علائم سرطان سینه و نحوه تشخیص آن

علائم سرطان سینه و نحوه تشخیص آن
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

علائم سرطان سینه و نحوه تشخیص آن

سرطان سینه

سرطان سینه در حالت عادی هیچ نشانه‌ ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌ کند، اما تشخیص به موقع آن می‌ تواند موجب نجات فرد مبتلا بشود. این سرطان از بافت پستان شروع می شود و در زنان شایع تر است. البته لازم است بدانید که احتمال ابتلا به آن در مردان نیز وجود دارد.

از عوامل ایجادکننده بیماری سرطان سینه می توان به پیشینه ی خانوادگی، افزایش سن (بالای ۳۵ سال)، شروع قاعدگی پیش از ۱۲ سالگی، شروع یائسگی زودهنگام یا دیرهنگام، چاقی مفرط، عدم حاملگی و … اشاره کرد.

در همین راستا، شاید بد نباشد به علائم سرطان سینه نیز نگاهی اجمالی داشته باشیم تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید. برای این منظور در ادامه همراهمان باشید.
نشانه های سرطان سینه

از بارزترین علائم سرطان سینه در مراحل اولیه و پیشرفته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر شکل در نوک سینه
دردی که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرفته باشد.
توده‌ی تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرود.
ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها
قرمزی، تورم، خارش پوست، حساسیت در پوست یا جوش که دلیلی برایش وجود ندارد
تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها
تورفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل
بزرگ شدن یکی از سینه‌ها
فرورفتگی در سطح سینه‌ها
بافت پوست به شکل پوست پرتقال درآمده باشد.
درد اندام تناسلی
کاهش بی‌دلیل وزن
بزرگ شدن توده‌های غدد لنفی زیربغل
رگ قابل رویت روی سینه‌

گفتنی است، داشتن یک یا تعداد بیشتر از این علائم به معنی این نیست که به سرطان سینه مبتلا هستید. برای مثال ترشح از نوک سینه می‌تواند ناشی از عفونت باشد. اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید برای معاینه به پزشک‌ مراجعه کنید.

نحوه تشخیص بیماری

خانم ها بهتر است به طور مرتب پستان خود را معاینه کنند و در صورت مشاهده نشانه های غیرطبیعی سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

لازم به یادآوری است که در مراحل اولیه سرطان سینه، ممکن است هیچ دردی یا ناراحتی وجود نداشته باشد و فرد فقط از طریق انجام آزمایشات منظم و ماموگرافی می تواند تغییرات سینه خود را متوجه شود.

همچنین گفتنی است که برخی از برآمدگی و تغییرات ظاهری پستان خوش خیم بوده و با دارو و درمان های مربوطه برطرف می شوند. اما این سوال پیش می آید که چگونه می توان در خانه سینه را معاینه کرد و از سرطانی بودن یا نبودن آن مطلع شد؟

در زیر برخی از روش های این امر را برایتان ذکر کرده ایم:

صاف بایستید و شکل ظاهری سینه های خود یعنی اندازه، فاصله بین سینه ها، تغییر در رنگ پوست، بافت یا نوک سینه را بررسی کنید.
جلوی آینه بایستید، دست ها را بالا برده و پشت سر قرار دهید. سپس به نوک سینه و هاله اطراف آن نگاه کنید و ببینید فرورفتگی یا برآمدگی در این نواحی بوجود نیامده باشد.
دست های خود را پایین بیاورید. با انگشتان دست راست، به آرامی نوک سینه چپ را فشار دهید و نوک سینه را به طرف جلو بکشید. ببینید که آیا نوک سینه به جای اول خود برمی گردد؟ آیا مایعی از نوک سینه ترشح می شود؟ تغییرات را یادداشت کنید.

بد نیست اشاره کنیم که زمان مناسب برای معاینه پستان توسط خود فرد، چند روز پس از اتمام قاعدگی است زیرا هورمون ها ثابت هستند. در صورت یائسه بودن، هر ماه یک روز مشخص را به این کار اختصاص دهید.

در آخر نیز از چهره‌ هایی‌ که به دلیل سرطان پستان، جان خود را از دست داده‌ اند می توان به افراد زیر اشاره کرد:

اینگرید برگمن، بازیگر شهیر تاریخ سینما و برنده جایزه اسکار که در سن ۶۷ سالگی و در اثر عوارض مربوط به این بیماری جان خود را از دست داد.
مدونا لوئیس سیکونه، مادر خواننده معروف (مدونا)، در سن ۳۰ سالگی و در زمانی که مدونا تنها ۶ سال داشت، از دنیا رفت.
بت دیویس، بازیگر معروف و برنده جایزه اسکار، در ۸۱ سالگی درگذشت.
اوریانا فالاچی، نویسنده و روزنامه‌نگار شهیر ایتالیایی، در ۷۷ سالگی از دنیا رفت.
کلارا هیتلر، مادر آدولف هیتلر، در ۴۷ سالگی درگذشت.

همین طور بد نیست به آنجلینا جولی اشاره کنیم که پس از اینکه متوجه شد حامل ژن «معیوب» BRCAI است، که خطر ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان را افزایش می دهد، تصمیم گرفت با عمل جراحی پیشگیرانه هر دو پستان و نیز تخمدان و لوله های رحم خود را پاکسازی نماید.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-07-28
https://www.rahafun.com/?p=66075
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا