چگونه یك معتاد اینترنت را بشناسیم؟

چگونه یك معتاد اینترنت را بشناسیم؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

چگونه یك معتاد اینترنت را بشناسیم؟

چگونه یك معتاد اینترنت را بشناسیم؟

مطالعات جدید در آمریكا نشان می‌دهد علایم اعتیاد به اینترنت و الكل به هم شبیه است.

به گزارش خبرگزاری سلام، طبق مطالعات انجام شده توسط محققان دانشكده پزشكی دانشگاه استنفورد در یك هشتم از دو هزار و 513 بزرگسال مورد آزمایش، حداقل یكی از علایم استفاده نادرست اینترنت مشاهده شده است…

الیاس ابوجاده (ELIAS ABOUJAOUDE) بانی این مطالعات و مدیر كلینیك كنترل اختلالات ناگهانی استنفورد اظهار داشت: تاكید بسیاری بر فواید اینترنت شده اما در مورد مشكلاتی كه ممكن است برای دسته‌ای از استفاده‌كنندگان به وجود آورد، كمتر صحبتی به میان آمده است.

آنچه او را بیش‌تر نگران كرده است، شباهت رفتاری معتادان به اینترنت و الكلی‌هاست. زیرا آنان از اینترنت همانند الكل در مواقع غیرضروری و برای فرار از افسردگی استفاده می‌كنند.

وی می‌گوید: در مواردی نیز اینترنت برای خوددرمانی استفاده می‌شود. طبق این مطالعات برای 7/13 درصد آزمایش‌شوندگان چند روز دور ماندن از اینترنت سخت بود. 7/8 درصد استفاده غیرضروری از اینترنت را كتمان كردند، 9/5 درصد احساس می‌كردند استفاده افراطی از اینترنت روابط‌شان را دچار مشكل كرده است و 2/8 درصد از اینترنت برای فراموش كردن مشكلات یا وضعیت بد روحی استفاده می‌كردند. البته با تمامی این اوصاف، ابوجاده اعتیاد به اینترنت را اختلالی بالینی نمی‌داند.

وی در این زمینه تصریح كرد: این مساله نوعی بیماری نیست و هنوز تحقیقات ما كامل نشده، اما این مطالعات ما را به تشخیص‌های بالینی موثری خواهد رساند. NETALERT تشكلی وابسته به دولت استرالیاست كه افراد را در زمینه سلامت اینترنتی راهنمایی می‌كند .

این انجمن، گفت‌وگوها (چت) و بازی‌های اینترنتی را اعتیادآور می‌داند. بازی‌های آنلاین خشم مخالفان را برانگیخته است، مخصوصا پس از مرگ نوجوان 13 ساله چینی در ماه مه كه والدینش اظهار داشتند وی پس از 36 ساعت بازی مداوم آنلاین WARCRAFT خود را از بالای یك ساختمان بلند پایین انداخت.

دنیای بازی WARCRAFT یكی از عوامل اصلی اعتیاد اینترنتی محسوب می‌شود. یكی از معتادان بهبود یافته بازی WORLD OF WARCRAFT اعتراف كرد كه در دنیای بازی، زندگی و دوستان جدیدی پیدا كرد كه زندگی طبیعی‌اش را تحت تاثیر قرار داده بود.

وی در یك وبلاگ نوشته «این بازی‌ها دنیایی مجازی به وجود می‌آورند كه می‌توانی در آن خودت نباشی. این موضوع بسیاری از خانواده‌ها و دوستی‌ها را از بین برده است و اثر مخرب آن از كلیه مواد مخدری كه هم‌اكنون در بازار وجود دارد، بیش‌تر است.

وی می‌نویسد: “زمانی كه بازی كردن را شروع كردم، هدفم ایجاد شرایط بهتر زندگی بود. حال پس از گذشت یك سال وزنم 30 پوند بیش‌تر شده است. پیش از این اوقات فراغت خود را با نوشتن و نواختن موسیقی می‌گذراندم اما حالا بیش‌تر از یك سال است كه دستم به گیتار نخورده است”. وی همچنین از ساختار بی‌پایان برخی بازی‌ها ابراز نگرانی می‌كند و می‌گوید: “اكثر بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه به سادگی در آن موفق نخواهید شد و تنها راه بهتر بازی كردن بیش‌تر بازی كردن است”.

به چه کسانی «معتاد اینترنت» می‌گویند؟

«بیوه مجازی» از جمله عباراتی است که در مورد دنیای مجازی افراد متاهل از آن نام برده می شود. حتی در نمونه های شدید اعتیاد به اینترنت، مادر وقت کافی برای رسیدن به فرزندان را ندارد. یکی دیگر از مشخصه های رفتاری اعتیاد به اینترنت پرخاشگری در عدم دسترسی به اینترنت است. از دیگر مشکلات نوعی مسخ شدگی است. معتاد اینترنتی قادر به انجام عمل در محیط واقعی نیست و در واقع بیشتر ذهنیات فرد هستند که انرژی معتاد را می گیرند تا اعمال روزانه‌ی او در محیط واقعی.

در سال های اخیر استفاده از اینترنت در ایران روندی رو به رشد داشته است و این امر تا بدان جایی پیش رفته که این دنیای مجازی منابع اطلاعات و حتی سرگرمی های کاربران ایرانی را هم دگرگون کرده است. اطلاع از آخرین خبرهای روز دنیا ، ارسال ایمیل و چت با دوستان، بدست آوردن اطلاعات جزئی و کلی از مسائل مختلف، همه و همه نشان از فواید آشکار «اینترنت» در دنیای امروز است. اما آیا به راستی همگان از این ابزار به درستی استفاده می کنند؟

به گزارش فردا، لفظ «اعتیاد» در وهله نخست تداعی کننده اعتیادهای سنتی همچون اعتیاد به مواد مخدر، قمار، پرخوری و… است اما در چند سال اخیر نوعی دیگر از اعتیاد که شاید به جرات بتوان گفت تعداد معتادان آن از دیگر موارد هم فزونی یافته، “اعتیاد به اینترنت” و یا همان اعتیاد آنلاین است. حضور در رسانه های مجازی، وبلاگ ها، خریدهای اینترنتی، حضور در اتاق های گپ زنی همچون دیگر اعتیادها با جداسازی فرد از خانواده، او را به انزوا کشانده و سلامت جسم و روح او را به مخاطره می اندازد.

روانشناسان اعتیاد اینترنتی را نوعی اختلال روان شناختی- اجتماعی می دانند که شامل نوعی وابستگی رفتاری است و استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می شود. به بیانی دیگر فرد معتاد به اینترنت نوعی احساس به روز بودن در محیط تکنولوژیک می‌کند که در تحقیقات انجام شده پیامدهای زیستی و روانی بسیاری هم از مشاهده شده است.

بر اساس یک تحقیق به عمل آمده 53 درصد از معتادان به اینترنت در روابط ازدواج، دوستیابی و روابط بین کودکان و والدین دارای اختلال بوده اند. این افراد دنیای مجازی را جایگزین دنیای واقعی خود کرده و تمام وقت خود را صرف این دنیای تهی می کنند.

«بیوه مجازی» از جمله عباراتی است که در مورد دنیای مجازی افراد متاهل از آن نام برده می شود. حتی در نمونه های شدید اعتیاد به اینترنت، مادر وقت کافی برای رسیدن به فرزندان را ندارد. یکی دیگر از مشخصه های رفتاری اعتیاد به اینترنت پرخاشگری در عدم دسترسی به اینترنت است. از دیگر مشکلات نوعی مسخ شدگی است. معتاد اینترنتی قادر به انجام عمل در محیط واقعی نیست و در واقع بیشتر ذهنیات فرد هستند که انرژی معتاد را می گیرند تا اعمال روزانه‌ی او در محیط واقعی.

بر اساس گزارش های مطالعاتی از «اینترنت» به عنوان یکی از عوامل طلاق نام برده می شود، امری که در خلال آن همسران ضمن توجه بیشتر به دوستان مجازی خود، تمایل دارند که با همسر خود در زندگی مجازی ارتباط داشته باشند تا با آن‌ها به خرید بروند و یا در کارهای اجتماعی شرکت کنند.چه بسا کارکنانی که به علت استفاده بیش از حد از اینترنت، بارگذاری های فراوان و عدم توجه و رسیدگی به وظایف اصلی، کار خود را از دست داده اند. اینگونه است که اینترنت به عنوان پیش قراول انقلاب صنعتی دیجیتال، تاثیرات منفی بر روند زندگی روزمره مردم گذاشته و خطرات خود را از بالقوه به بالفعل تغییر می دهد.

دکتر طیبه فردوسی دارای دکترای روانشناسی سلامت و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «فردا» یکی از عوامل وابستگی جوانان به اینترنت را ناشی از روند زندگی آنها در دوران کودکی عنوان می کند و می گوید: اینکه کودکان بنا بر شرایط کاری والدین و عدم رسیدگی به آنها با چه بازی هایی سرگرم بودند، از جمله عواملی است که چندین سال بعد خود را در قالب اعتیاد به اینترنت نشان می دهد.

وی گفت: عامل دیگر به گروه همسالان باز می گردد. نوع رفتارها، گرایش ها، شخصیت گرایی و… تحت تاثیر عامل مهم گروه همسالان قرار می گیرد. این امر تا بدان جا پیش می رود که استفاده از اینترنت به عنوان مد اجتماعی در این گروه به وجود می آید.

این استاد دانشگاه جاذبه های اینترنت را از دیگر عوامل ایجاد اعتیاد بین کاربران دانست و گفت: آنلاین بودن، انگیزه های نوع گرایی وتننوع طلبی و ارتباطی را بیشتر فراهم می کند که البته ماحصل آن به ارمغان آوردن مشکلات و عوارض مختلف جسمی و روانشناختی است.

وی در اینباره توضیح داد: فرد در بُعد جسمانی به مشکلات بینایی، شنوایی و فیزیولوژیکی و در بُعد روانشناسی به مشکلات تک بعدی دچار می شود. انسان موجودی اجتماعی است، بنابراین روابط باید در وهله نخست با انسان ها تعریف شود نه با ماشین ها و کامپوتر. که البته در صورت عدم تحقق چنین امری، این موضوع در دراز مدت زیان آور می شود.

وی با طرح این سئوال که آیا ابزارها می توانند نیازهای عاطفی فردی برای رشد را تامین کنند؟ گفت: درست است که اینترنت فضاهای علمی و رسانه ای را برای کابران باز می کند اما متاسفانه افراد به شکل تک بعدی به اینترنت اعتیاد پیدا می کنند و خود را از رشد فرهنگی و اجتماعی محدود می کنند.

فردوسی ابراز تاسف کرد از اینکه هیچ گونه فرهنگ سازی و آموزش پیش از ورود صنعت به مردم داده نمی شود. این اشکال یکی از معضلات عمده است که باید از سوی روانشناسان و متصدیان امور فرهنگی مورد کنکاش قرار گیرد. نه تنها در بحث اینترنت بلکه در دیگر امور هم قبل از ورود به کشور باید زمینه سازی های لازمی برای پیشگیری حادثه صورت گیرد.

وی ادامه داد: چگونه است که خانواده ها زمان زیادی را برای اموز ورزشی و فرهنگی فرزندان خود صرف می کنند و به مسائل کلان تر بی توجهی می کنند؟ باید از همان سال های کودکی جامعه شناختی فرهنگی و شیوه های زندگی و رفتاری نیز آموزش داده شود.

این استاد دانشگاه ضمن تاکیدی دوباره به امر پیشگیری از مواردی همچون اعتیاد به اینترنت که ضررهایی بیش از آنچه گفته شد در بطن خانواده و جامعه می گذارد، افزود: خانواده ها باید به محض احساس وجود چنین موردی در بین اعضای خود، مراتب را با روانشناسان و متخصصان مربوطه درمیان گذاشته و از عواقب آن به شدت جلوگیری کنند.

منبع:خبرگذاری آفتاب و تابناک

  • ۳ دیدگاه
  • 2013-02-17
https://www.rahafun.com/?p=5845
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها
  1. محمد گفت:

    همسنمی

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا