بیماری های خطرناک دوران بارداری را بشناسید

بیماری های خطرناک دوران بارداری را بشناسید
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

بیماری های خطرناک دوران بارداری را بشناسید

بیماری های خطرناک دوران بارداری را بشناسید

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دوره‌ها در زندگی مادران محسوب می‌شود چون برای سلامتی فرزند‌‌شان باید نکات بهداشتی و تغذیه‌ای زیادی را رعایت کنند و مراقب باشند به بیماری‌مبتلا نشوند. به همین بهانه ما با پریسا الماسی گفتگو کردیم و از او درباره بیماری‌هایی که ممکن است مادران باردار به آنها مبتلا شوند پرسیدیم.

الماسی با اشاره به دوران حساس بارداری و عوارض بیماری‌های مختلف بر سلامت مادر و جنین می‌گوید: مادران باردار باید در این دوران بسیار مراقب سلامتی خودشان باشند چرا که ممکن است با نادیده گرفتن و رعایت نکردن این نکات هم جان مادر و هم جان جنین به خطر بیفتد.

بر همین اساس الماسی چند بیماری مهم دوران بارداری که باید جدی گرفته شوند نام می‌برد:

۱- اختلالات قلبی-عروقی: یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند در دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک باشد، اختلالات قلبی-عروقی است. از علائم این اختلالات می‌توان به  تنگی نفس، سرفه‌های شبانه، سرفه‌های خونی، سَنکوب و درد قفسه سینه اشاره کرد. اختلالات قلبی در دوران بارداری می‌توانند باعث فشار خون، خونریزی و کم‌خونی در مادر شوند. همچنین مادرانی که اختلالات مادرزادی قلبی دارند، ممکن است این اختلالات را به فرزندان‌شان منتقل کنند.

۲- فشار خون در بارداری: اگر مادری قبل از دوران بارداری به فشار خون بالا مبتلا باشد، باید حتما فشار خون خود را کنترل کند و بعد از آن باردار شود. مادران در دوران بارداری هم باید مدام تحت مراقبت باشند. چون ممکن است بعضی از خانم‌ها قبل از بارداری فشار خون نداشته باشند اما در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شوند. بالا رفتن فشار خون خطرناک است و آنها باید حتما تحت مراقبت پزشک قرار بگیرند.
فشار خون بالا یا ۱۴ فشار خون بالا محسوب می‌شود. از عوارضی که فشار خون بالا در مادران ایجاد می‌کند می‌توان به زایمان زودرس، تشنج، سکته مغزی، آسیب به کلیه، نارسایی قلبی، سکته قلبی و مرگ اشاره کرد. این عوارض در جنین هم باعث مرگ جنین، محدودیت رشد و مرگ نوزاد می‌شود.

خانم‌هایی که سابقه نامطلوب حوادث مغزی و عروقی، سکته قلبی و اختلال عملکرد قلبی-کلیوی دارند و همچنین خانم‌هایی که سالم هستند اما فشار خون‌شان به‌طور مداوم و پایدار بالای ۱۵ روی ۱۰ می‌رسد باید تحت درمان قرار بگیرند.

۳- عفونت‌های دستگاه ادراری: این عفونت‌ها بیشتر بدون علامت بوده و تنها از طریق آزمایش تشخیص و درمان می‌شوند. اما اگر خانم‌های باردار مبتلا به این عفونت‌ها درمان نشوند دچار زایمان زودرس می‌شوند و جنین هم در هنگام تولد دچار کمبود وزن خواهد شد.

۴- بیماری‌های دستگاه گوارش: بیشترین و شایع‌ترین صورت این بیماری‌ها، حالت تهوع و استفراغ است که تا هفته ۱۶ بارداری ادامه دارد و به دو درجه خفیف و متوسط تقسیم می‌شود. اگر درجه این بیماری‌ها خفیف باشد خانم‌ها می‌توانند از عصاره زنجبیل استفاده کنند یا شیوه تغذیه خود را تغییر دهند تا استفراغ‌شان بهبود پیدا کند. اما در بعضی از موارد استفراغ بسیار شدید می‌شود به‌طوری که بدن دچار کمبود آب و کمبود وزن می‌شود.

بنابر‌این اگر این اختلال به موقع درمان نشود عوارض شدیدی برای مادر در پی خواهد داشت که از بین آنها می‌توان به آسیب به کلیه، پارگی مری و دیافراگم، بیماری‌های انعقادی و درگیری کبدی اشاره کرد.

۵- دیابت: یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های دوران بارداری است و مادران یا قبل از بارداری به این بیماری مبتلا می‌شوند یا در دوران بارداری. دیابت عوارض زیادی بر مادر و جنین دارد. احتمال ابتلای مادران دیابتی به فشار خون بارداری بسیار زیاد است که باعث زایمان زودرس می‌شود.

همچنین دیابت سبب چاق شدن بیش از حد جنین، محدودیت رشد جنین یا مرده‌زایی می‌شود. عوارض دیگر این بیماری، مرگ غیر‌قابل توجیه جنین، افزایش مایع آمنیون، نارس شدن نوزاد و اختلال در دستگاه تنفسی نوزاد است. معمولا این نوزادان بعد از تولد دچار افت سریع قند می‌شوند و کمبود کلسیم دارند.

از عوارضی که دیابت بر روی مادران می‌گذارد می‌‌توان به فشار خون اشاره کرد که در پی آن ممکن است آنها دچار تشنج، اختلال در کلیه و آسیب به شبکیه شوند. همچنین احتمال ابتلا به عفونت و سقط جنین در مادران مبتلا به دیابت بارداری بیشتر است.

  • بدون دیدگاه
  • 2016-11-17
https://www.rahafun.com/?p=56072
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا