روش های خانگی درمان خارش پوست

روش های خانگی درمان خارش پوست
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

روش های خانگی درمان خارش پوست 

خارش پوست 

 

می توان خارش را به دو بخش کلی و جزیی تقسیم بندی کرد. در خارج کلی بخش وسیعی از پوست به صورت یکنواخت دچار خارش می شود اما در خارش پوست جزیی فقط در یک نقطه از پوست احساس خارش می شود به عنوان مثال در برخی بیماری های پوستی که باعث ایجاد کهیر می شوند بدن به صورت کامل دچار خارش می شود اما در اثر بروز برخی قارچ ها یک بخش از بدن فقط دچار خارش می شود.

دلیل خارش پوست چیست

شاید بتوان اصلی ترین دلیل خارش پوست را خشکی پوست دانست .این خشکی ممکن است بر اثر عوامل محیطی همچون گرما ، سرما یا عدم تعادل رطوبت و همچنین حضور طولانی مدت در مجاورت وسایل گرمایشی و تهویه ای رخ دهد.

اما در کل دلایل خارش پوست به شرح زیر است:

۱- مشکلات پوستی : گاهی ممکن است در اثر بیماری های پوستی و عارضه های پوستی مانند اگزما ، پسوریازیس ، شپش ، گال ، آبله مرغان و کهیر و…پوست دچار خارش شود که این بیماری ها را می توان از شواهد و علائمشان تشخیص داد.

۲- بیماری ها : گروهی از بیماری های داخلی بدنی مانند بیماری های کبدی ، بیماری سلیاک ، نارسایی کلیه ، کم خونی های ناشی از کمبود آهن ، بیماری های تیرویید و همچنین سرطان های غدد لنفاوی و خون می توانند موجب بروز خارش در کل بدن شوند.

۳- مشکلات اعصاب : بیماری ها و مشکلاتی که سیستم عصبی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند می توانند در بدن ایجاد خارش کنند به عنوان مثال بیماری هایی مثل ام اس ، زونا و دیابت همگی می توانند در بدن باعث خارش شوند.

۴- آلرژی ها : انواع حساسیت به مواد مختلف مانند پشم ، مواد شیمیایی ، صابون و دیگر مواد محرک می توانند در بدن و بخش هایی از پوست باعث ایجاد خارش پوست شوند.گاهی ممکن است این حساسیت های خارش زا نسبت به مواد خوراکی روی دهد.

۵- داروها : ممکن است بدن برخی اشخاص به مصرف برخی داروها واکنش نشان دهد و این واکنش معمولا به صورت خارش پوست و یا جوش نمایان می شود از جمله این دارو ها می توان به آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد قارچ و مسکن‌ها اشاره کرد.

۶- بارداری: در گروهی از بانوان در دوران بارداری بخش هایی از بدن مانند شکم ، سینه ، بازوها و بخش هایی از ران ها دچار خارش می شود که امری طبیعی است.

۷- کهیر : برخی عوامل خارجی و داخلی ممکن است باعث بروز کهیر در بخش هایی از پوست شوند که کهیر یکی از عوامل اصلی بروز خارش پوست است.

چند درمان خانگی برای خارش پوست

آب خنک : محل خارش را در مسیر آب خنک لوله کشی قرار دهید تا خارش آن برطرف شود و یا اینکه یک عدد لیف سرد را بر روی محل خارش قرار دهید.همچنین کمپرس سرد و مقداری مرطوب نیز در رفع خارش پوست بسیار موثر است به عنوان مثال در یک پلاستیک مقداری یخ بریزید و آن را روی بخشی از پوستتان که می خارد قرار دهید تا خارش به طور کامل برطرف شود.

کرم های مرطوب کننده کمک بسیاری به رفع خارش پوست می کنند.سعی کنید روزانه این کرم ها را حدود دو بار بر روی پوستتان مخصوصا بخشی که خارش دارد بمالید.

کرم های ضد آفتاب در زمان خروج از خانه برای رفع خارش موثر خواهند بود.

نکات زیر را رعایت کنید تا دچار خارش پوست نشوید

لباس های تنگ و پلاستیکی می توانند خارش را تشدید کنند.سعی کنید از لباس های نخی و آزاد استفاده نمایید.

آلرژن های بدن خودتان را بشناسید و از موادی که باعث بروز حساسیت در بدن شما می شوند دوری کنید.این موارد ممکن است زیور آلات شما باشند و یا گل و گیاهان و عطر هایی که استفاده می کنید.

اگر پوستتان دچار خارش شد سعی کنید آن را نخارانید و در صورتی که این کار برای شما سخت است سعی کنید محل خارش را ببندید و نگذارید ناخن هایتان بلند شود تا در حین خاراندن آسیبی به پوست وارد نشود.

درمان گیاهی خارش پوست

مخلوط روغن نارگیل و آب لیمو : در صورتی که این دو ماده را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنیم و به کمک یک شیشه اسپری آن را روی پوست محل خارش بپاشیم به خوبی خارش پوست برطرف می شود و همچنین این مخلوط می تواند مواد ویروسی و قارچ ها را از سطح پوست بزداید.

 

جو دوسر: شما می توانید دو پیمانه از این گیاه را درون یک وان آب گرم بریزید و حدود ۲۰ دقیقه در آن بنشینید تا خارش سطح پوست شما برطرف شود.

 

منتول : این ماده را می توانید در اکثر پمادها مانند پماد ویکس بیابید. این نوع پماد ها با سرعت خارش را از بین می برند.

 

ژل آلوئه ورا : این ژل علاوه بر خواص بسیار خوبی که در نرم کردن و محافظت از پوست دارد می تواند خارش را به خوبی برطرف کند.

 

کمپرس شیر : به بیمارانی که پوستشان دچار کهیر شده است و به این دلیل دچار خارش شدید و حتی درد شده اند توصیه می شوند که از کمپرس شیر استفاده نمایند .در صورتی که می خواهید کمپرس شیر را روی پوست خود انجام دهید می توانید مقداری شیر را با حجمی معادل سه برابرش آب رقیق کنید و یک دستمال نخی را به آن آغشته نمایید و روی محل ایجاد کهیر و محل خارش پوست قراردهید تا عارضه به طور کامل برطرف شود.

 

داروهایی برای رفع خارش پوست
گاهی برای درمان خارش پوست مجبور می شویم که دست به دامن داروهای شیمیایی شویم که البته باید توجه داشت مصرف این داروها باید طبق دستور پزشک باشد.

کرم های کورتیکواستروئیدی : این کرم ها مصرف موضعی دارند و شما می توانید با مالیدن آن ها بر روی پوست محل خارش این عارضه کاملا برطرف کنید.معمولا برای تاثیر بهتر این کرم ها را بر روی پوست قرار می دهند و روی آن را با باند های پنبه ای می بندند تا به طور کامل جذب پوست شود.

مهارکننده های کلسینورین : از این دست داروها می توان به تاکرولیموس و پیمکرولیموس اشاره کرد که در مواردی می توان با مالیدن آن ها بر روی محل خارش پوست این عارضه را رفع کرد.

قرص های آنتی هیستامین : این قرص ها به همراه دیگر داروهای رفع حساسیت مانند سیتیرزین، لوراتادین و یا دیفن هیدرامین در مواردی که دلیل بروز خارش حساسیت باشند می توانند کمک بسیاری به رفع خارش پوست کنند

چرا پوستمان شب ها دچار خارش می شود

در صورتی که خارش پوست شما فقط در شب ها به سراغ شما می آید شک نکنید که دچار یک نوع انگل پوستی به نام گال شده اید. گال یکی از انواع انگل است که در سطح خارجی پوست شروع به زاد و ولد می کند و با وارد شدن به شب شرایط برای شروع فعالیت این انگل مساعد می شود و خارش پوست نیز به موازات این آغاز فعالیت شروع می شود

درمان خارش پوست با نور درمانی

در برخی موارد که خارش بسیار حاد باشد پوست را به کمک نور درمانی از شر خارش نجات می دهند.در این فرایند پوست را در معرض اشعه فرابنفش قرار می دهند.معمولا برای اثر بخشی این روش را در چند جلسه درمانی تحت نظر پزشک متخصص انجام می دهند.

خاراندن روانی پوست : گاهی بر اثر یک خارش کوچک فرد از خاراندن احساس لذت می کند و در نتیجه خاراندن را ادامه می دهد و یک چرخه از نیاز روحی به خاراندن و انجام کار خاراندن بدن شکل می گیرد که با ادامه آن تبدیل به پسوریازیس می شود.در این نوع خارش پوست درمان های موضعی پاسخگو نخواهند بود و باید از طریق مسائل روحی درمان صورت بگیرد.

 

خارش پوست 

 

چه زمانی خارش پوست را به پزشک گزارش دهیم:
گاه ممکن است خارش پوست از حالت طبیعی و زمان معین خارج شود و مدت آن بسیار زیاد شود. به طور کلی در صورتی که خارش پوست بیشتر از چهار تا شش هفته طول بکشد می بایست حتما موضوع را با یک متخصص پوست در میان بگذارید و سعی کنید درمان را جدی بگیرید.

عوامل تشدید کننده خارش کدامند :

خارش پوست می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض عواملی مانند گرما ، استرس و اضطراب و همچنین ترس افزایش پیدا کند و شدت یابد.

زمان شدید شدن خارش چه زمانی است:

معمولا خارش پوست در شب ها و در زمان هایی که کار و فعالیت و سرگرمی های روزانه از میان برداشته شده اند افزایش می یابد.

کجاهای بدن بیشتر دچار خارش می شوند:

معمولا بخش کانال خارجی گوش ، اطراف ناحیه سوراخ بینی ، اطراف ناحیه تناسلی و همچنین اطراف ناحیه مقعد بیشترین شانس خارش در بدن را دارند و حساس ترین نقاط بدن هستند.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-15
https://www.rahafun.com/?p=69191
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا