پرواز پهپاد های جاسوسی آذربایجان بر فراز ایران

پرواز پهپاد های جاسوسی آذربایجان بر فراز ایران
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

گزارشی جدید فاش کرده است پهپادهای جمهوری آذربایجان که با کمک متخصصان اسرائیلی مونتاژ شده‌اند در حال انجام عملیات جاسوسی بر فرار مرزهای مشترک آن کشور با ایران و قره‌باغ هستند.

 

پرواز پهپاد های جاسوسی آذربایجان بر فراز ایران|www.rahafun.com

 

پرس تی وی در گزارشی اعلام کرد:پس از تشدید فعالیت‌های سامانه راداری امریکا در منطقه آستارای تالشی‌نشین جمهوری آذربایجان و حضور مستشاران نظامی رژیم اسرائیل در آن کشور، اکنون آذربایجان هواپیماهای بدون سرنشین فوق سبک و تا حدی غیرقابل رویت با موتور الکتریکی (Orbiter) را که با همکاری متخصصان اسرائیلی مونتاژ شده‌اند برای انجام عملیات بر فراز مرزهای مشترک خود با ایران و قره‌باغ به پرواز در می‌آورد.

به گفته کارشناسان نظامی ایران، جمهوری آذربایجان همچنین برای انجام عملیات نظارت و کنترل از پهپادهای هرمس- 450 استفاده می‌کند.

 

این در حالی است که رژیم اسرائیل بین سال‌های 2009 تا 2012، 10 فروند پهپاد هرمس بدون خلبان را به جمهوری آذربایجان فروخته است.

 

پهپادهای هرمس- 450 به سامانه ناوبری ماهواره‌ای (جی‌پی‌اس) مجهز هستند. این سامانه می‌تواند تصاویر ماهواره‌ای که پهپاد می‌فرستد در اختیار ناظر بیرونی دور از محدوده پرواز قرار دهد.

 

گزارش‌های برخی رسانه‌ها در سال 2009 درباره توافق بین شیمون پرز، رئیس جمهور رژیم اسرائیل و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان بر سر نصب دستگاه‌های استقرار اطلاعات الکترونیکی تائید کرد که باکو و تل آویو در زمینه سامانه‌های ماهواره‌ای در حال همکاری هستند.

 

به گفته کارشناسان، ماهواره‌های اسرائیلی با پهپادهای آذربایجانی همکاری‌های بسیار نزدیک دارند، هر چند تا رسیدن به سطح مطلوب همچنان فاصله زیادی در پیش است.

 

پهپادهای هرمس-450 می‌تواند با سامانه‌های تهاجمی همچون موشک‌های «هوا به هوا» و «هوا به زمین» و نیز دستگاه‌های جنگ رادیوالکترونیک مجهز شوند. با این حال، شعاع نسبتا محدود 200 تا 300 کیلومتری این دستگاه‌ها، بهره‌برداری از آن‌ها را در سطوح عملیاتی و راهبردی غیرممکن کرده است.

 

رژیم اسرائیل و جمهوری آذربایجان قرارداد خرید پهپادهای تهاجمی هرون (Heron) و سرچر (Searcher) با قابلیت انجام عملیات تا 1000 کیلومتری را به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون دلار با هدف کاستن از محدودیت‌های عملیاتی جمهوری آذربایجان به امضا رساندند.

  • بدون دیدگاه
  • 2012-12-09
https://www.rahafun.com/?p=3636
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا