روش های تضمینی برای درمان آبریزش بینی 

روش های تضمینی برای درمان آبریزش بینی 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

روش های تضمینی برای درمان آبریزش بینی 

آبریزش بینی

 

آبریزش بینی دیوانه کننده است
آبریزش بینی معمولا در فصل هایی که بیشترین گرده ها را به همراه دارد مانند فصل بهار و همچنین در فصل سرما مانند اواخر پاییز و زمستان بیشترین شیوع را دارد .

اما نگران نباشید در ادامه راه های جلوگیری از ریزش آب بینی را به شما آموزش خواهیم داد .

شاید برای شما هم پیش آمده باشد زمان هایی که از بینی تان مثل شیر آب قطره قطره آب بچکد و حسابی شمارا کلافه کند، اما شاید ندانید که این آبریزش از بینی چرا ایجاد می شود و چقدر برای سلامتی شما میتواند مفید باشد. آبریزش از بینی ترشحاتی است که توسط مخاط بینی ایجاد می شود و در حد معمول آن موجب مرطوب نگهداشتن محیط بینی می شود، اما در برخی موارد به دلیل محرک های گوناگون محیطی این ترشح افزایش یافته و در برخی موارد با ترشحات سینوسی همراه شده و موجب آزار فرد می شود.

پرده های غشایی در بینی موجود است که مایعی لزج و بی رنگ تولید می کند که همچون فیلتری برای بینی عمل می کنند و باعث جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا و گرد و غبار می شوند. جالب است بدانید بینی روزانه چیزی در حدود یک لیتر آب تولید میکند! برخی عوامل همچون سرما خوردگی و ویروس ها موجب افزایش آبریزش بینی خواهند شد اما عمده دلیل افزایش آبریزش بینی حساسیت, سرما خوردگی, ادویه, سرما است.

علل ایجاد آبریزش بینی چیست؟
همان طور که گفته شد، آبریزش بینی با محرک های گوناگونی افزایش می یابد به طوری که فرد به فکر مراجعه به پزشک و درمان می افتد، در این بخش به معرفی علل ایجاد آبریزش بینی می پردازیم:

در زمان سرما خوردگی آبریزش بینی بیشتر می شود, این واکنش, سلاحی جهت مقابله با ویروس ها می باشد.

آب و هوای سرد با اثر تخریبی که بر مژک های بینی دارد باعث میشود که آب بینی به جای انتقال به حلق بصورت خلط, از سوراخ های بینی خارج شود و آبریزش بینی ایجاد می شود.

ادویه ها نیز با رقیق کردن آب بینی منجر به جاری شدن آن و آبریزش بینی می گردند.

آلرژن ها در افراد مبتلا به آلرژی یکی از علل شایع ایجاد آبریزش بینی هستند.

فواید آبریزش بینی چیست؟
آبریزش بینی باعث میشود که بینی شست و شو یافته و ماده آلرژی زا یا ویروس سرماخوردگی از آن خارج شود. به همین علت در سرماخوردگی ها مصرف آنتی هیستامین جهت کاهش آبریزش بینی حتی المقدور توصیه نمی شود چرا که مانع از خروج ویروس ها از بدن شده و بیمار مدت طولانی تری با سرماخوردگی درگیر است. در واقع آبریزش بینی همچون یک سطح ایمنی بدن عمل می نماید و منجر به بهبود شرایط و وضعیت بیمار می شود.

در چه شرایطی آبریزش بینی زنگ خطر است؟
در شرایط خاص آبریزش بینی نشانه ی خوبی نیست و نیاز به مراجعه به پزشک دارد، لازم است بدانید در چه شرایطی آبریزش بینی زنگ خطر است؟

اگر آبریزش بینی بیش از ۱۰ روز ادامه داشت .

اگر تب داشتید خصوصا بیش از ۳ روز.

ترشحات بینی سبزرنگ باشد و موجب درد و تب شود.

دارو های خاصی مصرف کردیدکه باعث افزایش آبریزش بینی شده باشد.

اگر همراه آبریزش بینی خون ریزی از بینی هم داشتید.

آبریزش بینی چگونه درمان می شود؟
آبریزش بینی برای هر یک از ما کلافه کننده است, سوالات متعددی از دکتر نصیری پرسیده می شود مبنی بر این که آبریزش بینی چگونه درمان می شود؟ میتوانید از روش های خانگی استفاده کنید تا کمی به بهبود شرایط کمک کنید و سپس به پزشک مراجعه نمایید.

۱٫ بینی خود را با سرم های شستشو مرتب شست و شو دهید, سعی کنید آب بینی را تخلیه کنید.

۲٫ آب و مایعات زیاد بنوشید

۳٫از اسپری شست و شوی بینی استفاده کنید.

۴٫از دستگاه بخور در منزل استفاده کنید.

۵٫درصورتی که همراه با آبریزش بینی اشک ریزی هم دارید قطعا دچار حساسیت شده اید,دارو های ضد حساسیت مثل آنتی هیستامین ها میتوانند به بهبود شما کمک کنند.

۶٫ محلول آب نمک رقیق را داخل بینی بریزید و سپس با فین کردن ترشحات را خارج کنید.

۷٫بینی خود را چرب نمایید تا از سوزش آن کم شده و مانع از صدمه به پوست ناحیه بینی شود.

۸٫در صورت ابتلا به آلرژی و حساسیت حتما در فصول گرده افشانی از ماسک استفاده نمایید.

 

 آبریزش بینی

 

آبریزش بینی را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم
روشهای مقابله با آبریزش بینی با این مواد غذایی!

عسل: برای مقابله با گلودرد و سرماخوردگی

زمانی که بینی می گیرد مازاد موکوس آن به سمت گلو سرازیر می شود. عسل باعث کاهش و تسکین گلودرد می شود و به حل مشکل آبریزش نیز کمک می کند.

غذاهای تند برای مقابله با بینی آب چکان

ادویه ها و پیاز باعث خشک شدن آب بینی می شود و از آبریزش مجدد آن پیشگیری می کنند.

سیر علائم سرماخوردگی و آبریزش بینی را برطرف می کند

سیر حاوی ترکیبات ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال طبیعی است. این ماده ی غذایی علائم سرماخوردگی را به سرعت بهبود می دهد.

نوشیدنی های داغ برای نجات بینی کیپ شده

اگر بینی تان گرفته است بدنتان با سرعت بیشتری خشک می شود. نوشیدنی های داغ و یا انواع دمنوش های دیگر آب کافی بدن را تأمین و به دفع توکسین ها یا همان سموم بدن کمک می کنند.

خردل برای رهاسازی مخاط

خردل باعث رفع احتقان می شود و البته آبریزش بینی را نیز بهبود می دهد. برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است از خردل به عنوان مرهم استفاده شود. برای این کار پودر خردل و آرد را با هم مخلوط کنید.

لیموترش برای رفع علائم سرماخوردگی

لیموترش سرشار از ویتامین C است و برای رفع خستگی ناشی از سرماخوردگی مفید است. افزودن لیموترش به دمنوش حاوی عسل یا مصرف آبنبات های لیمویی برای رفع مشکلات بینی کارساز است.

چوب میخک: برای مقابله با آبریزش بینی

برای تهیه ی دم کرده ی چوب میخک و مقابله با آبریزش بینی یک عدد چوب میخک، مقداری دارچین، زنجبیل تازه ی رنده شده، یک عدد هل شکسته و یک قاشق عسل را با یک لیوان آب داغ دم کنید. قبل از خواب این دمنوش داغ را میل کنید.

دمنوشی برای خلاصی از آبریزش بینی
دکتر ابراهیم رزم‌پا عضو هیئت علمی گروه آموزشی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن بیان کرد: معمولا در فصل سرما و یا به هنگام تغییر فصل یکی از اتفاقات ناخوشایندی که برای اکثر مردم پیش می‌آید، همین آبریزش بینی است که در نتیجه احتقاق سینوس ها بروز می‌کند.

در واقع گرفتن بینی به معنی خارج کردن مواد و محتویات داخل بینی، بهترین روش برای این که ویروس‌ها و باکتری‌ها مجال راه یافتن به سینوس ها را پیدا نکنند.

زمانی که به آبریزش بینی دچار می‌شوید، لازم است به میزان فراوانی مایعات بنوشید، همچنین نوشیدنی های داغ باعث دفع مواد تجمع یافته در داخل بینی می‌شوند و از آنجایی که آویشن سرشار از فنول است، یک گیاه ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم،‌اکسپکتورانت و مفید برای معده محسوب می شود و خواص ضد ویروسی قوی دارد، در نتیجه به درمان آبریزش بینی کمک زیادی می‌کند.

داخل یک فنجان آب جوش دو قاشق چایخوری آویشن بریزید و ۵ دقیقه دم کنید بعد دمنوش آویشن را با کمی عسل و نصف یک عدد لیموترش میل کنید و روزانه ۳ تا ۴ فنجان از این جوشانده بخورید، در ضمن همچنین برای درمان یا پیشگیری از آبریزش بینی می‌توانید با آویشن بخور داده و بینی خود را به خوبی تمیز کنید.

اگر به تغذیه‌تان اهمیت ویژه ای دهید با تقویت سیستم ایمنی بدنتان دیگر با اولین وزش باد دچار آبریزش بینی نمی‌شوید و توصیه‌ می‌شود بطور مرتب و قبل از بروز مشکل آبریزش یا گرفتگی بینی، بینی‌تان را با سرم شستشو تمیز کنید چرا که با همین کار ساده از ۸۰ درصد بیماری‌های گوش و حلق و بینی می‌توان پیشگیری کرد.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-12
https://www.rahafun.com/?p=69065
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا