با فلج معده بیشتر آشنا شوید 

با فلج معده بیشتر آشنا شوید 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

با فلج معده بیشتر آشنا شوید 

فلج معده

 

درمورد مشکل فلج معده بیشتر بدانیم
زمانی که تخلیه معده به روده کوچک اکثر از زمان معمول باشد منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد و به این مریضی فلج معده گفته می شود. گاستروپارازی یا فلج معده به شرایطی گفته میشود که در آن تخلیه معده به آرامی طولانی‌تر از زمان طبیعی صورت میگیرد

مشخصه‌ گاستروپارازی علائمی هست که در اثر تخلیه‌ی دیرهنگام تأخیر در تخلیه‌ی معده ایجاد می‌ شود و شامل نفخ، تهوع یا احساس پری پس از خوردن غذا وحتی کاهش اشتها و کاهش غذا خوردن هست. اگرچه در تعداد زیادی از افراد علت این اختلال ناشناخته هست ولی گاستروپارازی می توانید در نتیجه‌ی شرایط مختلفی به ویژه در افراد دیابتی اتفاق بیفتد.

از جمله علل شناخته شده‌ی گاستروپارازی، دیابت‌های بازرسی نشده‌ی نوع یک و دو هست. فیبرهای عصب رسان به معده ممکن هست در اثر سطوح بالای قندخون آسیب ببینند و لذا بازرسی صحیح قندخون بسیار حائز اهمیت خواهد بود. گاستروپارازی همین طور می‌ تواند در نتیجه‌ی عوارض بعضی از انواع جراحی‌ها مثل جراحی‌های کاهش وزن باریاتریک یا گاسترکتومی (برداشت بخشی از معده) باشد. از جمله علل دیگر می‌ توان به درمان با اپیوئیدهای ضددرد مثل مورفین و بعضی داروهای ضدافسردگی، مریضی پارکینسون و مریضی‌های نادری همچون اسکلرودرما و آمیلوئیدوزیس اشاره کرد. این عارضه در زنان شایع‌تر هست و می‌ تواند تأثیر زیاد‌ای بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

رهنمودهای تغذیه‌ای اساسی برای بیماران مبتلا به گاستروپارازی:
وعده‌های خوراکی مکرر و کوچک
کاهش اندازه‌ی وعده‌های خوراکی منجر به کاهش اتساع معده ناشی از غذا خوردن می‌ شود. با خوردن وعده‌های کوچک‌تر بیماران احساس پری و تورم در معده ندارند و معده می‌ تواند سریع‌تر تخلیه شود. با کاهش اندازه‌ی وعده‌ها, تعداد وعده‌ها باید به ۴ تا ۶ وعده در روز افزایش پیدا کند تا دریافت خوراکی کافی اتفاق بیفتد.

اجتناب از غذا های پرچرب
چربی می‌ تواند باعث تأخیر در تخلیه‌ی معده شود. مصرف غذا های کم چرب منجر به کاهش مدت زمان باقی ماندن غذا در معده میشوند. پیشنهاد می‌ شود این بیماران از لبنیات و گوشت‌های کم چرب بهره گیری کنند. مصرف چربی‌های حیوانی، کره و روغن‌های لبنی به این بیماران پیشنهاد نمی‌ شود. بهره گیری از مخلوط شیر کم چرب

و شربت یا شیر و بستنی استثناء بستنی علی رغم چرب بودن، تحمل می‌ شود می‌ توانند به خوبی تحمل شده و در عین حال کالری لازم را نیز تأمین کنند.

اجتناب از نوشیدن چای تا ۲ ساعت پس از مصرف غذا
نوشیدن چای چه سیاه و چه سبز به علت ترکیباتی که دارد با شل نمودن دریچه فوقانی معده میتواند منجر به بروز ناراحتی‌های آتی برای فرد بیمار شود. همین طور چای به سبب داشتن موادی که موجب مهار شدن بعضی از پروتئاز های گوارشی میشود، می‌ تواند در هضم و جذب مواد خوراکی اختلال ایجاد کند.

لذا بیماران باید در صورت تمایل به مصرف چای، آن را در فاصله ۱ ساعت گذشته تا ۲ ساعت پس از وعده‌های خوراکی مصرف کنند. شایان ذکر هست مصرف چای بابونه معمولاً نسبت به چای معمولی راحت‌تر تحمل می‌ شود. پیشنهاد دیگری که باید در خصوص مصرف چای داشت، مصرف آن به صورت ولرم و کم رنگ هست که عوارض نوشیدن چای را به حد اقل می‌رساند.

رعایت رژیم کم فیبر
فیبر منجر به تأخیر در تخلیه معده می‌ شود. اضافه بر این فیبرها ممکن هست با اتصال به یکدیگر, منجر به انسداد معده به اصطلاح بزوآر شوند. از جمله غذا های پرفیبری که باید از آن ها اجتناب شود میتوان به بعضی از میوه‌ها (پرتقال، لوبیاهای سبز، سیب، انواع توت‌ها، خرمالو، انجیر، نارگیل و…)، پوست سیب زمینی، کلم بروکلی، غلات سبوس دار،

آجیل و دانه‌ها، انواع حبوبات، دانه‌های سویا و… اشاره کرد. همین طور مصرف مکمل‌های فیبری برای درمان یبوست نیز باید در صورت امکان در این بیماران متوقف شوند.گرچه باید دقت نمود پیشنهاد فوق نباید به طور افراطی اجرا شود و بیمار باید همچنان هرروز یک تا دو پیش دستی سالاد یا سبزیجات و تقریباً ۳ تا ۴ عدد میوه مصرف کند.

پیشنهاد می‌ شود میوه‌ها و سبزیجات مفید جویده شده و بیمار فقط در صورت بروز ناراحتی ناشی از مصرف نوع خاصی از میوه یا سبزی، از مصرف آن نوع به خصوص اجتناب کند.

غذاها را گذشته از بلعیدن به خوبی بجوید
این بیماران باید از مصرف غذا های زبر که به سختی جویده میشوند اجتناب کنند. غذاهایی مثل ته دیگ، کلم بروکلی، ذرت، پاپ کرن، آجیل و دانه‌ها. غذا های جامد نیز به آسانی از معده تخلیه نمی‌شوند. مشکلات دندانی مثل نداشتن دندان و دندان‌های شکسته میتوانند منجر به جویدن ناقص غذاها شوند. این امر به مشکلات معده در تبدیل غذاها به قطعات کوچک اضافه شده و عبور غذا از معده به روده کوچک را برای جذب با مشکل مواجه می‌ کند.

مصرف مواد خوراکی زیر به این بیماران پیشنهاد می‌ شود: نان، غلات، کراکرها، گوشتهای پوره شده یا چرخ شده تا جای ممکن بدون چربی تهیه شود سبزیجات و میوه‌های پخته، له شده و مخلوط شده (با هم زن)، آب میوه‌ها، نوشیدنی‌ها، آش و سوپ (درصورتی که کم چرب، کم ادویه و کم حبوبات تهیه شود و محصولات شیر مثل فرنی در صورت تحمل شدن

مصرف مایعات همراه وعده خوراکی و صاف نشستن یا ایستادن عدم قرار گیری بدن به صورت خوابیده یا دراز کش به مدت یک تا دو ساعت پس از هر وعده میتواند در تخلیه‌ی غذا از معده کمک کننده باشد. این بیماران باید از مصرف داروهایی که منجر به تأخیر تخلیه‌ی معده میشوند اجتناب کنند. از جمله‌ی این داروها میتوان به داروهای خواب آور کاهنده‌ی درد، آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم (مثل شربت معده)، داروهای آنتی کولینرژیک و ترکیبات فیبری حجیم کننده اشاره کرد.

انواع مکمل‌های هرروز مولتی ویتامین – مینرال در صورت کافی نبودن دریافت‌های خوراکی میتوانند مورد بهره گیری قرار بگیرند.اگر پیشنهاد‌های فوق مؤثر نبود به بیماران پیشنهاد میشود تا بخش زیاد غذای خورد را بصورت نیمه جامد یا مایع مثل غذا های پوره شده یا سوپ تهیه کنند. تخلیه‌ی معده از مایعات در بیماران مبتلا به گاستروپارازی معمولاً طبیعی هست.

نوشیدنی‌های حاوی کالری مثل نوشیدنی‌های پرکربوهیدرات (بدون گاز، مثل آب میوه‌های طبیعی) می‌ توانند کالری و کربوهیدرات بیمار را تأمین کنند و بهتر از آب خالی میباشند.درصورتی که فرد مبتلا به دیابت یا افزایش چربی خون نباشد، بعضی گزینش‌ها در رژیم خوراکی او می توانید شامل شیر، محصولات صبحانه فوری، میلک شیک‌ها، ماست،

پودینگ‌ها، کاسترد و موارد این چنینی باشد. برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای بیمار لازم هست تا غذا های بیمار با مکمل‌های مایع خوراکی که بصورت تجاری تهیه میشوند غنی شود.برای اینکار حتی می‌ توان از غذا های کودک که بصورت تجاری تهیه می‌شوند نیز بهره گیری کرد. در این رژیم بیماران می‌ توانند غذا های خود را با همزن به خوبی مخلوط کنند و برای نرم‌تر شدن غذا های مخلوط شده به آن مایعاتی همچون شیر, آبمیوه, آب و آب گوشت اضافه کنند.

چنانچه گاستروپارازی در اثر دیابت ایجاد شده باشد، مهم‌ ترین هدف باید رسیدن به سطوح قند خون مطلوب یا حفظ آن باشد. اینکار با پیگیری مداوم میزان قندخون و تنظیم مقدار انسولین در بیماران دیابتی اتفاق می‌افتد. تنظیم و بازرسی قند خون به تخلیه‌ی مناسب معده کمک خواهد کرد. چنانچه قندخون ناشتای شما در مسیر افزایش مداوم به بالای ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر هست، دکتر معالج خود را برای بازرسی آن مطلع سازید.

وجود گاستروپارازی به این معناست که غذا در بدن شما به آرامی و در مدت زمان غیرقابل پیش بینی جذب میشود. لذا این امر می توانید نوسانات قندخون را اکثر کند. پس بازرسی سفت و سخت قندخون برای شما بسیار اهمیت دارد. اگر شما انسولین دریافت میکنید ممکن هست نیاز به تنظیم تزیق دوزهای انسولین گذشته و بعد از وعده‌ها و نیز تزریق آن به بخش‌هایی از بدن باشد

که جذب از آنجا آهسته‌تر صورت می‌ گیرد (مثل ران). همین طور شما باید قند خون‌تان را بطور مکرر و مداوم بعد از هر وعده‌ی خوراکی نظارت کنید.بیمارانی که دچار علائم مزمن گاستروپارازی میباشند، ممکن هست دچار دهیدراسیون و سوء هاضمه شوند. لذا گاهی این بیماران به روش‌هایی کمکی برای دریافت غذا و مایعات نیاز دارند. به عنوان مثال ورود مستقیم

غذا به روده کوچک، بهره گیری از تیوب‌های ژژونوستومی و بای پس معده از آن جمله‌اند. در موارد شدید نیز تزریق مایعات و تغذیه‌ی وریدی انجام می‌ گیرد.در مجموع میتوان گفت رعایت موارد و پیشنهاد‌های تغذیه‌ای که عبارتند از مصرف وعده‌های خوراکی مکرر ولی کم حجم و کم چرب، در کنار جویدن بهتر غذا و عدم دراز کشیدن و چای نوشیدن بعد از غذا میتواند باعث تحمل بهتر این اختلال آزاردهنده‌ی گوارشی و مدیریت مناسب آن ‌شود.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-09-21
https://www.rahafun.com/?p=69715
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا