مضرات جبران ناپذیر استفاده از هرمون سوماتروپین 

مضرات جبران ناپذیر استفاده از هرمون سوماتروپین 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

مضرات جبران ناپذیر استفاده از هرمون سوماتروپین 

سوماتروپین

 

آشنایی با هورمون سوماتروپین
این روزها خیلی ها به هر دری میزنند که اندامی متناسب، زیبا و تراشیده داشته باشند؛ می خواهند ره صدساله را یک شبه طی کنند! این است که بازار مصرف مکمل های بدنسازی بسیار گرم است و کسی هم این توجه نمی کند که این مواد عوارضی دارند یا نه. مکملی که در این چند سال اخیر – به واسطه ی تاثیرات به ظاهر جادویی اش طرفدار زیادی پیدا کرده – سوماتروپین است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تحت تاثیر تبلیغات و حرف مردم، مصرف این مکمل ها وسوسه تان می کند بد نیست در کنار فواید و مزایا از عوارض این محصول نیز مطلع شوید. برای این منظور به سراغ دکتر جوادرضا باهوشی (متخصص بیماریهای داخلی غدد و متابولیسم) رفته ایم.

تنها استفاده ی پزشکی هورمون رشد یا همان هورمون سوماتروپین (یا در اصطلاح ورزشکارها سوما) برای افرادی است که کاهش هورمون رشد دارند. این کاهش ممکن است بنا به دلایل جراحی یا مادرزادی در افراد به وجود آمده باشد. اگر براساس آزمایشهای انجام شده، کمبود هورمون رشد در فرد تشخیص داده شود می توان سوماتروپین تجویز کرد در غیر این صورت ما به عنوان پزشک به هیچ عنوان مجاز نیستیم که از آن برای سایر افراد استفاده کنیم. به طور معمول کسانی از این ماده استفاده می کنند که در دوران بلوغ و پیش از بسته شدن صفحه ی رشد استخوانهای بلندشان دچار کمبود هورمون رشد بوده اند.

علت استفادی روزافزون از این ماده
متاسفانه هورمون رشد چند سالی است که به صورت وسیع، غیرقانونی و به شیو ه ای غیرعلمی توسط افرادی که درباره ی هورمونها هیچ دانشی ندارند، آموزشی ندیده اند و مجوزی برای این کار ندارند و اغلب از سوی متصدیان و مربیان باشگاهها و افراد عرضه کننده ی کالاهای ورزشی بین جوانان به فروش میرسد. استدلال هایی مثل: با استفاده از این هورمون بدن تان عضلانی و قوی تر می شود، یا: میتوانید در ورزش های استقامتی حضور بهتری داشته باشید و یا به هیکل ورزشکاری و متناسبتری دست پیدا خواهید کرد، باعث رواج این ماده شده است. خود ما روزانه شاهد مراجعات متعدد جوانه ایی هستیم که از ما تقاضا دارند هورمون رشد برایشان تجویز شود.

فردی که از لحاظ پزشکی کمبود هورمون رشد ندارد و آزمایش هایش نرمال است، وقتی از هورمون رشد استفاده می کند افزایش قطر استخوان پیدا خواهد کرد. یعنی به جای این که استخوانهایش افزایش طولی داشته باشد به قطرشان اضافه میشود و این به خصوص در استخوانهای صورت باعث بدشکلی آن می شود همچنین افزایش فشار داخل جمجمه را به همراه دارد. فرد مصرف کننده ممکن است دچار عوارض قلبی، نامنظمی سایر هورمون های هیپوفیز (مثل هورمونهای جنسی) و افزایش فشارخون ودر پی آن سکته ی قلبی و مغزی شود. از همه بدتر این که افزایش این هورمون باعث افزایش قند خون و ابتلای افراد به دیابت می شود. اکثر بیمارانی که از این هورمون به صورت نابه جا استفاده کرده اند دچار عوارضی کوتاه مدت آن مثل بیخوابی، استرس و اضطراب، مشکلات قلبی، عقیم شدن، اختلالات غدد جنسی، افزایش فشار و قند خون و اختلالات اسکلتی شده اند. اختلالات اسکلتی، اندام بدشکلی و بداندازه، صورت نامتقارن، چانه ی بزرگ و اندامهای تحتانی نامتناسب را در پی دارد. لازم است تاکید کنم که استفاده از این هورمون، خارج از حیطه ی پزشکی به هیچ وجه توصیه نمی شود و عوارض مرگباری در انتظار کسانی است که نابه جا از این هورمون استفاده می کنند.

 

سوماتروپین

 

افراد مراجعه کننده به ما آنقدر تحت تاثیر صحبتهای مربیان و اطرافیانشان قرار گرفته اند که به هیچ وجه حرف گوشی نمیدهند و فاجعه ی بزرگتر این جاست که حتی بدون تجویز ما هم به راحتی امکان دسترسی به آمپولها و قرص های هورمونی وجود دارد. متاسفانه این محصولات بدون نسخه ی پزشک در دسترسی مردم قرار میگیرد و معلوم نیست که داروخانه ها با کدام مجوز این داروها را در اختیار مردم قرار میدهند؟! البته غیر از داروخانه ها، در سالن های بدنسازی هم این هورمون به وفور یافت می شود و چون عوارض این هورمون نه بلافاصله، که در گذر زمان خود را نشان میدهد، زمانی عوارض سوء مصرف نمایان می شود که کاری از کسی ساخته نیست. هیچ پزشک عمومی، هیچ متخصص یا فوق متخصصی جرات ندارد که هورمون سوماتروپین را خارج از جایی که باید، تجویز کند و بسیار دردناک است که برخی جوانها این هورمون را مانند نقل و نبات استفاده می کنند.

سوماتروپین چیست
«سوماتروپین» نوع صنعتی یا سنتیک هورمون رشد یا هورمون «سوماتوتوروپل» است. هورمون سوماتوترون هورمونی است که از غدهای هیپوفیز ترشح میشود و کار اصلی ان افزایش رشد طولی استخوانهاست. از دیگر وظایف این هورمون افزایش قند خون، افزایش سایر هورمون ها و نیز تنظیم هورمونهاست. ترشح هورمون سوماتوتروپ قبل از بلوغ شروع و می شود. در حقیقت عامل اصلی افزایش قد انسانها بر عهدهی همین هورمون است. سوماترولین همان هورمون سوماتوتروپ است که به صورت صنعتی درست شده و از ان برای درمان افرادی که کاهش هورمون رشد دارند استفاده می شود .

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-20
https://www.rahafun.com/?p=69305
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا