نشانه های کمبود ویتامین در بدن 

نشانه های کمبود ویتامین در بدن 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

نشانه های کمبود ویتامین در بدن

ویتامین

 

علامت های مهم کمبود ویتامین ها در بدن
ویتامین ها یکی از ضروری ترین مواد مورد نیاز بدن میباشند که اگر بدن در مواجهه با آنها کمبود پیدا کند مریضی در بدن ایجاد خواهد شد. حتی اگر تندرست غذا بخورید, ممکن هست دچار کمبود برخی از ویتامین های کلیدی در بدن شوید.هر کدام از علائم ناشی از کمبود مواد مغذی را در این جا در خود بیابید و در صورت ابتلا به هر کدام از آنها, به دنبال پیشنهاد هایی برای جبران این کمبودها باشید.

ناخن های شکننده:
هنگامی که بدن شما دچار کمبود و یا فقر آهن باشد, قسمت های گوناگون بدن دچار ضعف و رنگ پریدگی میشود. ناخن ها بخشی از اندام میباشند که در نتیجه فقر آهن دچار آسیب میشوند. بطوری که شکنندگی ناخن ها در این افراد شایع هست. زنانی که قاعدگی های سنگین را تجربه میکنند, اکثر در معرض خطر ابتلا به فقر آهن میباشند.

راهکار این هست که زنان گذشته از یائسگی هرروز ۱۸ میلی گرم و مردان و زنان یائسه هرروز ۸ میلی گرم آهن دریافت کنند و آنهم از طریق مواد خوراکی مثل گوشت قرمز کم چرب, مرغ, غذا های دریایی. منابع گیاهی آهن شامل اسفناج, نخود و مرکبات هست و بهتر هست این منابع آهن برای جذب بهتر, همراه با ویتامین ث مصرف شوند.

فشار خون بیش از اندازه بالا:
شما ممکن هست دچار فقر ویتامین دی باشید, اگر مبتلا به فشار خون بیش از اندازه بالا هستید. مصرف بالاتر این ویتامین با فشار خون پایین تر رابطه مستقیم دارد. راهکار این هست که بزرگسالان هرروز ۶۰۰ واحد ویتامین دی دریافت کنند. ماهی, شیر غنی شده, آب پرتقال, قارچ حاوی مقادیر بالای ویتامین دی میباشند. در دوران یائسگی و یا مردان مسن تر, بهره گیری از مکمل های این ویتامین ضروری هست.

فشار خون خیلی پایین:
این نشانه میتواند نشان دهنده فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. دیگر علائم کمبود این ویتامین محلول در آب شامل راه رفتن ناپایدار, ضعف عضلانی, عدم بازرسی مثانه هست. راهکار این هست که بزرگسالان هرروز ۲,۴ میکروگرم ویتامین ب ۱۲ دریافت کنند. منابع خوراکی غنی از این ویتامین عبارتند از: ماهی قزل آلا, غلات غنی شده, گوشت گاو, شیر و تخم مرغ. برای افراد مسن, انتخاب مکمل زیرزبانی این ویتامین نیز انتخاب خوبی هست.

گرفتگی عضلات ساق پا:
بدن شما برای فرآوری عضله نیاز به پروتئین و پتاسیم دارد. کمبود این دو ماده می‌تواند منجر به گرفتگی عضلانی شود. این گرفتگی اغلب در ناحیه پا ظاهر میشود. راهکار این هست که شما هرروز ۴ هزار و ۷۰۰ میلی گرم از طریق سیب زمینی, موز, آووکادو یا آب نارگیل پتاسیم دریافت کنید.

احساس خستگی:
کمبود ویتامین ث یا اسید اسکوربوت موجب این احساس میشود و در گروه های خاص از جمله افراد سیگاری, افراد در معرض دود سیگار و … شایع هست. سیگاری ها نسبت به دیگران سه برابر اکثر در معرض فقر ویتامین ث میباشند. زنان نیاز به دریافت هرروز ۷۵ میلی گرم و مردان ۹۰ میلی گرم ویتامین ث دارند. مرکبات, کیوی, آناناس, گوجه فرنگی, اسفناج, فلفل و کلم بروکلی منابع مفید این ویتامین میباشند.

کم کاری تیروئید:
کاهش تولید هورمون تیروئید و کم کاری تیروئید می‌تواند نشان دهنده کمبود ید در بدن باشد. این کمبود به خصوص در زنان حامله منجر به سقط جنین و شمار زیادی از دشواری های دیگر میشود. راهکار این هست که اغلب بزرگسالان هرروز ۱۵۰ میکروگرم ید دریافت کنند و این نیاز در زنان آبستن نزدیک به ۲۲۰ میکروگرم هست. بهره گیری از نمک ید دار, غذا های دریایی و لبنیات ید بدن را به طور هرروز فراهم سازی میکند.

شکستگی استخوان:
کمبود کلسیم خطر ابتلا به نرمی و شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. استخوان ها از سن ۳۰ سالگی به بعد تدریجی شروع به از دست دادن کلسیم میکنند و راهکار این هست که اضافه بر دریافت کلسیم, هرروز فعالیت هایی مثل پیاده روی و ورزش های ایروبیک انجام شود.

زنان گذشته از یائسگی نیاز به ۱۰۰۰ میلی گرم و مردان نیاز به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز دارند. برترین منابع کلسیم عبارتند از شیر, سبزی ها برگ دار, خربزه, شغلم, کلم پیچ.

ترک خوردگی گوشه های دهان:
این نشانه میتواند نشان دهنده کمبود ویتامین ب ۶ باشد. راهکار این هست که مردم تا سنین ۵۰ سالگی هرروز ۱,۳ میلی گرم از این ویتامین را از طریق منابع خوراکی مثل نخود, ماهی, غلات غنی شده, موز و … دریافت کنند. زنان مسن تر نیاز به هرروز ۱.۵ میلی گرم و مردان مسن تر نیاز به ۱.۷ میلی گرم ویتامین ب ۶ دارند.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-09-26
https://www.rahafun.com/?p=69762
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا