این علائم نشان می دهد شما فردی سالم هستید

این علائم نشان می دهد شما فردی سالم هستید
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

این علائم نشان می دهد شما فردی سالم هستید

سلامت

 

اگر این علائم را دارید فرد سالمی هستید
افراد سالم علامت های خاصی در اوضاع بدن و سلامت خود دارند, علایمی که می توانند شما را از عدم وجود مریضی ها مطمئن کنند.

مو های قوی و براق
همانگونه که مو های شکننده و خشک و نازک میتواند علامت این باشد که مشکلی در بدن وجود دارد «مثلاً کم کاری تیروئید, استرس یا عدم جذب مواد مغذی», تصویر این قضیه هم راستگو هست: مو های تندرست هم علامت‌ای از بدن تندرست میباشند.مو های شما نمودار سلامت عمومی‌تان میباشند. مو های خوب و تندرست بستگی به توانایی بدن در رشد موهایی تندرست دارد,

درست مثل سلامت پوست و فولیکول‌ها. تغذیه‌ی خوب, برترین شرایط را برای داشتن موهایی قوی و براق فراهم میکند. تغذیه با عناصر کلیدی خوراکی مثل پروتئین, ویتامین‌ها و چربی‌های تندرست, در مو های شما بازتاب پیدا کرده و نشان میدهد که بدنتان قادر هست تمام مواد خوراکی خوب را جذب کند.

ناخن‌های محکم
علامت‌ی دیگری از سلامتی شما, ناخن‌های‌تان میباشند. رخداد‌های زیادی می تواند در ناخن‌ها روی بدهد که دلالت بر دشواری های سیستمی یا دشواری های پوستی دارد. درست همانگونه که استرس میتواند مو های‌تان را تحت تاثیر قرار بدهد, ناخن‌های‌تان هم فشارهای وارد بر بدنتان را افشا می کنند.

ناخن‌هایی با بستر صورتی که بد رنگی یا خطی در آن دیدن نشود, شکستگی و ترک نداشته باشد و ضعیف به نظر نیاید, همگی علائمی از اوضاع خوب سلامتی میباشند. تغییراتی که در ناخن روی میدهد می تواند بیانگر یک مریضی موضعی مثل قارچ یا علامتی از یک مریضی سیستمی مثل لوپوس یا کم خونی باشد.

دندان‌ها و لثه‌های تندرست
سلامت دهان و دندان هم معیاری برای سلامت عمومی هست. دندان‌های محکم و تندرست, لثه‌های صورتی که دچار التهاب نباشند, نقش مهمی در تندرست بودن بدن و بهداشت مناسب دهان دارند. دهان شما هم مثل سایر قسمت‌های بدنتان مثل پوست و روده‌ها, پُر از باکتری‌هاست که گرچه اکثر آن ها بی‌ضرر و یا حتی خوب میباشند. دفاع طبیعی بدن و رعایت بهداشت دهان و دندان مثلاً مسواک زدن هرروز و نخ دندان کشیدن, میتواند باکتری‌های زیان آور را بازرسی کند.

اما بدون رعایت بهداشت دهان و دندان, باکتری‌ها می توانند به سطحی برسند که منجر به عفونت‌های دهانی بشوند, مثل پوسیدگی دندان و مریضی‌‌های لثه. همین طور این احتمال وجود دارد که این باکتری‌های خشن, همراه با التهاب ناشی از مریضی شدید لثه که به آن پریودونتیتیس می گویند,

در ابتلا به سایر مریضی‌ها مثل مریضی‌های قلبی و عروقی نقش داشته باشد. ضمنا این عوارض برای زنان حامله مشکلاتی چون زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را به دنبال خواهد داشت. پس یادتان نرود مرتبا نخ دندان بکشید و به طور منظم هم به دندانپزشک مراجعه کنید.

دور کمر متناسب
خوشبختانه شاخص توده‌ی بدنی «BMI» معیاری برای تعیین سلامت نیست. شاخص توده‌ی بدنی, وزن بدن را نسبت به قد سنجیده و معمولاً برای ارزیابی مقدار چربی اضافی بدن فرد به کار برده میشود. تا چند سال پیش, شاخص توده‌ی بدنی معیاری بود که تندرست یا ناسالم بودن فرد را مشخص میکرد

اما در سال های جدید با دقت به نتایج مطالعات انجام شده, این معیار از اعتبار افتاد. مثلاً مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی بن المللی Obesity منتشر شد اعلام کرد بعد از آزمایش اوضاع سلامت قلب و عروق در رابطه با BMI, معلوم شد نیمی از افراد دچار اضافه وزن و ۲۹ درصد از افراد چاق از لحاظ متابولیکی تندرست بودند. ضمنا بیش از ۳۰ درصد از افراد با وزن ایده‌ آل, از نظر متابولیکی و قلبی مشکلاتی داشتند.

امروزه پزشکان اکثر به اندازه‌ی دور کمر بعنوان شاخصی از سلامتی تکیه میکنند. بنا بر تحقیق‌های جدید, گردهمایی چربی در ناحیه‌ی شکم, ریسک فاکتور بزرگ‌تری از صرفا اضافه وزن داشتن طبق استانداردهای BMI هست. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد حتی در بین آنهایی که چاق یا دچار اضافه وزن تلقی نمی‌شدند,

دورِ کمرِ اکثر, مرتبط با احتمال اکثر مرگ زودرس بوده هست. به قول‌ی محققان دلیلش می تواند این باشد که چربی جمع شده در ناحیه‌ی کمر و شکم, نسبت به چربی زیر پوست, از لحاظ متابولیکی فعال‌تر بوده, بنابراین هورمون‌ها و سلول‌هایی ساخت میکند که بر بیوشیمی بدن تاثیر می گذارد. حتی در کسانی که BMI نرمال دارند, داشتن دور کمر چندان به این معنی هست که اکثر در معرض مریضی‌ها میباشند.

خواب کافی
همۀ‌ی ما میدانیم خواب کافی نداشتن چه عواقبی دارد. کمبود خواب, شما را در معرض مریضی‌های زیادی چون دیابت, افزایش وزن و مریضی قلبی قرار داده و حتی طول عمرتان را کوتاه میکند. داشتن خواب کافی و با کیفیت شبانه, برای عمر طولانی و تندرست ضروری هست. تحقیق‌های زیادی اثبات کرده هست که خواب, نقش اساسی در عملکرد سیستم ایمنی, متابولیسم, حافظه, یادگیری و سایر عملکردهای حیاتی دارد.

یک تئوری که طرفداران زیادی دارد این هست که خواب, فرآیند‌ای احیا کننده هست که به بدن اجازه میدهد خودش را ترمیم و بازیابی کند. شمار زیادی از عملکردهای احیاگر در بدن مثل رشد عضلات, ترمیم بافت, ساخت پروتئین و ترشح هورمون رشد, اساسا و در برخی موارد فقط هنگام خواب روی می دهند. بنابراین خواب کافی و احساس طراوت و انرژی داشتن بعد از بیدار شدن از خواب, علامت‌ای از سلامتی هست.

اجابت مزاج منظم
برای این که بدانیم درون بدن چه اتفاقی می‌افتد, راهی ساده‌تر از این که ببینیم چه چیزی از آن خارج می شود وجود ندارد! اجابت مزاج طبیعی, طیف گسترده‌ای دارد. سیستم دفع هر شخصی بر زمینه ترکیبی ا فاکتورهای متغیر و مداومش, ژنتیک, هیدارسیون, عادت‌های خوراکی, بهره گیری از دارو و اوضاع مریضی احتمالی, کارکرد متفاوتی دارد. به جای این که نگران بشوید که آیا اوضاع دفع شما, معیارهای ایده آل لازم را دارد یا نه, بهتر هست به عملکردهای طبیعی سیستم دفع خودتان دقت کنید و این که فعالیت دفع بدن شما معمولاً چگونه هست.اگر متوجه تغییرات طولانی مدت شدید, باید شرایط را به دقت بررسی کنید. ضمنا اگر احساس درد یا علائمی قابل دقت داشتید,

وقت آن هست که به دکتر مراجعه کنید. برخی از علامت‌هایی که باید آن ها را جدی بگیرید شامل دیدن‌ی خون در مدفوع, یبوست ادامه دار یا استهال طولانی مدت می شود.

داشتن پشتیبانی اجتماعی
برخی از دیدنی‌ترین تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان داده که داشتن رفقا و یک شبکه‌ی حمایتی اجتماعی و فرصت‌هایی برای تعاملات, همگی برای شما خوب میباشند. داشتن پشتیبانی اجتماعی, بر سلامت روح و روان شما تاثیر میگذارد, اما تحقیق‌ها نشان می دهد که روی سلامت جسم شما هم تاثیر گزار هست.
اگر این علائم را دارید فرد سالمی هستید

طبق مطالعه‌ای که در نشریه‌ی «Health and Social Behavior» منتشر شده, کسانی که ارتباطات اجتماعی بیشتری دارند, در سنجش با آنهایی که تنهاتر میباشند تندرست‌ترند و اکثر عمر میکنند. این مطالعه دریافت روابط اجتماعی نه تنها تاثیر چشمگیری بر سلامت دارد, بلکه این رابطه‌ها و روابط, بر سلامت ذهنی, جسمی و رفتاری هم اثر میگذارند. اساسا همۀ‌ی جوانب سلامتی یک فرد, تحت تاثیر میزان تنهایی یا برعکس میزان تعاملات اجتماعی, رفقا و روابط تندرست اوست.

اکنون این سوال مطرح می شود که چرا ارتباطات اجتماعی, چنین تاثیر بزرگی بر سلامت عمومی ما دارند؟ رابطه‌های اجتماعی کمک میکنند تا از میزان استرس کم شود. استرس چندان میتواند عروق کرونری, عملکرد روده‌ها, تنظیم انسولین و سیستم ایمنی را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

ضما مطالعات نشان داده مسئولیت پذیری و مراقبت از یکدیگر, ترشح هورمون‌های کاهنده‌ی استرس را بیشت می کند. همین طور تحقیق‌ها نشان داده که طیفی از فعالیت‌ها که در دسته‌ی پشتیبانی‌های اجتماعی قرار میگیرند, از داوطلب شدن برای کمک گرفته تا نصیحت کردن و ابراز محبت, برای سلامتی خوب میباشند.

اوضاع زبان; علامتی که اغلب نادیده گرفته می شود
خیچ جایگزینی برای تشخیص پزشکی وجود ندارد, اما اگر می خواهید مشاهده نمایید شام شب قبل را چقدر هضم کرده اید یا بدنتان چگونه با استرس رویارویی میکند, بهتر هست از سراغ زبان‌تان بروید چون حرف‌های زیادی برای گفتن دارد! مثلاً اگر نوک زبان‌تان قرمز باشد, علامت این هست که قلب, ذهن و احساسات شما برانگیخته شده هست.

قرمزی نوک زبان معمولاً همراه با علائمی چون بیخوابی, تپش قلب, پریشانی و ذهن ناآرام هست. سایر علائم مربوط به زبان شامل پوششی ضخیم مخصوصا در انتهای زبان می شود که نشاندهنده‌ی این هست که گوارش شما عملکرد بهینه ندارد و جای دندان در طرفین زبان نشاندهنده‌ی کم انرژی بودن, گوارش تنبل, مدفوع بی‌شکل و نشخوار فکری هست.

میتوانید از زبان‌تان بفهمید چه کارها یا تغییراتی لازم هست انجام دهید و سپس تغییرات زبان خود را در واکنش به عادت‌های جدید تندرست‌تان مشاهده نمایید.

رژیم خوراکی سرشار از میوه‌ها, سبزی‌ها و چربی‌های تندرست
امروزه رقابت‌های زیادی بر سر پیشنهاد‌های خوراکی جورواجور و انواع رژیم‌های خوراکی وجود دارد, اما یک چیزی که همه ی بر سر آن توافق دارند, اهمیت میوه‌ها و سبزی‌ها و چربی‌های تندرست هست. مصرف منظم میوه‌ها و سبزی‌ها, فشار خون را کاهش داده, ریسک مریضی‌های قلبی و سکته‌ی مغزی را پایین می‌آورد,

از برخی از انواع سرطان‌ها جلوگیری می کند, ریسک دشواری های گوارشی را کم میکند و تاثیرات بسیار مثبتی بر قند خون دارد. تنوع و کمیت هر دو مهم میباشند زیرا هر محصولی, خواص خاص خودش را دارد. هیچ میوه یا سبزی نیست که به تنهایی تمامی مواد مغذی مورد نیازتان را داشته باشد. بنابراین خیلی مهم هست که از طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزی‌ها بهره گیری کنید.

اگر تغییر رژیم خوراکی‌تان برای‌تان خیلی سخت هست خوشبختانه می توانید فقط با اضافه کردن کمی اکثر غذای تندرست به رژیم خوراکی فعلی‌تان, حتی طی یک دوره‌ی یک ساله, از تاثیرات مثبت آن بهره‌ مند شوید, یعنی نیازی نیست تمام عادت‌های خوراکی‌تان را در عرض چند روز یا چند هفته متحول کنید.

پس فکر نکنید حتماً باید تمام مواد خوراکی موجود در منزل‌تان را با غذا های تندرست جایگزین کنید; تنها کافیست اندکی میوه و سبزی به رژیم روزمره‌ی خود بیفزایید تا تغییری بزرگ ایجاد کنید.

علائم حیاتی نرمال
خوشبختانه بازهم نیازی نیست جلسات زیادی در باشگاه یا روی تردمیل عرق بریزید تا تندرست محسوب شوید. رهنمون‌های فیتنس پایه شامل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط, حداقل ۵ بار در هفته هست. پزشکان نیز بررسی میکنند که آیا فرد, سطح قابل قبولی از فیتنس دارد یا نه که شامل چیزهایی مثل

توانایی پیاده روی یک مایل در ۱۵ دقیقه, حمل دو کیسه‌ی خرید از فروشگاه تا خودرو و بالا رفتن از پله‌ها بدون دراز کشیدن می شود.ضمنا با بررسی فشار خون, تپش قلب و سرعت تنفس فرد می توان فهمید سیستم بدن او تا چه حد خوب کار می کند.

اهمیت دادن به سلامت روحی و روانی
مدیریت سلامت روحی و روانی هم یک علامت کلیدی دیگر از تندرست بودن هست. سلامت روحی و سلامت جسمی, به شدت با هم در رابطه میباشند. شواهد نشان داده که اختلالات روحی, که اکثر شامل افسردگی می شود, رابطه تنگاتنگی با احتمال, وقوع, مدیریت, ترقی و عواقب مریضی‌های مزمن جدی و سایر عوارض مثل دیابت, فشار خون بالا, سکته مغزی, مریضی قلبی و سرطان دارد.

افسردگی و مریضی‌های مزمن جسمی رابطه دو طرفه دارند: نه تنها شمار زیادی از مریضی‌های مزمن موجب افزایش احتمال افسردگی میشوند بلکه افسردگی هم احتمال برخی از مریضی‌های مزمن جسمی را اکثر میکند.

با تغذیه‌ی روح و روان‌تان, سلامت جسم‌تان را هم ارتقا می دهید. اهمیت دادن به سلامت روانی, مخصوصا همراه با ورزش, مدیریت استرس با مدیتیشن و یوگا و تنفس عمیق, و کار کردن با یک درمانگر ماهر, عادت‌هایی میباشند که با وارد کردن‌شان در سبک زندگی‌تان میتوانید از سلامت جسمی‌تان نیز پشتیبانی کنید.

به سلامتی شما!
اکثر افراد وقتی کوشش دارند تغییرات مثبت و سالمی در زندگی‌شان ایجاد کنند, احساس اغتشاش میکنند. اگر احساس کردید لازم هست تغییراتی ایجاد کنید, بهتر هست روندی آهسته را در پیش بگیرید. اضافه کردن چیزهایی که احساس خوب به شما می دهند, حتی یک تکه میوه همراه با ناهار یا یک پیاده روی یا تماس با یک دوست,

می تواند تاثیراتی بسیار بزرگ‌تر از آن چه تصور میکنید برجا بگذارد. طبق شرایط و موقعیت و منابع خودتان, برترین گزینه‌ها را بکنید تا پیروزی‌های بزرگ حاصل شود.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-10-29
https://www.rahafun.com/?p=69917
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا