اسامی نامزد های جشنواره فجر 98 همراه عکس ها

اسامی نامزد های جشنواره فجر 98 همراه عکس ها
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر 98 ، از دهم لغایت بیست و دوم بهمن ماه در تهران و مراکز استان های کشور در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود تا تکلیف اکران ۹۸ با معرفی بخشی از آثار، مشخص شود. مراسم افتتاحیه، دهم بهمن ماه در پردیس تئاتر تهران با اجرای منصور ضابطیان برگزار می شود و مراسم اختتامیه نیز، شامگاه بیست و دوم بهمن ماه در سالن همایش های بین المللی برج میلاد تهران.

 

 

اجرای مراسم اختتامیه نیز بر عهده محمد رضا شهیدی فرد، مجری معروف شبکه دوم سیما گذاشته شده است تا بیانیه هیات داوران هفت نفره این دوره از جشن سینمای ایران را قرائت کند.  بیش از هفت هزار نفر، بلیط های پیش فروش شده فیلم های سینماهای مردمی را خریداری کردند که ارزش آن حدود ۲۰ میلیارد ریال اعلام شد.

امسال شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره هستیم و با وجود همه انتقادات متداول به این جشنواره دولتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طوفانی از سلبریتی ها در فیلم اولی ها و آثار بزرگان سینمای ایران، حاضرند تا دوران پر رونقی را برای سال آینده، رقم بزنند.

در گزارش امروز سرویس هنری عصر شهروند، نگاهی داریم به سابقه بازیگری ۱۵ هنرپیشه مرد سینمای ایران که امسال با حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر، شانس حضور در فهرست کاندیدا های نهایی را دارند. با ما همراه باشید.

 

استاد علی نصیریان، فردی که پرویز پرستویی، چند سال پیش از  او به عنوان یکی از پنج تن سینمای ایران یاد کرده بود، امسال، هم بازی هدیه تهرانی در فیلم «مسخره باز» هست. استاد نصیریان که مدت زیادی است در سینما حضور ندارد و شاهدنقش آفرینی قدرتمندش در سریال شبکه خانگی شهرزاد بودیم، یکی از شانس های دریافت سیمرغ بلورین جشنواره امسال به نظر  می رسد. اگر این اتفاق رخ دهد، او نخستین سیمرغ بلورین را به خانه خواهد برد.

 

مرد هشتاد و سه ساله سینمای ایران، با مسخره باز به کارگردانی و نویسندگی همایون غنی زاده که توسط  همسر لیلا حاتمی (علی مصفا) تهیه شده است، به جشنواره ۹۷ آمده تا در کنار رضا کیانیان و هدیه تهرانی و صابر ابر، کلکسیون ۳ نسل سینمای ایران، داستانی درام را روایت کنند.

 

استاد نصیریان، استاد مسلم بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون، از بزرگ ترین هنرپیشه های کشور است که سابقه  حضور در بیش از شصت اثر را در نیم قرن اخیر در کارنامه درخشان خود دارند. چهره ماندگار سینمای ایران، از جمله شخصیت های هنری است که حضورش در فستیوال امسال، اعتباری برای اهالی پرده نقره ای است. حتی اگر باز هم هیات داوران، او را شایسته سیمرغ بلورین این جشنواره دولتی، نداند.  . .

همسر لیلا حاتمی، امسال یکی از پر کار ترین هنرمندان است. او، تهیه کنندگی ۲ فیلم در بخش نگاه نو جشنواره را بر عهده داشته و در آثار: سال دوم دانشکده من، روز های نارنجی و مردی بدون سایه هم ایفای نقش کرده است.

 

سال ها پیش، علی مصفا برای نقش آفرینی در فیلم: پری و تابستان داغ، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره را از ان خود کرد و برای آثار آسمان محبوب، دیپلم افتخار هیات داوران را به خانه برد. بازیگر پنجاه و دو ساله و مهندس عمران از دانشگاه تهران، سابقه کارگردانی دارد: سیمای زنی در دور دست و پله آخر، از جمله آثاری است که با حضور همسرش نیز همراه شده است. پدر مانی و عسل و داماد مرحوم علی حاتمی، تا کنون ۲ بار هم کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش  اول مرد برای آثاری هم چون: لیلا (سال ۱۳۷۵)  و تابستان داغ (سال ۱۳۹۵) شد.

 

کیف انگلیسی و پریدخت، محصول سال های ۸۶ و ۸۷، دو اثر تلویزیونی هستند که با نقش آفرینی وی همراه شد. علی مصاف در دو سال اخیر، در آثاری چون: درساژ، خوک، گرگ بازی، روز های نارنجی، سال دوم دانشکده من نقش آفرینی کرده  است. مشاهده مهندس مصفا در فهرست کاندیدا های سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره امسال، جای شگفتی نخواهد داشت.

 

بابک حمیدیان، دیگر بازیگر مرد سینمای ایران است که امسال در فیلم های سال دوم دانشکده من، مسخره باز و معکوس حضور دارد. او چند سال پیش برای نقش آفرینی در «چ» ابراهیم حاتمی کیا، برنده سیمرغ بلورین شد و امسال نیز در انتظار شکار دومین سیمرغ است. همسر مینا ساداتی و دانش آموخته تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی، تنها یک بار نامزد سیمرغ بلورین شد و آن یک بار هم که در جشنواره سی و دوم بود، موفق به شکار  سیمرغ گردید. امسال با تعدد کار او، می توان بابک را دوباره در فهرست کاندیدا ها مشاهده کرد.

سعید آقاخانی، هنرپیشه ای که با مهران مدیری و در کارهای طنز در دهه شصت تلویزیون وارد سینما شد، امسال در «قسمظ حضور دارد. او قبلا برای نقش آفرینی در فیلم خداحافظی طولانی، توانست سیمرغ بلورین را به خانه ببرد.  مرد چهل و شش ساله سینمای ایران و پدر خورشید و دریا، دانش آموخته تئاتر از دانشگاه تهران است و اولین جایزه هنری او، در جشنواره ۳۳ به کارگردانی فرزاد موتمن صورت گرفت.

قسم، چندمین تجربه کارگردانی و نویسندگی محسن تنابنده  است. فیلمی که احتمالا، یکی از گیشه های طوفانی سال نود و هشت را به خود اختصاص خواهد داد. مهناز افشار، سعید آقاخانی، حسن پور شیرازی، مهران احمدی و محسن تنابنده، در این فیلم با ژانر اجتماعی حضور دارند. تهیه کنندگی این اثر را نیز جلیل شعبانی و الهام غفوری بر عهده داشته اند.

 

محسن تنابنده، قبلا ۳ سیمرغ بلورین را از ادوار جشنواره فجر، به خانه برده بود. آثاری چون: هفت دقیقه تا پاییز، فراری و استشهادی برای خدا، از جمله آثاری بود که برای آن ها، موفق به شکار سیمرغ جشنواره شد. برای فیلم ندارها، موفق به دریافت دیپلم افتخار  هیات داوران شد.

 

محسن تنابنده، چهل و سه ساله و دانش اموخته بازیگری از دانشگاه هنر تهران است. او در سال ۹۳ و ۸۶، برای فیلم ایران برگر و ندارها، کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول/مکمل مرده شده بود. لذا، دیدن محسن در بین کاندیدا های نهایی. جای تعجب ندارد. هر چند او امسال، در یک اثر، نقش آفرینی کرده است.

 

حامد بهداد، امسال با دو فیلم قصر شیرین و جان دار، به فستیوال آمده است و سودای سیمرغ در سر دارد. او قبلا برای نقش آفرینی در فیلم جرم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۰، سیمرغ بلورین را به خانه برد. این پسر آبان ماهی متولد سال ۵۲ در مشهد، کلکسیون کاندیداتوری در جشنواره فیلم فجر است۹۲

در فیلم قصر شیرین، به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا میر کریمی  حضور دارد و داستان مردی چهل ساله به نام جلال را روایت می کند که بر اثر حادثه ای، خانواده ای را به قتل می رسد و در دادگاه، قتل غیر عمد شناخته می شود و پس از طی کردن زندان، خانواده اش را ترک می کند و به شهری دیگر مهاجرت می کند و به نوعی، مهاجرت داخلی می کند. اما پس از بازگشت، شاهد همسرش می شود که مرگ مغذی شده  است.

حامد بهداد در قصر شیرین، هم  بازی ژیلا امیرشاهی، آزاده نوبههار و اکبر آیین است.

در فیلم جان دار نیز هم بازی فاطمه معتمد آریا است که نقش آفرینیخاصی از او را مشاهده خواهیم کرد. در هر حال، احتمال قرار گیری نام حامد در فهرست کاندیدا های سیمرغ بلورین بهترین بازیگر امسال، وجود دارد. این اثر هم شایسته گیشه ای طوفانی در سال نود و هشت خواهد بود.

 

امین حیایی، امسال در انتظار شکار دومین سیمرغ است. او چند سال پیش برای فیلم شب، صاحب سیمرغ شد و دیپلم افتخاری نیز از هیات داوران برای فیلم شعله ور دریافت کرد. امسال، امین حیایی با درخونگاه، سودای سیمرغ دارد. همسر نیلوفر خوش خلق، در چهل و هشت سالگی، به جشنواره می آید و می تواند از شانس های کاندیداتوری سیمرغ باشد.

امین حیایی در فیلم درخونگاه به کارگردانی سیاوش اسعدی، هم بازی ژاله صامتی، مهراه شریفی نیا، نادر فلاح و محمود جعفری است. جمشید هاشم پور و پانته آ پناهی ها نیز در این فیلم ایفای نقش کرده اند. امین حیایی، یکی از داوران برنامه استعدادیابی عصر جدید به تهیه کنندگی احسان علیخانی است که بزودی از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد.

 

استاد هاشم پور هم که از بازیگران توانمندی سینمای ایران در دهه شصت و هفتاد محسوب می شود، با وجود کسالت، در برخی از آثار سینمایی سال های اخیر حضور یافت. امسال نیز  با درخونگاه به جشنواره آمده است. او قیلا برای نقش آفرینی در فیلم دارکوب، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر  نقش مکمل مرد را دریافت کرد و برای فیلم برای هیوا، دیپلم افتخار هیات داوران را به  خانه برد.

حبیب رضایی نیز از دیگر هنرپیشه های مطرح این دوره از جشنواره محسوب می شود که با فیلم سرخپوست، سودای سیمرغ در سر دارد. او قبلا به خاطر نقش آفرینی در فیلم این جا چراغی روشن است، برنده سیمرغ بلورین شده بود. مرد چهل و هشت ساله سنیمای ایران، متولد بهمن ماه است و احتمالا، این بهمن برایش خوش یمن تمام شود. او برای نقش آفرینی در فیلم آژانس شیشه ای، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به خانه برد و در ده ها فیلم، نقش آفرینی کرده است.

 

سرخپوست، جدید ترین اثر سینمایی نیما جاویدی است که با بازی نوید محمد زاده، پریناز ایزیار و مانی حقیقی همراه شده و داستان تخلیه یک زندان در جنوب ایران است که روایت گر اتفاقات جالبی می شود.

امسال، نوید محمد زاده با ۲ فیلم: سرخپوست و متری شش و نیم، سودای سیمرغ در سر دارد. او قبلا برای فیلم: ابد و یک روز و بدون تاریخ بدون امضا، سیمرغ بلورین را به خانه برد. پسر سی و شش ساله اهل ایلام، ۲ بار پیاپی، شکارگر سیمرغ شد و امسال هم بعید نیست یکی از کاندیدا ها و حتی شکارگران سیمرغ بلورین باشد. فیلم متری شش و نیم، فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی است که با تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان همراه شده است.

 

هومن سیدی، هنرپیشه و کارگردان جوان سینمای ایران است که در یک دهه اخیر، نقش آفرینی او، تحسین هیات داوران جشنواره ها را به ارمغان آورد. او امسال با فیلم طلا، سودای سیمرغ در سر  دارد. قبلا نیز بخاطر نقش آفرینی در فیلم من دیه گو مارادونا هستم، برنده سیمرغ بلورین شده بود. هم چنین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم آفریقا از بیست و نهمین دوره جشنواره بدست آورد.

 

بیتا اصلانی و آزاده صمدی، همسران سابق هومن سیدی هستند. این پسر سی و هشت ساله متولد رشت، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه و بهترین فیلم نامه برای فیلم مغز های کوچک زنگ زده را تصاحب کرد.

 

فیلم طلا، به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی با تهیه کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته همراه شده و هومن سیدی در این فیلم، هم بازی نگار جواهریان، طناز طباطبایی، احترام برومند و مهرداد صدیقیان است.

محمد رضا فروتن، سال گذشته، در هیات داوران جشنواره سی و ششم حضور داشت. امسال با فیلم سمفونی نهم، سودای سیمرغ در سر دارد. قبلا برای فیلم قرمز در کنار هدیه تهرانی، سیمرغ بلورین  بهترین بازیگر نقش اول مرد را تصاحب کرد. همسر سحر ابراهیمی ثابت، هنرپیشه پنجاه ساله متولد تهران است و تا کنون بارها، کاندیدای سیمرغ بلورین از فستیوال فجر شده است.

 

فیلم مرسدس در سال ۷۶، کنعان در سال ۸۷، چهل سالگی در سال ۸۸ او را کاندیدای سیمرغ کرد اما از شکارش، بازماند.

فیلم سمفونی نهم، به کارگردانی محمد رضا هنرمند و تهیه کنندگی زینب تقوایی، محصول سال نود و هفت است. محمد رضا فروتن در این فیلم، با پژمان بازغی، حمید فرخ نژاد، ساره بیات، مهرداد صدیقیان و علیرضا کمالی، هم بازی شده است. داستان رحیل است. پزشک جراح که با مردی آشنا می شود که سرنوشتش برای همیشه دست خوش تغییر می شود.

 

یکی از پر کار ترین هنرپیشه های جشنواره امسال، مهرداد صدیقیان، پسر سی ساله تهرانی است. امسال با ایده اصلی، طلا و سونامی و سمفونی نهم، در جشنواره حضور دارد. جای تعجب نیست که او برای دومین بار، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. او قبلا برای نقش آفرینی در فیلم ماجرای نیمروز در سی و پنجمین دوره جشنواره، نامزد شده بود.

 

  • بدون دیدگاه
  • 2019-01-29
https://www.rahafun.com/?p=86032
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا