عواملی که باعث تنبل شدن مثانه می شوند

عواملی که باعث تنبل شدن مثانه می شوند
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

عواملی که باعث تنبل شدن مثانه می شوند

مثانه

 

این عادت ها مثانه را به شدت تنبل می کنند
سلامت مثانه ها بسیار اهمیت دارد، اگر مریضی شامل مثانه شود ممکن هست کلیه ها نیز با مشکل مواجه شوند و مریضی بغرنج گردد. مثانه عضوی عضلانی هست که وظیفه نگه داری ادرار و انتقال آن به مجرای ادرار را برعهده دارد. به طور معمول ورود حجمی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ سی‌سی ادرار به مثانه کافی هست تا این عضو فرمان تخلیه را برای مغز صادر کند

میدانید که سیستم عصبی بدن در ایجاد احساس پر شدن مثانه و همین طور احساس نیاز به دفع ادرار نقش قابل توجهی دارد و هرگونه اختلال در عملکرد مثانه و سیستم عصبی می تواند جسم و زندگی طبیعی فرد را با مشکلات فراوانی مواجه کند. یکی از این اختلالات «مثانه نوروژنیک یا مثانه عصبی» هست.

متأسفانه تعداد زیادی از مریضی‌ها مثل دیابت، ‌‌ام اس، پارکینسون و حتی آسیب‌های نخاعی می تواند بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر بگذارد و سیستم دفع ادرار را مختل کند. اما نکته مهم و قابل دقت این هست که همۀ وقت} مریضی‌ها و حوادث ما را دچار مشکل مثانه نوروژنیک نمی کند و گاهی عادت‌هایی ساده و به ظاهر کم اهمیت نیز ما را برای همۀ عمر دچار این مریضی میکند.

پزشک مهری مهراد در این باره می گوید: هرگونه اختلال در عملکرد سیستم عصبی مثانه باعث میشود دفع ادرار بدرستی و در زمان مناسب صورت نگیرد. این اختلال،«مثانه نوروژنیک یا مثانه عصبی» نامیده میشود که به دو شکل بروز می کند.مثانه شل «Flaccid» یکی از انواع مثانه عصبی هست که در آن عضلات مثانه بدرستی منقبض نمیشود

و اعصاب مثانه با وجود پر بودن آن هیچ پیامی برای تخلیه ادرار به مغز مخابره نمی کند. در چنین شرایطی بیمار با پر شدن بیش از حد مثانه، دچار بی‌اختیاری ادرار میشود.مثانه اسپاستیک «Spastic» نیز نوعی دیگر از مثانه عصبی هست که معمولاً به دنبال آسیب طناب نخاعی بالای قوس انعکاسی ایجاد میشود

و فرد مبتلا با حداقل حجم مایعات موجود در مثانه و گذشته از پر شدن ظرفیت مثانه، احساس پری مثانه و دفع ادرار دارد. متأسفانه در صورت حاد شدن این اوضاع، بیمار حتی با حدود ۵۰ سی سی ادرار هم دچار دفع بدون بازرسی ادرار می شود.رئیس انجمن نورویورولوژی می‌افزاید: مثانه شل معمولاً به‌دنبال بروز بعضی از مریضی‌ها ماننـــــد دیــابت،

‌‌ام اس، پارکینسون، بعضی جراحی‌ها در ناحیه کمر و حتی آسیب‌های نخاعی ایجاد میشود اما گاهی با بیمارانی مواجه میشویم که بدون ابتلا به هیچ یک از این مریضی‌ها از این اختلال رنج میبرند. بررسی‌ها و تحقیقات مستمر نشان داد این بیماران قربانی بعضی عادات نامناسب خود شده‌اند.

این دسته از بیماران به علت وسواس یا داشتن شغلی حساس ساعاتی طولانی ادرار خود را نگه می‌دارند و آن را دفع نمیکنند. این عادت در طولانی مدت باعث تنبل شدن مثانه خواهد شد. به عبارت ساده‌تر می توان گفت: هنگامی که مثانه پر می شود به مغز دستور دفع صادر می کند، اما فرد با بی‌توجهی به این دستور سطح حساسیت مثانه را افزایش میدهد و عملکرد سیستم عصبی مثانه را مختل میکند. انکار‌های مداوم، حس فرد به دفع ادرار را کاهش میدهد و او برای دفع ادرار دیرتر اقدام میکند. با گذشت زمان و پیشرفت اختلال در عملکرد سیستم عصبی، عضلات دیگر بدرستی منقبض نمیشوند.

از سوی دیگر پر ماندن مثانه برای طولانی مدت به شل شدن و کش آمدن عضله‌های مثانه منجر میشود. در چنین شرایطی، مثانه کارایی خود را از دست می دهد و دچار تنبلی میشود.این متخصص ادامه میدهد: چندی گذشته مریضی داشتم که در سن ۲۸ سالگی دچار تنبلی مثانه شده بود و باید برای دفع ادرار از سوند یا از دستگاه «ساکرال نورو مدولاسیون» بهره گیری می کرد.

این بیمار که کارمند یکی از ادارات بود، تنها به علت وسواس از صبح تا ساعات پایانی روز از سرویس بهداشتی اداره بهره گیری نمی کرد و تخلیه را موکول به خانه می کرد. این در حالی هست که یک فرد به طور عادی باید حداقل ۵ بار طی روز مثانه خود را تخلیه کند. به گفته پزشک مهراد، باقی ماندن طولانی مدت ادرار در مثانه احتمال ابتلا به عفونت ادراری

و حتی نارسایی کلیه‌ها را نیز افزایش می دهد. سم و املاح موجود در ادرار در صورت باقی ماندن در مثانه، دوباره جذب بدن می شوند و اساس تعداد زیادی از مریضی‌ها را فراهم میکنند. از سوی دیگر باقی ماندن ادرار در مثانه باعث می شود ادرار به سمت کلیه‌ها بازگردد و شرایط نارسایی کلیه‌ها را فراهم کند.

به گزارش پارس ناز رئیس انجمن نورویورولوژی می گوید: معمولاً به این بیماران پیشنهاد میشود برای در امان بودن از عوارض این مریضی در ساعات مشخص از سوند برای تخلیه ادرار بهره گیری کنند. گرچه این را هم نباید فراموش کرد که بهره گیری از سوند هم بسیار سخت و دردناک هست؛ کما این که شرایط بعضی عفونت‌ها را نیز فراهم میکند.

راهکار دیگر بهره گیری از دستگاه «ساکرال نورو مدولاسیون» «sacral nerve stimulator modulation» هست که در نخاع بیمار جاسازی میشود. وی در خاتمه تأکید می کند: بار دیگر این جمله تکراری اما ارزشمند را باید خاطرنشان کنم که پیشگیری همه ی وقت بهتر از درمان هست.

اصلاح بعضی عادت‌های رفتاری مثل وسواس و همین طور کنار گذاشتن تنبلی و تخلیه بهنگام، گام بزرگی هست که تعداد زیادی از افراد جامعه میتوانند برای تداوم سلامت خود بردارند.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-09-18
https://www.rahafun.com/?p=69688
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا