مضرات گوش دادن به موسیقی با صدای بلند برای گوش

مضرات گوش دادن به موسیقی با صدای بلند برای گوش
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

مضرات گوش دادن به موسیقی با صدای بلند برای گوش

گوش

 

موسیقی با صدای بلند و خطر برای سلامت گوش
موسیقی با صدای بلند می تواند ضررهای بسیاری برای گوش ها و سیستم شنوایی بدن داشته باشد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم. شنیدن موسیقی با صدایی بالاتر از حد مجاز شاید برای برخی جوانان خوشایند باشد اما به گفته پزشکان در درازمدت به سلامت دستگاه شنوایی آسیب میزند.

دکتر بهرام جلالی، رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در گفت و گو با ایرنا در این خصوص توضیح داد دستگاه شنوایی دارای چهار بخش شامل گوش خارجی، میانی، داخلی و عصب شنوایی است و گوش داخلی و عصب گوش، دو بخشی به شمار می آیند که در اثر استفاده از وسایلی مانند هدفون یا هندزفری آسیب می بینند.

وی افزود: آسیبی که این وسایل به این دو بخش شنوایی وارد میکنند، بسیار شدید است و علم امروز هنوز قادر نیست که آسیب های این دو بخش را ترمیم کند.جلالی اظهار کرد: سلول هایی درون گوش داخلی وجود دارند که کار آنها تبدیل صدای مکانیکی به جریان الکتریکی است و این جریان الکتریکی به صورت کدبندی

شده برای مغز ارسال میشود و ما میتوانیم بشنویم اما زمانی که این سلول ها آسیب میبینند به تدریج میزان شنوایی کاهش مییابد و دیگر نمی شنویم.وی در مورد چگونگی آسیب وارده به سلول های گوش داخلی در اثر صداهای بلند خاطرنشان کرد: تصویربرداری ها نشان می دهند که صداهای بلند، این سلول ها را یا از درون متلاشی میکنند یا باعث می شوند که از غشای پایه ای که روی آن قرار گرفته اند، جدا شوند و تخریب در گوش داخلی ایجاد شود.جلالی در مورد آسیب به عصب شنوایی نیز گفت: الیاف های عصب به واسطه شنیدن صداهای بلند تحلیل و به تدریج از بین می روند.

رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران تاکید کرد: با علم امروز هنوز قادر نیستیم که این آسیب ها را ترمیم کنیم و حتی در حوزه سلول های بنیادی تاکنون در این زمینه کاری انجام نشده است؛ بنابراین بهترین راه، حفظ شنوایی است و تمام اقشار جامعه از کودکان تا بزرگسالان باید به این مهم توجه داشته باشند.

** حد استاندارد بلندی صدا
جلالی در خصوص حد استاندارد بلندی صدا برای حفظ سلامت شنوایی اظهار کرد: طبق استانداردهای بین المللی صداهای بالاتر از ۸۰ دسیبل مزاحم تلقی می شوند و می توانند به سلامت سیستم شنوایی لطمه وارد کنند.وی افزود: همچنین طبق همین استانداردها، صدای ۸۰ دسیبل را هشت ساعت و صدای ۹۰ دسیبل را چهار ساعت در روز می توان شنید؛

یعنی به ازای هر ۱۰ دسیبل زمان نصف می شود که این امر نشان دهنده اهمیت توجه به خطراتی است که صداهای بلند می توانند برای شنوایی افراد ایجاد کنند. جلالی ادامه داد: بر اساس استانداردهای اعلام شده، زمانی که صدا به ۱۰۰ دسیبل می رسد، ۲ ساعت و در ۱۰۴ دسیبل تنها یک ساعت در روز و وقتی به ۱۰۸ دسیبل می رسد، روزانه بیشتر از ۱۵ دقیقه نباید این صداها شنیده شوند.

وی اظهار کرد: بنابراین جوانانی که با هدفون به ویژه هدفون های داخل گوشی به موسیقی با صداهای بلند گوش می دهند، باید توجه داشته باشند که این صداها می تواند به تدریج قدرت شنوایی آنها را کاهش دهد و در صورت ادامه این روند حتی در درازمدت شنوایی آنها را از بین ببرد.

رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران همچنین به آسیبی که حضور در محیط های پر سروصدا می تواند به شنوایی وارد کند، اشاره کرد و گفت: در تحقیقی که در یک استادیوم ورزشی، حین بازی فوتبال دو تیم بزرگ پایتخت انجام دادیم، پیک (بالاترین میزان) صدا را حتی تا ۱۰۸ دسیبل هم ثبت کردیم به ویژه زمانی که توپ به خط ۱۸ نزدیک می شد، صدا به ۱۰۵ تا ۱۰۸ دسیبل می رسید که در این حالت، بیشتر از ۱۵ دقیقه نباید این صداها شنیده شود.

جلالی همچنین به افرادی که در مشاغل پر سروصدا و با میزان صدای بالای ۸۰ دسیبل کار می کنند، توصیه کرد که حتما از محافظ های درون گوشی استفاده کننند و بیشتر از هشت ساعت در این محیط ها کار نکنند.وی توضیح داد: استفاده از این گوشی های محافظ شدت صدا را از ۸۰ دسیبل به حدود ۶۰ دسیبل می رساند که این میزان آسیب زیادی به شنوایی وارد نمی کند اما استفاده نکردن از این وسایل سبب از بین رفتن سریع شنوایی می شود.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-10-15
https://www.rahafun.com/?p=69858
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا