عوارض تزریق خون

عوارض تزریق خون
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

عوارض تزریق خون

عوارض تزریق خون

تزریق هر واحد خون – blood transfusion – یا فراورده های آن همراه با شانس تماس با عفونت های خونی است . طی چند دهه اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه امنیت تزریق خون حاصل شده است . در حال حاضر جدی ترین خطرات شناخته شده تزریق اشتباه خون ناسازگار از نظر ABO ٬ صدمه حاد ریوی مرتبط با تزریق خون و انتقال ویروس ها و باکتری هاست …

واکنش همولیتیک تزریق خون :

تزریق خون ناسازگار می تواند باعث همولیز شود که با DIC ٬ نارسایی حاد کلیه و مرگ مشخص می شود . این نوع اشتباهات قابل پیشگیری هستند . علائم و نشانه های آن شامل تب ٬ کاهش فشار خون ٬ تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب) ٬ دیس پنه ٬ درد قفسه سینه یا پشت ٬ گرگرفتگی ٬ اضطراب شدید و هموگلوبینوری است .

اقدامات حمایتی فوری شامل قطع تزریق خون ٬ درمان کاهش فشار خون و هیپرکالمی ٬ تجویز مدر و قلیایی کردن ادرار است . عیار گیری پلاسما و ادرار برای غلظت هموگلوبین و غربالگری آنتی بادی در تایید تشخیص کمک کننده است .

صدمه حاد ریوی مرتبط با تزریق خون :

عارضه ای تهدید کننده حیات است که با تنگی نفس شدید ٬ هیپوکسی ٬ ادم غیر کاردیوژن ریه که ظرف ۶ ساعت از تزریق خون رخ می دهد مشخص میشود . به نظر میرسد محصولات چربی اجزاء انبار شده و واکنش های لوکوسیتی باعث صدمه به مویرگ های ریوی می شود .

آلودگی های باکتریایی :

تزریق اجزاء خون آلوده ۶۰% شانس مرگ و میر دارد . شایع ترین آلوده کننده سلول های قرمز یریسیناانتروکولیتیکا است . شانس آلودگی در ایالات متحده کمتر از یک در هر یک میلیون واحد است . در حال حاضر بیشترین خطر مربوط به آلودگی پلاکت هاست که تا یک در ۲۰۰۰ واحد تخمین زده می شود .

آلودگی ویروسی :

خوشبختانه HIV که از نگران کننده ترین عفونت ها است ٬ از ناشایع ترین عفونت های خونی است . با استفاده از آزمایش ازدیاد اسید نوکلئیک فاصله زمانی عفونت و ظاهر شدن RNA ویروس برای HIV-1 یازده روز و برای هپاتیت C هشت تا ده روز است . شانس عفونت HIV  در خون غربالگری شده ۱ در ۵/۱-۲ میلیون واحد ٬ و عفونت هپاتیت C یک در دو میلیون واحد ٬ خون تزریق شده است .

احتمال عفونت HIV-2 حتی کمتر است (۳ در ۷۴ میلیون) . انتقال هپاتیت B در حال حاضر کمتر از یک در صد هزار از خون های تزریق شده است . شانس انتقال سایر بیماریها مانند مالاریا و CMV و … با ترانسفوزیون کمتر از یک در یک میلیون است .

جایگزین های سلول های قرمز :

این جایگزین ها شامل پرفلوئوروکمیکالها ٬ هموگلوبین محصور در کپسول لیپوزومی و حاملین اکسیژن برپایه Hb است . هیدروکربن های فلوئوریده مایعات بی اثر بیولوژیکی هستند که فابلیت نسبتا بالای حل کردن اکسیژن در خود را دارند و اکسیژن را به طریقه انتشار ساده حمل می کنند و به نسوج انتقال می دهند . شایعترین امولسیون مورد استفاده فلوئوسول است که باید به صورت منجمد ذخیره شود و ظرف ۲۴ ساعت از استفاده آب شود . این موارد در خونریزی شدید می توانند نیاز به خون را کم کنند . نتایج با هموگلوبین محصور در کپسول لیپوزومی نویدبخش نبوده . خطرناک بودن فرمی از حامل اکسیژن (DCLHb) ثابت شده است . اخیرا نوعی از هموگلوبین پلی مریزه گاوی(Hboc-201) در فردی که دچار آنمی همولیتیک اوتوایمیون شدید بوده با موفقیت بکار رفته است .
منبع : کتاب ویلیامز

  • یک دیدگاه
  • 2013-03-01
https://www.rahafun.com/?p=6600
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها
  1. یاسمن گفت:

    سلام. از بابت این مطلبتون ممنونم.تاحدی کمکم کرد.

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا