نقش آشپزی زنان و رابطه انها با همسران

نقش آشپزی زنان و رابطه انها با همسران
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

نقش آشپزی زنان و رابطه انها با همسران

نقش آشپزی زنان و رابطه انها با همسران

 

آشپزی زن در خانه به مثابه یکی از دلبری های ظریف و لطیف زنانه تلقی می گردد، و شاید به جرات بتوان گفت حساسیت و علاقمندی مردان به آشپزی زن در خانه نه به معنای توجه زیاد به مساله گرسنگی و سیری و نیازهای نخستین است بلکه به نوعی در جستجوی همین دلبری های ظریف همسرشان هستند.
هر روز که به خانه بر می گشتم، رایحه غذاهای خوش عطر و بوی همسرم، سرم را پر می کرد و با شور و علاقه بیشتری وارد خانه می شدم. چنان ماهرانه، اصیل ترین غذاهای ایرانی را طبخ می کرد که واقعا متعجب می شدم یک نوعروس که کمتر از یک ماه است وارد خانه شوهر شده، چطور ای قدر متبحرانه آشپزی می کند، نکته های ریز آشپزی را رعایت می کند و غذاهایش این قدر مطبوع و خوش و رنگ لعاب است.
همواره در جمع های خانوادگی از دستپخت او تعریف و تمجید می کردم و واقعا به این که چنین همسر با سلیقه و کدبانویی دارم، احساس مباهات می کردم. دو ماهی از عروسی مان گذشته بود، در محل کارم قدری دچار سرگیجه شدم و حال خوبی نداشتم. به ناچار مجبور شدم مرخصی بگیرم و زودتر به خانه باز گردم. به خانه رسیدم و سوار آسانسور شدم.
مقابل درب منزل که رسیدم، درب آسانسور باز شد و من مادر خانمم را دیدم که با یک ساک جلوی درب خانه مان ایستاده بود و در حال تحویل دادن دو قابلمه غذا به همسرم بود.
اول متوجه چیزی نشدم اما وقتی مادر همسرم مرا دید خشکش زد و بدون این که حرفی بزند دستپاچه شد و یک خدا حافظی کرد و سریع رفت. همسرم هاج و واج بود و نمی دانست چه بگوید. ناگهان دلیل آن همه کدبانوگری و سلیقه و تبحر در آشپزی را متوجه شدم. خیلی ناراحت شدم ؛ از اینکه دو ماه است واقعیت از من پنهان شده است.

چند ساعتی با همسرم حرفی نزدم اما وقتی خوب فکر کردم به این نتیجه رسیدم که این یک عدم مهارت است و بالاخره می تواند یاد بگیرد.
ماهها گذشته و همسرم تلاش زیادی برای رفع این مشکل کرد. دیگر اجازه ندادم حتی یک کته ساده هم توسط مادر همسرم طبخ شود  ولی حمایتش می کردم تا برای مدتی طولانی هر روز به منزل مادرش برود  یا مادرش نزد وی بیاید تا مهارت طبخ غذاهای مختلف را بیاموزد و او را ترغیب کردم که به هر شکلی شده خودش آشپزی را بیاموزد..
“هیچ کس کامل نیست” این عبارتی آرامش بخش و تسلی دهنده است .
قبول این واقعیت به ما می آموزد که دامنه توقعات و خواسته های خود را از همسرمان محدود کنیم و انتظار مواجهه با شخصیتی کامل و بی عیب و نقص را نداشته باشیم .
همسر ما مانند هر انسان دیگری واجد نقاط ضعف، محدودیت ها و کمبود هایی همچون خود ماست .حال این نقطه ضعف در هر حیطه ای می تواند باشد ازجمله ضعف یا بی مهارتی در آشپزی.
نمی توان از این موضوع به سادگی گذشت که آشپزی زن در خانه به مثابه یکی از دلبری های ظریف و لطیف زنانه تلقی می گردد، و شاید به جرات بتوان گفت حساسیت و علاقمندی مردان به آشپزی زن در خانه نه به معنای توجه زیاد به مساله گرسنگی و نیازهای نخستین است بلکه به نوعی در جستجوی همین دلبری های ظریف همسرشان هستند.

آشپزی ارتباط مستقیمی با احساس لذت درونی و صرف وقت و حوصله دارد، به همین دلیل گرچه شاید بهترین آشپزها در دسته مردان قرار گیرند اما آشپزی زن در خانه چون با حساسیت، سلیقه خاص و منحصربه فرد هر خانم و عشق و علاقه و صرف انرژی و وقت و حوصله بسیار برای چند نفر معدود و البته دوست داشتنی طبخ می شود، بسیار خاص به نظر می رسد.
با تمرکز به این مساله که آشپزی زن در خانه بیشتر بار عاطفی و دلبری دارد، پس طبیعی است که طبخ غذا در خانه برای همسر و فرزندان بسیار مهم به نظر می رسد. حال اگر در یک خانه آشپزی با خلل مواجه شود و یا خانمی در بدو ورود به زندگی مشترک، از این مهارت خالی باشد، به نظر می رسد که دلسردی زیادی را برای همسر به ارمغان می آورد.

شاید ضعف در آشپزی همسر مشکل برخی ازمردان خصوصا تازه دامادها باشد و برای برخورد و رفع ان، دنبال راه حل باشند.

 

اگر همسرتان در آشپزی ضعیف است یا مهارت لازم را در این زمینه ندارد برای رسیدگی به این مساله به نکات زیر توجه کنید:
عمدتا روش معقول برای انتقاد سازنده شامل چند نکته احساسی است:
–  انتقاد را با لحنی ملایم و دوستانه انجام دهید.
–  انتقاد غیر مستقیم را بر انتقاد صریح و مستقیم ترجیح دهید . صراحت همیشه و در همه موارد به سود زندگی نیست . گاهی صراحت خیلی زیاد ، شکننده و غیر قابل تحمل است .
– انتقاد  را در خلوت انجام دهید . اگر همسرتان در هنر آشپزی ضعف دارد هرگز اجازه ندهید اطرافیان خصوصا خانواده خودتان متوجه این مساله گردد.
–  انتقاد را با اظهار امیدواری برای تغییر رفتار همراه نمایید برای ایجاد این تغییر، حتما پیشرفتهای مثبت همسرتان و توانایی های کوچک وی را مد نظر داشته و مورد تقویت قرار دهید .
–  در هر شرایطی حتی در زمانی که ضعف آشپزی همسرتان، شرایط تغذیه ای خانواده را تحت تاثیر خود قرار داده است، به همسر خود احترام بگذارید و با وی محترمانه صحبت کنید و در ارتباط با او از عواطف سرشار و محبت بسیار دریغ نورزید .
– به پیشرفت و ترقی و رشد همسر خود در زمینه آشپزی علاقه مند باشید و اشتیاق نشان دهید و زمینه را برای تحقق این امر فراهم نمایید و عرصه زندگی را برای نوآوریها بگشایید .
–  به اصل مشارکت در زندگی مشترک معتقد باشید و تصور نکنید اگر همسرتان در زمینه آشپزی ضعف دارد مشکل او و مادرش است که در این زمینه کوتاهی کرده اند.

به این نکته اهمیت دهید که امروزه مرد موفق مردی است که به قابلیت ها و قدرت های اعضای خانواده خصوصا همسرش بهای لازم را می دهد و شرایط را برای بروز و ظهور این توانمندی های خدادادی مساعد می نماید . لذا با مشارکت با هم فضای خانه را به فضایی بالنده و ثمر بخش مبدل سازید .
– به همسرتان متذکر شوید که کار او به ویژه در خانه برای شما با ارزش است و حتی اگر احساس می کند که علی رغم تلاشهایش، هنوز نتوانسته به موفقیت لازم در زمینه آشپزی برسد اما باز هم تلاشش برای شما ارزشمند است.
–  اگر به دلیل کار زیاد و تعهدات بیرون از منزل قادر نیستید عملاً به همسرتان کمک کنید ، علاقه خود را به کمک و همکاری با او ابراز نمایید و وی را از حمایت خود ، مطمئن سازید .
– به منظور جلوگیری از تزلزل خانواده و آسیب های احتمالی،توقعات و انتظارات شما از همسرتان باید مناسب با امکانات و توانمندیهای وی باشد برای مثال از یک نوعروس بیست و چند ساله که در زمینه آشپزی هم ضعیف است توقع نداشته باشید که در مدت زمان کوتاهی، تبدیل به یک کدبانوی هم فن حریف شود.
به او فرصت دهید و سعی کنید پیشرفتهای کوچک و گام به گام وی را مدنظر داشته و از او برای رسیدن به موفقیتهای بیشتر حمایت کنید. مطمئن باشید که همخوانی خواسته ها و انتظارات منطقی شما روح تفاهم و همدلی  و شادابی زندگی را افزون می کند .
این را در ذهن خود حک کنید که رفتار با همسر تابعی از نگرش نسبت به اوست. اگر به همسر خود به چشم انسانی ارزشمند بنگرید ، رفتارتان متین و احترام آمیز خواهد بود. از این رو برای اتخاذ رفتار مطلوب نسبت به همسر باید نگرشهای معیوب را تصحیح کرد و صد البته روش انتقاد کردن را بلد بود.

 

  • بدون دیدگاه
  • 2016-09-12
https://www.rahafun.com/?p=55554
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا