نکات طلایی در مورد کاهش وزن

نکات طلایی در مورد کاهش وزن
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

نکات طلایی در مورد کاهش وزن

 کاهش وزن

 

لاغرها رئیس می شوند

کاهش وزن و رسیدن به دو یا سه سایز پایین تر فقط مجوز خرید می شوند! مریم چمری لباسهای جدید را به شما نمیدهد چون همین که ۵ تا ۱۰ درصد از اضافه وزنتان را از دست میدهید، وضعیت سلامتیتان به صورت کلی بهبود پیدا کرده و خطر بیماری های مزمنی همچون بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، بعضی انواع سرطان و… از شما ً دور میشود. بااین حال گاهی اوقات کاهش وزن اثراتی روی بدن میگذارد که معمولا خودخواسته و مشخص نیستند، مریم چمری، عضو انجمن تغذیه آمریکا، شما را با بعضی از این تأثیرات مثبت و منفی آشنامی کند تا با چشم باز وارد این مسیر شوید.

کاهش وزن، احتمال بارداری را افزایش میدهد

برای خانمهای چاقی که چشم انتظار بارداری هستند و هر بار که عادت ماهانه شان چند ساعت یا چند روز به تأخیر میافتد، با شور و شوق سراغ بی بی چک میروند و هر بار ناامید میشوند، افزایش احتمال بارداری به دنبال کاهش وزن خبر خوبی است. در سال ۲۰۰۹ مقالهای که در ژورنال باروری و نازایی منتشر شد، نشان داد سندرم تخمدان پلیکیستیک و چاقی با هم رابطه ی مستقیم دارند و هرچقدر خانمی جوانتر و وزن بدنش بیشتر باشد، احتمال باردار شدنش هم کمتر است؛ بنابراین کاهش وزن به شما کمک میکند تا سریعتر و راحتتر به بارداری دست پیدا کنید. همچنین محققان میگویند وزن مادر هنگام بارداری روی احتمال چاقی جنینش در آینده اثر میگذارد. البته اگر در حال رژیم گرفتن هستید و وزن کم کرده اید و اصلا قصد بارداری ندارید، باید مراقب باشید و روش دقیق و سفت و سختی برای پیشگیری از بچه دار شدن داشته باشید وگرنه ممکن است با یک بارداری ناخواسته حسابی دچار دردسر شوید

وزن کم کنید تا بیشتر بخوابید

اگر چاق هستید و از بی خوابی های طولانی رنج میبرید، حتی یک لحظه هم برای شروع رژیم کاهش وزن صبر نکنید چون علاج مشکل شما در لاغر شدن نهفته است. بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ مشخص شده است که کاهش پنج درصد از اضافه ی وزن بدن طی شش ماه باعث میشود که به طور متوسط میزان خواب افراد ۲۲ دقیقه بیشتر شود. همچنین محققان فنلاندی میگویند کاهش وزن به شکل قابل ملاحظه ای روی آپنه (وقفه تنفسی در طول خواب) اثر گذاشته و شدت علائم آن را کاهش میدهد. از طرف دیگر وقتی خوابتان بهتر میشود، بدنتان هم بهتر میتواند چربی های اضافه اش را بسوزاند، بنابراین خواب خوب در طول شب به معنای لاغری بیشتر است.

لاغر شوید، ترفیع میگیرد!

فقط پزشک معالجتان نیست که دلش میخواهد وزنتان را کم کنید تا سالمتر باشید، بلکه کارفرماها نیز اغلب از کاهش وزن کارمندان خود استقبال میکنند حتی اگر خوشحالیشان را خیلی راحت نشان ندهند. مطالعات مختلفی در مورد تأثیر کاهش وزن بر وضعیت شغلی و اجتماعی افراد انجام شده که نشان میدهد کارمندان چاق به ویژه اگر زن باشند، در مقایسه با کارمندان لاغر یا آنهایی که وزن متعادلی دارند، پول کمتری به دست میآورند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۴ اعلام شد حقوق کارمندان آمریکایی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، دو و نیم درصد کمتر از کارمندان با وزن پایینتر است. در ضمن، مطالعات دانشمندان انگلیسی در سال ۲۰۱۴ نیز حاکی از آن بود که با داشتن اضافه وزن احتمال کمتری دارد که کار پیدا کنید یا ترفیع و اضافه حقوق بگیرید، درحالی که وقتی لاغر میشوید فرصتهای شغلی بهتری هم برایتان پیدا میشود.

کاهش وزن، افسردگی را به صورت قطعی درمان نمی کند

یا اضافه وزن باعث چاقی میشود یا چون افسرده هستید، چاق میشوید؟ هیچکس به طور دقیق نمی داند و پاسخ سرراستی برای این سؤال ندارد که کدامیک از این وضعیتها عامل ایجاد کننده ی دیگری است. همچنین با اینکه اغلب افراد بعد از رژیم گرفتن و وزن کم کردن، خوشحالتر از قبل به نظر میرسند اما لاغری لزوماً افسردگی را درمان نمی کند. علتش هم این است که مشکلات جانبی و زیربنایی که منجر به افسردگی میشود فقط با کاهش وزن از بین نمیروند و این لاغری فقط میتواند یک مرهم موقت برای روح و روان افسرده باشد.

کاهش وزن، رابطه ی شما با همسرتان را تغییر میدهد

همسرتان را تغییر میدهد درست است که با کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، بدنتان متناسب و جذابتر میشوید و این مسئله اعتماد به نفس شما را در روابط زناشویی تان بیشتر میکند، اما باید بدانید که با رسیدن به وزن پایینتر، رابطه ای که با همسرتان داشتید، لزوماً بهتر از قبل نمی شود. در سال ۲۰۱۳ مطالعه ای در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی انجام( Carolina State University North) شد که نشان داد گاهی اوقات همسر کسی که ۲۷ کیلو (یا بیشتر) از وزنش را کم کرده، نسبت به او حسادت میکند یا احساس میکند که این حجم از کاهش وزن تهدیدی برای رابطه شان است. شاید این مسئله برایتان عجیب باشد اما وقتی شما وزن کم میکنید و به تناسب اندام میرسید، طرف مقابلتان هم نسبت به وزن و سلامتی خودش حساس میشود و همچنین ممکن است احساس کند که شما دیگر آن آدم سابق نیستید و لاغر شدن، اخلاق و رفتارتان را عوض کرده است. یکی دیگر از نکاتی که باعث میشود بعد از لاغر شدن، رابطه ی شما با همسرتان خراب شود این است که او احساس میکند دیگر تسلطی روی شما ندارد!

 

 کاهش وزن

 

با کاهش وزن، ذائقه تان تغییر می کند

شاید باورکردنی نباشد ولی کاهش وزن جوانه های چشایی بدن را تغییر میدهد. به تازگی محققان دانشگاه استنفورد (Stanford ،)مطالعه ای در این زمینه انجام داده و اعلام کرده اند که این تغییر در ۸۷ درصد از افرادی دیده شده است که برای لاغر شدن تحت جراحی باریتریک (bariatric )یا جراحی چاقی قرار گرفته اند. نیمی از شرکت کنندگان در این تحقیق گفته اند بعد از لاغر شدن، طعم غذاها در نظرشان تند و تیزتر شده و نیم دیگر نیز معتقدند غذاها مثل قبل در دهانشان مزه ندارد! جالبتر اینکه آنهایی که طعم غذاها را تندتر از قبل احساس میکنند، ۲۰ درصد کمتر از گروه دیگر وزن کم کرده اند. البته در این تحقیق مشخص نشده که کاهش وزن چگونه بر ذائقه ی افراد تأثیر گذاشته اما مطالعه ی دیگری که در انگلستان انجام شده نیز نشان داده است که خیلی از افراد بعد از لاغر شدن به کمک جراحی، علاقه شان را به خوردن غذاهای خاصی از جمله گوشت و لبنیات از دست میدهند.

با لاغر شدن وضعیت استخوانهایتان تغییر می کند

تابه حال شنیده اند که کاهش وزن باعث ضعیف شدن استخوانها بشود؟ بله، کاملا درست است اما نگرانی جدی فقط زمانی به وجود میآید که رژیم غلطی گرفته باشید، یعنی طی مدتی کوتاه، وزن بسیار زیادی کم کرده اید یا بر اثر لاغری شدید، عملا وارد مرحله ی سوءتغذیه شده اید. انجمن ملی پوکی استخوان آمریکا اعلام کرده است که اثرات مثبت کاهش وزن بر سلامت استخوانها بسیار بیشتر از تأثیرات منفی آن است. وقتی شما چاق هستید، استخوانهای قوی تری دارید که باید هم اینطور باشد وگرنه نمی توانید این وزن را تحمل کنید، اما این اضافه ی وزن به مفاصل بدن به خصوص مفصل زانو آسیب میزند و به تازگی نیز مشخص شده ست که داشتن چاقی شکمی هم در زنان و هم در مردان، تهدیدکننده سلامت استخوان هاست، درحالی که کاهش وزن به کاهش علائم و دردهای ناشی از آرتروز کمک کرده و کیفیت زندگی فرد را بهبود میدهد.

با کاهش وزن سریع، کبدتان چرب میشود

کبد چرب یکی از نگرانی های جدیای است که این روزها برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن مطرح بوده و روزبه روز به آمار مبتلایانش اضافه میشود. کبد چرب بهطور مستقیم با چاقی ارتباط دارد، یعنی هر چه چاقتر باشید، احتمال اینکه کبدتان چرب شود هم بالا میرود. بااین حال کاهش وزن شدید در طی مدت زمان کوتاه )وضعیتی که معمولا به دنبال رژیمهای غذایی نادرست و بازاری اتفاق میافتد( باعث میشود که کبد چرب شود. متخصصان میگویند این اتفاق به دنبال تغییر پروفایل اسیدهای چرب بدن به دنبال لاغری های سریع میافتد ولی اگر کاهش وزن آرام و به مرور باشد، خطری سلامت کبد را تهدید نمی کند و جای نگرانی نیست. یکی دیگر از آثار سوء کاهش وزن شدید بر بدن، ایجاد سنگ کیسه صفراست. البته سنگ کیسه صفرا خطرناک نیست، اما ممکن است شما را دچار تهوع و دردهای شدید شکمی کند که در این صورت باید خودتان را به تیغ جراح بسپارید تا کیسه صفرای سنگ سازتان خارج شود. البته چاقی هم به خودی خود یکی از عوامل ایجاد کننده ی سنگ کیسه صفراست، پس اگر میخواهید دچارش نشوید، باید وزن کم کنید اما به آهستگی و با رژیم غذایی متعادل و متنوع و فعالیت بدنی مناسب.

تنفس هوای آلوده، لاغر شدن را سخت تر می کند

آلودگی هوا در کنار سموم و مواد شیمیایی که در غذاها و خوراکی های مختلف وجود دارد، یکی از عوامل جدی افزایش دهنده ی چربی بدن است. در سال ۲۰۱۱ پژوهشی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه ایالتی اوهایو (University State Ohio ) انجام شد که نتایج آن نشان داد تنفس هوای آلوده، مقاومت سلول های بدن به انسولین را بالا میبرد، باعث افزایش قند خون میشود و تهدیدی جدی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ است و همانطور که میدانیم چاقی و دیابت نوع ۲ رابطه ی تنگاتنگی با هم دارند، طوری که ۸۵ درصد از مبتلایان به این عارضه، اضافه وزن دارند.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-24
https://www.rahafun.com/?p=69440
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا