راهنمای خرید تبلت

راهنمای خرید تبلت
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

راهنمای خرید تبلت

راهنمای خرید تبلت

امروزه تبلت به یکی از وسایل پر کاربرد برای افراد به حساب می آید.جوری که بعضی ها معتقد اند که این تبلت های کوچک به زودی جای لپ تاپ ها و کامپیوتر های رومیزی را میگیرد و باعث می شود آن ها از رده خارج شوند.برای این منظور سعی کردیم راهنمای کاملی برای خرید تبلیت را قرار دهیم…

 

در این مطلب نکاتی ساده ولی کلیدی را برای انتخاب صحیح یک تبلت مطرح می‌کنیم تا با استفاده از آن بتوانید دامنه انتخاب‌های موجود را به نیاز خود نزدیک‌تر کنید.

سرانجام موج تبلت‌ها به ایران رسید و تقاضا برای این محصولات افزایش پیدا کرده است. بازار نیز آماده پاسخگویی به این نیاز است و تنوع تبلت‌های موجود در بازار نشان می‌دهد انتخاب‌های مختلفی برای کاربران وجود دارد.

اگر از محصولات اپل صرف نظر کنیم، رقابت تبلت‌ها بر اساس دو سیستم عامل اندروید و ویندوز در جریان است. محصولات مبتنی بر ویندوز دارای قیمت بالایی هستند و در حال حاضر ارزان‌ترین آنها بالای ۲ میلیون تومان است.

در مقابل تبلت‌های اندرویدی دارای قیمت منطقی‌تری هستند و حتی با بودجه زیر ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد.

اندازه

تبلت‌های اندرویدی دارای اندازه‌هایی بین ۵ تا ۱۱ اینچ هستند اما دو سایز ۷ و ۱۰ اینچ طرفداران بیشتری دارند. تبلت‌های هفت اینچی به علت اندازه کوچک‌، دارای قدرت حمل بالایی هستند و غالبا برای کار با اینترنت و اسناد متنی استفاده می‌شوند. این تبلت‌ها با توجه به مشخصات فنی خود توانایی بازی و پخش فیلم را هم دارند و اگر اندازه صفحه نمایش یک عامل محدودکننده نباشد تفاوتی بین آنها و سایر تبلت‌ها از نظر کارایی نیست.

گروه تبلت‌های ۱۰ اینچی اندازه نمایشگر بزرگ‌تری دارند و به همین دلیل جابجایی آنها با محدودیت‌های بیشتری مواجه است اما گسترش محدوده صفحه نمایش باعث شده تا کاربردهایی مانند فیلم، بازی و برخی کارهای گرافیکی روی آنها بهتر انجام شود.

بین این دو گره دست دیگری از تبلت‌ها نیز وجود دارند که سایز آنها ۸ اینچ است و ترکیبی از مزایا و معایب هر دو گروه را به همراه دارند. اغلب کاربران حرفه‌ای که از تبلت‌ها علاوه بر سرگرمی برای کار نیز استفاده می‌کنند سایز هفت اینچ را ترجیح می‌دهند زیرا حمل آن آسان است و وزن اندکی دارد در مقابل این گروه برای فعالیت‌هایی که احتیاج به وسعت دید دارد از لپ‌تاپ یا دسکتاپ استفاده می‌کنند.

مشخصات فنی

توان پردازش و کار با تبلت بطور مستقیم به مشخصات آن وابسته است. تبلت‌ها برای اجرای همزمان چند برنامه، محدودیت بیشتری نسبت به رایانه‌ها دارند و توان گرافیکی آنها نیز هنوز ابتدایی و ساده است. در نتیجه در مقایسه با رایانه‌ها انتخاب مواردی مثل فرکانس، تعداد هسته‌های پردازشی، حافظه و فضای ذخیره‌سازی باید با توجه بیشتری انجام شود. با وجود اینکه مشخصات فنی کاملا با کاربرد دستگاه ارتباط دارد اما می‌توان توصیه‌هایی را فارغ از نام‌ها و مدل‌ها، برای انتخاب بهتر مطرح کرد. پردازنده‌هایی که دارای دو یا چند هسته پردازشی هستند می‌توانند کارایی بهتری حین اجرای برنامه‌ها داشته باشند ضمن اینکه توان عملیاتی بالای یک گیگاهرتز نیز در سرعت دستگاه موثر است. پس می‌توان گفت برای اجرای اغلب برنامه‌های اندرویدی، یک پردازنده با دو هسته پردازشی و فرکانس یک گیگاهرتز یا مدل‌های قوی‌تر مناسب هستند. بدیهی است که این موضوع بطور مستقیم روی قیمت تاثیرگذار خواهد بود.

حافظه موقت یا رم در تبلت‌ها مشخص می‌کند چه تعداد برنامه و با چه سرعتی می‌توانند اجرا شوند. در اندروید برخی پردازش‌ها در زمینه سیستم عامل در حال اجرا هستند و برخی دیگر نیز به صورت آماده منتظر فرمان می‌مانند تا با سرعت بیشتری اجرا شوند. پس هر چقدر رم بالاتر باشد کارایی دستگاه نیز بهتر خواهد بود. سه سطح حافظه در تبلت رایج است که شامل ظرفیت‌های ۵۱۲ مگابایت، یک و دو گیگابایت می‌شود. اغلب مدل‌های ارزان قیمت دارای ۵۱۲ مگابایت ظرفیت هستند که قسمتی از آن برای سیستم‌عامل و قسمت دیگر برای نرم‌افزارها است. این ظرفیت اگرچه برای گوشی‌های موبایل و کاربردهای ساده مانند مرور وب مناسب است اما محدودیت‌های بیشتری نسبت به سایر ظرفیت‌ها دارد.

حافظه‌های یک گیگابایتی برای اغلب نیازهای کاربران مناسب هستند و از طرف دیگر تاثیر آنها روی افزایش قیمت دستگاه زیاد نیست. حافظه‌های دو گیگابایتی نیز برای تبلت‌هایی توصیه می‌شوند که برنامه‌های سنگین مانند بازی‌ها را اجرا می‌کنند. توجه داشته باشید این توصیه‌ها کاملا عمومی هستند و می‌توانند با توجه به نیاز افراد و کاربردی که تبلت برای آنها دارد متفاوت باشند.

ظرفیت ذخیره‌سازی

ظرفیت ذخیره‌سازی یکی از مواردی است که اغلب سازندگان از آن به عنوان یک ابزار توسعه بازار استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برخی مدل‌ها دارای هشت گیگابایت ظرفیت هستند و مدل‌های دیگر با قیمت متفاوت اما با همان مشخصات فنی، ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت ظرفیت دارند.

تبلت‌ها می‌توانند دو فضا برای ذخیره‌سازی اطلاعات داشته باشند.

ظرفیت درونی دستگاه از یک حافظه سریع تشکیل شده و به همین دلیل قیمت بالایی دارد. نوع دیگر ذخیره‌سازی، روی کارت‌های حافظه انجام می‌شود که در مقایسه با حافظه درونی سرعت و قیمت پایین‌تری دارد و بنا به نیاز کاربر به صورت جداگانه انتخاب می‌شود.

نکته مهم اینجا است که تمام تبلت‌ها از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند و برخی از آنها صرفا فضای درونی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

اگر تبلتی با ظرفیت پایین مثلا ۸ گیگابایت انتخاب می‌کنید لازم است که تبلت از کارت‌های حافظه مانند میکرو اس‌دی نیز پشتیبانی کند در غیر این صورت، در آینده با محدودیت‌های زیادی مواجه خواهید شد.

نمایشگر

در مورد اندازه پنل که سایز دستگاه را مشخص می‌کند صحبت کردیم اما کیفیت پنل یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.

اولین مورد در انتخاب نمایشگر وضوح آن است. در تبلت‌ها سه سایز مختلف برای صفحه نمایش بیشترین کاربرد را دارد.

اندازه نخست که بیشتر در تبلت‌های ارزان قیمت استفاده می‌شود ۴۸۰x۸۰۰ پیکسل است. این وضوح برای نمایش متن مناسب است اما برای محتوای گرافیکی مانند فیلم، عکس و بازی کیفیت پایینی دارد.

وضوح متوسط که می‌توان به عنوان یک سطح قابل قبول برای نمایشگر تبلت‌ها مطرح کرد ۶۰۰x۱۰۲۴ پیکسل است. در این وضوح کیفیت تصاویر در سطح مطلوبی است و می‌توان تصاویر را با جزییات بیشتری مشاهده کرد.

رده سوم از وضوح تصویر که در تبلت‌های گران قیمت دیده می‌شود ۸۰۰x۱۲۸۰ پیکسل است. در این اندازه تصاویر کیفیت بهتری دارند و جزییات پیکسل‌ها مانند رنگ و نور به نمایش تصویر کمک می‌کند.

به عنوان جمع بندی برای نمایشگر می‌توان گفت اگر بودجه محدودی دارید چاره‌ای جز انتخاب وضوح پایین نیست اما اگر می‌توانید این بودجه را ارتقا دهید تبلتی انتخاب کنید که حداقل دارای وضوح ۶۰۰x۱۰۲۴ پیکسل باشد.

یکی دیگر از مواردی که در مورد نمایشگرها می‌توان گفت نوع پنل آنها است. برخی نمایشگرها از نوع LCD ساده هستند و برخی دیگر از نور LED برای پس‌زمینه استفاده می‌کنند که علاوه بر افزایش کنتراست می‌تواند در افزایش عمر باتری نیز موثر باشد.

پنل‌ها از فناوری‌های افزایش کیفیت تصویر مانند IPS‌ نیز استفاده می‌کنند و به عنوان مثال وجود IPS نسل دوم می‌تواند تاثیر زیادی در مشاهده تصاویر داشته باشد.

طراحی

طراحی تبلت کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد. عده‌ای معتقدند لبه‌ها و حاشیه‌های باریک، ظرافت بیشتری دارد و عده‌ای دیگر این موضوع را ناخوشایند می‌دانند زیرا باعث می‌شود تبلت در یک دست تعادل نداشته باشد. با این وجود هر چقدر دستگاه سبک‌تر و باریک‌تر باشد ظرافت بیشتری به عنوان یک همراه حرفه‌ای دارد.

در مورد سایر ویژگی‌ها می‌توان گفت نحوه و محل قرارگیری دکمه‌ها و پورت‌ها، وزن دستگاه، پوشش بدنه، ظرافت حاشیه‌ها از موضوعاتی هستند که می‌توان هنگام خرید به آن توجه کرد. اغلب تبلت‌ها با بدنه مشکی رنگ تولید می‌شوند ولی برخی از مدل‌ها دارای رنگ‌های متفاوتی هستند. به عنوان مثال نکسوز با پوشش بیرونی قهوه‌ای تیره، برخی ترنسفورمرها با رنگ بژ و برخی مدل‌های سامسونگ به رنگ سفید هستند. اغلب برندهای معتبر، تنوع رنگی زیادی روی تبلت‌های خود ندارند.

ارتباطات

تبلت‌ها بدون قابلیت‌های ارتباطی تنها در حد سرگرمی باقی می‌مانند و کاربردهای حرفه‌ای خود را از دست می‌دهند. ارتباط با شبکه در این محصولات از طریق وایرلس برقرار می‌شود و تقریبا تمام مدل‌های موجود در بازار از وایرلس‌های سازگار با استاندارد ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کنند. این شیوه سرعت و پوشش بیشتری نسبت به استانداردهای قبلی دارد.

اما موضوع مهم در دسترسی به اینترنت است. اگر تبلت‌ را به عنوان کتابخوان و سرگرمی استفاده می‌کنید نیاز چندانی به اینترنت نخواهید داشت اما اگر روی این موضوع به عنوان یکی از کاربردهای اصلی تبلت حساب کرده‌اید باید شیوه ارتباط با اینترنت را هم در میان گزینه‌های خود قرار دهید.

برخی از تبلت‌ها از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید دسترسی به اینترنت در حین حرکت را تجربه کنید. در غیر این صورت استفاده اینترنت فقط محدود به مکان‌هایی خواهد شد که دارای پوشش وایرلس هستند.

اینترنت از طریق سیم کارت نیز به دو شیوه عرضه می‌شود؛ اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از فناوری‌های نسل دوم پشتیبانی می‌کنند و اپراتور سوم نیز می‌تواند روی بستر ۳G خدمات دهد با این حال هنوز پوشش منطقه‌ای گسترده‌ای ندارد. برخلاف شبکه وایرلس که در تمام مدل‌ها دیده می‌شود بلوتوث در تبلت‌ها گستردگی کمتری دارد و در آنها فراگیر نیست. یکی از راه‌حل‌هایی که برای حل دسترسی به اینترنت در تبلت‌های بدون سیم کارت وجود دارد استفاده از مودم‌هایی است که از طریق درگاه میکرو USB به تبلت متصل می‌شوند و می‌توانند اینترنت را دریافت کنند. این مودم‌ها انواع گوناگونی دارند و سازگاری آنها با تبلت از مواردی است که ممکن است کارایی آنها را با مشکل مواجه کند. توصیه می‌شود این موضوع را به عنوان یک راه‌حل جانبی در نظر بگیرید زیرا احتمال عدم سازگاری با دستگاه وجود دارد.

مسیریاب نیز یکی دیگر از امکاناتی است که هنگام انتخاب باید به آن توجه کنید.

برخی از تبلت‌ها از GPS پشتیبانی می‌کنند و معمولا مدل‌های ارزان قیمت فاقد این ویژگی هستند. البته تراشه‌هایی که برای GPS نیز استفاده می‌شوند دارای انواع مختلفی هستند و برخی از آنها در ارتباط با ماهواره و حفظ آن مشکل دارند. این موضوع در تبلت‌های گران کمتر دیده می‌شود و متاسفانه تا زمانی که از دستگاه استفاده نکنید پی به کارایی GPS نخواهید برد.

اگر مسیریابی یکی از فعالیت‌های کلیدی برای تبلت‌ است بهتر است قبل از خرید دستگاه به دنبال تجربه‌های کاربری و اطمینان از عملکرد آن باشید.

ارتباط تبلت با کامپیوتر و سایر تجهیزات دیجیتالی معمولا از طریق یک درگاه میکرو یو‌اس‌بی برقرار می‌شود. این درگاه ممکن است برای شارژ دستگاه نیز کارایی داشته باشد. از طریق این پورت می‌توانید فایل‌ها را میان رایانه و تبلت جابجا کنید و آن را به سایر لوازم جانبی متصل کنید. معمولا تمام تبلت‌ها دارای یک درگاه میکرو یو‌اس‌بی هستند.

برند

اوضاع برندها در بازار تبلت‌ها اندکی پیچیده است و انتخاب یک تبلت بر اساس برند با دشواری‌های خاص خود همراه است.

محصولات برخی برندها که سابقه و اعتبار بیشتری در این گروه دارند گران‌تر از سایرین عرضه می‌شوند و گاهی در مشخصات فنی مشابه کاربر تا دو برابر قیمت را برای انتخاب یک برند معتبر باید هزینه کند.

در شرایط فعلی که مدل‌های ارزان قیمت نام‌های شناخته شده با قیمت یک مدل حرفه‌ای از دیگر برندها به فروش می‌رسد می‌توانید انتخاب خود را بر اساس مشخصات فنی محصول انجام دهید.
در حوزه برندها، ایسوس و سامسونگ دارای اعتبار قابل قبولی هستند و می‌توان یک محصول قدرتمند از گروه گلکسی، نکسوز یا ترنسفورمر را انتخاب کرد. در مقابل اغلب محصولات این برندها از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا چهار میلیون تومان در نوسان است.

دسته دوم از تبلت‌ها دارای نام‌هایی هستند که کمتر شناخته شده‌اند. به عنوان مثال پرستیژیو و کیو پد در این گروه قرار دارند. این مدل‌ها با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند اما هنگام انتخاب آنها باید به مشخصات فنی توجه داشته باشید. یک پردازنده دوهسته‌ای توان اجرای اغلب برنامه‌ها را تضمین می‌کند و وضوح تصویر بالای ۸۰۰ پیکسل نیز کیفیت مناسبی برای مشاهده فیلم و تصویر دارد. به این ترتیب می‌توانید در مورد امکانات دستگاه نیز با توجه به نیاز خود هزینه کنید.

نکته‌ای که در مورد این برندها باید توجه داشت نوع پشتیبانی و مدت زمان گارانتی است.

دسته سوم تبلت‌هایی هستند که کیفیت و کارایی قدرتمندی ندارند اما قیمت پایین‌ آنها، تمایل زیادی برای خرید ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال تبلت دیمو که با عنوان ایرانی به فروش می‌رسد در این گروه قرار دارد. این تبلت‌ها با قیمتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان قابل تهیه هستند و اگر از تبلت در حد اجرای بازی جوجه‌های خشمگین و مطالعه فایل‌های پی‌دی‌اف انتظار دارید می‌توانند یک انتخاب موجه باشند.

منبع:افکار نیوز

  • ۲ دیدگاه
  • 2013-04-03
https://www.rahafun.com/?p=9034
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها
  1. x گفت:

    آقا سایتت حرف نداره دمممممت گرم

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا