عواملی که سلامت روده را به خطر می اندازند

عواملی که سلامت روده را به خطر می اندازند
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

عواملی که سلامت روده را به خطر می اندازند

روده

 

این عوامل برای سلامت روده مضر هستند
روده ها وظیفه جذب مواد خوراکی خوب را پس از هضم معده به عهده دارند, اگر روده ها با مشکلی مواجه شوند کل سیستم بدن با دشوار مواجه خواهد شد. سلامت روده نقش مهمی در حفظ سلامت و تندرستی کلی انسان ایفا میکند. در حقیقت, دانشمندان در حال آماده حدس می‌کنند سلامت روده میتواند در طیف گسترده ای از مریضی ها, از آکنه تا افسردگی و اختلالات دقت, نقش داشته باشد.

سلامت روده به دلایل بسیاری مهم هست, اما یکی از عوامل اصلی که بر اهمیت آن می افزاید, توانایی جذب مواد مغذی به طور کارساز از خوراکی های مصرفی هست. در نتیجه, اگر از جمعیت باکتری های خوب و ارزشمند روده محافظت نکنید, اینکه تا چه اندازه خوب و تندرست غذا بخورید احتمالا زیاد اهمیت نداشته باشد. در ادامه با برخی عادات که میتوانند به ضرر سلامت روده تمام شوند, اکثر آشنا می‌شویم.

استرس بیش از حد
آثار جسمانی استرس بسیار روشن میباشند; هنگامی که دچار استرس هستیم, بدن هورمونهای استرس مثل کورتیزول و آدرنالین را ترشح می‌کند, که ما را در اوضاع “جنگ یا گریز” قرار می‌دهد. در این شرایط جریان خون به سمت اندام های گوارشی کاهش می‌یابد که میتواند دشوار بزرگی برای سلامت روده باشد.

هورمونهای استرس ما را از حالت “استراحت و گوارش” خارج کرده و واکنش جنگ یا گریز را فعال می سازند. در این شرایط بدن انرژی را از سمت عملکردهای غیر ضروری «بعنوان مثال گوارش غذا» به سمت قلب و عضلات منتقل میکند تا امکان ارائه واکنشی سریع فراهم شود. اما این به معنای توقف موقتی ترشحات گوارشی و جنبش روده هست.

نشستن طولانی مدت
نشستن طولانی مدت به شدت برای گوارش بد هست و در نتیجه روی سلامت روده نیز تاثیر منفی دارد. دیر زمانی هست که می‌دانیم فعالیت های جسمانی مثل دویدن و شنا کردن میتوانند به حرکات روده کمک کنند که نظم گوارشی را در پی دارد. بدون تردید, یک سبک زندگی کم جنبش میتواند سرعت هر چیزی را کاهش دهد.

نوشیدن بیش از حد قهوه
همان گونه که عصبی بودن و احساس استرس محرک ترشح هورمونهای استرس هست, و غفلت بدن از گوارش را به همراه دارد, کافئین بیش از حد نیز عامل محرک دیگری هست که ترشح این هورمون ها را به همراه دارد.

بهره گیری غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها
بهره گیری از آنتی بیوتیک ها به مشکلی بزرگ در دنیای امروز تبدیل شده هست. پزشکان بیش از هر بار دیگری نگران شمار باکتری هایی میباشند که در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند.

یک علت دیگر برای پرهیز از بهره گیری غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها این هست که می‌توانند موجب مرگ باکتری های خوب در روده شوند. افزون بر این, حفظ جمیعت باکتری های خوب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و ممکن هست حتی به پیشگیری از ابتلا به حساسیت های خوراکی کمک کند.

مصرف ناکافی مواد خوراکی قلیایی‌ساز
مواد خوراکی قلیایی‌ساز به پیشگیری از بازگشت اسید معده و دیگر دشواری های گوارشی کمک میکنند و اساسا یک مزیت برای سلامت کلی دستگاه گوارش محسوب می‌شوند. بر همین زمینه, محصولاتی مثل سبزی ها برگدار تیره, سبزی ها ریشه ای مثل شلغم و چغندر و سرکه سیب را به رژیم خوراکی خود اضافه کنید.

غذا خوردن سریع
خیلی ساده به نظر می‌رسد, اما شمار زیادی از ما این نکته را فراموش می‌کنیم که هر چه غذا را بهتر بجویم, گوارش آن راحت‌تر خواهد بود و گاز و نفخ کمتری در دستگاه گوارش شکل میگیرد.

غذا خوردن بیش از حد و بی وقت
پیش از این اشاره شد که ورود به حالت استراحت و گوارش در طول روز برای انسان اهمیت دارد. اما به نظر می‌رسد در دنیای نوین امروز ما به غذا خوردن در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته تمایل داریم. این شرایطی نیست که انسان برای آن تکامل یافته باشد.

تحقیق های بیشتری به تاثیرات مثبت روزه گرفتن, اغلب به روزه‌داری متناوب ارجاع می‌شود, اشاره دارند. اینکه بین وعده های خوراکی خود به دستگاه گوارش استراحت دهید, بدون تردید چیزی هست که تشکر دستگاه گوارش را به همراه خواهد داشت.

مصرف ناکافی فیبر
فیبر برای سلامت دستگاه گوارش انسان اهمیت ویژه ای دارد. فیبر نامحلول با عبور از دستگاه گوارش به پاک‌سازی هر آنچه در آن گیر کرده هست, کمک می‌کند.

مصرف بیش از حد قند
قند مشکلی بزرگ برای روده هست. به نظر می‌رسد که مصرف قند پیوند نزدیکی با شکل گیری التهاب دارد, و التهاب مزمن نه تنها برای روده که میتواند برای کل بدن انسان فاجعه آمیز باشد.همین طور, قند گروه هایی از باکتری در روده را تغذیه می‌کند که ممکن هست این قسمت را در اختیار خود گرفته و از تنوع تندرست در جمعیت باکتریایی روده پیشگیری کنند.

مصرف گلوتن
گلوتن یک دشوار زیاد برای کسانی که به حساسیت های خوراکی مبتلا میباشند, محسوب میشود, اما حتی اگر به مریضی سلیاک مبتلا نباشید نیز حذف یا محدود کردن آن از رژیم خوراکی میتواند ایده خوبی باشد.

به قول پزشک دیوید پرموتر, بدن هر فردی با یک واکنش التهابی خفیف به گلوتن جواب می‌دهد, که نه تنها برای سلامت روده خطرناک هست, بلکه بسیاری دیگر از جنبه های تندرستی را میتواند تحت تاثیر قرار دهد. در شرایطی که گلوتن برای همه ی دشوار باریکلا نیست, زمانی که در تلاش برای بهبودی و درمان روده خود هستید, بهتر هست آن را از رژیم خوراکی خود کنار بگذارید.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-10-21
https://www.rahafun.com/?p=69886
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا