علائم و نشانه های مسمومیت غذایی

علائم و نشانه های مسمومیت غذایی
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

علائم و نشانه های مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی

 

با اولین علایم مسمومیت غذایی آشنا شوید
مسمومیت خوراکی همۀ وقت همراه با حالت تهوع هست اما در ابتدا خود را با بی حالی و سردرد نشان می دهد. تب نیز در مسمومیت های شدید رخ می دهد. مسمومیت خوراکی یک مریضی ناشی از مصرف موادغذایی یا نوشیدنی‌های حاوی باکتری‌ها, ویروس‌ها یا انگل‌های زیان آور هست.

در شرایطی که شمار زیادی از موادغذایی به‌طور بالقوه حاوی موجودات زیان آور میباشند, اما به‌طور معمول طی پخت‌وپز انها از بین میروند.با این همۀ, اگر بهداشت رعایت نشود و موادغذایی به‌روش درست ذخیره و نگه داری نشوند, برای نمونه, عدم شست‌و‌شوی دست‌ها یا نگه داری گوشت‌خام در یخچال, حتی غذا های پخته نیز میتوانند آلوده بوده و موجب مریضی شوند.

خوردن مواد‌خوراکی حاوی سموم زیان آور نیز میتواند علت مسمومیت خوراکی باشد. این سموم می توانند به‌طور طبیعی در غذاها وجود داشته باشند, مثل برخی گونه‌های قارچ, یا توسط باکتری در خوراکی که فاسد شده هست, فرآوری شوند.

علامت‌های مسمومیت خوراکی
اسهال
اسهال در قالب مدفوع شل و آبکی توصیف می شود که سه بار یا اکثر طی ۲۴ ساعت رخ میدهد. این شرایط به‌طور معمول علامت‌ای از مسمویت خوراکی هست.اسهال زمانی رخ میدهد که کارایی روده برای بازجذب آب و دیگر مایعات ترشح شده طی فرایند گوارش به‌واسطه التهاب کاهش می یابد.

هم‌چنین, اسهال ممکن هست با علائم دیگر, مثل حس نیاز به بهره گیری از توالت, نفخ یا گرفتگی‌های شکمی همراه باشد.از آنجایی که فرد مبتلا به اسهال آب بیشتری را نسبت به شرایط عادی از دست میدهد, در معرض خطر کم‌آبی بدن قرار می گیرد.

استفراغ
استفراغ یک مساله طبیعی برای افراد مبتلا به مسمویت خوراکی هست. این شرایط زمانی رخ می دهد که عضلات شکم و دیافراگم به‌شدت منقبض می شوند و فرد را مجبور می کنند به‌صورت غیر ارادی محتوای معده را بالا آورده و وارد دهان کند.این یک مکانیسم محافظتی هست و هنگامی که بدن درتلاش هست از شر ارگانیسم‌ها یا سموم خطرناک خلاص شود, رخ می دهد. در واقع, مسمویت خوراکی اغلب به شکل‌گیری حالت تهوع و استفراغ شدید منجر میشود.

لرز
لرز میتواند به واسطه تلاش بدن برای افرایش دما شکل بگیرد. لرز موجب می شود تا عضلات به سرعت منقبض و منبسط شوند, که این شرایط گرما فرآوری میکند. لرز اغلب با تب همراه هست, زیرا پیروژن‌ها بدن را فریب میدهند که بیش از حد سرد شده هست و باید گرم شود.تب میتواند به واسطه مریضی‌های گوناگونی, از جمله مسمویت خوراکی, شکل بگیرد, از این جهت, لرز نیز یکی از علائم متعارف آن هست.

ضعف وخستگی
ضعف‌وخستگی از دیگر علامت‌های شایع مسمویت خوراکی میباشند. این علائم به واسطه انتشار پیام رسان‌های شیمیایی به اسم سیتوکین‌ها شکل می گیرند.افزون بر این, کاهش میزان غذای مصرفی به واسطه کاهش اشتها ممکن هست موجب احساس خستگی در فرد مریض شود.ضعف و خستگی هر دو از علائم رفتار مریضی میباشند, که به بدن در استراحت و اولویت بندی بهتر کمک می کند.

حالت تهوع
حالت تهوع احساس ناخوشایندی هست که بر زمینه آن به‌نظر می رسد در شرف استفراغ کردن هستید, اگرچه ممکن هست این رخداد به واقع رخ دهد یا خیر.در شرایطی که حالت تهوع هنگام مسمومیت خوراکی طبیعی هست, اما این شرایط به‌دلایل گوناگونی میتواند شکل بگیرد, که از آن جمله می توان به میگرن,

مریضی حرکت, و غذا خوردن بیش از حد اشاره کرد.حالت تهوع مرتبط با مسمویت خوراکی به‌طور معمول پس از یک تا هشت از یک وعده خوراکی شکل می گیرد.

دردهای عضلانی
هنگامی که با یک عفونت, مثل مسمویت‌خوراکی, مواجه هستید, امکان تجربه دردهای عضلانی وجود دارد. این شرایط به‌علت آن شکل میگیرد که سیستم‌ایمنی فعال شده و موجب التهاب می شود.طی این فرایند, بدن به‌ هیستامین«یک ماده‌شیمیایی که به گشاد شدن

رگ‌های خونی کمک می کند»اجازه می دهد گلبول‌های سفید بیشتری برای مبارزه با عفونت منتقل شوند, ترشح ‌کند.هیستامین به افزایش جریان خون به مناطق آلوده بدن کمک میکند. در کنار مواد دیگر درگیر در واکنش سیستم‌ایمنی, از قبیل سیتوکین‌ها, هیستامین میتواند به بخش‌های دیگر بدن رفته و گیرنده‌های درد را تحریک کند.

درد و گرفتگی شکمی
دردشکمی در ناحیه زیر قفسه‌سینه و بالای لگن احساس میشود. در موارد مسمومیت خوراکی, ارگانیسم‌های زیان آور میتوانند سمومی را ساخت کنند که دیواره داخلی معده و روده‌ها را تحریک میکنند. این شرایط میتواند به شکل‌گیری التهاب در معده منجر شود, که ممکن هست

درد در ناحیه شکم را موجب شود.افراد مبتلا به مسمومیت خوراکی ممکن هست گرفتگی در ناحیه شکم را نیز تجربه کنندف زیرا عضلات شکم منقبض می شوند تا حرکات طبیعی روده را به منظور خلاص شدن از شر ارگانیسم‌های زیان آور در کوتاه‌ترین زمان ممکن تسریع کنند.

سردرد
سردردها بسیار شایع میباشند. افراد میتوانند به‌دلایل گوناگون از جمله استرس, مصرف الکل, کم‌آبی بدن و خستگی دچار سردرد شوند.به‌علت این که مسمویت خوراکی ممکن هست خستگی و کم‌آبی بدن را به‌همراه داشته باشد, میتواند به شکل‌گیری سردرد نیز منجر شود.کم‌آبی بدن میتواند به‌صورت مستقیم مغز را تحت تاثیر قرار داده و موجب از دست دادن مایع در این اندام و کوچک‌شدن موقتی آن شود.

تب
در صورتی که دمای بدن از محدوده عادی – ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتیگراد – اکثر شود, شما تب دارید. تب از علامت‌های شایع شمار زیادی از مریضی‌هاست و به‌عنوان بخشی از دفاع طبیعی بدن در مقابل عفونت رخ میدهد.مواد تولیدکننده تب به اسم پیروژن‌ها افزایش دما را موجب میشوند. انها توسط سیستم‌ایمنی بدن یا باکتری‌های عفونی که وارد بدن شده‌اند, ترشح میشوند.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-10-13
https://www.rahafun.com/?p=69854
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا