روش های تضمینی برای درمان بی خوابی شبانه

روش های تضمینی برای درمان بی خوابی شبانه
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

روش های تضمینی برای درمان بی خوابی شبانه

بی خوابی

 

عوارض کم خوابی

کم خوابی عوارض بسیار زیادی دارد و در روح و جسم انسان تاثیرات مختلفی خواهد گذاشت از این عوارض می توان به کاهش قدرت ذهن و بهره ذهنی ، افزایش امکان ابتلا به سرطان ها ، افزایش احتمال وقوع اختلالات خطرناک عصبی ، تضعیف و نا کارامد کردن سیستم ایمنی بدن ، افزایش احتمال وقوع بیماری های مختص به قلب و عروق ، افزایش احتمال بروز دیابت ( تحقیقات ثابت کرده که خواب ناکافی میزان قند خون را بالا می برد و همچنین توانایی بدن را در تولید ماده انسولین کاهش می دهد) ، افزایش احتمال بروز فشار خون ، بروز چاقی و افزایش احتمال دچار شدن به سکته مغزی تا حدود ۵۴ درصد که خود نشان دهنده میزان اهمیت ماجراست.

علت بی خوابی

در تحقیقاتی در مورد سکته مغزی ثابت شده است که در بین افرادی در رده سنی بین ۱۸ تا ۲۴ سال که در طول شبانه روز خواب کم و نامناسب دارند احتمال بروز سکته مغزی ۸ برابر بیشتر از افرادی با همین سن و با خوابی منظم و کامل است
یکی دیگر از عوارض خطرناک کم خوابی ابتلا به آلزایمر است و خواب کم میتواند قدرت به خاطر اوردن وقایع در مغز را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

متد هایی ساده برای رهایی از بی خوابی

سعی کنید تا زمانی که کاملا خواب آلود نشده اید به رختخواب نروید و از انجام کارهای جانبی مثل مطالعه ، تلویزیون تماشا کردن ، غذا خوردن ویا استفاده از گوشی و … در رختخواب اجتناب کنید و سعی کنید که از رختخواب صرفا برای خوابیدن استفاده کنید. اگر به رختخواب رفتید و پس از گذشت مدتی احساس کردید که خوابتان نمی برد از رختخواب خارج شوید و به اتاقی دیگر بروید و خودتان را مشغول کنید تا خوابتان ببرد و زمانی که احساس کردید خواب به سراغتان آمده است به رختخواب برگردید.

سعی کنید هر روز صبح سر ساعت معینی بیدار شوید و توجهی به ساعت خواب شب گذشته تان کاری نداشته باشید.بیدار شدن سر ساعت معین ریتم بدنتان را تنظیم میکند.

 

نوشیدنی های کافئین دار ننوشید : کافئین می تواند به مدت ۱۲ ساعت در بدن باقی بماند و علم ثابت کرده است که این ماده می تواند باعث بی خوابی شود .نوشیدنی هایی مثل قهوه کافئین دارند و باید از خوردن آن در ساعت های پیش از خواب خودداری شود.ماده دیگری که در ترکیبش کافئین زیادی دارد و باعث بی خوابی شدید می شود شکلات است و به دلیل تاثیر بر ضربان قلب و خواب نباید پیش از خواب مصرف شوند.

زمان خوردن شام را حتما به بیشتر از ۲ ساعت قبل از خواب موکول کنید تا زمان مناسب برای هضم غذا را به بدن خود داده باشید.

دوش گرفتن شما پیش از خواب و پس از انجام فعالیت های روزانه به آرامش بدن بسیار کمک می کند و اگر دچار بی خوابی هستید سعی کنید ساعاتی پیش از این که به رختخواب بروید حتما دوش بگیرید.

داروها : گاهی ممکن است که دلیل بی خوابی شما افسردگی ، اضطراب ، غم و یا نگرانی باشند. برای گذشتن از این مشکل می توانید از داروهای ضد افسردگی مانند بنزودیازپین ها یا دیگر داروهای ضد افسردگی با دز پایین رفع کنید.

غذاهای شور نخورید : سعی کنید غذاهایی که دارای نمک زیاد هستند نخورید زیرا نمک در بدن ایجاد عطش می کند و شما مجبور می شوید برای رفع تشنگیتان بارها رختخواب را ترک کنید و آب بنوشید و این باعث بی خوابی می شود.

اگر می خواهید خواب راحت و خوبی داشته باشید عصبانی به رختخواب نروید.عصبانیت اگر تا زمان خواب با شما باشد روی خواب شما تاثیر مستقیم میگذارد.پس سعی کنید در زمان عصبانیت از هر روشی که در خود سراغ دارید استفاده کنید و خود را آرام کنید بعد به رختخواب بروید.

برای داشتن خوابی راحت شرایط محیط را برای خود کاملا ایده آل کنید. دما را در بازه ای بین ۱۸ تا ۲۲ درجه تنظیم کنید ، نور اتاق را کاملا تاریک و یا تا حد امکان کم کنید ، رختخواب تان را مناسب انتخاب کنید و فضایی مناسب و آرام برای خواب خود محیا کنید.

سعی کنید پیش از این که به رختخواب بروید اجابت مزاج کنید و مثانه خود را خالی کنید تا در زمانی که چشمتان سنگین شد مجبور نشوید رختخواب را ترک کنید.

تنظیم ساعت برای خواب

ساعتی که می خوابید بسیار در خواب شما و تقویت قوی بدن شما مهم است.از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح در بدن خورمون هایی ترشح می شوند که برای بدن بسیار ضروری است و سلامت بدن را تامین می کند و ترشحشان به خواب شما بستگی دارد و اگر در این ساعات بیدار باشید ترشح این هورمون ها به خوبی انجام نمی شود.

بهترین زمان برای خواب شبانه ساعت ۹ تا ۱۰ شب است و با خوابی بین ۶ تا ۸ ساعت می توانید صبح نیز در ساعت مناسبی بیدار شوید.

خواب نیمروزی آری یا نه؟

خوابیدن در نیمروز برای رفع خستگی کارهای صبح خوب است اما باید توجه داشت که زمان این خواب از یک ساعت بیشتر نشود.

گروهی از دانشمندان طی تحقیقی اعلام کردند که خوابیدن به مدت ۴۵ دقیقه می تواند انرژی شما را به میزان ۱۰ ساعت تامین کند و حافظه را افزایش دهد.

بیدار شدن زمان نیمه شب چه باید کرد

اگر بر اثر استرس یا خواب بد یا هر چیز دیگری شب از خواب پریدید بهترین کار این است که از جای خود بلند شوید هرچند کمی سخت است ولی سعی کنید بلند شوید و جای خود را عوض کنید.

 

بی خوابی

اگر بی خوابی به سراغتان آمده است در جایی مناسب و با شرایط محیا و مطالعه چند صفحه کتاب حس خواب را دوباره به مغزتان باز گردانید.

چند گیاه دارویی مناسب برای درمان بی خوابی

میوه کیوی : این میوه میتواند تا حدود زیادی بی خوابی را درمان کند.در صورت استفاده این میوه به مدت حدود ۱ ماه در رژیم روزانه غذایی تان بی خوابی و یا اختلال خواب شما کاملا از بین خواهد رفت.

میوه آلبالو : در میوه آلبالو ماده ای به نام ملاتون وجود دارد که دانشمندان بر این عقیده اند که این ماده می تواند چرخه خواب شما را به خوبی تنظیم کند.

گل بیدمشک : این گل نیز خاصیت آرامش بخشی را دارد و اگر دم کرده آن را به میزان هر روز دو سه فنجان میل کنید به اختلالات خوابتان کمک بسیاری می کند ضمن اینکه از خاصیت آرامش بخشی آن نیز بهره خواهید برد.

گشنیز : این گیاه نیز در برخورد با بی خوابی بسیار مفید است. گیاه گشینیز را می توانید در غذایتان ریخته و بپزید و بخورید و به تنظیم خواب خود کمک کنید.

درمان بی خوابی با قرص های آرام بخش :

شما با مصرف تعدادی از قرص های آرامش بخش و ضد اضطراب که در در ادامه آن ها را معرفی می کنیم به بی خوابی خود کمک کنید.

قرصهای آرام بخش (TRANQUILIZERS / SEDATIVES) با عملکردی که در سیستم اعصاب مرکزی بدن می گذارند می توانند باعث رسیدن به احساس آرامش و کاهش حس اضطراب و استرس ، تمدد اعصاب ، ایجاد حس خواب آلودگی و ایجاد حس سرخوشی ، کند کردن روند نفس کشیدن ، واکنش های نسبتا کند و رسیدن به یک خواب متعادل خواهد شد.

در ادامه به بررسی تعدادی از این قرص ها می پردازیم

بنزودیازپین ها (BENZODIAZEPINES) : خاصیت هایی نظیر آرامش بخشی و خواب آوری و کاهش حس اضطراب دارد و به خواب عمیق کمک می کند.

باربیتورات ها(BARBITURATES): این قرص نیز دارای خاصیت آرامش بخشی دارد و ضد تشنج است و یکی از قرص های بیهوش کننده است.

آنتی هیستامین ها(ANTIHISTAMINES): یکی دیگر از قرص های آرام بخش است که برای کم کردن واکنش ها و حساسیت های ناگهانی تجویز می شود.

ضد روان پریشی ها(ANTIPSYCHOTICS): این قرص ها مصرف هایی در درمان بیماری های روانی حاد مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، اختلالات هذیانی و جنون ها دارند و مصارف آن ها خواب آوری است که البته بدون تجویز پزشک نباید به سراغ هیچکدام از این داروها بروید زیرا این قرص ها عوارض خطرناکی نظیر اختلال در گفتار ، ایجاد حالت تهوع ، ایجاد ضعف جسمانی و سرگیجه ، ایجاد فراموشی ، خشونت و عصبانیت بیخودی و عدم هماهنگی بین اعضای بدن را در پی خواهند داشت.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-22
https://www.rahafun.com/?p=69356
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا