اسپرمیسید یا اسپرم کش ها

اسپرمیسید یا اسپرم کش ها
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

اسپرمیسید یا اسپرم کش ها

اسپرمیسید یا اسپرم کش ها

اسپرمیسید – spermicides  – یکی از روشهای پیشگیری از بارداری بوده که به اشکال کرم ٬ ژل ٬ شیاف ٬ صفحات نازک و کف دار ٬ در ظروف آئروسل ارائه می شوند و ترکیبات آنها باعث آسیب به غشای اسپرم می گردد …

به خصوص در خانم هایی که نیاز به محافظت موقتی دارند (هفته اول مصرف قرص یا شیردهی) مفید است . بیشتر آنها را می توان بدون نسخه تهیه کرد . در گذشته از سولفید کینین در ساخت اسپرم کش ها استفاده می شد اما امروزه ترکیب فعال آن نون اکسی نول -۹ (Nonoxynol-9) یا اکتوکسی نول -۹ می باشد . اسپرمیسیدها علاوه بر محافظت شیمیایی ٬ محافظت فیزیکی هم فراهم می کنند . فراورده های حاوی ۱۰۰ میلی گرم نون اکسی نول -۹ بیشترین کارایی را در بین اسپرم کش ها دارند .

نحوه استفاده از اسپرم کش :

جهت تاثیر پذیری زیاد باید آنرا به فاصله کوتاهی قبل از مقاربت (۱۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از نزدیکی ) ٬ بالای واژن و در تماس با سرویکس قرار داد . حداکثر مدت اثر آنها از یک ساعت طولانی تر نیست و در صورت تکرار مقاربت باید مجددا وارد بدن شوند و حداقل ظرف ۶ ساعت از مقاربت ٬ نباید دوش واژینال صورت گیرد .

جهت تاثیر بیشتر می توان از این مواد به همراه کاندوم ( دیافراگم ٬ کلاهک سرویکس – سرویکال کاپ ) و سایر روشهای خارجی پیشگیری از بارداری استفاده نمود که در این صورت علاوه بر کاهش احتمال باروری و ضریب شکست اسپرمیسیدها از انتقال بیماری های مقاربتی نظیر ایدز نیز بخوبی جلوگیری خواهد شد .( برخی از انواع کاندوم ها در حالت معمول به این مواد آغشته هستند )

مزایای استفاده از اسپرم کش ها :

اسپرمیسید - اسپرم کش ها

ارزان است و مانند پماد واژینال با اپلیکاتور استفاده می شوند بنابراین استفاده از آنها آسان می باشد .

اسپرم کش ها به میزان کمی علیه برخی از انواع بیماریهای منتقله جنسی مثل گنوره و احتمالا پاپیلوما ویروس اثر محافظت کننده دارند زیرا غشای میکروبها را نیز نابود می کنند اما مانع انتقال ویروس HIV نمی شوند حتی باعث ازبین رفتن موکوس واژن شده عبور ویروس ایدز را به داخل واژن سهولت می بخشد .

شکست بالای آن در درجه اول ٬ به عدم تداوم در استفاده مربوط می شود . حتی در صورت مصرف صحیح و منظم ٬ فراورده های به فرم کف ٬ باعث ۵ تا ۱۲ حاملگی در صد زن در سال می شوند . اسپرمیسید ها تراتوژن نیستند و ارتباطی بین مصرف اسپرمیسید و ناهنجاریهای مادرزادی وجود ندارد .

نون اکسی نول که در اسپرم کش ها بکار رفته است برای لاکتوباسیل های فلور نرمال واژن توکسیک (سمی) است . زنانی که به طور منظم از اسپرم کش استفاده می کنند افزایش کلونیزاسیون واژن با باکتری E.Coli دارند و ممکن است مستعد به باکتریمی E.Coli بعد از مقاربت شوند .

عوارض جانبی اسپرم کش ها :

به طور کلی مواد شیمیایی مختلف که به قصد جلوگیری از بارداری به کار می روند عوارض جانبی مهمی ندارند و واکنش های آلرژیک ناشی از استعمال آنها نادر است (در صورت وجود آلرژی یا حساسیت به این مواد ممکن است  زوجین دچار خارش یا قرمزی شوند )

این مواد احتمال بروز عفونتهای قارچی را بالا می برند .

منبع: بارداری و زایمان ویلیامز

  • بدون دیدگاه
  • 2013-02-24
https://www.rahafun.com/?p=6515
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا