بهترین دارو برای دیابتی ها چیست؟ 

بهترین دارو برای دیابتی ها چیست؟ 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

بهترین دارو برای دیابتی ها چیست؟

دیابت

 

بهترین داروی مداوای دیابت چیست؟

عوامل فراوانی وجود دارد که به شما و پزشکتان کمک می کند که تصمیم بگیرید بهترین دارو برای شما کدام است. افراد مبتلا به دیابت نوع دو که اضافه وزن دارند، معمولا لوزالمعده آنها به اندازه کافی انسولین میسازد، اما ماهیچه ها و سلولهای چربی بدن آنها قادر نیستند واکنش نرمال نشان دهند و کبد آنها نیز بیش از اندازه گلوکز میسوزاند. برای این گونه افراد متفورمین برای شروع مداوا انتخاب خوبی است، زیرا هم بسیار مؤثر است و هم باعت ازدیاد وزن نمیشود.

بیمارانی که انسولین کافی ندارند ممکن است واکنش بهتری نسبت به سولفونی لوریز (Sulfonylureas) نشان دهند. بعضی ها ممکن است این مشکل را داشته باشند که قند خونشان بلافاصله بعد از غذا خیلی بالا میرود. برای این افراد ممکن است آلفا گلوکز سیداز) (Alpha-gluCOSidase مهار کننده ها یا مگلیتی نیدز) (Meglitinides انتخاب خوبی باشد. این عوامل به همراه میزان قند خون کنونی شما و نیروی تأثیر داروهای مختلف، به شما و دکترتان کمک خواهد کرد که مناسبترین دارو را برای درمان خود انتخاب کنید.

چه زمانی در طول روز برای خوردن داروی دیابت مناسب تر است؟

این بسته به این است که چند بار در روز باید دارو بخورید (یا تزریق کنید). اگر هر روز یکبار دارو مصرف می کنید، در صورتی که همواره با وعده غذایی معینی دارو بخورید، شانس این که داروی خود را فراموش کنید خیلی کمتر می شود. اگر دو بار در روز دارو مصرف می کنید بهتر است یکبار با صبحانه و یکبار با شام دارو بخورید. داروهای ریپاگلینید (Repaglinide)، ناتیگلنید (Nateglimide)، آکاربوز (ACarbose) و میگلیتول (Miglitol) معمولا باید سه بار در روز با غذا خورده شود. متفورمین باید با غذا خورده شود و این تفاوت نمی کند روزی دو یا سه بار میخورید (برای نوعی که سریع کار می کند) یا روزی یکبار (برای نوعی که آهسته کار می کند).

چگونه می توانم به خاطر بسپارم که قرص قندم را بخورم تا از بالا رفتن قند خونم جلوگیری کنم؟

بهترین طریقی که می توانید به خاطر آورید که دارویتان را بخورید این است که همواره در ساعت معینی و در محل معینی و با غذای معینی آن را بخورید، به عنوان مثال همیشه سر میز صبحانه بخورید. برای این که احتمال فراموش کردن را از این هم کمتر کنید، میتوانید از جعبه های خاصی که برای ترتیب دادن قرصهای روزانه ساخته شده استفاده کنید. این جعبه های پلاستیکی ارزان را میتوانید از داروخانه ها تهیه کنید. هر هفته یکبار داروهایی که باید در طول هفته بخورید در محفظه های روزانه این جعبه ها قرار دهید. در این صورت همواره می توانید مطمئن باشید که داروهای روزتان را تماما مصرف کرده اید یا نه. هر چه بیشتر دارو مصرف کنید و هر چه برنامه مصرف داروی شما پیچیده تر باشد، شانس اشتباه شما بیشتر خواهد بود. خطر فراموش کردن داروی دیابت بالا رفتن خطرناک قند خون است.

اگر متوجه شدم که فراموش کرده ام داروی دیابت خود را بخورم، چه باید بکنم؟

اگر فراموش کرده اید داروی دیابت خود را بخورید رهنمودهای زیر را دنبال کنید: اگر کمتر از سه ساعت از موقع خوردن دارویتان گذشته و روزی دوبار دارو میخورید، اشکالی ندارد، میتوانید حالا که یادتان آمده داروی خود را بخورید. اگر بیش از سه ساعت گذشته است صبر کنید تا نوبت بعدی. اگر داروی شما از نوع دیر عمل کننده است و روزی یکبار مصرف می کنید، در صورتی که کمتر از ۱۲ ساعت از موقع معمول مصرف دارویتان گذشته است، اشکالی ندارد و میتوانید حالا که یادتان آمده آن را مصرف کنید، در غیر این صورت صبر کنید تا نوبت بعدى۔

این متد برای داروهایی که در گروه سولفونی لوریا، تیازولید نیودیون و بیگوانید هستند مناسب است. برای داروهایی مانند آکاربوز یا ریپاگلینید باید تا وعده غذای بعدی صبر کنید.

اگر یک وعده فراموش کردم دارویم را بخورم، آیا باید دفعه بعد دو برابر بخورم؟

قانون عمومی این است که هر زمان به خاطر آوردید که دارویی را فراموش کرده اید همان وقت آن را بخورید. با این وصف اگر فراموش کرده اید یک وعده داروی خود را بخورید و حالا نزدیک به وعده دوم است، وعده قبلی را فراموش کنید و طبق برنامه روزانه خود عمل کنید، یعنی مقدار داروی وعده بعدی را دو برابر نکنید. این قانون، وقتی برخی داروهای دیابت را استفاده می کند، استثناهایی دارد، مثلا اگر فراموش کرده اید یک وعده رپیا گلینید یا ناتگالینید بخورید و آن را بین دو غذا بخورید ممکن است دچار پایین آمدن قند خونتان بشوید، از این رو شما نباید وعده فراموش شده این گونه داروها را بین دو غذا جبران کنید. این داروها را فقط می توان با غذای اصلی خورد. اگر یک وعده آکاربوز یا میگلیتول را فراموش کرده اید، برنامه ی خود را با غذای اصلی بعدی شروع کنید، زیرا عمل این گونه داروها این است که جذب نشاسته را آهسته کنند.

دارویم را باید با غذا بخورم یا ناشتا

معمولا اغلب داروهایی که برای دیابت نوع دو تجویز می شود می توان ناشتا، همراه غذا و یا بلافاصله بعد از غذا خورد. اما استثناهای زیر در مورد این قانون وجود دارد:

• آکاربوز را برای ماکزیمم اثر باید با اولین لقمه غذا خورد.

• متفورمین را باید با غذا خورد تا اثر جنبی آن روی معده کم باشد.

• رپیا گلینید و ناتیگلینید را باید در فاصله ۳۰ دقیقه بعد از غذا خورد تا از پایین رفتن قند خون جلوگیری کند.

دکتر من میخواهد که من انسولین بزنم، اما من ترجیح میدهم برای کنترل دیابتم از قرص استفاده کنم شما چه پیشنهاد می کنید ؟

اگر شما مبتلا به دیابت نوع یک هستید، قرص برای شما درمان نخواهد بود و کار نخواهد کرد. شما مجبورید آمپول انسولین استفاده کنید. اما اگر مبتلا به دیابت نوع دو باشید، در این صورت قرص می تواند برای شما کار کند. اکثر پزشک ها برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو قرص تجویز می کنند، زیرا مصرف قرص آسان تر است و برتری های دیگری نیز دارد. به دکترتان بگویید که شما میخواهید با قرصی شروع کنید و اگر معلوم شد قرص برای شما مؤثر نیست آن وقت حاضرید انسولین استفاده کنید. آزمایش خون معینی وجود ندارد که به طور دقیق پیشگویی کند که بدن شما نسبت به قرص چگونه عمل می کند. تنها راهی که می توان مطمئن شد، این است که برای چند هفته آن را استفاده کنید. شروع به ورزش کردن و یا بالا بردن میزان ورزش، به شما کمک خواهد کرد که با استفاده از قرص کنترل بهتری روی قند خون خود داشته باشید.

اگر شما دیابت نوع دو دارید و انسولین استفاده می کنید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. داروهای زیادی، مانند متفورمین، بیوگلینازون، ریپاگلینید، گلی بورید و… وجود دارند که افراد مبتلا به دیابت نوع دو می توانند آنها را به جای آمپول انسولین استفاده کنند. در ضمن هر روز داروهای جدیدی تحت آزمایش است. این است که بهتر است شما با تیم مراقبت پزشکی خود در تماس باشید.

اخیرا دکترم برنامه دارویم را از دو نوع قرص به انسولین تغییر داده است ایا این به ان معنی است که دیابت من بدتر شده است ؟

لزوما چنین نیست، اما ممکن است تغییر کرده باشد. در شروع ابتلا به دیابت نوع دو لوزالمعده توانایی بیشتری در تولید انسولین دارد تا وقتی که مدتی از بیماری شما گذشته است، بنابراین داروهایی که باعث می شود لوزالمعده انسولین بیشتری تولید کند، برای کسانی که کمتر از ۱۰ تا ۱۵ سال است که مبتلا به دیابت نوع دو شده اند، مفیدتر است.

همانطور که سالها می گذرند، میزان انسولین لوزالمعده نیز کم می شود و زمانی میرسد که لازم می شود کمبود تولید انسولین توسط لوزالمعده را به وسیله آمپول انسولین ترمیم کرد.

دلایل دیگری که ممکن است باعت بالا رفتن قند خون شما شود شامل ازدیاد وزن، کم شدن میزان حرکت و ورزش، تغییر در رژیم غذایی، نامنظم خوردن دارو، مریضی، عفونت خونی و فشار روانی و عصبی است. بسته به میزان قند خون شما و دیگر شرایط پزشکی، ممکن است انسولین به صورت موقت و یا به صورت دائم برای شما لازم باشد.

 

دیابت

 

گاهی اوقات احساسی لرزش عصبی بودن و عرق کردن می کنم. آیا اینها مربوط به اثر جنبی داروی دیابت من است؟

احتمالا، بخصوص اگر دارویی از گروه سولفونی لوریا، ریپا گلینید، ناتیگلینید یا انسولین استفاده می کنید. این علائم به شما اخطار میدهد که میزان قند خون شما پایین تر از حد معمول رفته است، چون مغز شما احتیاج دارد که مقدار معینی گلوکز در جریان خون شما باشد تا بتواند درست کار کند. این علائم معمولا وقتی ظاهر می شوند که قند خون شما زیر ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. با این وصف حد دقیق قند خون که باعث بروز این علایم می شود برای افراد مختلف متفاوت است.

دلیل بروز این علائم ممکن است این باشد که بیش از حد معمول دارو خورده اید، غذای کافی نخورده اید، ورزشی مداوم کرده اید، داروی دیابت شما با داروی دیگری که خورده اید عکس العمل خاصی ایجاد کرده، و یا تغییری در طرز کار کلیه یا کبد شما ایجاد شده است. بسیار مهم است که این علائم را تشخیص دھبد و ببینبد جه عاملی باعت بروز آنها می شود، تا بتوانید به درستی از پایین آمدن قند خون خود و از این که دوبارہ اتفاق افتد، جلوگیری نمایید. اگر به دفعات زیاد میزان قند خون شما پایین میرود با پزشک معالج خود صحبت کنید، چون ممکن است لازم باشد در مقدار داروی شما تغییری داده شود.

دکترم به من اخطار داده که بالاترین حد داروی گلیبورید را مصرف می کنم و ممکن است مجبور باشم در اینده انسولین بزنم . من به حد نهایت از امپول می ترسم ایا راهی هست که بتوانم از درمان با انسولین پیشگیری کنم

بستگی دارد. درمانهای دیگری امکان پذیر است و شما میتوانید درمان انسولین را به تأخیر اندازید. تحقیق نشان داده است وقتی شما دارویی را به برنامه مراقبت پزشکی خود اضافه می کنید، این دارو میزان قند خون شما را از طریق دیگری که متفاوت با داروی فعلی شما می باشد، پایین می آورد و شما میتوانید قند خونتان را به میزان بیشتری پایین آورید. در نتیجه استفاده از ترکیب دو دارو و مراقبت دقیق رژیم غذایی و برنامه ورزشی مرتب، امکان دارد احتیاج شما را به انسولین به تأخیر اندازد.

با این وصف، به مرور زمان لوزالمعده بعضی افراد مبتلا به دیابت نوع دو، از ساختن انسولین باز میماند. در چنین مرحله ای چارهای جز انسولین وجود ندارد و آنها باید برای پایین آوردن قند خود انسولین بزنند. بعضی افراد فقط مقدار کمی انسولین در موقع خواب میزنند و در طول روز از داروهای خوردنی استفاده می کنند. گر چه قرصی از آمپول طبیعی تر است، اما تعجب خواهید کرد وقتی ببینید که آمپول انسولین تقریبا بدون درد است. سوزن انسولین خیلی کوتاه و تیز است و به لایه چربی زیر پوست میرود که در آن جا رگ های عصبی کمی وجود دارند. آموزش درست متد تزریق انسولین، اضطراب و نگرانی و ناراحتی شما را کم خواهد کرد و به شما کمک خواهد کرد که با درمان انسولین کنار آیید.

من دیابت خود را توسط رژیم غذایی کنترل کرده ام. اما اخیرا دکتر به من دارو داده است ایا با توجه به دارم باز هم لازم است رژیم غذایم را دنبال کنم ؟

حتما. اولین قدم در درمان دیابت نوع دو رژیم غذایی به همراه ورزشی برای حفظ وزن ایده آل و میزان قند خون نرمال است. زمانی دارو اضافه می شود که قند خون شما با استفاده از ورزش و رژیم غذایی، بالاتر از حدی باشد که برای شما در نظر گرفته شده. گرچه برخی بیماران دیابت نوع دو میتوانند با رژیم غذایی و ورزشی مرتب قند خون خود را کنترل کنند، ولی در نهایت احتیاج به دارو نیز پیدا خواهند کرد. معمولا یک نوع دارو و به مقدار کم به رژیم غذایی و ورزشی اضافه می شود، تا میزان قند را کنترل کند.

تمام داروها، حتی انسولین وقتی با رژیم غذایی و ورزش همراه باشند، بهتر کار می کنند و مؤثرتر هستند. با استفاده از برنامه غذایی، شما میتوانید دیابت خودتان را با مقدار کمی از یک دارو کنترل کنید. این ارزش دارد که برنامه دارویی خود را تا آنجا که ممکن است و برای هر مدت که امکان دارد ساده نگاه دارید.

آیا بعد از شروع یک داروی دیابت جدید، باید منتظر باشم قند خونم به حد نرمال برسد؟

بله. ابتدا قند خون در پاسخ به دارو پایین می آید، اما اگر قند خون شما برای مدت زیادی بالا بوده، لوزالمعده شما نمی تواند فوراً خود را با شرایط تازه تطبیق دهد، زیرا بدن شما برای مدتی انسولین را به خوبی استفاده نکرده است. وقتی شما توسط دارو این دور را می شکنید و برای مدتی قند خون شما در حد نرمال باقی میماند، توانایی بدن شما در کنترل قند خونتان بیشتر می شود. بعد از چند هفته که کنترل قند بهبود حاصل می کند، بسیاری از بیماران متوجه می شوند که برای کنترل قند خود به داروی کمتری احتیاج دارند. ممکن است در شروع کار برای پایین آوردن قند خون، شما احتیاج به داروی بیشتری داشته باشید، اما در طول زمان همانطور که بهبود در کنترل دیابت شما رخ میدهد، میزان داروی شما کم خواهد شد.

بعضی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو که برای دیابت خود دارو استفاده می کنند و شروع به ورزش و رژیم غذایی مناسب می کنند، بعد از مدتی می توانند داروی خود را قطع کنند، مشروط بر این که ورزش و رژیم غذایی خود را ادامه دهند. با این وصف، با اولین علامتی که نشان داد قند خونتان بالا رفته است، به تیم مراقبت پزشکی خود مراجعه کنید.

در ایام تعطیلات سال نو که مطمئن هستم پرخوری خواهم کرد ایا می توانم مقدار داروی بیشتر استفاده کنم تا قند خونم را در حد نرمال کنترل کنم؟

برای کسانی که انسولین استفاده می کنند، ممکن است که مقدار انسولین را با مقدار هیدرات کربنی که مصرف می کنند تنظیم کنند، اما این کار برای کسانی که از داروهای خوردنی استفاده می کنند کار ساده ای نیست و بسیار مشکل است. اضافه کردن مقدار داروی دیابت در ایام تعطیلات سال نو، امکان دارد باعث پایین آمدن بیش از اندازه قند خون شما شود. بهتر این است که سعی کنید تا آنجا که ممکن است برنامه غذایی خود را دنبال کنید و در ضمن به دفعات بیشتری قند خون خود را اندازه بگیرید، تا اگر قند شما مقدار قابل توجهی بالا رفته است متوجه شوید.

چه نوع داروهایی برای مداوای دیابت نوع دو وجود دارند؟

برای مبتلایان به دیابت نوع دو علاوه بر انسولین، شش گروه داروی خوردنی در بازار موجود است. جدول زیر داروهایی که در هر یک از این شش گروه وجود دارد نشان میدهد. معمولا داروهایی که در یک گروه هستند با هم استفاده نمی شوند چون اثر آنها تقریباً یکسان است.

ایا تمام دارو هایی که برای مداوای دیابت نوع دو وجود دارند به یک شکل کار می کنند؟

نه. طرز کار داروهایی که برای مداوای دیابت نوع دو به کار میروند متفاوت است و میزان کارایی آنها در پایین آوردن قند نیز متفاوت است. قانون عمومی این است که سولفونیلوریا، ریپا گلینید و بیگونیدها وقتی به تنهایی استفاده می شوند، در پایین آوردن قند خون از تیازولیدیندیون یا آلفا گلوکوسیداز مانع شونده ها مؤثرتر هستند. جدول روبهرو نشان میدهد که هر یک از گروه های دارویی مختلف به چه مقدار قند خون را پایین می آورد. البته باید توجه داشته باشیم که نتیجه آزمایش A1C (آزمایشی که میانگین تغییر قند خون را برای دو یا سه ماه گذشته تعیین می کند و به صورت درصد نمایش میدهد) برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

آیا کارکرد داروهای خوردنی همانند انسولین است؟

نه. داروهای خوردنی به لوزالمعده شما کمک می کنند تا انسولین بیشتری تولید کنید و یا به انسولین بدن شما کمک میکنند تا قند خون شما را پایین آورد. بنابراین شما باید لوزالمعده ای داشته باشید که انسولین ترشح کند تا این داروها بتوانند کار کنند (جز متفورمین، پیوگلیتازون یا روزیگلیتازون که با آمپول انسولین به خوبی کار می کنند) در درازمدت، بدن بعضی بیماران مبتلا به دیابت دو دیگر نمی تواند انسولین ایجاد کند و
آنها باید از آمپول انسولین استفاده کنند.

من دوستان و منسوبین زیادی دارم که مبتلا به دیابت نوع دو هستند و هر یک از ما داروی خاصی را استفاده می کنیم. چرا این همه اختلاف در مداوای ما وجود دارد؟

برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، متد مداوا خیلی سرراست است، زیرا لوزالمعده آنها دیگر انسولین تولید نمی کند و آنها مجبورند از آمپول انسولین استفاده کنند. مداوای دیابت نوع دو به این سادگی نیست، زیرا این نوع دیابت دلایل و عوامل متعددی دارد: لوزالمعده به اندازه کافی انسولین نمی سازد، کبد گلوکز اضافی میسازد، یا سلولهای ماهیچه قادر نیستند گلوکز را جذب کرده و آن را برای انرژی استفاده کنند. داروهای متفاوتی وجود دارند که برای مداوای این علتهای متفاوت به کار میروند. گاهی اوقات نیز ترکیبی از این داروهای مختلف با هم و یا با انسولین به کار میرود (مثلا ممکن است برای کسی هر سه علت وجود داشته باشد و باید برای هر سه علت دارو استفاده کند). هدف این است که آن اندازه انسولین به بدن شما برسد که بتواند گلوکز را به سلولهای شما برساند تا به صورت انرژی مصرف شوند؛ تفاوت نمی کند که این مقدار انسولین را لوزالمعده شما با کمک دارو بسازد یا آمپول انسولین آن را به بدن شما برساند.

من باید کدام یک از داروهای دیابت نوع دو را استفاده کنم؟

این چیزی است که باید با پزشک خاصی دیابت در میان بگذارید. تعداد زیادی داروهای مختلف برای مداوای دیابت وجود دارد. این که شما چه دارویی باید استفاده کنید، بسته به این است که چه مقدار دارو احتیاج دارید، اثر جنبی دارو چیست، خطر پایین افتادن قند خون شما چیست، قیمت دارو چقدر است و از همه مهمتر کدام دارو به شما کمک می کند که میزان قند خون خود را کنترل کنید. اگر شما نتوانید با یک دارو قند خودتان را کنترل کنید، پزشک معالج شما ممکن است دو یا سه نوع دارو برای شما تجویز کند.

من سالهاست که مبتلا به دیابت نوع دو هستم و مدت ها قبل از این که داروهای جدید بیایند شروع به تزریق انسولین کردم ایا حالا امکان دارد که دیابت خود را با یکی از داروهای خوردنی و یا ترکیبی از دارو ها خوردنی کنترل کنم ؟

بله برخی از متخصصین دیابت موفق شده اند بیماران مبتلا به دیابت نوع دو از درمان با انسولین برداشته و توسط ترکیبی از داروهای خوردنی مداوا کنند. معمولا این گونه بیماران در زمانی از مداوا با دارو به مداوا با انسولین تغییر داده شده اند که سولفونی لوریس تنها داروی مداوای دیابت نوع دو بوده است. درست است که این گروه شامل چند نوع داروی متفاوت می شود، اما تمام آنها یک ساختار شیمیایی دارند و به یک شکل عمل میکنند. وقتی در طول زمان این گونه داروها روی بیماران مؤثر نبود، تنها مداوای مؤثر انسولین بود.

حالا چندین گروه مختلف داروی دیابت وجود دارد که هر گروه به صورت خاص خودش قند خون را کنترل میکند. معمولا اگر جمع انسولین روزانه شما از ۴۰ واحد کمتر است، مقدار پلاسمای گلوکز شما در حد نرمال یعنی بین ۹۰ تا ۱۳۰ میلی گرم در هر دسی لیتر است، و اگر کمتر از ۱۵ سال است که به دیابت دچار شده اید، احتمال این که ترکیبی از داروهای خوراکی برای شما مفید باشد خیلی زیاد است.

 

Read more: http://www.sefidak.com/lifestyle/medical/diseases/diabetes-insulin-pills#ixzz4piIRFV9c

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-14
https://www.rahafun.com/?p=69137
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا