بهترین تغذیه برای کودکان 

بهترین تغذیه برای کودکان 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

بهترین تغذیه برای کودکان

تغذیه

 

چه ها به چه چیز نیاز ندارند

قند

نوزادان تمایل به خوردن غذاهای شیرین دارند، ولی کارشناسان بر این عقیده اند که غذاهایی که اولین بار به بچه داده می شود، نباید اصلا شکر داشته باشد، یا به مقدار کم شیرین باشد. پس از سال اول تولد، شکر باید گهگاه به بچه داده شود. خوردن مکرر غذاهای شکردار و مصرف مایعات زیاد موجب خرابی دندان می شود. اگر غذا چسبنده باشد، مواد اضافی آن لای دندان می ماند و به رشد باکتری می انجامد. باکتری موجب به وجود آمدن جرم، یک ماده اسیدی چسبنده می شود که به دندان و لثه آسیب می رساند. هرگز شکر یا مایعات شکردار به شیشه شیر یا غذای بچه اضافه نکنید؛ چون غذای غنی از شکر برای طولانی مدت موجب خرابی و پوسیدگی دندان می شود. در ضمن، اگر به بچه ها غذاهای شکردار زیاد داده شود، بچه احساسی پر بودن معده می کند و از خوردن دیگر غذاها که مغذی ترند، خودداری میورزد.

زمانی که می خواهید برای بچه غذایی بخرید، به دنبال کلماتی نظیر اینها بگردید: ساکاروز، گلوکز، فروکتوز، عسل، شربت طلایی (Golden syrup) نشاسته هیدرولیز شده. شکری که به چیز دیگری مبدل شده – شربت گلوکز، دکستروز، مالتوز غذاهای آماده یا نوشابه هایی که حاوی شکر مصنوعی است، به بچه ندهید. شکر مصنوعی برای بچه زیر سه سال خوب نیست. در ضمن، تا پس از یک سالگی به بچه عسل ندهید؛ چون احتمال می رود عسل حاوی باکتری های زیان آور باشد.

نمک (کلرور سدیم)

کلیه ها، تنظیم آب جمع شده در سراسر بدن را به عهده دارند. کلیه بچه به طور کامل رشد نکرده است و قادر نیست مقادیر زیادی نمک را جذب و دفع کند. بنابراین نمک به غذای بچه اضافه نکنید. نمک به اندازه کافی در گوشت، سبزی، نان و پنیر وجود دارد و لزومی به اضافه کردن آن به برنامه غذایی نیست. از سویی، با این کار بدن از ابتدا به غذاهای نمک دار عادت می کند و بنابراین بهتر است از همان اول از مصرف نمک و غذاهای نمک دار خودداری شود. مصرف نمک زیاد بعدها ممکن است به بالا رفتن فشارخون بینجامد. کودک از کمبود نمک هرگز دچار مشکل نخواهد شد، در صورتی که از زیادی آن، چه در زمان حال و چه در آینده، ضرر خواهد دید. زمانی که به دنبال نمک در غذایی می گردید، به کلمه «سدیم» توجه کنید و توجه داشته باشید که پروتئین های گیاهی مقدار نمک بالایی دارند. سعی کنید به بچه غذایی که نمک نهفته دارد ندهید؛ نظیر: مخمّر، آب گوشت منجمد شده به صورت مکعب، ژانبون و گوشت خوک دودی شده و نیز ماهی دودی یا ماهی شور.

تخم مرغ خام یا عسلى

تخم مرغ را پس از شش تا هشت ماهگی می توان به بچه داد، به شرط اینکه سفیده و زرده هر دو سفت باشند. تخم مرغ خام یا عسلی، برای بچه به دلیل خطر عفونت سالمونلا (جنسی از باکتری های گرم منفی) برای بچه مناسب نیست.

گوشت یا ماهی چرخ کرده و پنیر به دلیل خطر عفونت لیستریا (Listeria، جنسی از باکتری های گرم منفی) تا پس از یک سالگی نباید به بچه داده شود.

برنامه های غذایی دارای فیبر بالا

همان طور که پیشتر گفته شد، چون فیبر کالری کمی دارد، ورم میآورد و زود شکم را پر می کند، برای نوزادان خوب نیست؛ زیرا نوزاد به مقدار زیادی کالری و مواد مغذی نیاز دارد. با وجود این، دادن مقدار کمی فیبر به صورت میوہ و سبزی ضرر ندارد۔

ادویه

از دادن ادویه های تند به نوزاد باید اجتناب شود، ولی ادویه های ملایم نظیر گشنیز و زیره مانعی ندارد. در بعضی از فرهنگها رقیق شده آن به بچه داده می شود.

 

آجیل

 

آجیل

در مورد آجیل بسیار دقت کنید. نه خرد شده و نه درشت آن تا پنج سالگی توصیه نمی شود – به دلیل کوچک و سخت بودن، در صورت قورت دادن، خطر خفگی وجود دارد. ضمنا خطر حساسیت به کلیه آجیلها و نه تنها بادام زمینی وجود دارد.

گندم، جو دو سر، جو، چاودار

تا شش ماهگی از دادن هر نوع گندم و جو به بچه خودداری کنید. تعداد کمی از بچه ها به این مواد که حاوی گلوتن است واکنش نشان می دهند.

غذاهای چرب

هضم بعضی از غذاها در ابتدا برای بچه مشکل است. از خوردن گوشت خوک و هر غذایی که حاوی آن است، نظیر سوسیس، بیکن، کالباس و روله گوشت خوک و ماهی های روغن دار نظیر ماکرل و ساردین خودداری کنید.

مواد افزودنی

افزودنی ها موادی هستند که به غذاهای عمل آمده اضافه می شوند. آنها عبارت اند از چاشنی ها (که طعم را تقویت می کنند) رنگدانه ها (که رنگ را تقویت میکنند یا تغییر می دهند). نگاه دارنده ها (که عمر ماده غذایی را طولانی می کنند) و حجیم کننده ها (که تنها حجم را افزایش می دهند، نه کالری یا ماده مغذی را). غذاهایی که ابتدا به بچه داده می شود، باید بدون افزودنی باشد. همیشه پیش از مصرف، برچسب پشت پاکت را بخوانید و توجه داشته باشید که آیا جنس خریداری شده دارای گلوتامات مونوسدیم ((MSG) Glutamate MonOSOdium) هست، چون این چاشنی، طبق اطلاع بعضی از کارشناسان، در بچه های جوان سبب بیش فعالی می شود.

چای

چای حاوی تانن است که ممکن است با آهن و دیگر مواد معدنی موجود در غذا آمیخته شود و جذب مواد مغذی درون غذا را کاهش دهد. در ضمن، چای و قهوه کافئین دارند که برای نوزادان مناسب نیست.

مایعات کربنات دار

بعضی از این مایعات حاوی مقدار زیادی شکر و بعضی ها حاوی افزودنی های نامناسب است و از دادن آن به بچه های شیرخوار و خردسالان باید خودداری شود.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-23
https://www.rahafun.com/?p=69412
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا