهاب مفاصل است. در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و کم‌کم از بین می‌رود. آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند، اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل می‌کنند، مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بیشتر در معرض ابتلا هستند.

اصلی‌ترین علایم این بیماری چیست؟

آرتروز علایم زیادی دارد، ولی سه علامت آن شایع‌تر و مشخص‌تر هستند. اول خشکی مفصل پس از استراحت است، به این معنی که گاهی اوقات وقتی مفصل به‌مدت طولانی بی‌حرکت بماند و بخواهد دوباره فعالیت کند درد خواهد داشت. شاید دیده باشید که بیماران مبتلا به آرتروز زانو، صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوند، به سختی راه می‌روند، اما بعد از مدتی، کم‌کم راه رفتنشان به حالت عادی بازمی‌گردد. خشکی مفاصل بعد از یک دوره طولانی عدم ‌فعالیت بسیار شایع است، ولی به ندرت بیشتر از نیم ساعت طول می‌کشد.

دومین علامت کاهش انعطاف پذیری مفصل است؛ به‌همین دلیل بیماران مبتلا به آرتروز نمی‌توانند به‌ راحتی مفاصل خود را خم و راست کنند و برای علامت بعدی هم می‌توان به درد مفصل اشاره کرد.

توصیه می‌شود کسانی که بیشتر از دو هفته، چنین علایمی را در مفاصل خود دارند، حتما به پزشک مراجعه کنند.

چه اتفاقی می‌افتد که کسی به آرتروز مبتلا می‌شود؟

علت ایجاد این بیماری هنوز به ‌طور واضح شناخته نشده است، ولی چند عامل وجود دارد که می‌تواند زمینه ‌ساز ابتلا به آرتروز باشد. یکی سن بالا است که این بیماری معمولا در افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود.

مورد دوم جنسیت فرد است، چون آرتروز در خانم‌ها بیشتر از آقایان بروز می‌کند، ولی دلیل آن هنوز به‌ درستی مشخص نشده است.

مورد بعدی ناهنجاری ‌های مادرزادی استخوانی و یا صدمه به مفصل است. آرتروز در ورزشکاران حرفه‌ای که مدام در معرض ضربه خوردن هستند بسیار شایع است مثلا در فوتبالیست‌ها. صدمات غیر ورزشی مثل تصادفات رانندگی هم زمینه را برای آرتروز مهیا می‌کند.

آیا چاقی هم در ابتلا به آرتروز تأثیر دارد؟

چاقی خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد. به ‌طور کلی هر چقدر وزن بدن بالاتر باشد، مفاصل بزرگ (مثل زانوها) باید فشار بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در آنها بیشتر می‌شود. چاقی حتی احتمال بروز آرتروز در دست‌ها را هم افزایش می‌دهد.

این بیماری چه عوارضی دارد؟

متأسفانه این بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود و هنوز درمان قطعی برای آن یافت نشده است، اما با کمک برخی روش‌های درمانی می‌توان درد ناشی از این بیماری را کاهش داد و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید.

حدود یک سوم بیماران مبتلا به آرتروز ممکن است دچار ناتوانی‌های شدیدی شوند. گاهی درد و ناراحتی مفصل آنقدر شدید می‌شود که بیمار نمی‌تواند از آن مفصل استفاده کند.

به روش‌هایی برای کاهش درد و مشکل بیمار اشاره کردید. این روش‌ها شامل چه مواردی هستند؟

در موارد بسیار شدید آرتروز، جراحی تعویض مفصل توصیه می‌شود، اما قبل از جراحی معمولا روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان کار به جراحی نکشد که یکی از آنها استراحت دادن به مفصل دردناک است. بیمار باید در هر ساعت، دست کم ده دقیقه به مفصل خود استراحت بدهد و سعی کند تا حد امکان فعالیت‌های بدنی خود را طوری تنظیم کند که مفصل مبتلا کمتر فعال باشد. البته همانطور که گفته شد استراحت طولانی هم درد مفصل را بدتر می کند.

روش دیگر ورزش کردن است که باید حتما با نظارت و اجازه پزشک انجام شود تا مشکل مفصل را تشدید نکند، یا باعث بروز درد جدیدی نشود. ورزش‌های سبک و مفرح مثل پیاده‌روی و شنا بیشتر توصیه می‌شوند. با ورزش کردن، عضلات اطراف مفصل تقویت شده و ثبات مفصل افزایش پیدا می‌کند. البته ورزش کردن نباید باعث بروز درد در مفصل شود و اگر چنین اتفاقی رخ داد، فورا ورزش را متوقف کنید.

در افرادی که اضافه وزن دارند، کم کردن وزن باید حتما مدنظر قرار گیرد. البته رژیم گرفتن و ورزش کردن برای کاهش وزن باید تحت نظر پزشک انجام شود.

برای کاهش درد ناشی از آرتروز می‌توان از کیسه یخ استفاده کرد.

در اغلب موارد پزشک برای بیمار داروهای ضد‌درد و ضد‌التهاب تجویز می‌کند که در کاهش درد مفصل مؤثر است.

 

آرتروز

 

روش ‌های جراحی برای درمان آرتروز به چه شکلی هستند؟

این روش‌ها از پاکسازی فضای مفصلی تا تعویض کامل مفصل متفاوت هستند و جراح بر حسب شدت بیماری، از یکی از این روش‌ها استفاده می‌کند. بیماران توجه داشته باشند که جراحی زمانی توصیه می‌شود که درمان‌های دیگر، مؤثر واقع نشوند و بیمار قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزمره خود نباشد.

برای بیماران مبتلا به آرتروز چه توصیه‌هایی دارید؟

مهم‌ترین نکته برای بیماران مبتلا به آرتروز به ‌کارگیری روش‌هایی است که باعث کاهش درد و ناراحتی‌شان شود. مثل تمام بیماری ‌های دیگر داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم مفید خواهد بود. بیمار باید به حد کافی مواد مورد نیاز بدن خود را از طریق غذا تامین کند، چون اگر تغذیه نامناسب باشد، بدن ضعیف می‌شود و به تبع آن مقابله با بیماری دشوارتر می‌شود.

اگر پزشک برای شما داروی ضد درد تجویز کرد، حتما آن را سر وقت بخورید، چون اگر درد شروع شود و بعد شما داروی مسکن را مصرف کنید، درد دیرتر و سخت‌تر کنترل می‌شود، اما مصرف مرتب و طبق دستور پزشک باعث می‌شود شدت حملات درد کاهش یابد.

سعی کنید از مفصل بیمار خود کمتر کار بکشید؛ مثلا اگر مفاصل انگشتان یک خانم آرتروز دارد، بهتر است از کیفی استفاده کند که روی شانه می‌افتد نه کیفی که باید در دست گرفته شود، و یا اگر دست شما مشکل دارد سعی کنید برای برداشتن اجسام از دست سالم خود بیشتر استفاده کنید تا فشار کمتری روی مفصل دردناک وارد شود.

بیمارانی که در مفصل زانو یا ران دچار مشکل هستند بهتر است در صورت صلاحدید پزشک از عصا موقع راه ‌رفتن استفاده کنند.

سعی کنید بدنتان در هنگام راه رفتن یا نشستن، در وضعیت صحیحی قرار داشته باشد.

آب درمانی، هم به‌ عنوان ورزش و هم به‌عنوان عاملی جهت تصحیح وضعیت ایستادن و راه رفتن می‌تواند به شما کمک کند. از پزشکتان درباره وضعیت صحیح و غلط قرارگیری بدن راهنمایی بخواهید.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-12
https://www.rahafun.com/?p=69084
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا