پرسش و پاسخ مسائل شرعی – قسمت هفتم

پرسش و پاسخ مسائل شرعی – قسمت هفتم
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

پرسش و پاسخ مسائل شرعی – قسمت هفتنم

پرسش و پاسخ مسائل شرعی – قسمت هفتم

صیغه موقت
می دانم که در مورد صیغه موقت سوالهای زیادی را جواب دادید. شرطها یعنی مدت و مهریه و رضایت پدر را هم میدانم ولی هم خودم هم دوستانم از این موضوع خیلی تعجب می کنیم. خب اگر به همین راحتی باشد دیگه دخترها و پسرهایی که با هم دوست می شوند و رابطه دارند می توانند شرایط صیغه را رعایت کنند و با هم باشند بدون این که گناهی مرتکب شده باشند. این درسته که دخترها و پسرها به جای این که نجابتشون را حفظ کنند تا بتوانند ازدواج کنند با آدمهای زیادی رابطه جنسی برقرار کنند؟ پس دیگر زنا چه معنی پیدا می کند؟
چطور اسلام همیشه به خویشتن داری دعوت می کند ولی برای ارضای کامل میل جنسی قبل از ازدواج دستوری داده است؟

مینا ض – تهران
مسئله به این راحتی و ابتذال که بیان شد نیست زنا کاران نفس متمرد و هوس باز دارند ولی کسی که می خواهد ازدواج موقت کند خشنودی خدای بزرگ و حرمت یک انسان محترم (زن یا مرد) را در نظر بگیرد . انسان برای شهوت رانی خلق نشده است و فرق بین عشق و محبت از یک طرف و هوسرانی شیطانی از طرفی دیگر روشن است . ازدواج موقت برای خشنودی خدا و خلق و قانونمندی روابط جنسی است ولی انسان ها با ارتکاب زنا و حتی پست تر از حیوانات می شوند زیرا حیوانات برای خود حریمی دارند که انسان زناکار هیچ حریمی را نمی شناسد.
.
.
.
.


ظافت وابتذال
با سلام ابتذال چیست وشامل چه اموری است وجایگاه نظافت دراسلام چیست وچه کارهایی دراسلام هستند که اهمیت نظافت را نشان میدهند..

سیما.ا – ایران.صوفیان
ابتذال پستی و دنانت در بده و بستان رفتاری است که انسان ها از خود بروز می دهند آیا نیمه عریان شدن زن نامحرم ونشان دادن حرکات شهوت آلود در حضور مردان نامحرم ابتذال نیست او از این کار چه اراده می کند؟ و بیننده از این کار چه اراده می کند نظافت همانند نظم در اسلام یک اصل در رفتار شخصی و اجتماعی انسان مسلمان است بنابراین از نشانه های مسلمان و مسلمانی نظم و نظافت است.

.
.
.
.
سئوال شرعی
بسمه تعالی
زنی پنجاه و دوساله هستم ولی هنوز عادت ماهانه می شوم . از انجا که گفته اند زن غیر سید پنجاه ساله یائسه می شود حکم من چگونه است.
ایا باتوجه به اینکه مقلد امام خمینی هستم می توانم در این مسئله به حکم اقای مکارم شیرازی که گفته اند زن غیر سید هم شصت سالگی یائسه می شود اقتدا کنم و زمانی که عادت ماهیانه می شوم روزه و نماز را ترک کنم .

با تشکر

ط-ح – nadimighom@yahoo.com
طبق فتوای مرجع تقلیدتان عمل کنید و نسبت به امور عبادی رعایت تعبد به احکام ضروری است.

.
.
.
.
آدم چگونه می تواند جلوی شهوت خود را بگیرد ؟
آدم چگونه می تواند جلوی شهوت خود را بگیرد ؟

با تشکر

رفیع مازندرانی – ایران _ کرمان
حتی الامکان از صحنه های شهوت آلود پرهیز کنید و اگر شرایط مناسب است ازدواج کنید.

.
.
.
.
سوال
سلام خسته نباشی می خواستم بگم اگر فرد مسلمان در مورد یک نفر غیبت کند که یا با حرف زشت یا با حرف خوب غیبت کنیم آیا حرام است

س-خیر – اصفهان
غیبت حرام است و چیستی آن عبارت است از اینکه شما درباره کسی چیزی بگویید یا با اشاره یا طریق دیگر مطلبی را برسانیدکه او راضی نباشد.

.
.
.
.
امانت
با سلام
زمانی که دانشجو بودم یکسری کتاب پیشم امانت مونده استفاده کردم اما حالا هر چی می گردم صاحب امانت را پیدا نمی کنم ? آیا باید همسنگش صدقه بدهم به نیت آن شخص یا ….?۲-در مورد صله رحم میخواستم بدونم قطع رابطه با برادر بزرگتری که به جز ضررو زیان چیزی برای ما نداشته چه حکمی دارد ایشان خیلی بد حساب وحسودو و از مواد مخدر استفاده می کتد و قرض زیادی بالا آورده من هم که تنها خواهر ایشان هستم چند وقت پیش گفتم برادری ندارم مرده آیا کناه مرتکب شدم یا نه?چون ما به کل یا از هم بریدیم به طوری که در یک شهر هستیم اما ۲ سال میشه که ندیدمش یعنی اینکه صله رحمرا بجا نمی اورم خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید.
با تشکر فراوان

فاطیما – کرمانشاه
۱- بلی ۲- حداقل ها را رعایت کنید.

.
.
.
.
موسیقی
با سلام اگر یادتان باشد من سوالی از شما درمورد دف وپیانو زدن کردم.وشما جواب دادیداگر در مجلس لهب ولعب باشد حرام است. از اینکه جواب دادید متشکرم ولی ابهام دیگری برای من به وجود امد:اگر حتی در مجلس جشن تولد ویا پاتختی زده شود اما قصد لهب .لعب نباشد ان هم گناه است?
باتشکر.

رضوانه – تهران
موضوع لهو و لعب یک امر عرفی است اگر عرف مومنین کاری را لهو و مناسب با مجالس مومنین نداند مشمول احکام لهو و لعب است.

.
.
.
.
سوال
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما کارشناس محترم

سوال بنده این است:

من بعد از این که عادت ماهانه می شوم یک یا چند روز بعد از تمام شدن عادتم ترشح بنده کمی رنگی است به این مساله چه می گویند? وآیا این مساله نیازی به غسل کردن دارد یا نه?

زینب.ن.ت – ایران-رشت
احکام مربوط به حیض (عادت ماهانه) را فرا بگیرید دیدن خون در هنگام عادت ماهانه بیشتر از سه روز و کمتر از ده روز خون حیض محسوب می شود و احکام حیض را رعایت کنید.

.
.
.
.
رد مظالم
سلام و خسته نباشید
هزینه ای که برای رد مظالم باید در نظر گرفت چه مقدار است و چه زمانی واجب میشه و به چه کسی تعلق میگیره??!!

آتوسا ساغری – تهران
رد مظالم به جبران تجاوزهای مالی انسان به اموال مردم که صاحبان آنها را نمی شناسد و یا در دسترس ندارد گفته می شود که با اجازه مرجع تفلید انجام می شود و رد مظالم از موارد صدقه واجب است مقدار آن بر اساس میزان بدهی شما است زمانی که شما بدهکار شدید و صدقه به فقرا تعلق می گیرد.

.
.
.
.
سلام
باسلام من چند وقته که نامزد کردم البته بصورت ازدواج موقت تا بحال با همسرم نزدیکی نداشته ایم ولی باهم بادست وراههای مختلف کاری می کنیم که هردوطرف ارضا بشیم میخواستم بدونم که آیا خانم هم دراین حالت جنب شناخته شده وغسل برایش واجب میشود ودرمورد احکام دردوران نامزدی ازدواج موقت وصیغه محرمیت توضیح دهید .

علی م – ایران
چنانچه تحریکات بالا باشد و از شما منی خارج شود جنب می شوید و باید یقین کنید که منی از شما خارج شده است در غیر این صورت پاک هستید و جنب نشده اید.

.
.
.
.
احکام دوران نامزدى
آیا پسر و دخترى که وعده عقد گذاشته اند و خانواده هاى آنها رضایت کامل دارند میتوانند در دوران نامزدی پیش از عقد یکدیگر را نوازش کنند یا صورت یکدیگر ببوسند

زهرا-امین – اصفهان
خیر

.
.
.
.
ازدواج
ازدواج موقت دختر سنی با یک پسر شیه چه حکمی دارد البته این را میدانم که ازدواج موقت در سنی ها حرام است ولی اگر این کار انجام شد چه حکمی دارد لطفا بفرمائید

فرهاد آقائی – ایران-مراغه
اشکالی ندارد

.
.
.
.
سوال درباره غسل
من بدلیل عمل جراحی گوش قادر به ریختن آب روی سر خود نمی باشم چگونه غسل نمایم.

لیلا زاهدی – ایران اهواز
تا آنجا که می توانید از غسل جبیره استفاده کنید و برای احتیاط تیمم بدل از غسل کنید.

.
.
.
.
سئوال شرعی
بسمه تعالی
لطف کنید درباره حکم خواندن نماز در قطار چیست.
با تشکر

ط-ح – تهران
سعی کنید مسیر قطار را شناسایی کنید و به جهت قبله نماز بخوانید و اگر تغییری را احساس می کنید بر اساس آن تغییر جهت به قبله را حفظ کنید.

.
.
.
.
لباس
ایا تمام لباس هایی که یک شخص هنگام جنب شدن بر تن دارد نجس است یا فقط لباس هایی که اب منی روی ان ریخته؟

محمد اصف اکبری – قم
خیر فقط موضعی که با منی برخورد دارد نجس می شود.

.
.
.
.
سوال
یکی از آشنایان ما که از پسران فهمیده و با اصالت است قصد ازدواج با من را دارد ولی مشکل این است که او چهارسال از من کوچکتر است به نظر شما در آینده با مشکلی مواجه نمیشویم آیا فرزندان ما در آینده ما را مورد سوال قرار نمیدهند یا در اجتماع با مشکل مواجه نمیشوند

زهرا – ایران
سن نقش اساسی در مشکل شما ندارد مهم فهم درست است.

.
.
.
.
پرسش
با سلام.آیا ازدواج با پسری که چهارسال بزرگتر از دختر باشد اشکال دارد.آیا برای فرزندان آنها در آینده شبهه ایجاد نمی کند?

سپیده – خوزستان
خیر

.
.
.
.
گوهر درون
منظور از گوهر درون چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟

مینا ض – تهران
تعقل است و با اندیشیدن درست می توان به آن رسید و حتی تفکر و تعقل عقلی برتر از عبادت جسمی است.

.
.
.
.
سلام.من دختری هستم که متاسفانه حالت های پسرونه دارم وشاید بشه گفت یه جورایی دو جنسه هستم.البته از دو جنسه بودن خودم مطمئن نیستم.من نسبت به یک دختری که از خودم چندین سال بزرگتر هست یه حس عجیبی پیدا کردم.طوری که شب ها موقع خواب به یاد اون میخوابم و به دلیل اینکه حالتهای پسرونه دارم یه فکرهایی نسبت به خودم و اون میکنم.خودتون که دیگه میدونید چه فکری…? میخواستم بدونم ایا من با این جور فکر کردن ها به گناه مرتکب میشم یا نه?

ا م – تهران
به پزشک مراجعه تا با تشخیص موضوع فیزیکتان به احکام شرعی مربوط به خودتان آگاه شوید.

.
.
.
.
سلام
می خواستم بدونم وقتی دختر و پسری که نامزدن ولی هنوز محرم نشدن اگر که به هم حرف های عاشقانه بزنن و یا همدیگه رو ناز و نوازش کنن باید غسل جنابت کنن چون من احساس می کنم در اون لحظه ترشحی از بدنم خارج می شه (آیا اون ترشح منی هست?)

رویا عزیزی – کرج
جایز نیست ممکن است منی نباشد برای منی بودن باید یقین داشته باشید و به ارضای جنسی برسید.

.
.
.
.
تاتو
آیا تاتو(کاشتن ابرو) برای زن حرام است.

م-ک – ایران
خیر

.
.
.
.
ادای نذر
با سلام یه سوال داشتم که امیدوارم با پاسخ به موقع شما از این برزخ در بیام حدودا یک سال پیش به علت یه یک بیماری که قطعی بودن اون با جواب ازمایش معلوم میشد نذر کردم که اگه جواب ازمایش مادرم منفی باشه ۱۷ روز برم روزه گذشت تا اینکه الان که موقع ادای نذرم رسیده به علت ضعف جسمی و اینکه همیشه فشارم می افته اینکه هم به شدت دلم میخواد نذرمو ادا کنم هم اینکه گفتم نمیتونم چون ضعیف هستم میخواستم ببینم که میتونم به جای اون ۱۷ روز کفاره بدم? اگه میتونم دقیقا به من بفرمایید چقدر و چگونه باید بپردازم از لطف شما سپاسگذارم امیدوارم که هر چه سریعتر به سوالم جواب بدین یا حق

راضیه مهدوی – استان فارس_شهرستان گراش
انجام تکلیف نذر مشروط به داشتن قدرت است و اگر قدرت نداشته باشید تکلیف بر شما فعلیت ندارد و شما مسئولیت ندارید تا اینکه قدرت ادای نذر را پیدا کنید و چون نذر شما مقید به وقتی نیست و مطلق است می توانید صبر کنید تا با کسب قدرت نذرتان را انجام دهید.

.
.
.
.
بلوغ
سلام
اگر می شود برای من توضیح کامل بلوغ پسران را بنویسیدهمچنین شرایط انرا
سنم۱۳است اگر بخواهم از کارهای زشتی که انجام داده ام توبه کنم چگونه است?
من پسر هستم واگر در هنگام کودکی کسی بر روی من عمل نامشروع انجام داده باشد حکم چیست?
با تشکر

م.ح – یزد
۱- کافی است اراده کنید که به سوی پروردگار توبه کنید ۲- علائم بلوغ پسر عبارت است ۱- روییدن موی زبر و درشت زیر شکم و بالای عورت ۲- بیرون آمدن منی در خواب و بیداری ۳- برای پسر تمام شدن ۱۵ سال قمری توجه داشته باشید ۱۵ سال قمری در حدود ۱۶۴ روز زودتر از ۱۵ سال شمسی است.

.
.
.
.
شرعی
می خواستم بدونم ملاعبه و معاشرت زن و شوهر در طول روز و در منزل شخصی بدون نزدیکی غسل جنابت واجب است یا نه ?
آیا دیدن یک عکس یا صحنه خیلی مبتدی و شنیدن حرف عاطفی غسل دارد ?

فرشته هیبت زاده – ایران-خوزستان-ماهشهر
خیر خیر

.
.
.
.
ختنه
نوزاد دو ماهه ام هنگام تولد ختنه شده بدنیا امد اقوام میگویند این بچه نذر کرده است لطفا بگویید

۱( چرا تعداد کمی از بچه ها اینگونه اند نه همه ۲(چه حکمتی در این است که نوزاد ختنه شده بدنیا میاید ۳(ایادرسته که میگن حضرت علی انها را ختنه میکند .با تشکر از شما.

سمیه پنجعلیزاده – ایران . بم
خیر چنین مطلبی درست نیست زیرا به طور طبیعی بعضی از پسرها ختنه شده متولد می شوند و این پدیده طبیعی به امور دینی و حضرت علی (ع) ربطی ندارد این پیرایه های خرافی را دور بریزید.

.
.
.
.
آهنگ
هر کس از شما سئوال می کند گوش کردن به آهنگ ونگاه کردن شو حرام است یاخیر شما جواب می دهید اگر به قصد لهب ولعب باشد بلی حالا تکلیف کسی که با دیدن وشنیدن این نوع آهنگها دچارلهب ولعب نمی شود چیست در مورد رقص هم با فرض گفته شده توضیح دهید

. – .
موسیقی بدون لهو و لعب حرام نیست در مورد رقص فرض مسئله را به طور دقیق بنویسید ولی اگر رقص به این معنا قصد شود که از حرکات فیزیک و اندام رقصنده ها بیننده لذت جنسی ببرد حرام است.

.
.
.
.
مذهبی
اگر ممکن است چند تا از خصوصیات بهشت و جهنم را ذکر کنید (خصوصیاتی که کمتر در کتابهای عادی ذکر شده )
التماس دعا

بنده خدا – تهران
در این مورد به آیات قرآن در خصوص بهشت و جهنم رجوع کنید.
.
.
.
.

تقلبی
می خواستم بدانم تقلبی در امتحان درسی چه حکمی دارد (ولو از کسی که تقلبی می کنیم راضی باشد)–(به طور کلی در مورد تقلبی توضیح دهید)

مهدی خواجوی – ایران
تقلب در کارها چنانچه به خسارت دیگران ختم شود حرام است و داراشدن جایزه یا هرگونه مالی از این طریق جایز نیست.
.
.
.
.
شری
باسلام این سوم باری سوال میفرستم شما جوابم را نمی دهید چرا شما را به خدا قسم جواب کامل مخواهم من شوهری دارم ادمی خوبی ولی چند سا ل است با یک خانم که همکار ش است دوست شده من تازه با خبر شدم و دارم دیوانه میشوام شوهرم با ان زن همدگر را خیل دوست دارند انها باهم ناهار مخورند وساعتها صهبت میکنند و به هم هدی میدهند از جمله لوازم ارایش و دور از چشم دیگران و شوهرم میگوید این یک ارتباط خاسی است ومیگوید من دستم حتی به لباس ان زن هم نخورد و من که زن این اقا هستم غسط دارم به شوهری ان زن این مسله را بگویم ومن نه میتوانم زندگی کنم نه میتوانم از بچه هام دست بردارم از شما کمک میخواهم شوهری من و ان زن از کدام دسته ادمها هستند گناهشان چقدر است

م خ – ایران
کار شوهرتان درست نیست ولی شما نباید کار بد را با رفتاری بدتر مقابله کنید تحمل و صبر شما و گفتگوی دلسوزانه شما با شوهرتان جهت حفظ حریم خانوادتان بسیار مهم است.

.
.
.
.

نماز
با تشکر می خواستم نحوه ی خواندن نماز شب را توضیح دهید که چگونه است وچند رکعت است کامل .متشکرم

یوسف دهقانی – ایران خشت
نماز شب ۱۱ رکعت است که ۴ تا دو رکعت آن به نیت نافله شب بعد از گذشت نیمه شب خوانده می شود و سپس دو رکعت نماز شفع خوانده می شود و سرانجام یک رکعت نمار وتر خوانده می شود.
.
.
.
.
سوال
با عرض سلام وخسته نباشیدحاج اقا من مشکلی دارم که مرا خیلی ناراحت میکندو ان اینکه در خواب گناه میکنم واین مرا خیلی اذیت میکند ودر خواب شهوت باعث میشود که منی از من خارج بشود وشلوارم را نجس کنم میخواهم یک راه حل کلی بگوییدبا تشکر

س.ر – تبریز
حالت شما طبیعی است و باید غسل جنابت کنید.

.
.
.
.

حشرلت موذی
۱-آیا کشتن پشه، سوسک و مگس اشکالی دارد؟
۲-آیا حجاب خانم ها در قرآن مشخص شده است؟(که فقط صورت ومچ باید باشد).

سعیده م – تهران
۱-خیر ۲- اصل حجاب و استفاده از پوشش در قرآن تصریح شده است.

.
.
.
.
دف
با سلام از نظر شمایادگرفتن دف زدن اشکالی دارد. مادرم یاد گرفتن ان را بدو گناه میداند.
به خصوص اینکه من خیلی به ان علاقه دارم .
مقداری هم به زدن پیانو.
با تشکر.

رضوانه – تهران
قصد و غرض از دف زدن و پیانو چیست اگر چنین کاری برای مجالس لهو و لعب باشد حرام است.

.
.
.
.
سحروجادو وصحت ان
ایا مسئله سحر ودعا درست است?۲-ایا میتوان بوسیله درست کردن دعا بخت کسی رابست ویابازکردویا صاحب فرزند شد?۳-باتوجه به قران کهنام ساحر امده این درواقع نوعی توجیه کار اینگونه افراد نیست?۴-برای باطل کردن سحر چه باید کرد? ۵-چرا خدا اجازه میدهد عدهای سودجو سرنوشت دیگران را طبق میل خود تغییردهند پس اراده خدا چه میشود?

صادق – ایران
۱-بلی ۲-اصل چنین واقعه ای درست نیست ولی اینکه چه کسی بتواند مهم است. ۴- باید دانش سحر را بلد بود ۵- خداوند اجازه نمی دهد بلکه انسان در اراده خود در حد قدرتش آزاد است.

.
.
.
.
راهنمایی
سلام حاج اقا اگه میشه من رو در موردی که واسم پیش امده راهنمایی کنید
من دختر همسایه خودمان رو خیلی دوست دارم وبهش علاقمندم ولی یه مشکل کوچیک هست وقتی بهش پیشنهاد ازدواج دادم گفت که ما از کوچیکی باهم بزرگ شدیم و من تو رو مثل برادرم میدونم.ولی من چنین خیالی ندارم تازه از رفتار هاش یه جوری میفهمم که ته دلش این چنین نیست خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید!!.
موضوع بعدی در مورد استخاره است من از اینترنت استخاره میکنم ایا مشکلی دارد?
باتشکر

ساسان – خوزستان -بندر ماهشهر
مسئله ازدواج را با خانواده دختر به ویژه پدر ایشان مطرح کنید.

.
.
.
.
چگونه
چگونه از عشق و علاقه ی خود نسبت به کسانی که راهشان منطبق بر راه خدا نیست آزاد شویم?

سیما – تهران
اگر عشق به خدا باشد به کسانی که توجهی به خدا ندارند عشق واقعی حاصل نمی شود مبنای زندگی شما محبت به خدا باشد کسانی که به واقع خدا را دوست داشته باشند به شما خیانت نمی کنند.

.
.
.
.
ریا
بعضی اوقات چون بعضی افراد را دوست دارم رفتارم حالت جلب توجه به خود می گیرد و تنها به خاطر رضای دا نیست چگونه از این حالت در امان بمانم.

سیما – تهران
مراقبت و توجه در رفتار و تامل در نتایج آن می تواند تقش بازدارنده ای در حرکات شما نسبت به نامحرم داشته باشد.

.
.
.
.
گوش دادن به آهنگ
با عرض سلام
۱-آیا آهنگ های هندی (شو تصویری هندی) آهنگهای مبتذل می باشد و دیدن آنها گناه می باشد. ۲ -اگر می شود لطفا بگویید به چه آهنگها یا شوهایی مبتذل می گویند.
با تشکر

مرضیه-د – ایران-گرمسار
در عرف متشرعین مجلس مبتذل و رفتار لهو تعریف شده است حرکات رقص زنان نامحرم و بعضا فاسد به عنوان شو (show) هرگز وجاهت شرعی ندارد ارضای شهوت جنسی از طریق دیدن حرکات فیزیکی جنس مخالف حرام است.

.
.
.
.
درباره جادو وسحر
با عرض سلام وخسته نباشید آیا سحر و جادو واقعت دارد اکر واعت دارد توضیح دهید ممنون

ندا امیری – شهرکرد
بلی جادو علمی است که بخشی از آن به ماورای فیزیک و ماده مربوط است.
.
.
.
.
خدا شناسی
به نام خدا
چگونه صفاتی چون عطوفت بخشندگی و … را برای خدا تصور می کنیم ? و خدا هم از ما در این باره از ما خواهان خوت بودن و صفاتی همچو خودش است ? یعنی چه ضرورتی دارد که خدا را که خالق است دارای همچو صفاتی بدانیم .
به امید آنکه با این سوال اعتقادی گامی به سوی نور برداریم ?

محمد حسن احمدی – گرگان
گذشت و عفو نسبت به گناهکاران بارزترین صفت عفو الهی است که شما ملاحظه می کنید.

.
.
.
.
سلام
اگر دختر و پسری با هم دوست شوند ولی محرمی و نامحرمی را رعایت کنند و حریمشان را حفظ کنند ایا این دوستی باز هم مشکل دارد?

هستی – یزد
احتیاط ضروری است به ویژه در این مقاطع سنی که خطر فساد تهدید می کند.

.
.
.
.
نماز
گاهی پیش میآید که در نماز هنگامیکه به سجده میروم پیشانی ام دو بار به مهر میخورد یعنی در اثر ضربه
آیا با این حالت سجده اشکال پیدا میکند و باید نماز را اعاده کنیم یا نماز صحیح می باشد
و سوال دوم اینکه خواندن کدام نمازهای روزانه با صدای بلند برای مردان واجب است؟

احمد ۲۳ – تهران
۱- در اثر سهوی مبطل نماز نیست. ۲- نماز صبح

.
.
.
.
سوال
انجام یک گناه کبیره یعنی انجام عمل حرام؟ لطفا تفاوت معصیت و فعل حرام را بگویید وآیا جزای آنها از طرف خدا مشخص شده است؟

احمد ۲۳ – تهران
فعل حرام معصیت است و مجازات و کیفر دارد بلی جزای آنها از طرف خداوند مشخص شده است.

.
.
.
.
سوال
با سلام خدمتتان عرض کنم خواهر من بد از چندین سال متحول شده است و می خواهد نماز به جا اورد اما متاسفانه با عرض پوزش هنگام رکوع و سجده بادی از بدنش خارج میشود ایا باید دائم الوضو باشد? نظر شما چیست?با تشکر

ش.اسدی – خوزستان
حکم اشخاصی که سلسله بول دارند و یا فرضی که شما نوشتید را در رساله مرجع تقلیدتان بل توجه به شرایط خاص مکلف مطالعه کنید زیرا حسب شرایط افراد حکم مختلف است.

.
.
.
.
سئوال شرعی
اگر روزه دار چیزی که لای دندان باقی مانده است را عمدا فرو ببرد آیا کفاره هم بر او واجب می شود یا فقط باید قضا نماید.
مرجع تقلید:آیت الله بهجت
با تشکر.
خواهشمند است که جواب را برایم ایمیل بزنید.

محمد باقری – شیراز
روزه باطل و کفاره و قضا دارد.

.
.
.
.
ازدواج
با عرض سلام
من با یک دختر آشنا شدم و همدیگر را خیلی دوست داریم در ضمن من یک پسر شیعه و دختر سنی مذهب است ما می توانیم ازدواج کنیم یا نه اگر نه دلایل را بگویید

امید نظری – ایران
ازدواج مرد شیعه با زن سنی اشکال ندارد اما نکته مهم درک متقابل فرهنگی است که شما باید توجه به عواقب آن داشته باشید.

.
.
.
.

در مورد روابط جنسی کمکم کنید
من پسری ۲۳ ساله هستم که بشتر دوست دارم با جنس مخالف رابطه داشته باشمم البته دست خودم نیست قبلا بشتر با جنس مخالفم رابطه داشتم ولی الان نزدیک دو ماه است که توبه کردم ولی باز می بینم میل جنسی من دنبال چنین کاری است ولی به خاطر دوست داشتن یک دختر تصمیم گرفتم که دیگر سراغ زنا نروم ولی به خاطر این که ازاین کارم دوری کنم مجبورم استمناع انجام دهم ولی عوارض اون هم به سلامتی بدنم آسیب می رسانه ولی نمی تونم ترکش کنم چون اگه خودم را نتونم راحت کنم حالت روانی به من دست میده حتی بعضی موقع می خوام دست به خودکشی بزنم حتی با دیدن یه دختر از من آبی خارج میشود خیلی دکتر رفتم ولی بیسمر موندم و من الان در روز ۲ یا ۳ بار استمناع میکنم خواهش میکنم مرا زودتر راهنمایی تا این جنون راهای یابم

احمدم-ح – ایران
این کار شما حرام است و عواقب بدی دارد اگر در فرض شما ازدواج دائم نیست ازدواج موقت واجب است تا از گناه خودارضایی رهایی پیدا کنید.
.
.
.
.
در خواست
با سلام من پیامی در عنوان جنسی به شما خانواده محترم سبز فرستادم با نام ا-م-حا-ن که از کشور ایران ولی متاسفانه ایمیل خود را ننوشتم اگه ممکن است جواب منو تو صفحه ۶ پیام واگه ممکن است به ایمیلمم ارسال کنید ولی حتما در صفحه ۶ جواب پیام جواب این بنده حقیر را بنویسید tanha_bikas2133@yahoo.com با تشکر فراوان از شما

ا-م-حا-ن – ایران
لطفا پیامتان را دوباره بفرستید.

.
.
.
.
سلام
اگر همسر مردی فوت شده باشد رابطه مرد با مادر زنه فوت شده اش به چه صورت می باشد.
و اگر مرد زن جدیدی اختیار کند در آن صورت رابطه با مادر زن اسبقش که فوت شده به چه صورت است.
توضیح: همسر مرد فوت شده باشد.

مهیار تقی پور – ایران-تهران
حرام است حرام است زیرا مادر زن بر داماد حرام ابدی است یعنی مادر زن مانند نادر محرم داماد است.

.
.
.
.
عده
در ازدواج موقت اگر دخول صورت نگیرد باز هم لازم است عده نگه داشته شود ?

یارندی – ایران
خیر

.
.
.
.

سوال
با عرض سلام و خسته نباشید.

در اسلام اعدام کردن زن باکره چگونه است

باتشکر

س. ب – ایران-تبریز
حسب موضوعی که مرتکب می شود مانند محاربه و کشتار مردم و … مصداق پیدا می کند.
.
.
.
.

واقعاچرا؟
واقعاچراصیغه حلال است؟طبق کدام آیه وحدیث

ب.ب – ایران
سوره نسا آیه ۲۳ برادران اهل سنت به اصل حلال بودن ازدواج موقت در عصر پیامبر (ص) اعتقاد دارند اما بر این عقیده اند توسط عمر در عصر ایشان تحریم شده است رجوع کنید به منابع اهل سنت نووی شرح مسلم ج ۹ ص ۱۷۹ صحیح مسلم کتاب النکاح ج ۴ ص ۱۳۵-۱۳۴-۱۳۲-۱۳۳
.
.
.
.

خمس
من درماه پس اندازی حدود صدهزار تومن میتوانم داشته باشم ایا خمس به من تعلق میگیرد? وچگونه واز چه راهی وبه چه کسی باید خمس خودرا بپردازم?

صادق حسینی – ایران
خمس بر کسیکه سود سالانه دارد واجب است و خمس خود را به مرجع تقلیدتان پرداخت کنید.
.
.
.
.

جنب
سلام
معمولا انسان چند وقت یکبار جنب می شود

امید – تهران
بستگی به وضعیت جسمی و روحی شخص دارد.
.
.
.
.
سوال شرعی
سلام.ایا خانم ها بعد از پایان عادت ماهانه باید تمام لباسهایی را که دراین دوران پوشیده اند بشویند یا اینکه با چادر یا روسری که استفاده کرده اند می توانند نماز بخوانند یا به مسجد بروند?

مریم – تهرون
خیر چنین وظیفه ای متوجه ایشان نیست.

.
.
.
.
روابط نامشروع قبل ازازدواج
دختری که قبل از ازدواج با مردی روابط نامشروع جنسی البته نه در حدی که از حالت باکره بودن خارج شود داشته باشد بعد توبه کند. وبعد با مرد دیگری ازدواج کن آیا مدیون شوهرش هست وباید به او بگوید یا نه ? عذاب این گناه همیشه با من هست من ازشما خواهش می کنم من را راهنمای کنید از آنجایی که من با شوهرم خوشبخت هستم وترس ازاینکه با گفتن این موضوع از من جدا شود یا روابطمون خراب شود باعث شده که تاکنون حرفی نزنم حال ازشمامی خواهم من را راهنمای کنید وهمچنین به من بگید توبه این گناه روابط نامشروع چگونه است .با تشکر

رضاموسوی – تهران
گفتن گناه سابق شما جایز نیست تنها توبه کنید و به زندگی جدیدتان فکر کنید.

.
.
.
.
قضا روزه
سلام
من سال قبل روزه قرضی داشتم -عذرم شرعی است-تا ماه رمضان امسال هم نتواستم روزه های سال قبل را کامل ادا کنم . حکم روزه قرضی من چگونه است .ایا فقط باید همان روزه قرضی را بگیرم و یک مد هم گندم یا… به بیرون بدهم یا این که باید کفاره روزه های قرضی شرعی را هم بدهم.
ممنون

مرضیه-د – ایران-گرمسار
دیگر کفاره ای واجب نیست بلکه روزه ها را پس از رمضان قضا کنید و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.

.
.
.
.
صیغه
با سلام .آیا در مواردی که امکان ازدواج به این زودیها فراهم نشود صیغه بدون اجازه پدر با مردی که جدا از همسرش زندگی می کند چه حکمی دارد?

سارا محمدی – اصفهان
چنانچه بنا به نظر مرجع شما اجازه پدر شرط باشد شما باید اذن پدر را کسب کنید مگر اینکه ایشان شما را از همتای مناسب ازدواج منع کند که در این صورت ولایت پدر ساقط است.

.
.
.
.
جنابت از پشت
آیا جنابت از پشت گناه و ضرری در بر دارد?

مهرانه محمودی – ایران- گرگان
ضرر جسمی را با پزشک در میان بگذارید.

.
.
.
.
سئوال شرعی
بسمه تعالی
سلام علیکم
در توضیح المسائل امام خمینی (ره) امده است خواندن قران برای زن حایض مکروه است حالا می خواستم بپرسم با توجه به اینکه خواندن قران بسیار ثواب دارد مخصوصا در ماه مبارک رمضان و یا مثلا خواندن بعضی از سوره ها در بعضی اوقات که فضیلت زیادی برای ان ذکر کرده اند ایا این ثواب زیاد کراهت خواندن قران در حیض را از بین نمی برد .بقول معروف نمی شود مهم و اهم کرد.

اخر من شنیده ام کار مکروه را تا جایی که می شود انجام ندهید.

با تشکر و احترام

ط-ح – تهران
مکروه بودن خواندن قرآن در فرض مذکور معنایش کمتر ثواب داشتن است نه اینکه کار ناشایست باشد.

.
.
.
.

اطلاعات
۱-زنا چیست?
۲-آیا می شود با دختر در حالت پریود رابطه داشت?
۳-اگر دختر بدون پرده بکارت باشد می شود او را صیغه کرد?
۴- ارتباط شرعی با زنان فاحشه چه حکمی دارد و آیا می شود آنان را برای یک ساعت معین صیغه کرد تا به گناه آوده نشوم?

علی – تهران
۱- ارتباط نامشروع با زن نامحرم از عقب یا جلو را زنا تعریف می کنند . ۲- خیر ۳- صیغه ربطی به داشتن یا نداشتن پرده بکارت ندارد.
.
.
.
.
مسئله
۱-متن صیغه به عربی وفارسی?
۲- آیا می شود بدون اجازه پدر با پسر مورد علاقه ام رابطه داشته باشم البته از طریق صیغه?
۳-سکس چه گناهی محسوب می شود?

بهناز-خ – تهران
۱- به رساله عملیه مراجعه کنید. ۲- خیر ۳- از گناهان کبیره است.

.
.
.
.

سئوال شرعی
بسمه تعالی
سلام علیکم
لطفا بفرمایید از نظر اقای خامنه ای زیر ابرو برداشتن یا بند انداختن صورت برای مردان چه حکمی دارد .

ط-ح – تهران
مشابهت مردان به زنان حرام است.
.
.
.
.

سئوال شرعی
بسمه تعالی
سلام علیکم
بنده مقلد ایت الله خامنه ای هستم می خواستم بدانم ارایش کردن زنان به مقدار بسیار ملایم مثلا استفاده از کرم های سفید کننده ارایشی برای زدودن بی حالی و کدورت چهره در مهمانی هایی که کم و بیش نامحرم انسان را می بیند ولو برای یک نظر ف اشکال دارد .
یا مداد کشیدن در چشم برای ارایش که به اصطلاح ته ارایش می گویند اشکال دارد یا خیر.

ط-ح – تهران
زینت زن برای نامحرم حرام است تطبیق مصداق آن به عهده خودتان است که بین خود و خدایتان قضاوت کنید.
.
.
.
.
سئوال شرعی
بسمه تعالی

ایا می شود درباره عمل به یک حکم که مرجع تقلید انرا واجب یا حرام شمرده به حکم مرجع تقلید دیگری عمل کرد.
مثلا این حکم که ایت الله خامنه ای دیدن فیلم و عکس مستهجن را در هر صورت برای فرد حتی متاهل هم حرام کرده اند ایا می شود در این حکم به مرجع دیگری مراجعه کرد.

ط-ح تهران – تهران
چنانچه فتوای معظم له باشد رجوع به مرجع دیگر جایز نیست.

.
.
.
.
محتلم
محتلم شدن و شرایط سه گانه ای که از ان طریق شناخته می شود چیست که غسل جنابت واجب می شود?
آیا به این حالت در خانمها هم محتلم شدن می گویند?

نگار – ایران تهران
۱- در مبلشرت جنسی خروج منی ۲- بلی

.
.
.
.
منی
۱-بدن انسان چند نوع منی دارد.ایابرکدام یک از انها غسل واجب است.۲-دعایی که برای محتلم نشدن است چیست؟

علی رضایی – قم
منی یک نوع است که موجب غسل جنابت است.

.
.
.
.
روزه
با عرض سلام اگر کسی در ماه رمضان با اینکه می دوند استمنا روزه را باطل میکند ولی این کارو انجام دهد حکمش چیست?

احمد – دبی
این کار حرام است و روزه باطل است و قضا دارد و کفاره جمع باید بدهد.

.
.
.
.

تیمم بدل از غسل–عرق جنب از حلال
آیا وقتی که غسل جنابت بر گردن داریم وعمدا غسل نکرده و به جای آن تیمم بدل از غسل کنیم میشود با آن تیمم نماز خواند اگر جواب مثبت است با همان لباس چطور?سوال دوم این که عرق جنب از حلال چیست?

نوید نویدی – زنجان
عرق جنب از حلال پاک است چنانچه تیمم بدل از غسل در فقدان آب باشد صحیح است.
.
.
.
.
گردنبند با آیات قرآنی
با سلام
۱ – آیا اگر در خواب احساس کند که از لحاظ جسمانی تحریک شده ولی چیزی از بدن خارج نشود
غسل واجب است؟

۲- آیا به گردن انداختن گردنبندی که آیات قرآنی در آن وجود دارد اشکال دارد
اگر خیر در حالت عذر شرعی داشتن چطور ؟

نگار – ایران تهران
۱- خیر ۲- خیر چنانچه به بدن تماس پیدا نکند.

.
.
.
.
شرعی ?????
ایا چت کردن با دختر نا محرم حرام است ? ( ولی هیچ منظوری در میان نیست )

ح – ق – تهران
چنانچه در حد ضرورت باشد اشکال ندارد و بیش از آن وجهی ندارد.

.
.
.
.
استفاده از کت چرم
سلام
من در کشور برزیل زندگی میکنم یک عددکت چرم دارم از برزیل خریدم ایا اشکال دارد ضمنا این کشور گوشت ذبح اسلامی به کشورهای دیگر صادر میکندمن وظیفهام چیست

نسرین – برزیل
چنانچه از بازار مسلمانان یا از فرد مسلمان خریده باشید اشکالی ندارد.

.
.
.
.
اهدا عضو
من میخواستم نظر مراجع را در مورد اهدا عضو بعد از مرگ را بدانم. آیا این کار فرقی در بخشودگی گناهان دارد ؟لطفا بیشتر تو ضیح بدهید.

amin basiran – IRAN -TABRIZ
در صورت امکان اهدای عضو بنا بر تزاحم برای حفظ جان دیگری جایز و در بعضی موارد واجب می شود.

.
.
.
.
درباره روزه
سلام من در روز روزه فیلم مبتذل نگاه کردم آیا روزه من باطل شده یا نه?

سینا – ایلام 
به صرف دیدن فیلم مبتذل روزه باطل نمی شود ولی چنانچه به قصد التذاد جنسی باشد حرام است.

  • ۱۱ دیدگاه
  • 2014-02-21
https://www.rahafun.com/?p=31733
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها
  1. شمیم گفت:

    سلام
    من دختری ۱۸ساله باصورتی زیباهستم با جنس مخالفم تا به حال هیچ جور رابطه ایی نداشتم اما به جنس مخالفم گرایش دارم ودلم میخواد ازدواج کنم البته خواستگار هم دارم ولی باب دلم نیستند ودلم میخواد با شوهر ایده آلم ازدواج کنم لطفاً بگید چیکار کنم که کسی بیاد خواستگاریم که منم دوستش داشته باشم کسایی که باعشق ازدواج میکنند دلیلش چیه ؟مشکل از من نیست چون همه از زیبایم واندامم تعریف میکنندفقط پولدار نیستم ودانشجو هم نیستم فقط اگر میخواید جواب بدید متلک ندازید مخصوصاً پسرا برادرانه جواب بدید….

    • سعید گفت:

      با سلام
      سعی کنید در تمامی مهمانی ها , مراسم ها شرکت کنید و در مراسمات مذهبی مثل ایام محرم نیز در مراسمات عمومی شرکت کنید تا دیده شوید , همچنین از خداوند بخواهید همسری قسمتتون کنه که هم کف شما باشد

  2. یک بنده ی خدا گفت:

    سلام
    ببخشید همجنسگرایی گناه است؟اگر گناه دارد یک بار نمی شود آن را انجام داد؟

  3. مریم گفت:

    با سلام من حدود 1 سال پیش بدون اجازه پدر عقد دایم خوندم ..وچند وقت دیگه قراره بریم محضر به طور رسمی ..ایا این عقد باطله؟

  4. کارو گفت:

    سلام میخواستم بدانم اگر کسی با الت جنسی خود شوخی کند و منی از او خارج شود روزه اش باطل است یا نه

  5. سارا گفت:

    با سلام من با همسرم شب ماه رمضان نزدیکی داشتیم الان چنروز هس. که خونریزی دارم آیا میتوانم روزه بگیرم با تشکر

    • admin گفت:

      در زمان خونریزی نمیتوان روضه گرفت یا نماز خواند ، باید مشخص شود خون استحاضه است یا خون عادت ماهیانه که در هر دو صورت باید تا پاکی صبر کرد

  6. من گفت:

    سلام
    من چندماهی هست که خودارضایی رو ترک کردم ولی هنوز گودی چشمم و ضعف حافظه ام و کم خونی ام و درد کمرم خوب نشده…بین اینایی که گفتم کدومش خوب نمیشه به مرور زمان؟ :male:

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا