کم تحرکی موجب کاهش میزان اسپرم‌ مردان می شود

کم تحرکی موجب کاهش میزان اسپرم‌ مردان می شود
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

کم تحرکی موجب کاهش میزان اسپرم‌ مردان می شود

کم تحرکی موجب کاهش میزان اسپرم‌ مردان می شود

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج یک تحقیق تازه نشان داده است که کمبود حرکت از میزان اسپرم‌ مردان می‌کاهد. کسی که در هفته حداقل ۲۰ ساعت تلویزیون تماشا می‌کند، دارای اسپرم کمتری است. اما ورزش زیاد باعث تولید بیشتر اسپرم‌ می‌شود…

 تا کنون عواملی که منجر به کاهش اسپرم می‌شدند، شناخته شده بودند: سیگار کشیدن، اضافه وزن، تغذیه‌ی غلط، یا حتی دمای بالا در بیضه‌ها.

حال تیمی بین‌المللی از پژوهشگران دانشگاه روچستر (Rochester) در نیویورک یک عامل دیگر را نیز کشف کرده است و آن تماشا کردن زیاد تلویزیون است. پژوهش گروه از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۰ به طول انجامید.

دانشمندان برای انجام این پژوهش حدود ۱۹۰ مرد بین ۱۸ تا ۲۲ سال را در دو موضوع از طریق پرسش‌نامه مورد بررسی قرار دادند. سوال اول این بود که آنها در سه ماه اخیر به چه اندازه ورزش کرده بودند و سوال دوم اینکه چه مدت زمانی تلویزیون تماشا کرده بودند. علاوه بر این آنها میزان تراکم، حرکت، تعداد و فرم اسپرم‌های تولیدشده توسط این افراد را نیز مورد بررسی قرار دادند.

ورزش، عاملی مثبت در تولید اسپرم

همانند پژوهش‌های قبلی، یکی از نتایج این بررسی آن بود که ورزش تاثیری مثبت بر روی تولید اسپرم‌ دارد. مردانی که در هفته بیش از ۱۵ ساعت تحرک دارند، حدود ۷۳٪ بیشتر از مردانی که تحرکشان در هفته کمتر از ۵ ساعت بوده، اسپرم دارند. زمانی که تعداد اسپرم‌ها در هر میلی‌لیتر کمتر از ۲۰ میلیون باشد، نشانه‌ی کمبود اسپرم است.

این تاثیر در رابطه با تماشا کردن تلویزیون برعکس است. پژوهشگران می گویند مردانی که در هفته بیش از ۲۰ ساعت تلویزیون تماشا می‌کردند، ۴۴ درصد میزان اسپرم کمتری نسبت به مردانی که به ندرت یا اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کردند، داشتند. یکی دیگر از عواقب نشستن و تماشای تلویزیون به مدت زمان طولانی آن است که در هنگام نشستن، دمای بیضه‌‌ها بالا می‌‌‌رود و همین امر از تولید اسپرم می‌کاهد.

نقش عوامل دیگری همچون سیگار و تغدیه ناسالم

اما با این حال، این دانشمندان به نتایج تحقیق خود اطمینان کامل ندارند. یک دلیل آن است که نمی‌توان با یقین کامل گفت که شرکت‌کنندگان داده‌های مربوط به مدت زمان تماشای تلویزیون یا ورزش را درست اعلام کرده باشند. افزون بر این، نمی‌توان با قاطعیت گفت که کاهش تعداد اسپرم‌ صرفا به دلیل تماشای زیاد تلویزیون بوده است. دلایل دیگری همچون سیگار کشیدن و یا تغذیه نادرست نیز می‌توانند در این میان نقش داشته باشند.

با وجود این نتایج، تحقیقات پژوهشگران یک نتیجه‌ی آرام‌بخشی نیز برای مردان به همراه داشته است. تمام مردانی که در این پژوهش شرکت کرده و دچار کمبود تولید اسپرم بودند، از نظر قابلیت تولیدمثل مشکلی نداشته‌اند.

نتایج این تحقیق در سایت  نشریه‌ی علمی British Journal of Sport Medicine منتشر شده است .

منبع:سایت پزشکان بدون مرز

  • بدون دیدگاه
  • 2013-03-10
https://www.rahafun.com/?p=6715
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا