طریقه تولید نور توسط کرم شب تاب

طریقه تولید نور توسط کرم شب تاب
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

طریقه تولید نور توسط کرم شب تاب

طریقه تولید نور توسط کرم شب تاب

کرم شب تاب

کرم شب تاب (به انگلیسی: Firefly) بر خلاف نامش از خانواده حشرات و زیرمجموعه سوسک‌ها و زیرشاخه غلاف پران یا قاب بالان می‌باشد. کرم‌های شب تاب نور سرد تولید می‌کنند که فاقد طیف‌های فروسرخ و فرابنفش می‌باشد. این نور که طول موج آن از ۵۱۰ تا ۶۷۰ نانومتر متغیر است می‌تواند به رنگ‌های زرد، سبز یا قرمز کم‌رنگ دیده شود.

 

تاکنون در حدود ۲۰۰۰ گونه کرم شب تاب در نواحی معتدل و گرمسیری شناسایی شده است. بسیاری از کرم های شب تاب در مناطق مردابی و جنگلی، جایی که لاروهایشان به منابع غذایی دسترسی داشته باشند زندگی می‌کنند. در بین بیشتر گونه‌ها هر دو جنس نر و ماده توانایی پرواز دارند. اما در بین بعضی گونه‌ها، جنس ماده قادر به پرواز نمی‌باشد.

علت تولید نور توسط کرم شب تاب

دانشمندان پیشتر بر این عقیده بودند که کرم شب تاب با تولید نور شفقی فسفری شان موجب جلب توجه جنس مخالف برای جفتگیری و یا صید برای شکار می‌شوند. اما تحقیقاتی که اخیرا توسط گروهی از محققین انجام شده است نشان می‌دهد که کرم‌های شب تاب از نوردهی به عنوان یک سیستم دفاعی برای مقابله با شکارچیان استفاده می‌کنند. حشرات دیگر با دیدن نور کرم شب تاب به آنها نزدیک نمیشوند و قورباغه نیز علاقه چندانی به شکار آن ندارد. تحقیقات نشان داده است که حتی اگر کرم شب تاب بر فراز آب پرواز کند، ماهیها و حتی کوسه از آن میترسند و فرار میکنند.

 

مکانیسم تولید نور توسط کرم شب تاب

کرم شب تاب قادر است‌ در زمان‌ بسیار کوتاهی‌ به‌ میزان‌ قابل‌ توجهی‌ نور تولید کند. تولید نور به‌ وسیله‌ این‌گونه‌ حشرات‌ با روش‌ خاصی‌ انجام‌ می‌گیرد. آنها نور را توسط‌ یک‌ ماده‌ شیمیایی‌ یا پروتیینی به‌نام‌ “لوسی‌ فرین‌” تولید می‌کنند که‌ این‌ ماده‌ جالب‌ تقریبا شبیه‌ به‌ کلروفیل‌ موجود در گیاهان‌ است‌ و همانگونه‌ که‌ انرژی‌ نور توسط‌ کلروفیل‌ به‌ مواد شیمیایی‌ تبدیل‌ می‌شود، در این‌ حشرات‌ عکس‌ این‌ عمل‌ با کمک‌ ماده‌ای‌خاص‌ انجام‌ می‌پذیرد. از واکنش “لوسی فرین” با اکسیژن نور زرد-سبز رنگی تولید میشود. البته‌ برخلاف‌ نور تولیدشده‌ در لامپها و یا شمعها، نوری‌ که‌ توسط‌ این‌گونه‌ جانداران‌ تولید می‌شود هیچ‌گونه‌ گرمایی‌ را به‌ همراه‌ ندارد.

این واکنش شیمیایی در قسمت شکم حشره و زیر پوست آن انجام میشود. قسمت داخلی شکم کرم شب تاب طوری ساخته شده است که نور ایجاد شده را به راحتی به بیرون منعکس میکند. تخم بعضی از کرم های شب تاب حتی درخشش خاص خود را دارند و قبل از اینکه از پیله بیرون بیایند نور افشانی میکنند.

  • بدون دیدگاه
  • 2016-02-18
https://www.rahafun.com/?p=53912
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا