لغو ممنوعیت حجاب در مدارس دینی ترکیه

لغو ممنوعیت حجاب در مدارس دینی ترکیه
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

لغو ممنوعیت حجاب در مدارس دینی ترکیه|www.rahafun.com

دولت ترکیه تصمیم گرفت ممنوعیت حجاب در مدارس دینی این کشور را لغو کند.

دولت ترکیه تصمیم گرفت ممنوعیت حجاب در مدارس دینی این کشور را لغو کند.

این لغو ممنوعیت از سال تحصیلی آینده عملی خواهد شد. براساس این تصمیم ،ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان مدارس دینی لغو می شود. دانش آموزان مدارس عادی نیز می توانند در جلسات آموزش دینی حجاب داشته باشند.

همچنین الزام دانش آموزان به پوشیدن لباس واحد و یکپارچه نیز لغو می شود.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در مادرید گفت: این تصمیم براساس درخواست مردم انجام شد. باید به هر فردی اجازه بدهیم تا براساس امکاناتش، آنچه را که دوست دارد به فرزندانش بپوشاند. این تصمیم براساس درخواست ملت انجام شد. این اقدام با حمایت ها و انتقاداتی روبه رو شده است.

لغو ممنوعیت حجاب در مدارس دینی ترکیه|www.rahafun.com

در واکنش به این تصمیم، روزنامه سکولار جمهوریت ترکیه نوشت: این اقدام در راستای اسلامی سازی آموزش در این کشور صورت می گیرد. این روند با پوشیدن نقاب (پوشیه) به پایان می رسد.

منتقدان از جمله اتحادیه کارکنان بخش آموزش گفته اند:”این اقدام در راستای تبدیل بخش آموزش ترکیه به آموزش اسلامی است. نباید از سمبل های دینی که نشان دهنده شیوه زندگی دینی است در مدارس استفاده شود.”

حامیان این تصمیم از جمله جورکان افجیی رئیس “اتحادیه دموکراتیک بخش آموزش” گفت: “این اقدام به معنی پایان میراثی از کودتای نظامی 1980 است که منجر به تغییر قواعد پوشیدن لباس شد.”

وی افزود: نمی تواند نظام آموزش را از عواقب مضر تفکرات دوره جنگ سرد رها کرد مگر اینکه معلمان و دانش آموزان را از این وضعیت آزاد کرد.

قبل از این دولت ترکیه، مجوز ایجاد مدارس ویژه آموزش دینی با امکان پذیرش دانش آموزان 11 تا 15 ساله را صادر کرده بود که با انتقادات احزاب سکولار روبه رو شد.

بخش آموزش یکی از زمینه های مورد اختلاف میان حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه) و مخالفان سکولار آن است.

سکولارها در ترکیه همچنین بارها از این جمله اردوغان که گفته بود “برای تربیت نسل متدین تلاش می کند” اعلام نگرانی کرده بودند.

حزب عدالت و توسعه که از 10 سال پیش قدرت را در ترکیه در دست دارد اصلاحاتی را در بخش آموزش اعمال کرده است. بخشی از این آموزش افزایش نقش مدارس دینی است.

این حزب در 10 سال گذشته همچنین توانست به کاهش نفوذ ارتش به عنوان حامی سکولاریسم بپردازد.

سران ارشد ارتش ترکیه نیز در ماه گذشته میلادی برای نخستین مرتبه در مراسم رسمی با حضور همسران محجبه رئیس جمهور و نخست وزیر  مشارکت کردند.

  • بدون دیدگاه
  • 2012-11-29
https://www.rahafun.com/?p=3314
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا