چه زمانی به جای غسل جنابت تیمم کنیم؟

چه زمانی به جای غسل جنابت تیمم کنیم؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

چه زمانی به جای غسل جنابت تیمم کنیم؟

چه زمانی به جای غسل جنابت تیمم کنیم؟

اگر همسرم از کاندوم استفاده کند و هیچ منی از او جایی ریخته نشود وبعد بلافاصله شستشو کند، آیا با هر بار نزدیکی غسل بر ما واجب است؟ و آیا اگر غسل کردنم موجب بروز حساسیت مانند آبریزش بینی و عطسه شود، مجوزی برای تیمم می شود؟ شوهرم هم که مایل به ارتباط زناشویی مکرر است انجام غسل برایش سخت است و دیگر غسل نمی‌کند بلکه تیمم می‌کند. لطفا راهنمایی‌ام کنید، آیا ما می‌توانیم تیمم کنیم؟
پاسخ اجمالی
غسل جنابت در صورت خروج منی از انسان یا جماع کردن (نزدیکی کردن و داشتن ارتباط زناشویی) بر انسان واجب می‌شود. و استفاده از کاندوم مانع صدق عنوان جماع نمی‌شود؛ یعنی در جماع با کاندوم نیز غسل، واجب است…

تیمّم در صورتی واجب می‌شود و از غسل کفایت می‌کند که استفاده از آب برای مکلّف ضرر داشته باشد، و یا بترسد که به واسطه استفاده آن، بیماری یا عیبی در او پیدا شود و یا بیماریش طولانی شود، یا شدت پیدا کند و یا به سختی معالجه شود که در این صورت‌ باید تیمم کند.
انجام غسل؛ اگر دارای مشقت فراوان باشد به طوری که مردم نوعاً چنین امری را تحمل نکنند؛ می‌توان بدل از آن، تیمم انجام داد. امّا مشکل همسر شما جزو مواردی نیست که نوع مردم تحمل آن‌را نداشته باشند. و در جایی که مجوّز تیمم نباشد، جایز نیست به جای غسل، تیمم کرد. گفتنی است؛ با انجام تیمّمی که مجوّزی برای آن نباشد، نمی توان عباداتی که نیاز به طهارت دارند مانند نماز و …، را بجا آورد.
منبع:islamquest.net

  • بدون دیدگاه
  • 2013-06-01
https://www.rahafun.com/?p=12656
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا