معجزه ورزش برای مبتلایان به ام اس

معجزه ورزش برای مبتلایان به ام اس
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

معجزه ورزش برای مبتلایان به ام اس

ام اس

 

ورزش برای مبتلایان به ام اس معجزه می کند
در بیماری ام اس که به علت نقص سیستم ایمنی بدن رخ میدهد سلول های عصبی خودی مورد حمله توسط سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرند. در اینکه فعالیت بدنی منظم برای روح، جسم و ذهن خوب هست هیچ شکی نیست. همانطور که در تحقیقات گوناگون نشان داده شده هست، ورزش سبب کمک به بازرسی فشار خون،

وزن، افزایش سطح کلسترول خوب یا HDL و بهبود خلق و خو می‌کند که نتیجه آن کاهش احتمال ابتلا به مریضی های قلبی و عروقی، دیابت و افسردگی هست.به علاوه ورزش میتواند از بدن در برابر پوکی استخوان، سکته، از دست دادن حافظه و بعضی از انواع سرطان محافظت کند. اما اهمیت ورزش در زندگی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس چقدر هست؟

با دقت به مطالعات انجام شده انجام ورزش های هوازی یا همان ایروبیک موجب افزایش توان عضلانی بیماران، بهبود عملکرد مثانه ها و روده ها، کاهش علائمی مثل خستگی و افسردگی، گرفتگی عضلات و عدم تعادل بیماران و در نهایت بهبود عملکرد مثانه ها و روده ها، کاهش علائمی مثل خستگی و افسردگی، گرفتگی عضلات و عدم تعادل بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس می‌شود.

باید دقت داشت که برای دستیابی به مزایای ذکرشده ورزش باید به صورت منظم و مداوم و جزئی از برنامه هرروز فرد باشد، در غیر این صورت موثر نخواهدبود.

ورزش مناسب با خودتان را انتخاب کنید
ورزش احتیاج به ساعت معینی ندارد. ۲۰ دقیقه ورزش سبک در روز میتواند به اندازه ساعت ها ورزش سخت برای بدن خوب باشد. حتی میتوانید ورزش را در چند مرحله کوچک تر و در طول روز تقسیم کنید. بهره گیری از یک برنامه ورزشی منظم و اثبات تنها راه حفظ اثرگذاری ورزش هست.

اگر احساس کردید قدرت بدنی سابق را ندارید و قادر به انجام کارهایی که در قبل انجام می دادید، نیستید، تسلیم نشوید. شما با کمک و راهنمایی افراد متخصص می‌توانید مناسب ترین ورزش را با دقت به شرایط بدنی تان انتخاب نمایید.بعضی افراد ترجیح میدهند در رشته هایی شرکت کنند که نیاز به کار گروهی و رقابت نداشته باشد.

شنا و پیاده روی برای این افراد گزینش مناسبی هست اما بعضی افراد روحیه مبارزه و رقابت طلبی بالایی دارند، برای این افراد ورزش های تیمی و گروهی مناسب هست. انجام حرکات ورزشی در خانه به اندازه شرکت در ورزش های گروهی و کلاس های ورزشی خوشگل نیست اما برای بعضی از افراد می‌تواند گزینش خوبی باشد.

اصولی ورزش کنید
بعضی از بیماران ممکن هست هنگام ورزش دچار علائمی مثل تاری دید، بی حسی یا احساس گزگز شوند که به دلیل افزایش دمای بدن هست و با سرد کردن بدن علائم برطرف می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین علائمی پیشنهاد می‌شود بیماران هنگام ورزش از نوشیدنی های خنک بهره گیری کنند و در محیطی ورزش کنند

که دارای وسایل تهویه مناسبی باشد. همین طور پیشنهاد میشود به منظور رعایت احتیاط بهتر هست فردی آشنا به اصول پزشکی در محل حضور داشته باشد.از جمله پیشنهاد های مرتبط با ورزش کردن برای بیماران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• از انجام ورزش های سنگین اجتناب کنید.
• ضربان قلب و تنفس خود را در محدوده نرمال حفظ کنید.
• نوع ورزش را با دقت به حالات و نوسانات مریضی تغییر دهید.

• دیده شده هست بهره گیری همزمان ورزش و دارو خصوصا در افرادی که از داروهای ضدگرفتگی عضلات بهره گیری میکنند، نتایج خوبی به همراه دارد.

ورزش های ایمن ار انتخاب کنید.

• در ابتدا با ورزش های سبک و آهسته شروع کنید و تدریجی مدت و شدت آن را افزایش دهید.

• شب ها به اندازه کافی بخوابید.

• چند ساعت قبل از ورزش نیز بخوابید.

• هر بار که احساس خستگی کردید، به اندازه یک ربع استراحت کنید.

• بدن خود را سرد نگه دارید. دقت به این موضوع اهمیت زیادی دارد، چون می‌تواند منجر به کاهش بروز علائمی مثل تاری دید شود.

اهداف واقع گرایانه داشته باشید
دقت داشته باشید حتی افراد سالم نیز سریعا بعد از آغاز یک دوره ورزشی نتایج مطلوبی نمی‌گیرند بنابراین برای دیدن اثرات ورزش در توان و روحیه تان به خودتان فرصت دهید. اگر مدت کوتاهی ورزش نکردید، ممکن هست حدود شش هفته طول بکشد تا قدرت عضلات به حالت نخست برگردد.

ناامید نشوید زیرا این امر یک حالت طبیعی هست و برای همۀ این اتفاق میوفتد. بعد از تایید دکتر تان دوباره ورزش را شروع کنید. بعد از هر دوره عود و حمله مریضی، به صورت طبیعی توان عضلات کاهش می یابد، صبر پیشه کنید و تمرینات خود را آهسته و پیوسته انجام دهید تا بدن به حالت نخست بازگردد.

انتخاب های مناسب برای مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس
حوضچه آب سرد:
ورزش در آب سرد برای بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ایده آل هست. آب مانع از گرم شدن بدن می‌شود و این امکان را به آن ها می‌دهد تا یکسری از فعالیت هایی راکه در محیط خشکی قادر به انجام آن ها نیستند انجام دهند. مثلا افرادی که نمیتوانند پاهای خود را به صورت طبیعی حرکت دهند میتوانند در آب پیاده روی کنند

که تاثیرات روحی و جسمی خوبی برای بیماران به همراه دارد. به کار بردن جلیقه نجات و تخته شنا می‌تواند گزینش های کمکی مناسبی برای بیماران باشد.

تمرین با وزنه
تمرین با وزنه و دستگاه های بدنسازی می‌تواند جزء گزینش های پیشنهادی باشد. پیشنهاد می‌شود در ابتدا تمرین را با وزنه های سبک تر و یا حتی بدون وزنه شروع شود. پیشنهاد می‌شود تمرینات سنگین راکه امکان انجام آن در یک روز نبود تقسیم نمایید مثلا روز اول فقط تمرینات عضلات بالاتنه و روز بعد تمرینات عضلات پایین تنه را انجام دهید.

حرکات کششی
ورزش یوگا که ترکیبی از نفس کشیدن و حرکات آرام کششی هست میتواند سبب آرام کردن بدن شود.تعداد زیادی از بیماران که دچار سفتی عضلانی و یا کاهش دامنه حرکاتی بودند، با انجام یوگا بهبودی خوبی را تجربه کردند.

پیلاتس
این ورزش نیز مثل یوگا دارای تمریناتی هست که سبب تقویت جسمانی و روانی میشود و به تازگی در میان بیماران رواج پیدا کرده هست. مبنای این ورزش افزایش انعطاف پذیری و قدرت عضلات با حرکات نظارت شده هست. تاکید این ورزش تمرکز، دقت، نظارت تنفس و حرکات روان هست.

ایروبیک یا ورزش های هوازی
در گدشته عقیده بر این بود که ورزش سبب تشدید خستگی و ضعف عضلات در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس می‌شود اما تحقیقات جدید نشان داده هست که نه تنها چنین باوری درست نیست بلکه انجام ورزش های هوازی، سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش علائمی مثل خستگی و ضعف میشود.

تمام حرکات یا ورزش هایی که سبب افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس شود هوازی محسوب میشود. انجام ۱۵ دقیقه ورزش هوازی در روز مطلوب هست. دقت نمایید اگر با انجام ورزش های هوازی زود خسته میشوید میتوانید حرکات را به سه بخش پنج دقیقه ای در طول روز تقسیم نمایید.

در نهایت همانگونه که علائم و پیشرفت مریضی در افراد گوناگون متفاوت هست، میزان پاسخ دهی بدن نیز به ورزش هم در میان افراد متفاوت هست. به یاد داشته باشید که ورزش برای مبارزه و غلبه بر گرفتگی عضلانی، ضعف، خستگی و یا هر عارضه دیگری از مریضی نیست، بلکه فرصتی هست برای داشتن بدنی سالم و لذت بردن از زندگی. شما باید تمام سعی خود را کنید تا فعال باشید. فعالیت های را انتخاب نمایید که از انها نهایت لذت را میبرید.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-10-06
https://www.rahafun.com/?p=69811
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا