خواص اعجاب انگیز کدو حلوایی 

خواص اعجاب انگیز کدو حلوایی 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

خواص اعجاب انگیز کدو حلوایی 

کدو حلوایی

 

خاصیت بی شمار از کدو حلوایی
کدو حلویی غذای مورد علاقه بسیاری از کشورهای جهان می باشد کدو حلوایی به خاطر شکل و ظاهری که دارد کشور امریکا از آن به عنوان نماد ترسناک جشن هالویین استفاده می کند . اما در این مطلب ما قصد تاریخچه کدو حلوایی گفتن را نداریم می خواهیم شما را با خاصیت های بی شمار آن آشنا کنیم .

کدو حلوایی که نام دیگر ان کدو تنبل است.که به شکل گرد یا گلابی شکل است.که پوست بسیار کلفتی دارد اما در زیر انپوست کلفت دنیای خاصیت وجود دارد.منبع بسیار زیاد بتاکاروتن است که برای پروستات و چشم ها بسیار خوب استو خاصیت ضد سرطانی دارد.

کدو حلوایی باعث کاهش سرطان
کدو حلوایی هم مثل هویچ به دلیل رنگ ان دارای کاراتنوئید است.کدو حلوایی به دلیل انتی اکسیدانی که دارد که ضد سرطان است و برای بیماری های قلبی.عروقی موثرند.

پژوهش ها نشان می دهد با استفاده از سبزیجاتی که دارای کاروتنوئید هستند باعث کاهش سرطان ها به ویژه سرطان پروستات .سینه و کولون می شود و توصیه می شود مصرف مواد نارنجی رنگ را به دلیل داشتن کاروتنوئید در سبد غذایی خود جای دهید.

مقایسه‌ی ارزش غذایی هویج و کدو حلوایی :

هویج نیز مانند کدوتنبل جزو سبزیجات نارنجی و سرشار از بتاکاروتن می‌باشد.

کدوتنبل و قند خون
دانشمندان سالها پیش به این نتیجه رسیدند که کدو تنبل می تواند به کاهش قند خون در انسان ها و حیوان ها دارد.اثرات مثبت کدو به کاروتنوئید هاو برخی از پلی ساکاریدهای ان ان مربوط می شود.البته کدو تنبل می تواند با استفاده از مصرف زیاد آن قند خون را بالا ببرد.

کدو تنبل نه تنها در پخت و پز، لوازم آرایشی و داروها استفاده می شود حتی به عنوان ظرف های تزیینی نیز بکار می رود. کدو تنبل بومی آمریکای مرکزی است و قدیمی ترین دانه کدو تنبل در مکزیک یافت شده که به ۶۰۰۰-۷۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد. در شمال آمریکا کدو تنبل غذای اصلی سرخ پوستان است که مردم بومی این منطقه کاملا به چگونگی پرورش کدو تنبل آگاه هستند. بعد از سیب زمینی و گوجه فرنگی، کدو تنبل یکی از اولین سبزیجاتی بود که از آمریکا صادر می شد. کدو تنبل گونه های زیادی دارد که شکل های آن ها نیز متفاوت می باشند. کدو تنبل ماکسیما کوکوربیتا (برای مثال کدو تنبل شیرین و کدو تنبل سبز) و کدو تنبل کوکوربیتا موسچاتا (برای مثال کدو مسمایی) شایع ترین انواع کدو تنبل هستند.

چگونگی انتخاب یک کدو تنبل خوب
کدو تنبل را در بهار می کارند و در اواخر تابستان برداشت می کنند. در زمان خرید کدو تنبل باید آن را بررسی کرد که تازه، سفت و رسیده باشد.

 

کدو حلوایی

با دست به کدو تنبل ضربه بزنید و مطمئن شوید که صدای توخالی داشته باشد. ساقه باید به کدو تنبل متصل باشد و پوست آن نیز باید تمیز و عاری از هر چیزی باشد.

چگونگی حفظ کدو تنبل
یک کدو تنبل را می توان در تمام زمستان در یک جای خشک و تاریک نگه داشت. قطعات برش داده شده کدو تنبل را باید در محفظه سبزیجات در یخچال نگه داری کرد و باید در عرض چند روز خورده شود زیرا به راحتی خشک می شوند. اگر شما مایل به حفظ کدو تنبل در فریزر هستید باید پوست آن را بکنید، آن را قطعه قطعه کنید و بعد نیمه پز کرده و سپس آن ها را در فریزر قرار دهید.

فواید و خواص گوشت و دانه کدو تنبل
یک کدو تنبل می تواند یک منو غذایی را پر کند، از پیش غذا تا دسر. کدو تنبل کاربرد بسیاری دارد و بسیار خوشمزه و سالم می باشد. خواص تغذیه ای کدو تنبل در زیر گفته شده است:

کدو تنبل خواص زیادی دارد، اول از گوشت آن شروع می کنیم. گوشت کدو تنبل دارای چندین عنصر فعال از جمله کارتنوئیدها است، همچنین مواد لعابی و پکتینی هم در آن وجود دارد. کدو تنبل یکی از گیاهانی است که فوق العاده غنی از آنتی اکسیدان های حیاتی و ویتامین هاست. هرچند گوشت کدو تنبل کالری کمی دارد ولی میزان زیادی ویتامین A، فلاونوئید پلی فنلی آنتی اکسیدان ها مانند لوتئین، گزانتین و کاروتن در آن وجود دارد. ۱۰۰ گرم از گوشت کدو تنبل تنها ۲۶ کالری دارد و هیچ گونه چربی اشباع و کلسترول در آن وجود ندارد. با این حال سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. کدو تنبل یکی از موادی است که توسط متخصصان تغذیه برای کنترل کلسترول و برنامه های کاهش وزن توصیه می شود.

خواص تخمه کدو حلوایی
پژوهشگران طبق تحقیقات خود به این نتیجه رسیدن که تخمه کدو تاثیر مثبتی بر روی پروستات دارد.از ان برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات استفاده می کنند.مواد داخل تخمه کدو بر روی ادرار تاثیر می گذارد و همچنین روی ارگان ها نیز تخم کدو تاثیر گذار است.

کدو تنبل سرشار از ویتامین های A، E و C می باشد و یکی از سبزیجاتی است که در خانواده کوکوربیتاسه آ، بالاترین سطح ویتامین A را دارد. ویتامین A یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی است که برای حفظ سلامت پوست و غشاهای مخاطی مورد نیاز است. همچنین برای افزایش قدرت بینایی نیز ضروری می باشد. مطالعات پژوهشی نشان داده اند که با مصرف غذاهای طبیعی غنی از ویتامین A از ابتلا به سرطان های ریه و دهان جلوگیری می شود.

 

کدو تنبل یک منبع عالی از بسیاری از ترکیبات طبیعی فلاونوئید پلی فنلی مانند بتا کاروتن ها، کریپتوگزانتین، لوتئین و zea-گزانتین می باشد. کاروتن در داخل بدن به ویتامین A تبدیل می شود. Zea گزانتین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که از ابتلا به بیماری ماکولای وابسته به سن (ARMD) در سالمندان جلوگیری می کند.

 

کدو تنبل منبع خوبی از ویتامین های گروه B مانند فولات، نیاسین، پیریدوکسین(ویتامین B6)، تیامین و اسید پانتوتنیک می باشد. کدو تنبل همچنین یک منبع غنی از مواد معدنی مانند مس، کلسیم، پتاسیم و فسفر است.

دانه ها نیز مهم هستند زیرا آن ها حاوی فیتواسترول ها، روغن های گیاهی، فیتولکتین و ملین می باشند. علاوه بر این دانه های تازه و خرد شده کدو تنبل یک روغن تیره رنگی تولید می کنند.

دانه های کدو تنبل از نظر پزشکی نیز مهم می باشند زیرا آن ها می توانند با کرم اکینوکوکوس تنیا (کرم نواری) مبارزه کنند. این ویژگی به دلیل وجود یک اسید آمینه است که باعث می شود کرم توانایی حرکت کردن را از دست بدهد و باعث می شود کرم به سمت خارج از دیواره روده برود. این دانه ها به عنوان یک ماده کرم کش شناخته شده اند و به طور کلی استفاده از دانه های کدو تنبل به این منظور به خوبی جواب داده و تا کنون خلاف این دیده نشده است.

علاوه بر این، دانه ها خواص مفید دیگری هم دارند. آن ها همچنین می توانند التهاب پوست را کاهش دهند و از ایجاد اختلالات دستگاه ادراری نیز جلوگیری می کنند. گوشت کدو تنبل و حتی آب آن را می توان به عنوان یک داروی ادرار آور استفاده کرد، کارشناسان به کسانی که در ادرار کردن مشکل دارند توصیه می کنند که صبح زود با معده خالی یک لیوان آب کدو تنبل استفاده کنند.

دانه های کدو تنبل در واقع یک منبع عالی از فیبر، اسیدهای چرب تک اشباعی هستند که برای سلامت قلب مفید می باشند. علاوه بر این غنی از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. به عنوان مثال در ۱۰۰ گرم دانه کدو تنبل، ۳۰ گرم پروتئین وجود دارد که کالری ۱۰۰ گرم دانه ۵۵۹ می باشد. دانه ها غنی از آهن، روی، سلنیوم و ویتامین نیاسین هستند اما کلسترول ندارند. علاوه بر این دانه ها سرشار از اسید آمینه تریپتوفان می باشند. تریپتوفان در مغز به GABA تبدیل می شود.

عصاره آب کدو تنبل اگر با شیر مخلوط شود برای مشکلات معده و بیماری های پروستات بسیار مفید می باشد.

استفاده از کدو تنبل در لوازم آرایشی و بهداشتی
گوشت کدو تنبل را می توان به عنوان یک ماسک زیبایی پوست مورد استفاده قرار داد که می تواند پوست صورت را روشن کند. درست کردن ماسک به این صورت است: یک تکه از گوشت کدو تنبل به همراه دانه های آن را له کرده و آن را با یک قاشق مربا خوری عسل مخلوط نمود. این ترکیب را باید روی صورت مالید و اجازه داد که چند دقیقه روی صورت قرار بگیرد، این ماسک برای انواع پوست ها به خصوص پوست های چرب به طور معجزه آسایی عمل می کند و جوش های سر سیاه و سر سفید را از بین می برد و باعث پاکسازی و صاف شدن پوست می شود.

استفاده از کدو تنبل در آشپزی
با استفاده از یک کدو تنبل می توان یک وعده غذایی کامل داشت، پیش غذا(مانند پای کدو تنبل)، غذای اصلی (مانند تورتلینی کدو تنبل) و دسر(مانند کیک کدو). معمول ترین روش استفاده از کدو تنبل قطعه قطعه کردن آن است که آن را می پزند و سپس با کمی کره و نمک سرو می کنند.

 

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-08
https://www.rahafun.com/?p=68877
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا