علائم و نشانه های کمبود شدید ویتامین در بدن

علائم و نشانه های کمبود شدید ویتامین در بدن
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

علائم و نشانه های کمبود شدید ویتامین در بدن

کمبود شدید ویتامین

 

علائم کمبود شدید ویتامین در بدن را بشناسید
کمبود ویتامین در بدن علائم و علامت هایی دارد که از جمله آنها دردهای عضلانی میباشند که بسیار شایع می باشند. خستگی یکی از شایع ترین علامت‌های ابتلا به کمبود ویتامین هست, اما کمبود ویتامین همه ی وقت به شکل خستگی ظاهر نمیشود. گاهی ممکن هست مشکلاتی در بدنمان ایجاد شوند که خیلی از ما نمیدانیم از کمبود ویتامین ناشی شده‌اند.

در ادامه در کنار ما بمانید تا در مورد ۷ علامت‌‌ کمبود ویتامین و منابع خوراکی تأمین‌کننده‌ی ویتامین‌های ضروری بدن اکثر بدانیم.

۱. دردهای عضلانی
چنانچه به صورت مداوم و بدون هیچ علت مشخصی, مثلاً بدون این که تمرینات ورزشی سنگین انجام داده باشید, دردهای عضلانی دارید, احتمالاً به کمبود ویتامین D مبتلا هستید. علیرغم شیوع بالای کمبود ویتامین D, چون علامت‌های کمبود این ویتامین خیلی واضح نیستند, تشخیص آن می تواند دشوار باشد.

با دقت به این که ویتامین D در سلامت استخوان‌ها, دندان‌ها و عضلات نقش دارد, اگر به همراه دردهای عضلانی, دندان‌ها و استخوان‌های‌تان هم دشوار دارد, لازم هست سطح این ویتامین در بدن‌تان اندازه‌گیری شود.برای این که به کمبود ویتامین D دچار نشوید, هرروز در معرض نور آفتاب قرار بگیرید و در رژیم خوراکی خود از شیر

یا سایر فرآورده‌های لبنیِ غنی شده با ویتامین D مانند ماست و پنیر کلبه «نوعی پنیر نرم با مزه ملایم» بهره گیری کنید. ماهی‌های چرب مانند سالمون یا ماهی‌ تن نیز از جمله منابع ویتامین D به تعداد می روند که به علت خطر رسوب جیوه در بدن بهتر هست اکثر از دو بار در هفته مصرف نشوند.

۲. کِرِختی پاها
چنانچه در ناحیه‌ی پاها احساس کرختی یا بی‌حسی میکنید و در راه رفتن‌تان هم دشوار ایجاد شده هست «مثلاً تعادل ندارید یا اغلب زمین می خورید», احتمالا به کمبود ویتامین ب۱۲ «B12» مبتلا هستید. حتماً می‌پرسید چرا؟

چون ویتامین B12 برای سلامت و عملکرد مغز و دستگاه عصبی ضروری هست. اگر سطح این ویتامین کم شود, مغز به دشواری می تواند با اعصاب بدن رابطه برقرار کند و به همین علت به بی‌حسی و دشواری های تعادل دچار خواهید شد.

برای افزایش سطح ویتامین B12, مصرف مواد خوراکی حیوانی مانند ماهی, مرغ و فرآورده‌های لبنی و نیز مواد خوراکی گیاهی مانند جایگزین‌های شیر یا گوشت و غلات صبحانه که با ویتامین B12 غنی شده باشند, پیشنهاد شده هست.

۳. دشوار دید در شب
آیا چون شب‌ها دشوار دید دارید, ترجیح میدهید همه ی وقت بعد از شام در خانه بمانید و بیرون نروید؟ گاهی دشوار دید در شب به کمبود ویتامین آ «A» مربوط میشود. ویتامین A در ساختن رنگدانه‌های سلول‌های گیرنده‌ی نوری در چشم‌ها و کمک به دید در نور کم مؤثر هست. کمبود ویتامین A موجب میشود شب‌ها نتوانید دید واضحی داشته باشید و احتمالا حتی به سایر اختلالات بینایی مانند دِژِنِراسیون ماکولا «ویرانی لکه‌‌ی زرد» نیز دچار شوید.

سبزی ها دارای برگ سبز مانند اسفناج و کلم‌‌برگ, سبزی ها دارای رنگدانه‌های نارنجی مانند هویج, سیب‌زمینی شیرین, فلفل دلمه‌ای نارنجی, طالبی و تخم‌مرغ از جمله منابع ویتامین A میباشند.

۴. تصویر‌العمل‌های کُند
آیا در گرفتن توپ کُند هستید؟ آیا حین رانندگی وقتی کسی ناگهان جلوی اتومبیل‌تان سبز می شود, نمی توانید سریع ترمز بگیرید؟ احتمالاً این تأخیرها ناشی از کمبود ویتامین ای «E» باشد و نه بی‌دست‌وپا بودن شما. ویتامین E برای سلامت دستگاه عصبی خوب هست و مانند ویتامین B12 به برقراری رابطه بین مغز و اعصاب بازرسی ‌کننده‌ی عضلات و تصویر‌العمل‌ها کمک می کند. کمبود ویتامین E موجب دشوارتر شدن برقراری این رابطه میشود.

جوانه‌ی گندم غنی‌ترین منبع تأمین‌کننده‌ی ویتامین E خوانده شده هست, پس این ماده‌ی مغذی را به رژیم خوراکی خود اضافه کنید. تخم‌مرغ, مایونز, گوشت اندام «organ meat» یا همان احشاء خوراکی, مغزها, دانه‌ها و آووکادو نیز از جمله سایر منابع ویتامین E به تعداد می روند.

۵. دیر التیام یافتن زخم‌ها
آیا وقتی دست‌تان را می‌بُرید یا جراحت دیگری برای‌تان پیش می آید, زخم‌های‌تان دیر التیام مییابند؟ احتمالاً بخشی از این دشوار ناشی از کمبود ویتامین سی «C» باشد. سلول‌های پوستی و سایر سلول‌هایی که پس از ایجاد جراحت باید خودشان را به منظور شروع پروسه التیام بازسازی کنند,

به ویتامین C و همین طور ویتامین A و زینک «روی» نیاز دارند. التیام زخم‌ها بدون میزان کافی از این مواد مغذی دشوارتر خواهد شد و به همین علت احتمال عفونی شدن زخم‌ها افزایش مییابد.برای این که به کمبود ویتامین C مبتلا نشوید, مصرف هرروز‌ی مرکبات مانند گریپ‌فروت و انواع لیموها و نیز سبزی ها دارای برگ سبز مانند اسفناج, مَنداب یا همان آراگولا و کلم‌برگ را در رژیم خوراکی خود بگنجانید.

۶. احساس افسردگی
علائم کمبود ویتامین همۀ وقت} در جسم ظاهر نمیشوند. همۀ‌ی ما ممکن هست گاهی وقت‌ها دل‌مان بگیرد, اما چنانچه متوجه شدید که این دشوار در حال ناگوار‌تر شدن هست, طوری که افسردگی گرفته‌اید یا اکثر روزها ناراحت هستید, شک کنید که احتمالاً به کمبود ویتامین ب۱ «B1» مبتلا شده‌اید. این ویتامین مانند ویتامین B12 برای سلامت سلول‌های عصبی و مغزی ضروری هست.

کمبود ویتامین B1 در عملکرد این سلول‌ها اضطراب ایجاد میکند و در نتیجه‌ ممکن هست به دشواری های روانی مانند افسردگی دچار شوید. کمبود این ویتامین به ندرت رخداد می‌افتد, اما در افراد الکلی, مبتلایان به مریضی کرون «نوعی مریضی التهابی روده» یا بی‌اشتهایی «آنورِکسیا» ممکن هست بروز کند.

منابع خوراکی حاوی این ویتامین عبارتند از گوشت قرمز و سفید, گوشت احشاء مانند کبد, نخود, لوبیا, عدس و ملاس سیاه «شربتی غلیظ که از چغندرقند یا نیشکر به دست می آید».

۷. بوی بد دهان
بوی بد دهان ممکن هست از کمبود ویتامین ب۳ «B3» ناشی شود, به خصوص اگر خوب مسواک میزنید و نخ دندان بهره گیری میکنید و به طور کلی در رعایت بهداشت دهان و دندان کوشا هستید. کمبود ویتامین B3 به ضعیف شدن عملکرد کبد می‌انجامد.

کبد روی عملکرد صحیح معده و روده‌ها تاثیر می گذارد و به همین علت اضطراب در عملکرد آن به دشواری های گوارشی و در نهایت بوی بد دهان منجر خواهد شد. این کمبود در افراد الکلی موجب کاهش سطح انرژی میشود.برای پیش گیری از ابتلا به کمبود ویتامین B3, مصرف احشاء خوراکی, ماهی‌های چرب, دانه‌ی آفتابگردان و سبزیجاتی مانند چغندر پیشنهاد شده هست.

به طور کلی, کمبود ویتامین چیزی نیست که تشخیص آن از جانب خودِ افراد به سادگی امکانپذیر باشد. چنانچه احساس می کنید علائمی دارید که احتمالا به کمبود ویتامین مربوط باشند, حتماً با یک دکتر مشورت کنید و از مصرف خودسرانه‌ی قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین بپرهیزید.

یک آزمایش خون ساده سطوح ویتامین‌ها در بدن تان را مشخص می کند و دکتر در صورت مشاهدۀ هر نوع کمبودی در سطوح ویتامین‌ها راهنمایی‌ های لازم را برای بازگشت به اوضاع عادی در اختیارتان خواهد گذاشت.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-11-12
https://www.rahafun.com/?p=69960
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا