عوامل اصلی کم خونی کدامند؟

عوامل اصلی کم خونی کدامند؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

عوامل اصلی کم خونی کدامند؟

کم خونی

 

کم خونی چیست؟
کم خونی نوعی بیماری است که در آن تعداد گلبولهای قرمز خون یا مقدار «هموگلوبین» آن از حد طبیعی کمتر می شود. همان طور که می دانیم، گلبولهای قرمز اکسیژن را از شش ها به سایر نقاط بدن می رسانند. وجود اکسیژن برای بدن ضروری است. سلولهای بدن بدون اکسیژن می میرند.

در فرد مبتلا به کم خونی کمبود مقدار هموگلوبین و یا گلبولهای قرمز، باعث می شود که اکسیژن کافی به بدن نرسد. به همین جهت فرد انرژی کافی ندارد، زود خسته می شود، رنگ پریده است و در برابر بیماری های عفونی و سرماخوردگی مقاومت زیادی ندارد.

علت کم خونی
کم خونی بیشتر در اثر کم شدن ذخیره آهن به بدن به وجود می آید. هموگلوبین، پروتئینی است که در گلبولهای قرمز خون وجود دارد و حاوی آهن است. رنگ قرمز خون نیز به دلیل وجود هموگلوبین در آن است.

اکسیژن به دو صورت می تواند در خون حمل شود که عبارت اند از:

به صورت محلول در پلاسما
به صورت ترکیب با مولکول هموگلوبین

 

کم خونی

 

بررسی هموگلوبین

حدود ۹۸ درصد اکسیژن موجود در خون با هموگلوبین ترکیب و سپس حمل می شود. هموگلوبین دارای مبیل ترکیبی بسیاری با اکسیژن است. هر مولکول هموگلوبین چهار اتم آهن دارد. با هر اتم آهن یک مولکول اکسیژن، پیوندی ضعیف و برگشت پذیر برقرار می کند. به این ترتیب هر مولکولی هموگلوبین می تواند چهار مولکول اکسیژن را همراه خود حمل کند. کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن را می توان با تغذیه صحیح و مناسب معالجه کرد.

نوع دیگر کم خونی
نوع دیگر کم خونی وقتی به وجود می آید که بدن نمی تواند به مقدار کافی گلبول قرمز بسازد. گلبولهای قرمز در مغز استخوان ساخته می شوند. در مغز استخوان بافت زاینده ای وجود دارد که با چند تقسیم سلولی گلبول های قرمز را می سازد. سلولهای زاینده در طول این تغییرات هسته خود را از دست می دهند و مقدار زیادی هموگلوبین در سیتوپلاسم خود می سازند.

میزان تولید گلوبول های قرمز طوری تنظیم می شود که برای اکسیژن رسانی به بافتها کافی باشد. سلولهای مغز استخوان نسبت به عواملی مانند اشعه ایکس و اشعه های زیان آور بسیار حساسی اند. نخستین نقطه بدن که در برابر مقدار زیاد اشعه ایکس یا تشعشع اتمی آسیب می بیند و از کار می افتد، بافت مغز استخوان است. کمبود آهن، ویتامین B۱۲ و مسی نیز موجب کم شدن تولید گلبولهای قرمز در مغز استخوان می شود.

کم خونی علل گوناگون دیگر نیز دارد. گاهی اوقات خونریزی و گاهی اوقات هم بیماری های مختلف میتوانند عامل مولد کم خونی باشند. تشخیص کم خونی با انجام آزمایشهای طبی، تعبی مقدار هموگلوبین و شمارش تعداد گلبولهای قرمز در واحد حجم خون صورت می گیرد.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-13
https://www.rahafun.com/?p=69128
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا