هرآنچه باید در مورد ارتودنسی بدانید 

هرآنچه باید در مورد ارتودنسی بدانید 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

هرآنچه باید در مورد ارتودنسی بدانید

ارتودنسی

 

سن مناسب برای ارتودنسی

متخصص ارتودنسی و زیبایی با بیان اینکه هم اکنون ارتودنسی برای همه گروه های سنی انجام میشود تصریح کرد: افراد در هر سنی که باشند در صورت بروز مشکلات فکی، دندانی، عضلانی و حتی عادتی میتوانند برای درمان اقدام کنند. دکتر جعفرزاده افزود: البته این نکته را هم باید در نظر داشت که برخی مشکلات فکی باید پیش از بلوغ استخوانی و در سن ۹ تا ۱۱ سالگی برطرف شوند. همچنین برای رفع مشکلات دندانی بهتر است از ۱۱ سالگی به بعد و برای رفع مشکلاتی چون ناخن جویدن یا مکیدن انگشت بهتر است بین سنین ۶ تا ۸ سالگی اقدام شود. البته این بدان معنا نیست که اختلالات در سنین بالاتر درمان نمی شوند زیرا با پیشرفت علم حتی در سنین بالا هم میتوان برای درمان اقدام کرد اما درصد بهبودی کاهش پیدا میکند.

علت تغییر فرم دندان و فک

به گفته متخصص ارتودنسی و زیبایی عواملی هستند که سبب تغیر فرم دندان و فک میشوند که شایعترین آنها عبارتند از: عوامــل ژنتیک عادات، پوســیدگی و از دســت دادن دندانهای شیری زودتر ازموعد، عدم هماهنگی سایز دندانها با ســایزفک، ضربه، کمبودفضا، رویش دندانهای عقل، بیماری های لثه، بعضی از بیماری های بافت نرم و استخوان، تنفس دهانی ناشی از کی پبودن بینی و رژیمهای غذایی.

عوارض نامنظم بودن دندانها

دکتر جعفرزاده خاطرنشان کرد: نامنظم بودن دندانها ســبب بلع قطعات بزرگ غذا و فشــار به دستگاه گوارش میشود. همچنین علاوه بر ایجاد بوی بد دهان و خونریزی لثه در ظاهر فرد تاثیر دارد چرا که فردی با دندانهای نامرتب، لبخند زیبایی نخواهد داشــت و این مسئله ممکن است عادتهایی مانند منقبض کردن لب یا پوشاندن دهان با کمک دست را همراه داشته باشد و این موضوع سبب کاهش اعتماد به نفس او میشود.

 

مدت زمان درمان به روش ارتودنسی

وی با بیان اینکه میزان ناهنجاری های دندان و فک در درمان به روش ارتودنسی بستگی دارد افزود:اگر درمان در سن مناسبی انجام شود ممکن است یکسال طول بکشد و فرد به درمان در سنین بالا ندارد زیرا در سنین بالاتر طول درمان از ۶ ماه و بیشتر افزایش مییابد.

انواع دستگاه های ارتودنسی

به گفته متخصص ارتودنســی و زیبایــی هر یک از دستگاه های ثابت و متحرک درشرایط خاصی بکار میروند. در نوع متحرک ،فرد میتواند خودش دستگاه را از دهانش خارج کند اما در نوع ثابت این دستگاه تنها توسط متخصص از دهان خارج میشــود. دکتر جعفری خاطرنشان کرد:در نوع متحرک که معمولا برای کودکان استفاده میشود اگر کودک دور از چشــم والدین دستگاه را از دهان خارج کند درمان با شکست مواجه میشود. لذا متخصصان ارتودنسی از دستگاه های متحرک به عنوان درمان کمکی و غالبا از آن برای پیشگیری استفاده میکنند .

آیا انجام ارتودنسی، دردناک است؟

دکتر جعفــرزاده گفت: اینکه برخی از ارتودنســی میترسند کاملا بی مورد است با توجه به پیشرفتها و وجود سیستمهای مدرن درمان ناهنجاری ها در کمترین زمان و بدون درد انجام میشود. وی درباره ترس برخی از افراد از کشیدن دندان نیز تصریح کرد: سیستمهای تازه درمانی در روش ارتودنســی احتمال کشیدن دندان برای درمان اختلالات و ناهنجاری ها را به حداقل ممکن رسانده است بنابراین اگر افراد به یک متخصص ماهر مراجعه کنند نباید نگران باشند.

رژیم غذایی بعد ازانجام ارتودنسی

وی در پاســخ به این ســوال که آیا افراد پس از انجام ارتودنســی باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند افزود: توصیه میکنیم افراد بعد از انجام ارتودنسی از غذاهای نرم اســتفاده کنند و از خوردن غداهایی که نیا به جویدن دارد بپرهیزند. همچنین رعایت بهداشــت دهان و دندان نیز از مهمترین نکاتی است که اشخاصی که دستگاه ارتودنسی در دهان دارند باید بیشتر از قبل آن را رعایت کنند.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-21
https://www.rahafun.com/?p=69338
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا