توصیه مفید برای سفر زنان باردار و سالمندان

توصیه مفید برای سفر زنان باردار و سالمندان
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

 توصیه مفید برای سفر زنان باردار و سالمندان

 توصیه مفید برای سفر زنان باردار و سالمندان

گروهی از افراد که با عنوان “افراد در معرض خطر” نامیده می شوند، باید قبل و در طی سفر نکاتی را رعایت کنند تا علاوه بر حفظ سلامتی خود، سفر بقیه افراد خانواده را نیز به هم نزنند.

 

این افراد در معرض خطر عبارتند از :

1- خانم های باردار

2- افراد سالمند

3- افرادی که بیماری خاصی دارند مثل دیابت، بیماری قلبی.

 

10 توصیه مفید برای سفر زنان باردار

1- از نظر پزشکان، بهترین زمان برای سفر در طی دوران بارداری، سه ماهه دوم بارداری است. در سه ماهه اول بارداری خطر سقط جنین و در سه ماهه آخر بارداری هم احتمال زایمان زودرس وجود دارد.

بنابراین اگر در سه ماهه اول و سوم بارداری هستید، ترحیجا به سفر نروید و یا حتی القدور نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنید و اصلا به خود فشار نیاورید. قبل از سفر هم از پزشک خود (متخصص زنان و زایمان) اجازه بگیرید.

 

2- قبل از رفتن  به سفر، از وجود بیمارستان مجهز به پزشک حازق، در شهر مقصد خود اطمینان حاصل کنید.

در طول سفر هرگاه احساس اجابت مزاج به شما دست داد، سریعا دستشویی بروید، زیرا در غیر این صورت، احتمال بروز عفونت زیاد می شود

 

 

3- اگر با ماشین سفر می کنید، هر دو ساعت یک بار از ماشین پیاده شوید و مدت 15 دقیقه استراحت کنید و یا قدم بزنید. به کمر خانم باردار نباید فشاری وارد شود، زیرا فشار زیاد به کمر و خستگی در طول سفر، مخصوصا در سه ماهه اول بارداری، احتمال لکه‌بینی و به دنبال آن سقط جنین را افزایش می دهد.

 

 

4- برخی از شرکت های هواپیمایی برای خانم هایی که در هفته های آخر بارداری قرار دارند، بلیط پرواز صادر نمی کنند. مخصوصا به خانم هایی که در هفته های 35 تا 37 بارداری قرار دارند، اکیدا توصیه می شود که اقدام به سفر مخصوصا سفر هوایی نکنید، زیرا خطر زایمان زودرس وجود دارد.

 

5- یکی از نکات مهم، استفاده از کمربند ایمنی برای مادران باردار می باشد. اگر بستن کمربند ایمنی برای افراد جامعه مستحب موکد است، برای مادران باردار واجب و ضروری است. البته باید دقت کرد که کمربند را زیر شکم ببندند تا در صورت توقف ناگهانی وسیله نقلیه، به جنین آسیبی وارد نشود.

 

6- در طول سفر باید توجه داشته باشید که هرگاه احساس اجابت مزاج به شما دست داد، سریعا دستشویی بروید و ادرار خود را نگه ندارید، زیرا در غیر این صورت، احتمال بروز عفونت ادراری و عواقب بعد از آن زیاد می شود.

 

7- می توانید از بالش های مخصوص گردن، برای راحتی سر در طول سفرهای جاده ای استفاده کنید. همچنین صندلی ماشین را به عقب برده و پاهای خود را دراز کنید تا کمتر خسته شوید.

 

8- اگر بستن کمربند به شما فشار وارد می کند، می توانید وسیله ای مانند بالش را بین کمربند و بدن خود قرار دهید تا فشار کمتری به شما وارد شود.

 

9- نوشیدن آب کافی و بهداشتی در طول سفر به خانم های باردار توصیه می شود.

بهتر است تا حد امکان، از مسافرت رفتن در طی نه ماهه بارداری خودداری کنید تا خدای نکرده خطری برای شما و فرزندتان پیش نیاید

 

 

10- انجام برخی تفریحات در سفر برای زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا سلامت خود و جنینشان به خطر می افتد. یکی از این تفریحات، انجام غواصی می باشد که انجام آن در تمام دوره 9 ماهه بارداری توصیه نمی شود. مسافرانی که به جزیره کیش یا قشم سفر می کنند با این تفریح مواجه می شوند که می تواند بسیار مهیج باشد، اما شنا کردن در استخرها و آب های تمیز در صورتی که به مادر فشار نیاید و با اجازه پزشک باشد، مانعی ندارد.

 

 

علی‌رغم توصیه های بالا، بهتر است تا حد امکان، از مسافرت رفتن در طی نه ماهه بارداری خودداری کنید تا خدای نکرده خطری برای شما و فرزندتان پیش نیاید. نه ماه صبر کردن و از برخی تفریحات گذشتن، بهتر از یک عمر افسوس خوردن است.

 

7 توصیه مفید برای سفر سالمندان و بیماران

1- سالمندان باید یک همراه دلسوز در طی سفر داشته باشند تا مراقب آنها باشد.

 

2- حتما قبل از سفر، داروهای خود را داخل ساک خود قرار دهند. تقریبا باید یک و نیم برابر مصرف عادی خود، در طی سفر دارو به همراه خود داشته باشند تا در صورت بروز مشکل، با کمبود دارو مواجه نشوند.

 

3- اگر سالمندان قصد سفر با هواپیما را دارند باید توجه داشته باشند که داروهای خود را در ساک دستی که به داخل هواپیما می برند قرار دهند و در ساکی که به قسمت بار هواپیما می رود، قرار ندهند.

 

4- در طول سفر هوایی پاهای خود را مدام تکان دهند و هنگامی که مهماندار اعلام می کند می توانید کمربندهای خود را باز کنید، چند دقیقه قدم بزنند. این کار از بروز مشکلات عروقی در پا (لخته شدن خون در پاها) جلوگیری می کند. برای جلوگیری از این مشکل می توانند قبل از سفر جوراب های مخصوص واریس تا بالای زانو بپوشند تا کمتر دچار مشکلات و ناراحتی های پا شوند.

به همه افراد توصیه می شود تا در طول سفر از مصرف سالاد و سبزیجات رستوران ها جدا اجتناب کنند

 

 

5- افرادی که بیماری خاصی دارند، اولا باید در مورد بیماری خود با اطرافیان و همسفران خود صحبت کنند تا در صورت بروز مشکل، آنها به کمک او بیایند. ثانیا همیشه داروهای خود را همراه خود بیاورند و سر وقت مصرف کنند تا مشکلی برایشان رخ ندهد.

 

 

6- به همه افراد توصیه می شود تا در طول سفر از مصرف سالاد و سبزیجات رستوران ها جدا اجتناب کنند. این توصیه برای مادران باردار بسیار جدی تر می باشد.

 

7- اگر به مناطقی سفر می کنید که از کیفیت آب های آشامیدنی آن مطمئن نیستید، حتما قبل از مصرف آب را بجوشایند و بعد مصرف کنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

  • بدون دیدگاه
  • 2013-03-22
https://www.rahafun.com/?p=7136
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا