زنان ایرانی که در هوا معلق می شوند! + عکس

زنان ایرانی که در هوا معلق می شوند! + عکس
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

زنان ایرانی که در هوا معلق می شوند! + عکس|www.rahafun.com

بانجی جامپینگ ورزشی است که طرفداران زیادی در دنیا دارد، ورزشی که شاید در ظاهر دلهره آور باشد اما علاقمندان زیادی را به سمت خود می کشاند ، افرادی که دوست دارند در زندگی شان حتی برای یک بار هم که شده طعم سقوط آزاد را بچشند و تنها با یک طناب کشی به زندگی متصل شوند. این رشته زن و مرد نمی شناسد و حتی گاهی این زنان هستند که گوی سبقت را در این ورزش از مردان می گیرند تا ثابت کنند که شاید از مردان هم شجاع ترند.

زنان ایرانی که در هوا معلق می شوند! + عکس|www.rahafun.com

بانجی جامپیگ برای اولین بار در دنیا در ۱۹۵۰ میلادی انجام شد و پس از آن بانجی مشتاقان زیادی پیدا کرد. این ورزش به طور مدرن برای اولین بار در آوریل ۱۹۷۹ میلادی در بریستول، انگلستان توسط چهار نفر از اعضای کلوب ورزشهای خطرناک اجرا شد و چهار نفر از روی پل معلق کلیفتون به پایین پریدند.رهبر این عملیات دیوید کیرک نام داشت که بلافاصله بعد از پایان عملیات دستگیر شد. دیوید چندی بعد به آمریکا رفت و از روی پلهای گلدن گیت و رویال جورج پرید و باعث محبوبیت این ورزش در بین مردم این کشور شد.

زنان ایرانی که در هوا معلق می شوند! + عکس|www.rahafun.com

این ورزش در ایران آنقدرها هم طولانی نیست به طوری که بانجی برای اولین بار در باشگاه پرش بانجی توچال در شهریور ماه سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد و از سال ۱۳۸۷ به صورت جدی تر فعالیت کرد. مرحوم پیمان ابدی بدلکار معروف ایرانی اولین پرش بانجی را در توچال انجام داد و کمتر از یکسال پیش هم دومین سکوی پرتاب بانجی در بوستان ولایت با پرش مهسا احمدی بانوی بدلکار ایرانی افتتاح شد.

زنان ایرانی که در هوا معلق می شوند! + عکس|www.rahafun.com

برای انجام این رشته فردی که قصد پریدن دارد باید طنابی کشی یا فنری را توسط محافظی به تن و بدن و قوزک پا خود ببندد البته این کار به تنهایی امکان پذیر نیست و معمولا مربیان این رشته به مجهز شدن فرد موردنظر کمک می کنند. زمانی که فرد موردنظر از سکو سقوط کند،  خاصیت فنری ریسمان باعث می شود انرژی پرشی فرد به هنگام سقوط آزاد آرام آرام دفع شود تا جایی که شخص کاملاً بایستد. اما پس از سقوط و رسیدن به انتهای مسیر همین انرژی چون قابلیت فنری دارد و باعث برگشت فرد می شود و او را تا حدی به بالامی کشد.

زنان ایرانی که در هوا معلق می شوند! + عکس|www.rahafun.com

هیجان این ورزشی تا اندازه ای است که تا دقایقی پس از پایین آمدن هم فردی که این پرش را تجربه کرده است هیجانزده می شود و معمولا از لحظات شگفت انگیزش با حرارت برای تماشاچیان صحبت خواهد کرد. این ورزش شاید در طبقه ورزش های مخاطره آمیز طبقه بندی شود اما در حقیقت طرفدران زیادی بین بانوان ایرانی دارد به طوری که حتی بسیاری بر این باورند زنان ایرانی ساده تر از مردان برای سقوط از ارتفاع ۴۰ متری تصمیم می گیرند.

با این که چندسالی است که بانجی به ایران رسیده اما هنوز هم خیلی ها با این رشته ورزشی غریبه هستند و امیر رضا بدری، مربی بانجی که به همراه دو تن از همکارانش گروه مربیان این رشته ورزشی را در بوستان ولایت تشکیل می دهد، درباره استقبال بانوان از این رشته ورزشی می گوید: حدود شش ماه است که در پارک «ولایت» سکوی بانجی راه ا ندازی شده و در این مدت بانوان استقبال خوبی از این رشته داشته اند. به طوری که می توان گفت حدود ۸۰ درصد افرادی که از بانجی می پرند ، بانوانی هستند که میانگین سنی آنها ۱۴ تا ۶۰ سال است و تاکنون پیش نیامده که خانمی به بالای سکو برود و از پریدن منصرف شود، اما آقایانی بوده اند که از پریدن منصرف شده اند.

وی با بیان این که در ایران ارتفاع پرش ۴۰ متر است و تاکنون رکورد بیشتری در بانجی جامپینگ زده نشده است، ادامه می دهد: در همین ارتفاع هم فکر می کنم بر خلاف آن چه که تصور می شود جرات دختران بیشتر از پسرها است. البته این بدان معنا نیست که آقایان ترسو هستند. به هر حال بانوان بیشتر به استقبال ورزش های هیجان انگیز و حتی خطرناک می روند.

زهره میعادی از جمله افرادی است که برای اولین بار این ورزش را تجربه می کند او که خود پاراگلایدر سوار است، می گوید که هر ورزشی هیجان خودش را دارد و دوست دارد هر ورزشی که هیجان و خطر بالایی را دارد حتی برای یک بار تجربه کند.

او ادامه می دهد :  بانجی هیجان بسیار بالایی دارد که البته همراه با ترس است وقتی از یک ارتفاع بلند تنها با یک کش در آسمان و زمین معلق می شوی، ترس خاصی دارد و بسیار هیجان انگیز است. نمی توانم این ورزش را با سایر ورزش هایی که پیش از این تجربه کرده ام مقایسه کنم، چون هر کدام متفاوت هستند. من ارتفاع هزار پایی را با پاراگلایدر تجربه کرده ام، اما وقتی از ارتفاع ۴۰ متر سقوط می کنید کاملا احساس متفاوتی دارد.

او اظهار می کند: معتقدم که هر ورزشی را می توان با پوشش انجام داد و این گونه نیست که بگویم زنان ایرانی نمی توانند ورزش را انجام ندهند روز به روز تعداد بانوان ورزشکار در رشته های مختلف بیشتر می شود که این موضوع نشان دهنده استقبال بانوان از رشته های متفاوت است.

هدی ملازیی دیگر بانویی است که برای اولین بار از ارتفاع ۴۰ متری سقوط کرده است، او می گوید : وقتی بالای سکو رسیدم برای لحظه ای از پریدن منصرف شدم اما در نهایت تصمیم گرفتم بر این احساس ترس غلبه کنم. آدم ها برای انجام برخی از کارها دچار ترس و دلهره هستند. من هم ترس از ارتفاع داشتم و به خود گفته بودم که اگر بتوانم بر این ترس غلبه کنم زاویه دیدم در زندگی هم تغییر خواهد کرد و حالا فکر می کنم این اتفاق برایم افتاد.

وی ادامه می دهد: یکی از دلایلی که باعث می شود بانوان گرایش بیشتری به این ورزش دلهره آور داشته باشند، این است که می خواهند خود را ثابت کنند و بر خلاف این که گفته می شود، زنان ضعیف تر از مردان هستند ثابت کنند که این موضوع واقعیت ندارد.

سکوی پرش بانجی در بوستان ولایت از دورترین نقطه هم خودنمایی می کند جایی که بانوان در کنار ورزش سعی دارند با بالا رفتن از پله هایی که به آسمان نزدیک می شود به خود ثابت کنند که ورزش زن و مرد نمی شناسد و شجاعت چیزی نیست که بین قشری خاص از جامعه پیدا شود. آنها وقتی در آسمان معلق می شوند به شجاعت و هیجانی که به دست آورده اند فکر می کنند و وقتی پای شان به زمین می رسد انگار خود پنهانی شان را یافته اند.

  • بدون دیدگاه
  • 2012-11-11
https://www.rahafun.com/?p=2809
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا