ایدز از چه راه هایی منتقل می شود؟

ایدز از چه راه هایی منتقل می شود؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

ایدز از چه راه هایی منتقل می شود؟

ایدز

 

در چه مواردی احتمال انتقال اچ آی وی بالاتر است؟

چند عامل خطر ابتال به اچ ای وی را بیشتر می‌کند:

احتمال انتقال ویروس از مرد مبتلا به زن غیر مبتلا بیشتر از احتمال انتقال از زن مبتلا به مرد غیرمبتلاست. از آنجا که در دختران جوان و کمسن، هنوز دستگاه تناسلی رشد کافی نداشته، احتمال صدمه خوردن، خراشیدگی، خونریزی و انتقال اچ آی وی و بیماریهای آمیزشی بیشتر است.

در تماسهای جنسی از طریق مقعد خطر انتقال ویروس بیشتر از تماسهای جنسی معمول است. زیرا:

از طرفی مخاط ناحیه انتهایی روده (پیش از مقعد) شکننده بوده و در تماسهای مقعدی احتمال آسیب پذیری، صدمه و پارگی آن بیشتر است.

ناحیه انتهایی روده بسیار آلوده است، تعداد زیادی از سلولهای دفاعی بدن (لنفوسیت) در آن وجود دارد. این سلولهای دفاعی گیرنده هایی دارند تا ویروسها از جمله اچ آی وی به آن بچسبد. بعد از چسبیدن ویروس به این سلولهای دفاعی، آنها به راحتی وارد سلولهای فوق شده و به سرعت تکثیر میشوند و سلولهای دفاعی را از بین میبرند.

وجود شرکای جنسی متعدد و روابط جنسی پرخطر، تغییر پیدرپی شرکای جنسی و نیز تماس جنسی با افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند، احتمال آلودگی را افزایش میدهد.

 

ایدز

 

در تماس جنسی با خشونت یا اجبار نیز احتمال انتقال افزایش مییابد.

یکی از موارد مهمی که در میزان انتقال ویروس به شریک جنسی بسیار تأثیرگذار است، مرحله بیماری در فرد مبتلاست. در مرحله حاد اولیه بیماری و همینطور در مرحله پیشرفته، مقدار ویروس در بدن مبتلا در بالاترین حد است. هر چه میزان ویروس در بدن بیشتر باشد، احتمال انتقال هم بیشتر میشود. پس در مصرف داروهای ضدویروسی که باعث پایین آوردن میزان ویروس در بدن میشود احتمال انتقال کمتر خواهد بود. این نکته در پیشگیری از انتقال بیماری از مادر مبتلا به فرزند اهمیت دارد و زنان باردار در صورت ابتلا به اچ آی وی، ٌ حتما باید داروهای ضد ویروسی مصرف کنند.

تماسهای جنسی در دوران قاعدگی، خطر انتقال اچ آی وی و برخی از انواع بیماریهای آمیزشی را بیشتر میکند.

وجود عفونتهای آمیزشی مثل سوزاک و کالمیدیا، احتمال آلودگی به اچ آی وی را در تماس جنسی ۳ الی ۵ برابر افزایش میدهد.

این در حالی است که وجود عفونتهای زخمدار در دستگاه تناسلی خطر آلودگی را ۵ الی ۱۰ برابر افزایش میدهد. مصرف مواد مخدر (مثل هروئین، تریاک)، مواد توّهمزا (مثل حشیش، گراس، علف)، مشروبات الکلی، اکس و مواد محرک آمفتامینی (مثل شیشه) باعث اختلال در درک و فهم شده، قدرت تصمیمگیری مناسب را از انسان میگیرند. هنگامی که عقل و درک انسان مختل شود و نتواند به درستی تصمیم بگیرد، ممکن است رفتارهای پرخطری مانند انجام یک رابطه جنسی بی محابا و بدون کاندوم انجام دهد و در معرض ابتلا به اچ آی وی قرار گیرد.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-15
https://www.rahafun.com/?p=69196
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا