مضرات استرس برای سلامت انسان

مضرات استرس برای سلامت انسان
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

مضرات استرس برای سلامت انسان

استرس

 

۹ آسیب جدی استرس برای سلامت بدن
استرس میتواند کم کم زمان بقیه اعضای بدن را با اضطراب و مریضی مواجه کند، این دشوار عصبی را باید افراد هر چه زودتر درمان کنند. هورمون کورتیزول که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته شده، در تنظیم فشار خون، سوخت و ساز مناسب قند خون، آزادسازی هورمون انسولین برای حفظ سطح مناسب قند خون، سیستم دفاعی بدن، واکنش تحریکی و التهابی نقش دارد.

کورتیزول به طور طبیعی صبح‌ ها در بالاترین سطح و شب ‌ها در پایین ترین سطح وجود دارد.کمی افزایش کورتیزول در بدن، تاثیرات مثبتی به دنبال دارد از جمله:

افزایش سریع انرژی به منظور رویارویی بدن
افزایش فعالیت‌ های حافظه
بالا رفتن ناگهانی توان دفاعی بدن
حس کمتر نسبت به درد
کمک به حفظ تعادل حیاتی در بدن

برای نگه داری کورتیزول در سطحی مناسب و تحت بازرسی، باید واکنش‌ های آرامش بدن پس از هر واکنش به استرس، فعال گردد. نشان داده شده هست که وجود سطح بالا و طولانی مدت کورتیزول در جریان خون «آن چنان که در استرس مزمن پیش می ‌آید» دارای اثرات منفی زیر هست:

کاهش کیفیت خواب: همان طور که گفته شد، سطح کورتیزول هنگام خواب کم میشود اما اگر سطح کورتیزول بالا باشد، فرد دچار کاهش کیفیت خواب خواهد شد و لذت خواب عمیق از او سلب خواهد شد.احساس خستگی بعد از خواب عمیق: گاهی اوقات کورتیزول بالا منجر به بروز خستگی مزمن میشود بطوری که حتی بعد از استراحت کامل، فرد مجدد احساس خستگی می‌کند.

کمردرد و سردرد: سطح کورتیزول بالا منجر به افزایش حساسیت بدن و مغز به درد می‌شود. بنابراین شما ممکن هست احساس کمردرد، سردرد و دردهای عضلانی کنید.

افزایش وزن غیر قابل توضیح: تحقیقات نشان میدهد که کورتیزول باعث افزایش چربی در بدن بخصوص در ناحیه شکم خواهد شد. تغذیه تندرست و ورزش در این میان به تنظیم سطح کورتیزول کمک میکند.

ابتلا به عفونت: کورتیزول بیش از اندازه منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلای سریع به سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهد شد.

افزایش هوس مواد خوراکی نامناسب: مطالعات گوناگون رابطه بین سطح کورتیزول بالا و افزایش میل به غذا های نامناسب را در مردان و زنان نشان داده هست.

احساس اضطراب مادام العمر: سطح اضطراب و گرچه سوء ظن هنگام افزایش میزان کورتیزول اکثر هست.

ناراحتی های مکرر معده: روده ها به استرس مزمن بسیار دلنازک میباشند و سطح کورتیزول بالا میتواند منجر به یبوست، سوزش معده و گرفتگی عضلات گوارشی شود.

دشواری های قلبی: پژوهش محققان هلندی بیانگر آن هست که میزان بالای کورتیزول با مرگ در اثر بروز عوارض قلبی رابطه تنگاتنگی دارد. در تحقیقی که به مدت شش سال روی ۸۶۰ نفر از افراد بالای ۶۵ سال که دارای بالاترین میزان کورتیزول در خون‌ شان بودند، انجام گرفت، مشخص شد که این افراد در معرض فزاینده خطر مرگ در اثر ابتلا به مریضی‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-09-15
https://www.rahafun.com/?p=69586
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا