رئیس جمهور مصر:جزایر سه گانه شرط رابطه با ایران

رئیس جمهور مصر:جزایر سه گانه شرط رابطه با ایران
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

رئیس جمهور مصر:جزایر سه گانه شرط رابطه با ایران|www.rahafun.com

رئیس جمهور مصر:جزایر سه گانه شرط رابطه با ایران

محمد مرسی رئیس جمهور مصر گفت در سفر به تهران برای حضور در نشست سران جنبش عدم تعهد، از دیدار با مقامات ارشد ایرانی خودداری و پافشاری کرده و خواسته که ملاقات تنها با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران انجام شود.

 

عصر خبر به نقل از روزنامه سعودی الریاض نوشت: سفر شهریور گذشته مرسی به تهران، نخستین سفر یک رئیس جمهور مصر به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۳۳ سال گذشته تاکنون بوده است.

مرسی در سفری چند ساعته به تهران، در افتتاحیه نشست سران جنبش عدم تعهد شرکت کرده و در حاشیه آن با احمدی نژاد ملاقات داشت.

مرسی که در دیدار با شماری از فعالان سیاسی مصری در منزل شخصی اش در قاهره سخن می گفت اضافه کرد: در دیدار با احمدی نژاد در تهران از او خواستم تا حمایت از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را متوقف کند.

مرسی در سخنرانی اش در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، به شدت از حکومت سوریه انتقاد و آن را حکومتی سرکوبگر و ظالم توصیف کرد که باید برای براندازی آن، مخالفان، متحد شوند.

سخنان مرسی برخلاف موضع گیری رسمی ایران در حمایت از دولت دمشق بود و باعث شد هیئت سوریه، به طور موقت سالن اجلاس را در اعتراض به اظهارات مرسی، ترک کنند.

مرسی اضافه کرد: در دیدار با احمدی نژاد همچنین از او خواستم دولت ایران از دخالت در عراق به سود شیعیان این کشور خودداری و موضع خود را درباره “اشغال سه جزیره اماراتی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک”! اعلام کند تا مصر نیز روابط قوی را با ایران برقرار کند.

در حالی وی نیز در این اظهارات، ادعای نادرست امارات درباره “اشغال این جزایر توسط ایران” را مطرح کرده که بارها ایران با شفافیت و قاطعیت و مستند این ادعای واهی را رد کرده است.

ایران حدود ۳۲ سال پیش رابطه دیپلماتیک با مصر را به دلیل صلح این کشور با اسرائیل ، قطع کرد. هم اکنون روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع در قاهره و تهران است.

پیش از این مقامات مصری حذف نام خالد اسلامبولی قاتل انور سادات رئیس جمهور وقت اسرائیل از یکی از خیابان های تهران ، شرط ازسرگیری روابط با ایران اعلام می کردند.

  • بدون دیدگاه
  • 2012-11-10
https://www.rahafun.com/?p=2705
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا