فواید و مضرات مصرف ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ 

فواید و مضرات مصرف ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

فواید و مضرات مصرف ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ 

ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ 

 

ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ
کافئین، یک ماده شگفت انگیز است که به یک بخش تثبیت شده در زندگی روزمره ما تبدیل شده است . در سراسر جهان اکثر بزرگسالان آن را به ﺻورت روزانه در اشکال مختلف مصرف می کنند.

کافئین تمرکز ورزﺷکار را باﻻ می برد
بسیاری از مردم جهان عادت مصرف کافئین خود را به عنوان یک فعالیت مهم اجتماعی یا مرتبط با افزایش سطﺢ کیفیت زندگی و لذت بردن از رژیم غذایی می دانند. چه بخواهیم چه نخواهیم بیشتر ما کافئین را برای کمک به داشتن احساس بهتر، انرژی بیشتر و انجام موﺛرتر کارهای روزمره استفاده می کنیم. اکثر مردم به دنبال یک راه جهت دستیابی به بهترین نتیجه از فواﺋد کافئین هستند با این حال گاهی اوقات برخی از ما از عوارض ناشی از کافئین رنج می بریم.

طعم و بوی مطبوع قهوه از خصوﺻیات بدیهی آن بود اما به نظر می رسید چیزی بیشتر از این ها باعث محبوبیت آن شده است،آن خاﺻیت هم اعتیاد آور و هم باعث نشاط و سرخوشی می شد که کافئین نام گرفت. قهوه و چای مهم ترین منابع کافئین می باشند. سومین منبع محبوب کافئین نوشیدنی های کولا می باشد که به هردو بخش ورزش و سامت مربوط می شوند که ابتدا به ﺻورت آب های معدنی مصنوعی سپس کربنات به آن ها اضافه گردید و سودا نام گرفت بعد شروع به اضافه نمودن گیاهان دارویی طعم دار به سوداهای بدون طعم کردند و در نهایت نوشیدنی ها به نوشیدنی های کولا تبدیل گردید که شرکت های تولیدکننده نوشیدنی آن را با نام های کوکاکولا و پپسی کولا روانه بازار نمودند. ادعای ذکرشده کوکاکولا مبنی بر نیروبخش برای اعصاب و مغز و درمان کننده سردرد به علت دانه کولا و برگ کوکا و همچنین ادعای پپسی مبنی بر کمک به گوارش، انرژی بخش و مقوی و درمان سو هاضمه به دلیل دانه کولا و پپسی بازار رقابتی این دو فراورده کافئینی را بیشتر نمود.

کافئین ارزش تغذیه ای ندارد اما به دلیل خاﺻیت رفع خستگی و تقویت کنندگی در عملکرد عضلانی بدن آشکارا مربیان و ورزشکاران به مصرف این ماده ترغیب می شوند.

ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ در ورزش
در اوایل قرن بیستم کافئین در نوشیدنی های ترکیبی ساخته شده برای ورزشکاران مورد استفاده قرار گرفت که در واقع شامل ترکیباتی نظیر کوکاﺋین، استرکنین،هروﺋین و اتر بود. این دستورالعمل به ﺻورت سری توسط مربیان شخصی سرمربیان و یا ورزشکاران برای افزایش عملکرد آن ها در مقابل رقیبان تهیه می شد.آزاد شدن سریع کافئین در خون و سوخت و ساز آهسته آن بدین معناست که زمان زیادی طول می کشد تا حجم مشخصی از کافئین مصرفی تاﺛیرات خود را بر بدن فرد بگذارد. نکته مهم این می باشد که کافئین می تواند از سد خونی- مغزی و مانعی که ممکن است مانع رسیدن بعضی از مواد موجود در خون به فضای داخل مغز شود عبور کند. بنابراین کافئین می تواند با هر بافتی در بدن تعامل داشته باشد.

ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ ﺑﺮ ﭼﺮﺑﯽ
بدن از انرژی تولیدی از منابع غذایی به ویژه کربوهیدرات ها و چربی استفاده می کند. مشخص است فعالیت ورزشی یکی از شرایطی است که در آن میزان مصرف منابع سوخت افزایش می یابد. کافئین یکی از عواملی است که می تواند منجر به تغییر مصرف سوخت در برخی از افراد شود . این یافته در مورد تمامی افراد ﺻدق نمی کند و کافئین عملکرد را در شرایط ورزشی که با مصرف سوخت محدود نمی شوند بهبود می بخشد.

کافئین و هزاران فواید
زمانی که بی حرکت نشسته اید و فعالیت ندارید میزان آزاد شدن اسیدهای چرب از بافت چربی بدنمان پایین است زمانی که نیاز به سوخت افزایش می یابد ورزش(میزان آزاد شدن چربی می تواند از طریق افزایش آدرنالین و نورآدرنالین در خون افزایش یابد. کافئین میزان سوخت و ساز بدن را افزایش داده و در نتیجه مصرف کالری بالا می رود. برای مثال چنان چه کسی یک فنجان قهوه حاوی ۱۰۰ میلی گرم کافئین بنوشد میزان متابولیسم بدن تا ۴درﺻد افزوده شده که در نتیجه در روند کاهش وزن موﺛر می باشد.

ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ورزﺷﯽ
تا آنجا که بسیاری از ورزشکاران بر این باورند که این ماده در عین حالی که باعث افزایش قوای جسمانی و فیزیکی آن ها می شود به همان اندازه باعث افزایش کارایی مغزی فکری آنان می گردد. این ماده استقامت در رقابت های ورزشی را بهبود می بخشد. از جمله ورزش های استقامتی،می توان به دوچرخه سواری و دویدن اشاره کرد. مطالعات همچنین نشان می دهند که مصرف کافئین تاثیر بسیار اندکی در ورزشکارانی که نیاز به مصرف سریع انرژی )مانند دونده های دوی سرعت و شناگرها( دارند، دارد. همچنین بسیار واضح است که مصرف کافئین در کاهش میزان خستگی و فرسودگی ورزشکاران )همچون یک نقش روانی موثر( تاثیر بسزایی ایفا می کند.کافئین باعث تمرکز کردن افراد تا حدود ۱ تا ۳ساعت می شود. برای ورزشکاران ، رقابت در ورزش هایی که فکر کردن سریع و عکس العملهای تند و تیز مورد نیاز است ، مصرف این ماده یک حاشیه بهتری را فراهم می کند. البته نباید فراموش کرد که این نتایج در برخی موارد متناقض با تجارب بدست آمده از تاثیر مصرف کافئین در افزایش مداومت ورزشی است.

در علم ورزش ٣تﺌوری وجود دارد که در مصرف کافئین توسط ورزشکاران مطرح می باشد.

 

ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ 

 

تاثیرکافئین در سوخت بیشتر چربی و کمتر هیدروکربن ها در اعضای بدن

سوخت اصلی ماهیچه ها گلیکوژن)نشاسته حیوانی( است. اما چربی ، منبع بسیار فراوان تری را برای تولید انرژی در بدن فراهم می کند. فرآیند به این گونه است که کافئین باعث می شود که ماهیچه ها مقدار بیشتری چربی بسوزانند که این خود کاهش مصرف( سریع گلیکوژن در بافت ها را به تاخیر می اندازد.

تاثیر مصرف کافئین در بالا بردن میزان تمرکز فکری– ذهنی ورزشکار:
کافئین یک سیمولاتور )شبیه ساز( مشخص و آزمایش شده برای سیستم عصبی مرکزی است. با کند شدن روند مصرف موادی که باعث التهاب عصبی می شوند ، کافئین می تواند باعث آسانی روند بروز عکس العمل ها شده و هوشیاری ذهنی – فکری را افزایش دهد و سرانجام می توان گفت که کافئین توانایی تقویت انقباض ماهیچه ای را نیز دارد.

نقش کافئین در انتقال کلسیم و سدیم و پتاسیم در سلول ها:
کافئین با انتقال کلسیم، سدیم و پتاسیم در سلول ها، نفوذپذیری غشا را افزایش داده که این امر به نوبه خود باعث انقباض بیشتر و محکم رماهیچه ها می شود.

ﻋﻮارض ﻣﺼﺮف ﮐﺎﻓﺌﯿﻦ
ارتباط بین کافئین و بیماری های قلبی – عروقی و سرطان.

ارتباط مستقیم میان افزایش فشار خون و مصرف کافئین

عوارضی چون بی خوابی ، حالت تهوع , گرفتگی عضلات , اضطراب احساس خستگی و کسلی این امر می تواند ،سردرد و سوء هاضمه در مصرف منظم ایجاد کند.

در ورزشکاران به ﺻورت جدی تر بر عملکرد آن ها همچون گرفتگی و سفت شدن ماهیچه ها ، انقباض آن ها و یا از دست دادن آب بدن

ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﯾﺎ ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ
مصرف زیاد کافئین نه تنها می تواند ورزشکار را بیمار کند بلکه او را از رقابت ورزشی محروم هم خواهد کرد. کمیته بین المللی المﭙیک در لیست جدید خود ۴۰ ماده محرک را ممنوع کرده است که در آن کافئین بیش از یک حد مجاز دوپینگ محسوب شده است. از آنجا که کافئین یک ماده مصرفی در غذاها و نوشیدنی هاست کمیته ملی المﭙیک چنانچه سطﺢ ادراری آن بالای ۱۲ میکروگرم در هر سی سی باشد آن را غیر مجاز می شمرد و سطوح کمتر آن مجاز است.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-09
https://www.rahafun.com/?p=68903
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا