چرا هنگام بارش باران بوی خوبی می اید

چرا هنگام بارش باران بوی خوبی می اید
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

چرا هنگام بارش باران بوی خوبی می اید

چرا هنگام بارش باران بوی خوبی می اید

به گزارش فارس، اگر در این روزهای زمستانی زیر باران قدم بزنید، با پایان یافتن بارش آسمانی، بوی ملایمی را احساس می‌کنید که خوشایند به نظر می‌رسد. محققان با انجام بررسی‌های جدید عامل اصلی این بو را شناسایی کردند.

 

باران قبل از آنکه به زمین برسد از قطرات آب تشکیل شده است که هیچ بویی ندارند. ولی پس از آنکه باران به زمین می‌رسد و با خاک برخورد می‌کند، بوی تازه و دلچسب باران به مشام می‌رسد. هم اکنون دانشمندان با انجام آزمایشگاه‌های دقیق به این نتیجه رسیده‌اند که مکانیسم انتشار این بو در محیط را شناسایی کرده‌اند.

این بو به زبان علمی «پِتریکور» نامیده می‌شود که از زبان یونانی گرفته شده است. ابتدا تصور می‌شد که این بو نتیجه برخورد آب با خاک است و تاکنون محققان مکانیسم فیزیکی مربوط به آن را کشف نکرده بودند.

 

پروفسور «کولِن بوی» از دانشگاه مهندسی مکانیک MIT در این خصوص گفت: «روغن‌های منتشر شده توسط گیاهان و نوعی ماده شیمیای خاص که توسط باکتری‌ها تولید می‌شود، این پدیده را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود پس از اتمام باران رایحه دلچسب به مشام شما برسد».

 

پروفسور بوی و دستیارش «یونگسو جونگ» برای آنکه بتوانند به صورت دقیق در این زمینه بررسی کنند از دوربین‌های پیشرفته برای تصویربرداری از قطرات باران استفاده کردند. این دوربین‌ها توانستند در جریان سقوط هر یک از قطرات، سرعت آنها را به دقت بررسی کنند و البته خواص خاکی که قطرات روی آن فرود آمدند، تحلیل شد.

 

در پایان این بررسی مشخص شد پس از باران شدید رایحه مذکور کمتر احساس می‌شود و در باران‌های ملایم، این بو بیشتر در هوا می‌پیچد. میزان انتشار این بو به نحوه عکس‌العمل نوعی باکتری موسوم به «آکتینومایسیت» در مقابل آب بستگی دارد.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-02-11
https://www.rahafun.com/?p=56329
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا