مشکلات پستان در دوران شیردهی

مشکلات پستان در دوران شیردهی
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

مشکلات پستان در دوران شیردهی

مشکلات پستان در دوران شیردهی

Breas  Engorgment .۱

در این حالت به علت پرخونی و احتقان پستان , تولید زیاد شیر و عدم تخلیه آن و تورم نسج سینه به خصوص قسمت لنفی دچار احتقان می شود و زمانی که  افت سینه ملتهب است به خصوص در بافت لنفاوی روی مجاری شیری فشار آورده و این مجاری را مسدود می کند در این حالت سینه ها بزرگ و سنگین و دردناک می شود و ممکن است مادر تب خفیفی کند …

درمان : مادر باید شیردهی داشته باشد تا سینه تخلیه شود و برای به جریان انداختن شیر می توان حوله گرم روی سینه ها گذاشت تا به جریان شیر کمک کند و بعد از شیردهی باید کمپرس سرد استفاده شود تا تورم برطرف شود زیرا اگر بعد از شیردهی نیز حوله گرم استفاده شود احتقان از بین نمی رود و اگر سینه ها خیلی دردناک است می توان از مسکن هایی که در شیردهی مضر نمی باشد مانند استامینوفن و سینه بندهای حمایتی استفاده کرد .

۲. ماستیت :

ماستیت عفونت نسج سینه می باشد . منبع عفونت بینی و گلو نوزاد یا دست آلوده مادر است که از راه خراش هایی که در سینه مادر ایجاد می شود وارد سینه شده و منجر به لرز , تب , افزایش ضربان قلب شده و سینه سفت , متورم , قرمز و دردناک می شود . ماستیت معمولا یک طرف را درگیر می کند و ۳-۴ هفته بعد از زایمان ایجاد می شود و ۱۰ درصد احتمال دارد به آبسه پستان تبدیل شود .

درمان : برای درمان باید از انتی بیوتیک هایی که در شیردهی منع ندارند استفاده کرد معمولا از پنی سیلین استفاده می  شود و اگر مادر حساسیت داشته باشد می توان از اریترومایسین استفاده کرد .

ماستیت منعی برای شیردهی ندارد و اگر به علت سغتی سینه نوزاد قادر به شیر خوردن نباشد می توان شیر را دوشید و به نوزاد داد و بهتر است شیردهی به نوزاد را از سینه سالم شروع کرد . اگر درمان ماستیت ناقص باشد تبدیل به آبسه پستان می شود که یک توده عفونی در سینه است و در این حالت شیردهی از سینه ای که دچار آبسه شده ممنوع است و حتما باید آبسه تخلیه شود و شیر پستان ناسالم را با شیردوش دوشیده و دور انداخته شود تا شیر در پستان نماند .

۳. گالاکتوسل :

گاهی توده ای از شیر در سینه می ماند و دلمه ایجاد می کند که به آن گالاکتوسل می گویند این توده سفت , قرمز, متورم و دردناک است
. گاهی نیز در اثر ضربه به سینه مجاری شیری آسیب می بینند و شیر از مجاری به داخل بافت رفته و ایجاد توده می کنند .

درمان : مادر باید شیردهی را ادامه می دهد و کمپرس گرم و ماساژ کمک کننده است .

شقاق نوک پستان :

این حالت به علت وضعیت های ناصحیح شیردهی ایجاد می شود و نیز در مواردی مانند استفاده مادر از صابون و مواد
ضد عفونی کننده در ناحیه پستان که باعث خشکی سینه ها می شود و همچنین اگر بعد از پایان شیردهی سینه را از دهان نوزاد بکشید باعث آسیب به پستان می شود بنابراین باید سینه را با انگشت کوچک از دهان نوزاد خارج کرد .

درمان : بعد از پایان شیردهی چند قطره شیر را روی سینه بمالید و یا از پماد ویتامین  آ+د استفاده شود .

برفک سینه :

علت آن برفک دهان نوزاد یا مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باشد .

علایم : سینه سوزش دارد و  نوک سینه کم رنگ شده و پوسته ریزی دارد و دور نوک سینه قرمز شده و دچار التهاب است
 درمان : برای مادر از پماد نیستاتین و برای نوزاد از قطره نیستاتین استفاده می شود .

  • بدون دیدگاه
  • 2013-03-01
https://www.rahafun.com/?p=6594
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا