فواید و مضرات شست و شوی بینی

فواید و مضرات شست و شوی بینی
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

فواید و مضرات شست و شوی بینی 

شست و شوی بینی 

 

آموزش گام به گام شستشوی بینی
شستشوی بینی یکی از راه های موثر برای درمان گرفتگی بینی می باشد به وسیله این محلول جادویی به راحتی می توانید علاوه بر گرفتگی بیتی تمام مشکلات سینوسی که در فصل حساسیت زا شایع است را درمان کنید .

شست و شوی بینی قواعدی دارد که اگر به انها توجه نکنید موجب سوزش های دردناکی می شود و در نتیجه نه تنها به هدف درمانی خود نمی رسید بلکه امکان ادامه مراحل شست و شو به دلیل سوزش های سرسام آور نخواهید بود .

زمان مناسب برای استفاده از یک ظرف نتی یا دیگر اشکال شست و شوی بینی را پیدا کنید، و زمانی که شما ممکن است نیاز به کمک بیشتر داشته باشید. مشکلات مزمن سینوسی یا آلرژیی می تواند همیشه برای شما احساس گرفتگی بینی ایجاد کنند.

برای تنفس آزادانه ی دوباره، بسیاری از افراد که از مشکلات سینوس رنج می برند ممکن است به شستن بینی نیاز داشته باشند، یک تکنیک که گرفتگی بینی مسدود را با استفاده از یک محلوب آب نمک می شوید.

“من آن را به عنوان خط اول دفاع در برخورد با مشکلات سینوسی پیچیده و مشکلات آلرژی، می دانم”

نقل از آنجلین لایسر، MD، استادیار پزشکی بالینی و مدیر خدمات بالینی در دانشگاه دوک از بخش درمان به هم پیوسته. “به خصوص اگر احتقان عفونت سینوس در شما در حال توسعه باشد، بسیار مفید است.”

چندین نوع مختلف از محصولاتی که می تواند برای شست و شوی بینی استفاده می شود وجود دارد. اساسی ترین آنها شامل: یک سرنگ بالن دار، بطری فشار، و یا ظرف نتی. با این وسایل، کاربر به صورت افشانه ی دستی و یا اسپری مخلوطی از نمک و آب را به سوراخ بینی وارد میکند . مایع جریان در حفره ی بینی و سوراخ های بینی جریان دارد. بیشتر سیستم های شست و شوی بینی با تکنولوژی بالا محلول را به داخل بینی حرکت میدهند، اجازه می دهد تا کاربران اسپری و فشار را کنترل کنند.

اساس تکنیک با تمام دستگاه ها یکسان است، بنابراین انتخاب یک سیستم تا حد زیادی به اولویت های شخصی وابسته است. “من فکر می کنم که مهم ترین چیز پیدا کردن یک روش است که بیمار بتواند آن را انجام دهد و مایل به انجام آن باشد”

نقل از ملیسا پاینون، MD، دانشیار گوش و حلق در دانشگاه میشیگان.

مزایای شست و شوی بینی
ایده ی پشت شست و شوی بینی این است که به بدن کمک کند تا از عوامل تحریک کننده و عفونی که راه خود را به داخل بینی یافته اند خلاص شوید. مسیر های بینی به سازه های کوچک مو مانندی به نام مژه ها مجهز شده اند، که برای گرفتن گرد و خاک ، باکتری ها، ویروس ها، و دیگر مواد ناخواسته به جلو و عقب حرکت میکنند.

“این یک مکانیسم دفاعی است که بدن شما دارد”

نقل از Lausier. مژه ها ضربه میزنند و مخاط مانند نوعی کاغذ سمی عمل می کند و اسپور و ذرات تنفسی را میگیرد. این ذرات به پایین، پشت گلومیروند جایی که آن ها بلعیده شده و توسط اسید معده تحت فشار نابود می شوند.

خطرات شست و شوی بینی
” چیزی که با مشکلات سینوسی و یا آلرژی اتفاق می افتد، تغییرات غلظت مخاط است. بنابر این آن برای حرکت سخت تر شدهیا غلیط تر میشود. ” نقل از Lausier

شستشوی بینی کمک می کند تا مخاط نازک شده و به هماهنگی مژه ها ، برای از بین بردن موثر تر باکتری ها و دیگر مواد محرک از راه های سینوسی کمک میکند .

شستشوی بینی می تواند یک راه موثر برای از بین بردن علائم سینوسی باشد و به درمان کننده های سنتی سینوس مانند آنتی بیوتیک ها و اسپری های بینی کمک میکند. “شستشوی بینی یک تلاش برای کمک به بیماران در کنترل نشانه هایشان است ، چه به آنتی بیوتیک ها اضافه شود و یا به جای آنتی بیوتیک استفاده شود”. نقل از Pynnonen . ” این بهترین کار برای تسکین علائم خشکی مخاط ، موکوس ضخیم و مخاط سفت است.”

معایب شست و شوی بینی
استفاده از شست و شوی بینی برای تمیز کردن سینوس پر شده در هر زمانی برای برطرف کردن علایم مفید است، اما یک مطالعه ارائه شده در کالج آلرژی آمریکا ، آسم و ایمونولوژی در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که در واقع اگر به طور مرتب در طولانی مدت استفاده شود ممکن است نتیجه معکوس شود. این مطالعه نشان داد که بیمارانی که از شست و شوی بینی برای یک سال استفاده کرده اند و سپس استفاده از آن را به مدت یک سال متوقف کرده اند، بروز سینوزیت ۶۲ درصد در طول سالی که استفاده در آن متوقف شده بود کمتر شده است.

ایده ی پشت این کارمشخص کردن این است که ترشحات بینی یک کارکرد مفید دارند،که کمک به حفاظت از بدن در برابر عفونتها است. “ترشحات بینی که در بینی حضور دارند حاوی عناصر ایمنی بسیار مهم هستند که در خط اول دفاع در برابر عفونت های تنفسی قرار دارند.” توضیحات طلال نسویلی، MD، که این مطالعه را به عهده دارد.

همانطور که آب نمک به حذف موکوس بد کمک می کند، همچنین ممکن است این آنتی باکتری های مفید، ضد قارچ، و عوامل ضد ویروسی را رقیق کند و یا بشوید، نقل از نسویل ، استاد بالینی طب اطفال و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون و مدیر مرکز آسم و آلرژی واترگیت و برک و در واشنگتن دی. سی.

اگر چه نسویل توقف شست و شوی بینی را توصیه نمیکند. او فقط پیشنهاد میدهد که از آن در حد اعتدال استفاده شود.

“من هیچ چیز بر ضد آب نمک بینی ندارم. اما چیز هایی علیه استفاده طولانی مدت به صورت روزانه از آب نمک بینی دارم”. نقل از نسویل . افرادی که به صورت منظم از آب نمک بینی استفاده میکنند، این احساس در آنها ایجاد میشود که این کار به آنها کمک میکند، اما آنها تنها مشکل را بدتر میکنند.”

نسویل توصیه میکند از شست و شوی بینی بیش از ۱-۳ هفته استفاده نشود. اگر نشانه های شما در این زمان بهبود پیدا نکرد، پزشک خود را ببینید، کسی که می تواند مشکل زمینه ای شما را تشخیص داده و بهترین درمان مناسب را به شما بدهد.

 

شست و شوی بینی 

 

آن را امن و پاکیزه نگه دارید
به طور کلی شستشوی بینی بی خطر در نظر گرفته می شود ، اما درصد کمی از کسانی که به طور منظم استفاده میکرده اند، تجربه عوارض جانبی خفیف از قبیل تحریک بینی جزئی را داشته اند . افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به طور کامل عمل نمیکند، باید قبل از شستشوی بینی از پزشک خود بپرسند. چرا که آنها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قرار دارند.

همچنین، هر کسی که مستعد خون دماغ است و مکانیزم بلع خوبی ندارد ممکن است بخواهد ازشست و شوی بینی جلوگیری کند.

از آب شیر برای شستشوی بینی استفاده نکنید. “اگر شما شستشو میکنید، اب را با فشار میریزید، و یا سینوس های خود را شستشو میدهید (به عنوان مثال، با استفاده از یک ظرف نتی)، از مقطر استریل، و یا آب قبلا جوشیده برای درست کردن محلول شست و شو استفاده کنید. پس از هر بار استفاده دستگاه شستشو را بشویید و در هوا قرار دهید تا خشک شود، ”

این بسیار مهم است که دستگاه شستشوی بینی خود را تمیز حفظ کنید. به دلیل آن می تواند پناه گاه باکتری هایی باشد که می تواند باعث عفونت شوند. چه شستشو با دست، یا در ماشین ظرفشویی اگر ماشین ظرفشویی امن باشد.

مهم نیست که چگونه دستگاه شستشوی بینی خود را به خوبی تمیز میکنید، شما نمی خواهید آن را برای همیشه نگه دارید. همانطور که شما مسواک خود را هر چند ماه یک بار دور می ندازید، ظرف نتی یا سرنگ خود را دور انداخته و یک جدید بخرید

یکی از موارد مهم پس از عمل جراحی زیبایی بینی، شستشوی داخل بینی با سرم شستشو است که باعث کاهش ورم مخاط داخل بینی و خارج شدن لخته‌های خون و ترشحات داخل بینی می‌شود و سبب بهبود تنفس و کاهش گرفتگی بینی می‌شود.

شستشوی بینی با سرم
برای شستشوی بینی باید سرنگ۱۰ سی سی تهیه کنید و سوزن آنرا خارج کرده دور بیاندازید سرم را داخل سرنگ بکشید و به داخل بینی به آرامی پمپ نمایید.

نکته مهم این است که هنگام پمپ کردن سرم داخل بینی باید سرنگ عمود بر صورت قرار گیرد نه موازی با آن. هر چه این کار در طول روز بیشتر انجام شود بهتر است. البته وسایل شستشو دهنده زیادی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند اما به نظر دکتر قارونی این روش بهترین روش شستشوی بینی با سرم پس از عمل جراحی زیبایی بینی‌ است، باید توجه داشته باشید که سه تا چهار روز پس از عمل جراحی بینی می‌توانید شستشو با سرنگ و سرم را شروع کنید ولی در روزهای ابتدایی باید بسیار آرام و بدون فشار این کار صورت پذیرد. هدف از شستشوی داخل بینی فقط و فقط تمیز نمودن داخل بینی است و نیازی نیست که از یک سوراخ بینی سرم وارد و از سوراخ دیگر خارج شود.

انجام به موقع و مرتب شستشوی بینی با سرم حتما باید توسط بیمار جدی گرفته شود و روزانه چند بار تکرار گردد. عدم انجام شستشو باعث می شود لخته های خون که در انتهای زمان جراحی در بینی شما ایجاد شده اند و نیز ترشحات بینی به مدت زیاد در بینی بمانند و نه تنها باعث ایجاد گرفتگی بینی و اختلال تنفس از بینی و کاهش حس بویایی می شود بلکه ممکن است این مواد تجمع یافته در داخل بینی عفونی شوند و باعث ایجاد بوی بد در بینی شود و تنفس بیمار بد بو شود و این عفونت با گسترش بیشتر می تواند باعث ایجاد موکوزیت یا التهاب مخاط که با درد داخل بینی همراه است گردد.

در صورتی که پس از عمل جراحی زیبایی بینی جراح در داخل بینی شما تامپون یا مش بگذارد معمولا این مش پس از ۳ روز خارج میشود و پس از خروج آن میتوانید به آرامی شستشوی داخل بینی با سرم را شروع نمایید و اگر هم از ابتدا مش داخل بینی شما نیست میتوانید به آرامی از روز سوم پس از جراحی بینی شستشوی داخل بینی را شروع نمایید.

 

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-12
https://www.rahafun.com/?p=69070
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا