روش های پیشگیری از ایجاد پای پرانتزی و ایکس

روش های پیشگیری از ایجاد پای پرانتزی و ایکس
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

روش های پیشگیری از ایجاد پای پرانتزی و ایکس

پای پرانتزی و ایکس

 

شناخت و درمان پای ایکس و پرانتزی

قدم هایت را صاف بردار!

وقتی کودک هستیم و اولین قدم هایمان را با برمی داریم، همه ی نزدیکان، ما را تشویق می کنند و راه رفتن، یک پیروزی در آن دوران محسوب می شود. بزرگ تر هم که می شویم برای رفتن به مدرسه و دانشگاه و هزار ً ویک موقعیت دیگر دائما ازپاهایمان استفاده می کنیم. با افزایش سن، باز هم راه رفتن ادامه دارد. با این ً حساب پاها یکی از بخش های مهم بدن محسوب می شود که دائما در حال حرکت کردن هستند. شاید خیلی کم پیش بیاید که والدینمان یا خودمان توجهی به ساختار پاهایمان داشته باشیم. گاهی برخی از افراد ساختار پاهایشان به گونه اى است که برایشان حسابی دردسرساز می شود. پای ایکس (X) و پای پرانتزی، عارضه های دردسرسازی هستند که باید درمان شوند. نظرات «دکتر علی ترکمان» متخصص ارتوپدی و آسیب های ورزشی، فلوشیپ زانو و عضو هیئت علمى دانشگاه علوم پزشکی ایران را در این مورد با هم مى خوانیم.

پاها چگونه رشد می کنند؟

زمانى که نوزادی به دنیا می آید، در ابتدا پاهای او حالت پرانتزی دارد و به تدریج و در حدود دوسالگى این حالت از بین می رود. از حدود دوسالگى به بعد، پاها شکل ایکس ( X) به خود می گیرند. به تدریج با نزدیک شدن به سن حدود چهارسالگى این حالت کم می شود و در سن حدود نه سالگى، حالت ایکس بودن پا از بین می رود و کم کم پاها شکل طبیعی به خود می گیرند و صاف می شوند؛ اما در برخی از افراد شکل پاها به حالت طبیعی برنمی گردد که این مسئله می تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد.

نگاه دقیق به شکل پاها

برای بررسی وضعیت پاها، کودک باید درحالى که پاهای خود را جفت کرده است، بایستد و فرد دیگری در روبه روی او قرار بگیرد. چنانچه بین قوزک داخلی پاها در زمان ایستادن به صورتی که پاها جفت شده اند، حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر فاصله باشد، کودک به تغییر شکل پای ایکس مبتلاست. همچنین درصورتى که فاصله بین دو زانو زیاد باشد (بیش از ۱۰ سانتی متر)، در چنین شرایطی پای کودک، دچار عارضه ی «پای پرانتزی» شدید است. چنانچه کودک به هرکدام از این اختلال ها مبتلا باشد، والدین باید برای بررسی بیشتر، فرزندشان را نزد پزشک متخصص ارتوپدی ببرند.

چرا پاها صاف نیست؟

هنوز علت اصلی و مشخصی برای بروز اختلال در ظاهر پاها مشخص نشده است و تنها در برخی از موارد نادر، نرمی استخوان شدید می تواند دلیلی برای ابتلا به این نوع اختلالات باشد ولی این مشکل، علت اصلی برای این موضوع محسوب نمی شود.

آدم های ایکس و پرانتزی!

افرادی که دارای پاهای ایکس هستند، معمولاً انعطاف پذیری زیادی در مفاصل پاهایشان وجود دارد. همچنین این دسته از افراد، کف پای صافی دارند، ضمن اینکه قوز پشت، یکی دیگر از ویژگی های این دسته از افراد محسوب می شود. افتادگی شانه هم می تواند از دیگر علائم ابتلا به عارضه ی پاى ایکس باشد. این دسته از افراد در راه رفتن و نشستن دچار مشکل می شوند. افرادی که پای پرانتزی دارند، معمولاً این ویژگی ها در آن ها دیده نمی شود.

درمان ضروری است؟

شاید این سؤال که «آیا باید حتماً درمان در کودکان انجام شود یا نه؟» ذهن والدینی را که بچه های آن ها به پاى پرانتزی یا ایکس مبتلا هستند، حسابی درگیر کرده باشد. در جواب به این سؤال باید گفت که اگر مشکل شدید یا حتی خفیف هم باشد، باید حتماً کودک را نزد پزشک متخصص ارتوپدی برای درمان برد. زمانی که کودک زیر ده سال، در حال رشد بوده و تغییر شکل در پاها خفیف باشد، در چنین شرایطی باید تحت نظر متخصص ارتوپدی قرار بگیرد و هر چند وقت یک بار معاینه انجام شود. چنین کاری به این دلیل انجام می شود که میزان پیشرفت یا کاهش مشکل مورد بررسی قرار بگیرد. درمان در سنین زیر ده سال با استفاده از کفش مخصوص و زانوبند انجام می شود. این درمان هم برای پای پرانتزی و هم برای پای ایکس در نظر گرفته می شود.

درمان در سن بالاتر

بعد از سن ده سالگى، درمان متفاوت خواهد بود چون استفاده از زانوبند برای کودک در سن بالا چندان راحت نیست، به همین دلیل ممکن است پزشک متخصص ارتوپدی، جراحی را برای کودک در سن بالاتر در نظر بگیرد. البته موارد نادری هم وجود دارند که طی آن ها پاهای کودک به درمان های معمول (زانوبند و کفش) جواب نمی دهد و پزشک در چنین شرایطی جراحی را برای کودک توصیه می کند.

برای درمان، پزشک در حدود سن شانزده تا هجده سالگى، یک طرف صفحه ی رشد استخوان را به شیوه ای خاص می بندد تا مشکل پا با این شیوه، اصلاح شود. اگر فرد دچار عارضه در این سنین، مشکل خود را برطرف نکند، درمان را باید در سن بالاتر دنبال کند. درمان را تا سنین حدود پنجاه تا شصت سالگی نیز می توان انجام داد ولی هر چه سن فرد کمتر باشد، درمان راحت تر است. عمل جراحی که در سن بالاتر انجام می شود، روی خود استخوان خواهد بود و بعد از جراحی ممکن است در استخوان پا، پلاتین کار گذاشته شود تا استخوان بتواند جوش بخورد.

 

پای پرانتزی و ایکس

 

ترس از عمل جراحی

خیلی از والدین از اینکه فرزندشان در سن کم زیر تیغ جراحی برود، می ترسند و به همین دلیل به نوعى مانع از درمان فرزندشان می شوند، درحالى که عمل جراحی بستن صفحه ی رشد استخوان، یک عمل ساده است و درصورتى که پزشک متخصص ارتوپدی، چنین عمل جراحی ای را ضروری بداند، نباید مانع آن شد چون درمان برای فرد در سن بالا با مشکلات بیشتری همراه است.

خستگی بی پایان

افرادی که دارای پای ایکس یا پرانتزی هستند، علاوه بر اینکه در سن بالا احتمال ابتلا به آرتروز شدید در آن ها بالاست، در سن پایین تر نیز مشکلاتی دارند. افرادی که پاهای آن ها پرانتزی است، عضلات بیرون ساق پا و ران آن ها دائما دچار کشش می شود، به همین دلیل این دسته از افراد، همیشه از درد و خستگی در این نواحی در رنج هستند. افرادی که پای آن ها حالت ایکس دارد نیز با مشکلاتی مواجه می شوند این دسته از افراد به دلیل حالت پایشان، دچار احساس درد شد. افرادی که پای آن ها حالت ایکس دارد، به دلیل برخورد و خستگی دائمی در ناحیه ی داخل ساق پا و رانشان خواهند زانوها به یکدیگر، نمی توانند به راحتى بدوند یا با سرعت راه بروند. دردها و ناراحتی های جدی در افرادی که پای آن ها پرانتزی یا ایکس است از حدود سى سالگى به بعد بروز می کند و پیش از رسیدن به این سن، درد و ناراحتی کمی را احساس می کنند. گاهی همین مسئله باعث می شود که افراد برای درمان خیلی دیر مراجعه کنند؛ درست زمانى که زانوهایشان دچار خوردگی و ساییدگی شدید شده است.

حرکات اصلاحی چقدر مؤثر است؟

شاید خیلی از افراد تصور کنند که می توان پای ایکس و پرانتزی را با حرکات اصلاحی درمان کرد، درحالى که حرکات اصلاحی نمی تواند درمان اصلی پای ایکس یا پرانتزی باشد. حرکات اصلاحی تنها می تواند به رفع خستگی عضلاتی که دائماً تحت فشار قرار می گیرند، کمک کند.

محدودیت برای ورزش؟

بسیاری از والدین نگران این موضوع هستند که ورزش باعث تشدید مشکلات پای پرانتزی یا پای ایکس فرزندشان شود. این نگرانی والدین بى مورد است و ورزش تأثیرى بر تشدید وضعیت کودک نخواهد داشت، تنها آن دسته از کودکانی که دچار پای ایکس هستند، ممکن است به دلیل ساختار پایشان و برخورد زانوها به یکدیگر تمایل چندانی به دویدن نداشته باشند.

مچ کج داری؟

خیلی از افراد تصور می کنند که پای ایکس یا پرانتزی می تواند باعث فشار به ستون فقرات می شود، درحالى که ارتباط چندانی بین ستون فقرات و این مشکلات وجود ندارد. افرادی که پای ایکس دارند، معمولاً با مشکل تغییر شکل در مچ پا مواجه می شوند، به همین دلیل علاوه بر درمان های اصلی، برای آن ها کفی طبی هم تجویز می شود تا مچ پا و کف پای صاف آن ها باعث بروز مشکل نشود.

درمان زودتر، عوارض کمتر

ابتلا به پاى پرانتزی، شایع تر از پای ایکس است و خانم ها نسبت به آقایان، معمولاً بیشتر به این مشکل مبتلا می شوند. پای پرانتزی و افزایش وزن، می تواند باعث آرتروز و ساییدگی شدید در استخوان زانو شود. به عبارت روشن تر، افراد مبتلا به پاى ایکس دچار ساییدگی و خوردگی در قسمت بیرونی زانو می شوند و در عارضه ی پای پرانتزی قسمت داخلی زانو، دچار خوردگی و ساییدگی خواهد شد. در نتیجه، درمان هر دو عارضه، پیش از آسیب رسیدن به زانوها ضروری است. برخی از افراد برای زیبایى اندام خود، اقدام به درمان این عارضه می کنند ولی هدف اصلی درمان در چنین شرایطی، پیشگیری از آرتروز و ساییدگی شدید زانو در سنین بالاست.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-15
https://www.rahafun.com/?p=69183
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا