دلیل زانو درد چیست؟

دلیل زانو درد چیست؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

دلیل زانو درد چیست؟

زانو درد

 

ممکن است همیشه واژه آرتریت یا التهاب مفاصل، شما را به یاد سالمندان و افراد پیری بیندازد که از پله های زیاد خانه شان شکایت دارند یا از سرپا ایستادن زیاد، درد زانو میگیرند و با ناله، مفاصلشان را میمالند. اگر کودک یا نوجوانی در خانه دارید که خیلی به فعالیت علاقه ندارد و با کوچکترین فعالیتی مفاصلش درد میگیرد، ورم میکند و ملتهب میشود، شاید واژه آرتریت روماتوئید جونیوز (نوجوانان) برایتان آشنا باشد. روماتیسم مفصلی کودکان از آن بیماریهای نادری است که هنوز علتش شناخته نشده است و هنوز درمان قطعی ندارد. با اینکه این بیماری تعداد کمی از کودکان را درگیر میکند، به خاطر مشکلاتی که میتواند برای کودک و خانوادهاش به وجود بیاورد، بسیار دارای اهمیت است. فقط در کشور امریکا حدود ۳۰۰ هزار کودک مبتلا به بیماریهای روماتولوژی وجود دارند که تعداد زیادی از آنها مبتلا به آرتریت روماتوئید نوجوانان هستند. این بیماری که بیشتر قبل از سن ۱۶ سالگی به وجود میآید، میتواند با آسیب رساندن به صفحات رشد و مفاصل، در روند رشد و تکامل کودک هم مشکلاتی به وجود بیاورد. به همیندلیل باید درمان بازدارنده که مصرف داروهای NSAID مثل «آسپرین» و «ناپروکسن» است را به طور کامل انجام داد. گفته میشود در ۵۰ تا ۷۵ درصد این بیماران، احتمال بهبود بیماری وجود دارد.

نکته ای که به تازگی باعث نگرانی پزشکان شده این است که شرایط بدبیماری، عدم توانایی در فعالیت همراه با بقیه کودکان و حتی عدم توانایی در نشستن طولانی مدت سرکلاس، ممکن است باعث شود این کودکان دچار افسردگی شوند. طبق بررسیهای انجامشده، بسیاری از کودکان در مورد بیماری خود و تشخیص آن به همکلاسی ها و معلمان خود چیزی نمیگویند. با اینکه پزشکان حدس میزنند این بیماری هم مثل روماتیسم مفصلی بزرگسالان ناشی از مشکلات خودایمنی باشد و علت عفونی قابل سرایت نداشته باشد، حتی خانواده این کودکان هم علاقه ای به گقتن مشکل فرزندشان ندارند. مشکلی که وجود دارد این است که از زمان تشخیص بیماری، ممکن است چندینماه تا چند سال طول بکشد که علائم کلی بیماری برطرف شود و کودک بهبود پیدا کند و این زمان اصلا زمان کمی برای پنهان کردن شرایطی این چنینی نیست. پزشکان توصیه میکنند خانوادهها شرایط کودک را برای معلم یا مسئول مدرسه او توضیح دهند و نوع بیماری کودک و روند درمان آن را هم به زبان ساده برای کودک شرح دهند؛ طوری که او هم بتواند آن را برای همکلاسی های خود بازگو کند. با اینکار علاوه بر آسان کردن شرایط محیطی، میتوان امیدوار بود کودک فعالیتهای محدودتر و منظمتری را انجام دهد و افسردگی باعث یکجانشینی و عدم فعالیت او نشود.

طبق گفته پزشکان، با روشهای درمانی جدید معمولا بعد از ۶ ماه تا یک سال علائم اصلی بیماری کنترل میشوند. عدم توجه به این بیماری یا انکار آن میتواند شانس درمان را از این کودکان بگیرد. توضیح شرایط بیماری کودک برای اطرافیان، هم از منزوی شدن کودک جلوگیری میکند و هم میتواند شرایطی را به وجود بیاورد که حمایت اطرافیان باعث کمک به روند درمان شود. تشخیص آرتریتروماتوئید نوجوانان بر اساس علائم بالینی است. التهاب مفاصل، خشکی مفاصل، درد و حساسیت به لمس، بزرگ شدن غدد لنفاوی و طحال یا تبهای بدون علتی که چندین روز طول میکشند، میتوانند مطرحکننده این بیماری باشند. با چند آزمایش خون و بررسی فاکتورهای خاصی در خون افراد مشکوک به این بیماری، تشخیص آن قطعی میشود. میزان داروی ضد التهابی برای این بیماران با توجه به سن، وزن و شدت بیماریشان توسط پزشک فوقتخصص روماتولوژی کودکان تعیین میشد. پدرها، مادرها، معلمها و مربیهایی که متوجه میشوند یک کودک، متناسب با دیگر هم سالانش فعالیت ورزشی ندارد یا هرکدام از علائم ذکرشده را در یک کودک و نوجوان شناسایی کرده اند، برای تشخیص قطعی باید حتما کودک را نزد پزشک متخصص ببرند.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-22
https://www.rahafun.com/?p=69369
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا