حقوق خلبان در ایران چقدر است ؟ ✈️ | مقایسه حقوق خلبان ایرانی و خلبان خارجی

حقوق خلبان در ایران چقدر است ؟ ✈️ | مقایسه حقوق خلبان ایرانی و خلبان خارجی
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

خلبانی یکی از شغل های باکلاس و پر درآمد در دنیا میباشد ؛ ولی جای سوال اینجاست که آیا خلبان ها در ایران نیز درآمد خوبی دارند

 

حقوق خلبان در ایران چقدر است و در مقایسه با حقوق خلبانان خارجی آیا حرفی برای گفتن دارد ؟ برای فهمیدن این پاسخ در ادامه مطلب همراه ما باشید .

 

 

حقوق خلبان در ایران

 

خلبان ایرانی پولدارتر است یا خارجی؟
آگهی استخدام خلبان خارجی با حقوق ماهانه ۱۱ هزار دلار جنجال ساز شد هزینه و مدت زمان طی کردن آموزش های خلبانی چقدر است؟

مدیر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفته تا چند روز دیگر اولین هواپیمای ATR وارد کشور خواهد شد. هواپیماهای کوتاه بُرد مدرنی که برای پروازهای داخلی توسط هما خریداری شد. حالا مسئله این است که چه کسی هدایت این خلبان ها را به عهده بگیرد. دیروز یک آگهی استخدام خلبان خارجی مسلط این هواپیما در یک سایت کاریابی بین المللی منتشر کردند که البته به فاصله چند ساعت بعد با حاشیه های پیش آمده حذف شد.

چون حقوق پیشنهادی ماهانه ۱۱ هزار دلار ذکر شده بود، بعضی اعتراض کردند که ما خودمان این همه خلبان بیکار داریم و حقوق خلبان های ایرانی خیلی پایین تر از این مقدار است چرا می خواهید به یک خلبان خارجی اینقدر حقوق بدهید؟ طی سال های اخیر هم گفته شده بود که بعضی خلبان های ایرانی با حقوق های بالا در ایرلاین های منطقه استخدام می شوند.

 

خلبان ایرانی پولدارتر است یا خارجی؟
مقایسه حقوق و مزایای خلبان ایرانی و خارجی
ایران با داشتن ۴۸۰ خلبان بیکار آگهی استخدام خلبان خارجی میدهد
حالا سوال اینجاست آیا خلبان های ایرانی که تازه فارغ التحصیل می شوند مثل خلبان های قدیمی مهارت های بالایی دارند؟ اگر دارند چرا در این هواپیماهای جدید از خود آنها استفاده نمی کنند؟ برای رفع این ابهام با کارشناسان این حوزه گفت و گو کردیم.

 

حقوق خلبان های ایرانی چقدر است؟
حقوق خلبان در ایران چقدر است : کاپیتان ها در ایرلاین های خصوصی ممکن است بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق بگیرند. در مورد هواپیمایی ملی ایران(هما) اما موضوع فرق می کند و ارقام خیلی پایین تر است. یک خلبان بازنشسته این رقم را کمتر از دو هزار دلار اعلام می کند و یکسال پیش هم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود یک خلبان معمولی ماهانه ۲٫۵ میلیون تومان درآمد دارد.

 

آموزش دوره خلبانی چقدر زمان می برد؟

آموزش دیدن دوره خلبانی محدودیت زمانی ندارد. یعنی ممکن است یک نفر در مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه به مدرک IR برسد. شاید شخصی هم تا آخر عمرش نتواند این مدرک را دریافت کند. همه چیز بستگی به توانمندی و توانایی مالی دانشجو دارد. بعد از طی کردن دوره آموزشی زمینی دانشجو باید ۲۰۰ ساعت پرواز با هواپیمای آموزشی تجربه کند.

بعد از طی کردن این دوره باید چند ساعت به عنوان observer یا نظاره گر در پروازها حضور داشته باشند تا بتوانند خلبان دوم یک هواپیمای مسافربری شود. البته بعد از استخدام توسط ایرلاین باید خلبان ها آموزش های مخصوص آن نوع هواپیمای خاص که قرار است با آن پرواز کنند هم ببینند که بین یک تا دو ماه طول می کشد.

 

هزینه دوره آموزش خلبانی چقدر است؟
هزینه کلاس های تئوری و زمینی در مراکز آموزشی حدودا بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است. معضل اصلی پرداخت هزینه های سنگین دوره های پروازی است. ساعتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان. یعنی طی کردن این دوره حداقل ۱۰۰ میلیون تومان آب می خورد. این هزینه تقریبا در اکثر کشورهای دنیا یکسان است.

 

چقدر خلبان بیکار داریم؟

خبرگزاری مهر دیروز مدعی شد ۴۸۰ خلبان بیکار در کشور داریم. صحت و سقم این آمار را از رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری جویا شدیم. «آمار دقیقی از تعداد خلبانان بیکار در کشور وجود ندارد اما این مسئله درست است که خروجی دوره های آموزشی ما مازاد بر ظرفیت ایرلاین های کشور است. دقیقا مثل خیلی از رشته های تحصیلی دانشگاهی که در بازار کار ظرفیت جذب آنها وجود ندارد.

 

البته با توسعه ناوگان هواپیمایی، کشور به تعداد بیشتری خلبان نیاز خواهد داشت.» او در این زمینه که جذب خلبانان ایرانی توسط سایر ایرلاین های منطقه پس صحت دارد به هفت صبح گفت: «بعضی این اتفاق را یک نکته منفی دانستند اما به نظر من این یکی از امتیازات ماست. یعنی ما اینقدر خلبانان و دوره های آموزشی خوبی داریم که به راحتی می توانند جذب ایرلاین های خارجی شوند.» جعفرزاده در پاسخ به این سوال که آیا دوره های آموزشی ایران استانداردهای بین المللی را دارد که خلبانان تازه فارغ التحصیل شده ما بتوانند در ایرلاین های خارجی هم مشغول کار شوند توضیح داد: «از خلبانان پس از طی کردن امتحانات آموزشی و پزشکی زیر نظر آموزشگاه ها در نهایت یک آزمون نهایی توسط سازمان هواپیمایی گرفته می شود. گواهینامه ای که به خلبانان داده می شود در تمام دنیا معتبر است.

البته هر خلبان باید بر اساس نوع هر هواپیمای خاص قبل از پرواز با آن توسط ایرلاین آموزش جداگانه ای ببیند. سازمان هواپیمایی ایران چون عضوی از ایکائو(سازمان بین المللی هوانوردی کشوری) است این اختیار را دارد که به خلبانان گواهینامه بین المللی بدهد و نیاز به تایید جداگانه در نهاد بین المللی خاصی ندارد.»

 

معمای استخدام خلبان خارجی
روز گذشته یک آگهی استخدام خلبان خارجی توسط هواپیمایی ملی ایران روی یکی از سایت های کاریابی بین المللی منتشر شد. در متن آگهی آمده بود نیاز به خلبان هواپیمای ATR72-600 با سابقه حداقل ۱۵۰ ساعت پرواز دارند در ازای ماهانه ۱۱ هزار دلار حقوق. با انتشار این آگهی بعضی در کشور معترض شدند که چرا وقتی این همه خلبان بیکار داریم باید از خارج خلبان استخدام کنیم؟ میلاد باستانی کارشناس صنعت هوانوردی در مورد این ابهام به هفت صبح می گوید: «این آگهی مربوط به هواپیمای ATR72-600 هست که این تایپ در ایران موجود نیست و ای تی آر های هواپیمایی آسمان مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ هستند. برای اینکه این خلبانان عزیز بیکار ایرانی بتوانند خلبان دوم یک هواپیما شوند، می بایست حدود ۲۰۰ ساعت را تحت نظر یک معلم خلبان همین هواپیما پرواز کنند و قبل از آن نیز ساعاتی تنها در کاکپیت نظاره گر باشند. بنابراین نیاز به معلم خلبان خارجی محرز است. این هواپیما باید تا آموزش کلیه افراد و تربیت خلبان دوم، پرواز کرده و سود ده باشد. نمی توان سرمایه ملی را در اینجا زمینگیر کرد و خلبان تربیت کرد.

 

این هواپیما باید پرواز کند و تا تربیت خلبان اول (کاپیتان) ایرانی نیاز به سه سال استفاده از خلبان خارجی در ایران احساس می شود. در این سه سال خلبان های بیکار ایرانی رفته رفته و با کسب تجربه لازم، جای خارجی ها را می گیرند و ایران ایر از خلبان این تایپ هواپیما خودکفا خواهد شد.» این دانشجوی دکترای هوافضا دانشگاه پلی تکنیک تهران توضیح می دهد: «با ورود ۲۰ فروند ATR72-600 در عرض سه سال آینده حداقل ۱۵۰ نفر از خلبانان بیکار استخدام خواهند شد البته باید برنامه ریزی دقیقی انجام دهند که با حداقل خلبان خارجی بتوانند حداکثر تعداد خلبان ایرانی را آموزش دهند و سریعا با ساختن چند معلم خلبان ایرانی این تایپ هواپیما، به خودکفایی برسند.در سال های اخیر که هواپیما کم وارد کشور می شد افرادی که با هزینه های ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی فارغ التحصیل شده بودند چون شغل پیدا نمی کردند دچار سرخوردگی می شدند.»

  • یک دیدگاه
  • 2020-02-09
https://www.rahafun.com/?p=68756
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها
  1. بب گفت:

    زیباست

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا