همه چیز درباره ی تزریق بوتاکس و ژل ،اثرات زیبایی،درمانی و عوارض ممکن

همه چیز درباره ی تزریق بوتاکس و ژل ،اثرات زیبایی،درمانی و عوارض ممکن
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

همه چیز درباره ی تزریق بوتاکس
همه چیز درباره ی تزریق بوتاکس و ژل ،اثرات زیبایی،درمانی و عوارض ممکن
تزریق بوتاکس و ژل – خانمی هستم 35 ساله که در اثر رژیم غذایی دچار لاغری ناحیه گونه و چروک های پیشانی و کنار چشم و خط خنده شده ام. به پزشک پوست مراجعه کرده ام ایشان تشخیص دادند که برای درمان می توان از تزریق ژل و بوتاکس استفاده کنم، ولی من هیچگونه اطلاعی از این علم ندارم و این باعث نگرانی من می شود. لطفاً مرا راهنمایی فرمایید که تزریق این مواد باعث بهبودی چروک های من خواهد شد یا نه؟..

خانم دکتر لطفاً بفرمایید که ژل گونه و بوتاکس چیست؟

بوتاکس چیست ؟ امروزه در کشورهای اروپایی از ترکیبات تزریقی متعددی جهت رفع چروک یا افزایش حجم اعضای بدن استفاده می شود که متاسفانه در جامعه ما اطلاعات محدودی در این باره وجود دارد. به اختصار باید گفت که این نوع ترکیبات به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

ترکیبات فلج کننده؛ که با فلج کردن عضلات پیشانی یا دور چشم، اسپاسم آن ناحیه را رفع می کنند و مانع از انقباض عضلات می شوند، بنابراین باعث رفع چروک و گاه بالا بردن ابروها می شوند و طول اثرشان بین 3 تا 6 ماه می باشد.

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می آید از بین می برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. يک روش سريع و نسبتا غير تهاجمی است.

برای درمان چروکهای پیشانی و کنار چشم ها (در مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) میتوان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت و ایجاد چروکها جلوگیری شود.

هم اکنون بوتاکس در آمریکا روشی است که بیشترین استفاده را از نظر زیباسازی صورت دارد و هنرپیشه های هالیوودی بیشترین مصرف کنندگان این ماده هستند.

ترکیبات پُرکننده؛ که با پرکردن شیارها باعث پرشدن چروک ها مثل پركردن خط خنده، رفع لاغری دست و صورت، گودی زیر چشم ها، افزایش حجم لب، گونه، چانه و نیز اندام (سینه و…) می شوند و این ترکیبات حتی برای پر کردن فرورفتگی های ضایعاتی چون سالک و… و نیز تغییرات محدود در حالت بینی کاربرد دارند.

ترکیبات پرکننده به دو نوع موقت و دائم تقسیم می شوند.البته نوع ژل دائم(پلی اکریل آمید) خود دارای انواع مختلفی می باشد و مطالعات و تحقیقات متعدد بر روی برخی انواع آن در اروپا طی سی سال گذشته نشان داده که نه تنها هیچ گونه حساسیت، سرطان زایی، مسمومیت و… با آن وجود ندارد، بلکه غیرقابل جذب و تجزیه بودن، تطابق کامل با بافت پیوندی بدن و یکنواختی کامل آن نیز به اثبات رسیده است.

ژل ها ترکیباتی هستند که چروک های عمیق و گودی ها را پر کرده و از آن ها برای برجسته کردن گونه و لب استفاده می شود. اثرشان بین 6 ماه تا 6 سال می باشد.

ژل های موقت بین 6 تا 18 ماه و ژل های دائم حداقل تا 6 سال ماندگاری دارند.ژل های موقت مثل کلاژن ها و هیالورونیک اسیدها بوده و اسامی مختلفی مانند ژوودرم، روفیلان، رستيلن، ماتریدکس و… دارند.

ژل های دائم در اصل همیشگی بوده، اما چون بعد از گذشت 5 تا 6 سال کوچک تر شده و بافت های بدن نیز تحلیل می روند، ماندگاری آن ها را باید بین 5 تا 10 سال در نظر گرفت. امروزه ژل های دائم به طور عمده شامل پلی اکریل آمید و پلی متیل متاکریلات می باشند.

همه چیز درباره ی تزریق بوتاکس 

 

تفاوت بين ژل هاي پاژ و اكراميد چيست؟

 تفاوت بین ژل های دائم پاژ و اکرامید – ایجاد عوارضی همچون حساسیت نسبت به نوع آکرامید خیلی کم تر می باشد و با توجه به اینکه فرمول هر دو ژل دارای ماندگاری یکسانی می باشد، تفاوت عمده در میزان درجه خلوص و مواد افزودنی به ژل پاژ و بسته بندی و تکنولوژی تولید آنهاست و ژل پاژ برای جاهای ظریف مانند لب و خط خنده مناسب نمی باشد.

خانم دکتر بفرمایید آیا تزریق بوتاکس، عوارضی را به دنبال دارد؟

عوارض تزریق بوتاکس – عوارض بوتاکس به طور معمول، جز ضعف عضلات ناحیه اطراف محل تزریق، جدی نمی باشد. البته در صورتی که تزریق توسط پزشک با تجربه انجام شود، هیچ گونه عارضه ای نخواهد داشت، ولی بیمارانی که بیماری های عصبی و عضلانی دارندو در فاز حاد هستند و يا زنان باردارو شيرده نبایستی از آمپول بوتاکس استفاده کنند،مضاف بر اين كه دیده شده تزریق بوتاکس باعث فروکش کردن سردردهای میگرنی در بسیاری از افراد می شود، اما گاهی ممکن است سردرد به صورت موقت برای مدت چند روز اتفاق افتد و یا علایمی دال بر حساسيت  ایجاد شود که آن هم موقتی و گذراست.

تزریق ژل به چه صورت می باشد و آیا عوارضی هم به دنبال دارد؟

تزریق ژل – در مورد ژل های موقت، از آنجایی که خیلی از این ژل ها نوعی پروتئین بوده و بدن آن ها را به عنوان مواد بیگانه شناسایی نمی کند، معمولاً عوارضی نیز مشاهده نمی شود. حتی در موارد نادر اگر عوارضی ایجاد شود، چون به تدریج بدن این مواد را جذب و تجزیه می کند، هیچ گونه عارضه ماندگاری باقی نخواهد گذاشت.

اما در مورد ژل های دائم، گاهی عوارضی همچون حساسیت و حتی عفونت و گاهی جابه جایی ژل مشاهده می شود که برای پرهیز از آن، اولا در مورد افرادی که سابقه بیماری های خود ایمنی همچون آلرژی و آسم دارند بایستی آزمایش انجام شود و در بیماری های خود ایمنی شدید مانند لوپوس ، روماتیسم و سندرم نفروتیک و نیز بیماری های سیستمیک ماننددیابت، بهتر است به طور کلی تزریق انجام نشود.

ثانیا” برای جاهای ظریف تر بهتر است فقط از انواع مرغوب استفاده شود.

ثالثا” حجم مقدار ماده تزریق شده زیاد نباشد.

همه چیز درباره ی تزریق بوتاکس

 

انواع چروک صورت

چروک‌های صورت دو نوع‌اند:

1- نوع ديناميک كه بر اثر حركت مكرر عضلات.صورت در طی سال‌ها ايجاد می‌شوند.

2- نوع استاتيک كه در اثر كاهش كشساني پوست به علل متفاوتی ازجمله جاذبه زمين به وجود  مي‌آيند. 

سال‌ها تنها راه درمان چروک‌های استاتيک ليفتينگ (lifting) صورت و ابرو بود كه البته چروک‌های ديناميك را درمان نمی‌كرد.

بعضی از افراد لبخندی تحت عنوان(لبخند موناليزا) دارند كه گوشه‌های دهان در حالت طبيعی به طرف پايين لب فوقانی كشيده می‌شود. تزريق بوتاكس می تواند اين حالت را از بين ببرد.

همه چیز درباره ی تزریق بوتاکس 

 

بوتاکس جهت زیبایی چگونه عمل می کند؟ 

بوتاکس و زیبایی صورت – بوتاکس از طریق بلوک ایمپالس عصبی عمل می کند و باعث کاهش حرکت عضلات می شود. با کاهش حرکت، سطح پوست به تدریج صاف می شود و خطوط متوسط تا شدید شروع به ناپدید شدن می نمایند.

پروسه تزريق بوتاكس پروسه چندان پيچيده اي نيست ، در گام بعدي مي بايست به ماهيچه هاي ايجاد چين و چروك و يا اخم ها بوتاكس تزريق گردد . درمان خيلي سريع صورت مي پذيرد اما در مقايسه با استفاده از ژل بوتاكس كه فقط می بايست برای صورت استفاده شود هنوز درد ناشي از تزريق بوتاكس را تحت پوشش قرار نمي دهد . در پروسه تزريق بوتاكس به منظور سر كردن درد نيازي به بيهوشی نيست مگر اينكه خود بيمار درخواست كند . پس از تزريق بوتاكس پروسه انسداد فرستنده هاي عصبي بين 2 تا 10 روز طول می كشد . اما با استفاده از بولوتونيوم بوتاكس نوع A اين مشكل بی حسی بوجود نخواهد آمد . 

يك هفته قبل از درمان بوتاكس استفاده از هر گونه مشروبات الكلی قدغن می باشد . بوتاكس معمولا برای رفع يا كاهش چروكها پيشنهاد مي گردد از اثرات جانبی تزريق بوتاكس كبودی اندک می باشد پس از تزريق بوتاكس از مصرف آسپرين و داروهای مشابه خوداری نماييد چرا كه به رفع كبوديتان كمكی نمی كند. 

کاربرد بوتاکس در موارد غیر زیبایی چیست؟

کاربرد بوتاکس در موارد غیرزیبایی – موقعيت هاي مختلفي وجود دارند كه در آن از تزريق بوتاكس استفاده مي شود و تزريق بوتاكس منحصر به زيباسازي نيست كه از آن ميان مي توان به درمان اسپاسم ماهيچه صورت يا ديگر قسمتها ، پرش پلک ، اسپاسم ماهيچه های گردن ، انقباض و تیک گردن ، لوچی شديد چشم ها اشاره كرد . 

 

آیا بوتاکس مورد تایید FDA می باشد؟

بوتاکس تنها موردی از انواع آن است که توسط FDA تایید شده است. این درمان، درمانی است غیر جراحی با کمترین میزان تهاجم. همچنين معمولا نیازی به زمان ترمیم ندارد و میزان نارضایتی هم کم است. 

شما چه نتایجی را می توانید انتظار داشته باشید؟

شما می توانید نتایج درمانی خود را در طی چند روز بینید. طی یک هفته وضعیت خطوط شما بهتر خواهد شد. نتایج قابل مشاهده برای مدت 4-6 ماه باقی خواهد ماند. نتایج خود شما می تواند متغییر باشد.

اگر شما از ادامه درمان منصرف شوید چه اتفاقی می افتد؟ اگر شما درمان را ادامه ندهید تمامی نواحی درمان شده به تدریج به وضعیت اولیه قبل از درمان برمی گردد. 

آیا بوتاکس بی خطر است؟ آیا سمی نیست؟ 

تاثیر بوتاکس – بوتاکس یک پروتئین خالص طبیعی است که در دوز بسیار پایین تجویز می شود. تاثیر بوتاکس معمولا محدود به ناحیه تزریق شده می شود و به جاهای دیگر بدن سرایت نمی کند. بوتاکس توسط FDA تایید شده است و کاربرد کلینیکی بیست ساله آن بی خطر بودن آن را به اثبات رسانده است. 

آیا شما بعد ازتزریق بوتاکس طبیعی به نظر می رسید؟

اگر چه نتایج چشمگیر هستند، اما نمای ظاهری صورت شما به هم نمی خورد. عضلات شل می شوند به طوری که شما هنوز می توانید لبخند بزنید اما بدون چین و چروک. بعد از بوتاکس زمان زیادی برای بهبودی لازم ندارید و می توانید بلافاصله بعد از تزریق به سر کارتان برگردید یا برای خرید بیرون بروید.

اغلب افراد، تقریبا هر سه تا شش ماه به تزریق مجدد بوتاکس نیاز دارند. بوتاکس طی چند روز پخش می شود و باعث شلی و از کار افتادن عضلاتی می شود که باعث چروک شده بودند. بوتاکس چروک های دینامیکی را از بین می برد اما چین های عمیق و استاتیک ممکن است به درمان های جایگزین مثل تزریق ژل یا فیلرها نیاز داشته باشند. 

پر کننده ها نتایج فوری دارند و بر اساس پرکننده مورد استفاده، ماندگاری پرکننده های مورد استفاده با هم فرق دارد كه بسته به نوع ژل مي باشدو همچنين نتایج از شخصی به شخص دیگر متفاوت می باشد.

استفاده از سیگار یا در معرض قرار گرفتن آفتاب بدون محافظت توسط ضد آفتابها تاثیر ماندگاری این درمانها را کاهش می دهد همانطور که چنین اعمالی در سایر موارد درمانهای زیبایی اثرات مضرمشابه برای پوست دارند. پزشک از بی حس کننده های موضعی یا سایر روش های بی حسی استفاده ميكند و بنابر این طی تزریق دردی وجود ندارد و یا بسیار کم است. عوارض شامل مختصری تورم، قرمزی یا خون مردگي موقت و مور مور شدن بعد از درمان است.

بهتر است از محصولات مورد تایید FDA استفاده شود و از محصولات یا مواد با ماندگاری دائمی و یا بسیار طولانی به علت عوارض گرانولوم های جسم خارجی دوری نمود. تزریق ژل برای از بیـن بردن خط اخم، صــاف کردن چین های عمیق دو طرف دهان، برجسته کردن گونه و حجم دادن به لب است و در حال حاضر بهـترین روش در سراسر دنیا تزریق ژل های هیالورونیک است . ماندگاری این ژل ها معمـولاً 6 تا 9 ماه بـوده و سپـس جذب می شوند .این ژل ها نیـازی به تست حساسیت ندارند و آلرژی ایجاد نمی کننـد. و در زیر پوست حرکت و ریزش ندارند .

تزریق چربی(لیپوترانسفر) روشی است که در آن سلولهای چربی نواحـی پهلو و شکم بیمار را به میزان لازم (حدوداً 20 الی 50 سی سی ) خارج کرده و پس از جدا سازی سلولهای زنده چربی، آنها را بعنوان یک فیلر بیـولوژیک، به منظور حجم دادن به ناحیه ای از بـدن یا صـورت، پر کـردن نقـص پوسـتی و اغلب با هدف جوان سازی صورت ، در نواحی مورد نظر تزریق می کنند . سلولهای چربی را می توان با  PRP مخلوط و سپس در محل هـای مورد نظـر تزریق نمود . با این عمل ماندگاری نتایج درمان افزایش یافته و نتـایج حاصله زیباتر و ماندگارتر می شود .

درمان زیبایی به همراه PRP:

درمان زیبایی به همراه  PRP – PRP نيز یکی از پر مخاطب ترين خدمات پزشكی در زمينه زيبايی می باشد كه يک فراورده خونی به معنای پلاسمای غنی از پلاكت می باشد كه طی يک فرايند جدا سازی از خون تازه و لخته نشده خود شخص به دست می آيد.. پلاكتها نقش برجسته ای درفعال سازی فرايند ها وتوليد فاكتور های رشد وپروتئين های خاص دارند  كه نتايج چشمگيری ر را به دنبال دارد مثل كاهش چين و چروک های صورت ، كاهش پف و تيرگی زير چشم و كاهش ريزش مو و تفويت موهای نازک و شكننده و ….

  دکتر رعنا حقیقت پور پوست، مو، زیبایی

  • بدون دیدگاه
  • 2013-02-06
https://www.rahafun.com/?p=4424
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا