راهنمای فهمیدن باردار بودن یک خانم

راهنمای فهمیدن باردار بودن یک خانم
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

راهنمای فهمیدن باردار بودن یک خانم

111111

 

هیچ چیز مثل این موضوع قلب زنی را که برای بارداری تلاش می‌کند، به تپش نمی‌اندازد. آیا من باردارم؟

 

هیچ چیز مثل این موضوع قلب زنی را که برای بارداری تلاش می‌کند، به تپش نمی‌اندازد. آیا من باردارم؟ و فکر می‌کنید چند روز دیر شدن عادت ماهانه دلیلی برای بارداری است؟ اینطور نیست. برای اینکه واقعا بدانید باردار هستید یا نه نشانه‌های بیشتری از تعویق عادت ماهانه وجود دارد. بعضی وقت‌ها ممکن است عادت ماهانه شما به دلایل دیگری عقب افتاده باشد.

 

ده نکته از شایع‌ترین علل تاخیر در عادت ماهانه

 

۱- استرس. استرس می‌تواند بر خیلی از مسائل زندگی تاثیر بگذارد از جمله عادت ماهانه. گاهی استرس بیش از حد باعث کاهش مقدار هورمون مسئول تخمک‌گذاری می‌شود و به این ترتیب عادت ماهانه به تاخیر می‌افتد.

 

۲- بیماری. یک بیماری کوتاه و ناگهانی یا حتی طولانی مدت می‌تواند بر زمان عادت ماهانه تاثیر بگذارد.

 

۳- تغییر در ساعات بدن. تغییر در برنامه‌های کاری مثل تغییر شیفت کاری از روز به شب یا برعکس، ساعات بدن را تغییر می‌دهد و موجب تاخیر عادت ماهانه می‌شود.

 

۴- تغییر در داروهای کنترل بارداری. گاهی تغییر در داروهای بارداری باعث تاخیر در عادت ماهانه می‌شود.

 

۵- اضافه وزن. داشتن وزن زیاد می‌تواند از طریق هورمونی چرخه‌های ماهانه را تغییر دهد یا حتی متوقف کند. بسیاری از زنان بعد از کم کردن وزن، دوباره به چرخه باروری و  مرتب بازمی‌گردند.

 

۶- کمبود وزن. اگر بدن شما به اندازه کافی چربی نداشته باشد عادت‌های ماهانه منظمی نخواهید داشت و گاهی اوقات همین موضوع می‌تواند شما را در آستانه توقف عادت ماهانه قرار دهد. به طور معمول با افزایش وزن می‌توان به برگشتن عادت‌های ماهانه کمک کرد. این علت در تاخیر عادت ماهانه اغلب در زنانی که به شدت بیرون از خانه کار می‌کنند یا ورزشکار حرفه‌ای هستند، رخ می‌دهد.

 

۷- محاسبه غلط. چرخه قاعدگی در هر خانمی متفاوت است. در حالی که کار‌شناسان معتقدند چرخه قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز است ولی درباره همه به این شکل نیست. گاهی اوقات فکر می‌کنید عادت ماهانه به تاخیر افتاده است در حالی که به سادگی دچار محاسبه غلط زمان عادت ماهانه شده‌اید.

 

۸- دوره پیش از یائسگی. دوره‌ای که خانم از سن باروری به سن غیر باروری می‌رود را دوره یائسگی می‌گویند. عادت‌های ماهانه در این دوران ممکن است زیاد‌تر یا کمتر شوند که البته این امر عادی نیست و اگر قصد بارداری ندارید بهتر است از یک روش جلوگیری مطمئن استفاده کنید چون تا مدتی هنوز احتمال باروری وجود دارد.

 

۹- یائسگی. زمانی است که شما به نقطه‌ای از زندگی می‌رسید که دیگر تخمک‌گذاری نمی‌کنید و یک رویداد طبیعی در زندگی است.

 

۱۰- بارداری. بالاخره! ممکن است تاخیر عادت ماهانه به دلیل باردار بودن شما باشد. یک تست ساده حاملگی مثل ادرار یا خون می‌تواند نشان دهد شما باردار هستید یا نه.

 

احساس درد در رحم

بسیاری از زنان در اوایل بارداری دردهای رحمی را احساس می‌کنند و این می‌تواند برای برخی نسبتا نگران کننده باشد. شایع‌ترین علت احساس درد در واقع مربوط به رشد رحم است. این درد طبیعی است و باید در یک بارداری سالم مورد انتظار باشد. یک احساس سنگینی در ناحیه رحم به وجود می‌آید که اغلب زنان آن را به احساس شروع هر لحظه عادت ماهانه توصیف می‌کنند. اگر در ادامه این درد‌ها هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

 

الف- لکه بینی یا خونریزی ب- درد یک طرفه

 

ج- درد در حال افزایش یا درد شدید

 

د- تهوع و استفراغ. تهوع صبحگاهی معمولا اولین علامت بارداری است که بیشتر زنان آن را تجربه می‌کنند و ممکن است به محض این‌که جواب تست بارداری مثبت بود، شروع شود.

 

تغییر بافت سینه‌ها

زمانی که برای اولین بار باردار می‌شوید تغییرات بافت سینه‌ها یکی از علائم مهم بارداری محسوب می‌شود. سینه‌ها در تغییر برای آماده‌سازی تغذیه کودک با شیر مادر هستند و برخی از شایع‌ترین تغییرات آن‌ها عبارتند از:

 

الف-  درد در ناحیه سینه. این درد در ۳ ماهه اول بارداری احساس می‌شود. برای برخی از زنان این درد یکی از نشانه‌های وقوع عادت ماهانه است. بنابراین ممکن است از نظر دور بماند.

 

ب-  تغییرات نوک سینه.‌‌ همان طور که بارداری پیشرفت می‌کند ممکن است نوک سینه‌ها بزرگ‌تر و تیره‌تر شود. همچنین امکان دارد جوش‌ها یا نواحی سفید رنگی روی هاله قهوه‌ای اطراف نوک سینه‌ها مشاهده شود. وجود همه این موارد طبیعی است.

 

ج- بزرگ‌تر شدن سینه‌ها. در اواخر ۳ ماهه اول یا شروع ۳ ماه دوم ممکن است مشاهده کنید که سینه‌ها شروع به رشد می‌کنند. این به این دلیل است که بافت‌های سینه برای تغذیه کودک آماده می‌شوند. در اواخر بارداری باید از یک لباس زیر مناسب استفاده کنید.

 

د-  بیرون آمدن آغوز. آغوز اولین شیری است که بدن می‌سازد. آغوز هر چیزی را که نوزاد برای شروع زندگی نیاز دارد برای او تامین می‌کند. در اواخر بارداری ممکن است برخی از زنان متوجه شوند که این مایع طلایی رنگ از سینه‌های‌شان خارج می‌شود یا در نوک سینه یک ماده سخت ببیند، هر دوی آن‌ها آغوز است.

 

ه- بدون تغییر در سینه. ممکن است شما یکی از زنانی باشید که فقط علائم خفیف در سینه یا هیچ علامتی نداشته باشید. نگران نباشید این ربطی به توانایی شما در داشتن یک بارداری موفق یا تغذیه نوزاد با شیر نخواهد داشت.

 

ادرار مکرر

ادرار مکرر می‌تواند یکی از علائم اولیه بارداری باشد. این علامت می‌تواند در اوایل بارداری شروع شود وتا ۳ ماهه سوم ادامه پیدا کند. در هفته‌های اول بارداری ادرار اغلب به علت به کارگیری خون و مایعات اضافی در بارداری است که از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود. همان‌طور که بارداری پیشرفت می‌کند نوزاد هم فشار بیشتری بر مثانه ایجاد می‌کند و باعث تکرر ادرار می‌شود. ادرار مکرر در بارداری به طور کلی نشان‌دهنده مشکل در مورد شما یا نوازد نیست. اگر چه ممکن است شما علائم زیر را تجربه کنید. اگر دچار عفونت دستگاه ادراری یا عفونت مثانه باشید:

 

الف-سوزش هنگام ادرار،

ب- تب،

ج- دردهای شکمی،

د- کمر درد،

ه-  ادرار کردن زیاد.

 

هوس‌های عجیب

بسیاری از زنان در طول بارداری هوس‌های عجیب دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهد بیشتر از ۶۸ درصد زنان در بخش‌هایی از بارداری ولع مصرف دارند. هوس‌ها می‌تواند چیزهای مختلف در افراد مختلف باشد. ما معمولا فکر می‌کنیم آنچه بدن ما هوس کرده همان چیزی است که ما برای سلامت به آن نیاز داریم. بعضی از هوس‌ها می‌توانند مضر باشند مثل مواد غیر غذایی و خطرناک، خاک رس، پودر رختشویی و….

 

تغییرات پوستی

فکر می‌کنید پوست‌تان بعد از این بارداری به شدت تغییر می‌کند؟ پاسخ این است: احتمالا بله. پوست هم به علت تغییرات هورمونی و هم تغییرات مکانیکی دچار دگرگونی می‌شود.

 

نشانه‌های کشش پوست. این نوع نشانه‌ها احتمالا از مورد بحث‌ترین تغییرات پوستی در طول بارداری هستند که تقریبا هر زنی از آن‌ها می‌ترسد و درباره آن‌ها فکر می‌کند. این تغییرات پوستی معمولا در ۵۰ تا ۹۰ درصد همه زنان باردار در نیمه آخر بارداری ظاهر می‌شود. در حالی‌که اکثر این تغییرات روی قسمت پایین شکم خواهد بود ولی آن‌ها همچنین می‌توانند در ران‌ها، باسن، بازو‌ها و سینه‌ها نیز دیده شوند. این تغییرات اغلب به صورت فرورفتگی‌های کوچکی در پوست دیده می‌شوند. در زنانی که پوست‌شان روشن است رنگی مایل به صورتی دارند و در زنانی که پوست تیره دارند رنگ‌شان روشن‌تر از پوست اطراف‌شان است. آن‌ها جدایی کلاژن از پوست را منعکس می‌کنند در حالی که دردناک نیستند ولی ممکن است احساس سوزش یا خارش ایجاد کنند. درحالی‌که برخی از زنان سعی می‌کنند از کرم‌ها یا لوسیون‌های خاص استفاده کنند. حقیقت این است که شما نمی‌توانید کار زیادی در مورد این تغییرات انجام دهید. عواملی وجود دارد که به بروز این تغییرات دامن می‌زند:

 

الف- خانواده (اگر خواهر یا مادر شما دچار این علائم شده باشند)

ب- افزایش سدیم

ج- وضعیت تغذیه‌ای

د- قومیت و‌ نژاد

 

این تغییرات در ‌‌نهایت بعد از تولد نوزاد محو می‌شوند و به خطوط نقره‌ای رنگ تبدیل می‌شوند. در حالی که بیشتر زنان بعد از مادر شدن به این خطوط فکر نمی‌کنند، بعضی دیگر می‌خواهد آن‌ها را بردارند. امروزه تکنیک‌های جدید و جراحی‌های متعددی برای برداشتن این خطوط وجود دارد.

 

خط سیاه. خطی تیره رنگ است که به بالای رحم امتداد یافته است. معمولا در زنانی که برای اولین بار مادر شده‌اند حدود ماه سوم آشکار می‌شود. در زنانی که بیشتر از یک فرزند دارند و بارداری دوم یا سوم آن‌هاست، معمولا زود‌تر دیده می‌شود. هر چند همه زنان وجود این خط را تجربه نمی‌کنند ولی در باورهای خرافی اعتقاد بر این است که نوزاد پسر در راه است.

 

جوش و آکنه. در واقع زنان درمی‌یابند هورمون‌های بارداری جوش‌های آن‌ها را دوباره زنده می‌کند و پوست آن‌ها چرب و مستعد جوش زدن است. اینجاست که باید از راه‌حل‌های دوران دبیرستان استفاده کرد. در واقع باید اطمینان داشته باشید که مقدار زیادی آب می‌نوشید، صورت‌تان را به اندازه کافی می‌شویید و از کارهایی که باعث بروز جوش می‌شود، پرهیز می‌کنید.

 

خستگی

خستگی در دوران بارداری چیزی است که در بسیاری از زنان تا پایان ۳ ماهه آخر مورد انتظار است ولی به طور دقیق‌تر خستگی می‌تواند یک علامت اولیه در بارداری باشد. یکی از بزرگ‌ترین شکایت‌ها در دوره ۳ ماهه اول این است که خستگی در شما چگونه می‌تواند باشد؟ خستگی بارداری صرفا احساس کسل بودن هنگام بیدار شدن از خواب نیست. برخی از زنان احساس می‌کنند در تمام اوقات خواب‌آلود هستند و این چیزی است که زندگی را مختل می‌کند. خبر خوب این‌که فقط در ۳ ماهه اول باید فشار این علامت بارداری را تحمل کرد. خستگی بارداری می‌تواند از حدود‌‌ همان وقتی که جواب تست مثبت شد، شروع شود و تا آغاز ۳ ماهه دوم برطرف شود در حالی که اکثر قریب به اتفاق زنان باردار دوباره این خستگی را در ۳ ماهه آخر احساس خواهند کرد که معمولا به شدت اوایل بارداری نیست. راه‌هایی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید تاحدودی با خستگی و خواب آلودگی مبارزه کنید:

 

الف- هر وقت توانستید چرت کوتاهی بزنید ولی خیلی طولانی نباشد.

ب- هر شب در زمان مشابهی به رختخواب بروید.

ج- هر روز در زمان مشخصی از خواب بلند شوید.

د- همیشه ورزش کنید، البته نه بعد از شام.

ه- از نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید.

و- مواد غذایی و آبرسانی به بدن‌تان را بررسی کنید.

ز- از نظر کم خونی آزمایش شوید.

 

منبع:برترین ها

 

  • بدون دیدگاه
  • 2015-03-28
https://www.rahafun.com/?p=49773
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا