روش های تضمینی بالا بردن عزت نفس 

روش های تضمینی بالا بردن عزت نفس 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

روش های تضمینی بالا بردن عزت نفس 

عزت نفس

 

بالا بردن عزت نفس

همانطور که قبلا گفتیم پیامهای مختلفی در جامعه ما را بمباران می کنند و زن با فراست باید بداند که چگونه با این بمباران های منفی روبه رو شود. بالا بردن عزت نفس موضوعی است که باید جدی گرفته شود.

عزت نفس از دو بخش تشکیل می شود، تصویر ذهنی و اعتماد به نفس. تصویر ذهنی، ایده آل ها و آرمانهای شما را در زمینه های جسمانی، عاطفی، عقلی و اجتماعی روشن می کند. هر ایده آل نشان میدهد که از خود چه برداشتی دارید و چگونه با دیگران برخورد می کنید. از این رو مهم است که دربارهٔ هرکدام اطلاعاتی داشته باشید.

 

هر زنی می تواند دربارهٔ اشکالات جسمانی خود مطالبی بنویسد. ممکن است زنی خود را بیش از اندازه بلندقد، بیش از اندازه کوتاه قد، بیش از اندازه چاق و یا بیش از اندازه لاغر بداند. زن دیگری ممکن است دلش بخواهد که چشمانش آبی باشد، سینه های بزرگ تری داشته باشد و یا باسنش کوچکتر باشد.

اگر تصویر ذهنی شما دربارهٔ بدنتان زمینه هایی را در نظر میگیرد که می توان آن را تغییر داد، اشکالی ندارد که در مقام تغییر دادن آن برآیید. اگر امکان تغییر دادن وجود ندارد باید از آنچه دارید حداکثر استفاده را بکنید. در مواقعی دیگران این عیوب و نواقصی را که روی خود میگذارید نمی بینند. اما در این جا توجه به نکته ای ضرورت دارد، تصویر ذهنی شما از جسمتان تنها در صورتی می تواند روی عزت نفس شما اثر بگذارد که شما این را بخواهید. البته برای بهتر کردن خودمان هر کاری را که لازم باشد باید انجام دهیم. اما وسواس به خرج دادن بی فایده است. باید بیاموزیم که با خودمان راحت و در صلح باشیم.

تصویر ذهنی احساسی و عاطفی

شما میدانید که اگر مثبت، شاد، روشن و با پشتکار باشید، دربارهٔ خود احساس خوبی پیدا می کنید. از سوی دیگر اگر احساس گناه بکنید، اگر خشمگین یا نگران باشید، احساسی خوبی دربارهٔ خودتان پیدا نمی کنید. سعی کنید تا حذ امکان به جنبه های مثبت بها بدهید. همانطور که شکسپیر نوشت: «خوب و بد مربوط به اندیشهٔ شماست.» اگر خواهان عزت نفس زیاد هستید باید به جنبه های مثبت و تقویت کننده بها بدهید.

تصویر ذهنی عقلی

اجتماعی شدن اولیهٔ شما به شما کمک کرد تا تصویر ذهنی عقلی خود را شکل بدهید. اگر آموزگاران شما فکر می کردند که باهوش و با استعداد هستید، شما را تشویق می کردند. احتمالا به کالج رفتید و به شدت درس خواندید تا بعداً شغلی بهتر و پردرآمدتری به دست آورید. اما اگر آموزگاران شما به قدر کافی تشویق کننده نبودند، احتمالاً تحصیلات رسمی شما با دشواری هایی روبه رو می گردید.

انتظارات پدر و مادر شما هم نقش مهمی ایفا کردند. اگر پدر و مادرتان به توانمندی شما اعتماد داشتند، با احتمال زیاد توانستید مطابق انتظارات آن ها ظاهر شوید. در غیر این صورت شاید در درس مدرسه مردود می شدید.

باوری که دربارهٔ توانمندی های خود دارید از دوران کودکی شما نشأت می گیرد. مایهٔ تأسف است اما اغلب مردم از حدی که فکر میکنند روشنتر و با استعداد تر هستند. اگر باور محدودکننده ای نسبت به خود دارید با این باور برخورد کنید. به صرف این که فکر می کنید در کاری خوب نیستید خودتان را محدود نکنید. باید به فراسوی تحقیر کردن خود گام بردارید.

تصویر ذهنی اجتماعی

تصویر ذهنی اجتماعی شما با این موضوع رابطه دارد که تصور می کنید دیگران دربارهٔ شما چه فکری می کنند و این در حالی است که آنها لزوما و حتماً دربارهٔ شما این گونه فکر نمی کنند. ممکن است بی جهت بر این گمان باشید که دیگران دربارهٔ شما به خوبی فکر نمی کنند. ممکن است دوستان دیگری داشته باشید که فکر کنند دیگران دربارهٔ آنها خوب فکر نمی کنند و حال آن که عکس این مطلب درست باشد، ممکن است برایتان عجیب باشد که دیگران به شما بهای فراوان میدهند. درحالی که خوب است دیگران دربارهٔ ما نظر خوبی داشته باشند، این موضوع آنقدرها مهم نیست. اغلب مردم نگران آنند که دیگران به آنها چگونه نگاه می کنند.

به خاطر داشته باشید که بی فایده است که نگران آن باشید که دیگران دربارهٔ شما چه فکر می کنند. از ملکه ویکتوریا نقل میکنند که گفت:

«مهم نیست آنها دربارهٔ من چه فکر می کنند. مهم این است که من دربارهٔ آنها چگونه می اندیشم.»

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-08
https://www.rahafun.com/?p=68874
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا