روش های درمان خانگی اسهال و دل پیچه

روش های درمان خانگی اسهال و دل پیچه
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

روش های درمان خانگی اسهال و دل پیچه 

اسهال و دل پیچه

 

علل اسهال و دل پیچه
اسهال عفونی معمولا به علت خوردن یا نوشیدن غذا و آب آلوده ایجاد میشود.علایم و نشانه های عفونت معمولا طی ۱۲ ساعت تا ۴ روز پس از مواجهه ایجاد میشوند و طی سه روز تا یک هفته باقی میمانند.

اسهال غیر عفونی ممکن است به علت عارضه جانبی داروهای آنتی بیوتیک یا سایر داروها,آلرژیهای داروئی, بیماریهای گوارشی مانند بیماریهای التهابی روده و سایر بیماریها ایجاد شوند.

علایم و نشانه ها
شدت بیماری اسهال را با درجه بندی که از ملایم تا وخیم طبقه بندی شده نشان میدهند. مثلا فردی که در درجه ملایم قرار دارد فقط ممکن است که دارای کمی افزایش حرکت در روده اش باشد.در عوض کسی که در دسته وخیم جای دارد ممکن است آنقدر افزایش حرکت در روده داشته باشد که مجبور باشد هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به دستشویی برود.در این حالت بدن میزان زیادی آب و املاح ازدست خواهد داد و این ریسک کم آبی را در بدن به میزان زیادی افزایش میدهد.از طرفی اسهال ممکن است در برخی شرایط همراه با تب(دمای بدن بالای ۳۸ درجه سانتیگراد) , دل درد و دل پیچه باشد.

مراقبت در منزل
نوشیدن مایعات به میزان کافی
اغلب بیماران مبتلا به اسهال غیر وخیم تنها با نوشیدن مایعات کافی در منزل درمان میشوند. مایعات باید حاوی آب, نمک, و قند باشد وتنها نوشیدن مایعات شیرین کافی نیستند .آبمیوه های رقیق و شیرین به همراه کمی نمک و انواع سوپها نیز غذاهای مفیدی هستند که توصیه میشوند. یک راه خوب برای تشخیص میزان آب بدن توجه به رنگ ادرار و فرکانس ادرار کردن است.بیماری که دفع ادرار کمی دارد و رنگ ادرارش زرد تیره است نیاز به نوشیدن مایعات بیشتری دارد.به طور نرمال رنگ ادرار زرد روشن است و تقریبا هر ۳تا ۴ ساعت نیاز به دفع ادرار ایجاد میشود.

اگر بدن فردی کم آب شود و او قادر به نوشیدن مایعات کافی از طریق دهان نباشد, باید از راه تزریقی هیدراته شود و اینکار معمولا در اورژانسها انجام میگیرد.

رژیم غذایی
این بیماری رژیم غذایی خاصی ندارد.اگرچه تغذیه مناسب و کافی در یک اپیزود اسهال حاد دارای اهمیت بالایی است.حتی اگر فرد هیچ اشتهایی ندارد,توصیه میشود که برای مدتی فقط آب و مایعات بنوشد.خوردن غلات و حبوبات آبپز(نظیر سیب زمینی,رشته فرنگی,برنج,گندم و جو) به همراه نمک به بیمارانی که اسهال آبکی دارند توصیه میشود. موز ,سوپ و سبزیجات آب پز هم غذاهای مناسبی هستند.

داروهای ضد اسهال
اگر اسهال خونی نباشد و تب وجود نداشته باشد میتوان از برخی داروها برای کاهش اسهال استفاده کرد.این داروها علت اسهال را برطرف نمیکننداما برای کاهش فرکانس اسهال و حرکات روده مفید واقع میشوند:

•Loperamide

•Diphenoxylate

•Bismuth

از این دسته داروها هستند.

آنتی بیوتیک ها
در برخی موقعیتها آنتی بیوتیکها توصیه میشوند:

۱)اسهال متوسط تا شدید مسافرتی

۲)دفع بیش از ۸ بار اسهال آبکی که منجر به کم آبی میشود و اسهالی که بیش از یک هفته طول کشیده باشد و اسهال در کسی که نقص ایمنی دارد و یا اسهالی که منجر به بستری شدن شده باشد.

 

اسهال و دل پیچه

 

پیش گیری از اسهال
افراد بزرگسال مبتلا به اسهال باید مراقب باشند که بیماری را به دیگر افراد خانواده و دوستان و همکارانشان سرایت ندهند.فرد مبتلا در تمام طول بیماری قادر به آلوده کردن اطرافیان است.میکروارگانیسمهای مولد اسهال از طریق دستها به دهان اطرافیان منتقل میشود .بنابراین شستن مداوم دستها و دور انداختن دستمال و غیبت از مدرسه و محل کار میتواند از انتشار بیماری جلوگیری کند.

دستها باید ترجیحا با صابونهای آنتی باکتریال و به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه شسته و سپس به خوبی خشک شوند.هنگام شستشو باید توجه خاصی نسبت به ناخنها , بین انگشتان و مچ دست مبذول داشته شود.اگر برای شستن دستها سینک دستشویی در دسترس نیست, دستمالهای مرطوب با پایه الکل میتواند جایگزین مناسبی باشد.

پیشگیری تغذیه ای
– از خوردن شیر غیر پاستوریزه و غذاهای تهیه شده از آن خودداری کنید.

– سبزیجات و میوه جات را قبل از خوردن خوب بشویید

– دمای یخچال را روی ۴ درجه و پایین تر و دمای فریزر را روی -۱۷ درجه و پایین تر تنظیم کنید.

– غذاهای نیمه پخته و نیمه سرخ شده و آماده را در اسرع وقت مصرف کنید.

– غذاهایی مانند گوشت و ماهی و پرندگان را جدای از غذاهای غیر پختنی و آماده برای خوردن قرار دهید.

– هنگام بریدن غذاهای غیر پختنی دستها و چاقو را به خوبی بشویید.

– غذاهایی مانند گوشت حیوانات را در دمای مناسب و به مدت مناسب بپزید.

در این موقعیتها کمک بخواهید:
– اسهال آبکی شما منجر به کم آبی بدنتان شده است.علایم کم آبی:خستگی,دهان و زبان خشک,تشنگی,گرفتگی عضلانی, ادرار پررنگ, عدم وجود ادرار, سرگیجه و سیاهی رفتن چشمها هنگام ایستادن.در صورت ادامه یافتن کم آبی منجر به دل درد, درد سینه,منگی و کاهش هشیاری میشود.

– دفع مدفوع شل همراه با خون و موکوس

– اسهال سیاه رنگ

– تب بالای ۳۸ درجه

– دفع مدفوع شل بیش از ۶ بار در روز و حالت بیمار گونه بیش از ۴۸ ساعت

– درد بسیار شدید شکم

اسهال مسافرتی شایعترین بیماری است که مسافرین را درگیر می‏کند. همه ساله بین ۵۰-۲۰% مسافرین پروازهای بین الملل، تقریباً ۱۰ میلیون نفر، دچار اسهال می‏شوند. معمولاً علائم بیماری در هفته اول مسافرت بروز می‏نماید اما بهرحال در تمام مدت سفر حتی پس از بازگشت به خانه امکان ابتلا وجود دارد. مهمترین عامل خطر ، مقصد مسافر می‏باشد. سفر به کشورهای در حال توسعه نظیر امریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و آسیا شانس ابتلا بالاتری دارند. بالغین جوان، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و بیماران مبتلا به دیابت یا بیماریهای التهابی روده و کسانیکه از آنتی اسیدها و مهارکننده H2 استفاده می‏کنند در معرض خطر بیشتری هستند. استفاده از آب یا غذای آلوده، عامل اصلی عفونت می‏باشد.

● علائم شایع اسهال مسافرتی چیست؟
در اکثر موارد اسهال مسافرتی بطور ناگهانی شروع می‏شود. در طی بیماری، دفعات، حجم و وزن مدفوع افزایش می‏یابد. تغییر قوام مدفوع نیز بسیار شایع می‏باشد. بطور معمول، مسافر در طی روز، حدود ۴ تا ۵ مرتبه، دفع آبکی یا شلی را تجربه می‏کند. سایر علائم همراه و شایع عبارتند از تهوع، استفراغ، دل درد، نفخ، تب، تکرر ادرار و ضعف. اسهال مسافرتی در اکثر موارد خوش خیم بوده و در طی ۲-۱ روز بدون درمان بهبود می‏یابد و بندرت مخاطره آمیز است. در ۹۰% موارد طی یک هفته و در ۹۸% موارد در طی یکماه بهبودی کامل حاصل می‏شود.

● چه عواملی سبب اسهال مسافرتی می‏شود؟
عوامل عفونی علت اصلی اسهالهای مسافرتی می‏باشند. تقریباً در ۸۰% موارد، عامل اصلی، آنتروپاتوژنهای باکتریال می‏باشند. در کشورهای مورد مطالعه شایعترین عامل جدا شده اشریشیاکولی آنتروتوکسیک (ETEC) بوده است.

ETECسبب بروز اسهال آبکی همراه دل درد و تب خفیف یا بدون تب می‏شود. علاوه بر ETEC عوامل باکتریال بیماریزای دیگر، ویروسها و انگلهای بیماریزای روده‏ای نیز می‏توانند عامل بروز اسهال مسافرتی باشند.

● چگونه می‏توان از ابتلا به اسهال مسافرتی پیشگیری کرد؟
زمانیکه به مناطقی مسافرت می‏کنید که احتمال آلودگی آب آشامیدنی وجود دارد در طی مسافرت خود به نکات ذیل توجه داشته باشید:

– از آب لوله کشی شهری جهت آشامیدن و یا مسواک زدن استفاده نکنید

– اگر در بطری آب آشامیدنی قبلاً باز شده است از آن استفاده نکنید

– از یخ استفاده نکنید مگر آنکه مطمئن باشید که از آب تصفیه شده تهیه شده است.

– محصولات لبنی و شیر غیر پاستوریزه استفاده نکنید

– سبزی و میوه خام نخورید دیگر آنکه پوست آن را خودتان کنده باشید.

– سالاد میوه خرد شده استفاده نکنید.

– کاهو و یا برگ خام سبزیجات دیگر (نظیر اسفناج) را نخورید

– از مصرف گوشت یا ماهی خام و یا نیم پز خودداری نمایید

– از خرید و مصرف غذاهایی که افراد دوره گرد در خیابان می‏فروشند خودداری نمایید

– نوشابه های گاز دار بسته بندی، چای و قهوه گرم، آب جوشیده و یا آب کلردار و یا یددار استفاده کنید.

جوشاندن آب باعث از بین رفتن عوامل مسبب اسهال شده و می‏توانید از آن بیاشامید. آب را به مدت ۱ دقیقه به‏خوبی جوشانده و پس از سرد شدن در دمای معمولی اتاق (یخ اضافه نکنید) استفاده نمایید. اگر به ارتفاعات بالا مسافرت می‏کنید آب را به مدت ۳ دقیقه بجوشانید.

● آیا استفاده از آنتی بیوتیکها به منظور پیشگیری از اسهال مسافرتی توصیه می‏شود؟
CDC( مرکز کنترل بیماریها) استفاده از داروهای آنتی میکروبیال را جهت پیشگیری از اسهال مسافرتی توصیه نمی‏کند. مطالعات نشان داده است که بدنبال مصرف بیسموت ساب سالیسیلات و داروهای آنتی میکروبیال میزان شیوع اسهال مسافرتی کاهش پیدا می‏کند. مصرف ۲ قرص بیسموت سالیسیلات ۴ بار در روز و یا ۲ اُنس مایعات ۴ بار در روز سبب کاهش شیوع ابتلا به اسهال مسافرتی می‏شود. افرادی که آلرژی به آسپیرین دارند، باردار می‏باشند و یا کسانیکه از داروهای خاصی (نظیر ضد انعقادها، پروبنسید یا متوترکسات) استفاده می‏کنند مجاز به استفاده از بیسموت نمی‏باشند. علاوه بر این، نسبت به عوارض بیسموت خصوصاً سیاه شدن زبان و مدفوع بطور موقت و ندرتاً شنیدن صدای زنگ در گوش، بایستی هوشیار بود. به دلیل عوارض بیسموت نمی‏بایست جهت پیشگیری از اسهال بیش از ۳ هفته استفاده شود. بعضی از آنتی بیوتیکها با دوز یکبار در روز حدود ۹۰% در پیشگیری از اسهال مسافرتی موثر می‏باشند. با این وجود استفاده از آنتی بیوتیکها جهت پیشگیری توصیه نمی‏شود.استفاده از داروهای آنتی میکروبیال معمولی، شانس ابتلا به عوارض جانبی داروها و یا ابتلا به میکروبهای مقاوم را بیشتر می‏سازد.

از آنجائیکه داروهای آنتی میکروبیال حساسیت مسافرین به میکروبهای پاتوژن مقاوم را بیشتر می‏کند و مقاومتی را در برابر ویروسها و انگلهای بیماریزا ایجاد نمی‏کند، می‏توانند احساس امنیت کاذب به مسافر بدهد. بنابراین پایبندی جدی به اقدامات پیشگیری کننده توصیه می‏شود و در صورت نیاز به داروهای پروفیلا‏کتیک، می‏توان از بیسموت ساب سالسیلات به عنوان داروی کمکی استفاده کرد.

● چه اقدامات درمانی برای اسهال مسافرتی موثر است؟
اسهال مسافرتی یک بیماری خودبخود محدود شوند‏ه است و اغلب بدون درمان خاصی بهبود می‏یابد. با این وجود، مایع درمان خوراکی جهت جایگزینی مایعات و الکترولیت‏های از دست رفته سودمند می‏باشد. برای بالغین بطور معمول مایعات شفاف توصیه می‏شود. (مانند آب میوه تازه، دوغ، محلول ORS) در مسافرینی که بیش از سه مورد دفع مدفوع شل در طی ۸ ساعت داشته‏اند خصوصاً اگر توام با تهوع، استفراغ، با دل درد، تب یا خون در مدفوع باشند می‏توانند از آنتی بیوتیک درمانی بهره‏مند شوند و معمولاً به مدت ۵-۳ روز آنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز می‏شود.

● چه مواقعی نباید از داروهای کاهش دهنده حرکات روده‏ای جهت درمان استفاده کرد؟
اسهال یک مکانیسم دفاعی بدن جهت به حداقل رساندن زمان تماس بین میکروب و مخاط روده می‏باشد و داروهایی نظیر لوپرامید، دیفنوکسیلات و پاراگوریک با کاهش حرکات روده‏ای باعث بهبودی اسهال می‏شود اما در عین حال زمان بیشتری برای باز جذب فراهم می‏کنند. در چندین مطالعه داروهای فوق جهت کاهش دوره اسهال موثر بوده‏اند. اما این داروها نباید در مسافرین با تب یا اسهال خونی استفاده شود زیرا در این صورت با به تأخیر انداختن پاکسازی دستگاه گوارش ازعامل پاتوژن، شدت بیماری افزایش می‏یابد. از آنجائیکه داروهای کاهش دهنده حرکات روده‏ای بدون نسخه در دسترس می‏باشد، استفاده غیر منطقی آنها نگران کننده می‏باشد. عوارض جانبی (مگاکولون توکسیک، سپسیس و انعقاد داخل عروقی منتشر) بدنبال مصرف این داروها گزارش شده است.

 

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-10
https://www.rahafun.com/?p=69012
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا